[gravel/allroad/adventure road/endurance] Däck för höstens allvägsrundor (2016) nu 2019

gandhi

Aktiv medlem
Sommartråden för graveldäck är här: http://happyride.se/forum/read.php/1/2872942

Jag har kört på tunna och ömtåliga Compassdäck i sommar. Nu är det dags att slänga på några lite tåligare däck för de fuktiga grusvägarnas och slitna asfaltsvägarnas turer i höst. Slanglöst, 30-35 mm, gärna så lätt som möjligt, men med hyffsat skydd.

Det har kommit många däck till det som kallas gravel/adventure/allroad/endurance vilket är cyklar som ibland är som en cx med lite högre placerad vevparti och längre kedjestag (jmf lvg) och ibland mer som en lvg, men med plats för lite större däck samt högre "stack" och kortare "reach". Ofta har de skivbromsar och är utrustade med fästen för skärmar och annan utrustning för långa turer.

Jag börjar med ett däck som jag inte hört talas om tidigare:
Teravail Lickskillet 32 Premium http://teravail.com/tires/all-road (325 gram, 120tpi, punkaskydd)

Fyll på med fler!

Senast ändrad:

Mange.

Aktiv medlem
Har suktat på schwalbe g-one ett tag nu, men har svårt att motivera priset än. Mina google skills hittar bara dyra webbshopar
schwalbe-g-one.jpg

35/40 mm 127tpi ~400g tle

Bengt-re

Aktiv medlem
Jag kör vidare med Sammy Slick för det ändamålet. Går utmärkt på grus, billigt och rullar rimligt lätt på asfalt. Slits tämligen snabbt, men pålitligt utan punkor

Jag kör conti cyclocross speed 35mm. Liiite trångt mellan däcken och skärmarna på min GT Grade men det är ju inte däcken fel. Lättrullade, lätta att kränga på och hittills inte alltför mycket punkor i stadspendlingen. Billiga.

Bengt-re

Aktiv medlem
cerro sa:
Kan vi inte diskutera rundor istället?
Jo - roligare. I ärlighetens namn fungerar nästan alla däck utom däck med lövtunna däcksidor. Har kört sönder däckssidorna på några GP 4ks2 på vassa stenar så det är fel däck för grus även om det greppmässigt duger.

Michelin cyclocross jet.
Kör slanglöst på både ultegrahjul och ett par light bicycle.
Burpat vid 0.8 bar på en rot. Annars inte en punka på 3 år (och 2 uppsättningar däck)

Väger som en fis i rymden och rullar superfint på alla underlag.
33mm uppmätt bredd och 340g tunga.
33Euro på tysk webshop

Bilagor

Senast ändrad:

Der Kaiser

Aktiv medlem
Jag skulle vilja ha tag på Surly knard 41 mm. Tyvärr är jag inte 100 på att de går i bakramen, så nån som vet om de går att hitta, eller testa, i sthlmstrakten?

Stewe

Aktiv medlem
Adam K sa:
Jag skulle vilja ha tag på Surly knard 41 mm. Tyvärr är jag inte 100 på att de går i bakramen, så nån som vet om de går att hitta, eller testa, i sthlmstrakten?
Jag har ett par i Sollentuna, dom sitter på ett par fälgar som är 23mm invändigt
Jag tor dom mäter ca: 38mm på bredaste.
Kan ta lite exakta mått om du vill?

Har QR, du får så klart gärna komma och provmontera om du vill

gandhi

Aktiv medlem
Frågan är var man kan handla Teravail Lickskillet? Hittar bara USA-shopar. Såpass dyra däck lär betinga tull och moms vid beställning från staterna.
/K

micro553

Ny medlem
Kan bara fylla på med att Jon Bon Pass var det sämsta däck jag kört. Otroligt många punkteringar. Jag körde iof light-varianten.

Jag själv satsade på Challenge Strada Bianca. Har gett upp slanglöst på racern - fick aldrig till det med Compass däcken - trots bekräftande om att de är TL-ready från tillverkaren.

Ska bli intressant att de vad du bestämmer dig för - skriva gärna en rad om hur de funkar.

Ett annat däck jag kikat på är Challenge Almonzo - men valde som sagt ovan istället.

Har ej testat dem än då jag kör 23 mm Veloflex så länge .........

bompet

Medlem
micro553 sa:
Kan bara fylla på med att Jon Bon Pass var det sämsta däck jag kört.
Jag har helt motsata erfarenheter. Compass Barlow Pass (Samma däck men 38mm istället för 35mm) är riktigt goa däck. 0 (noll) punkteringar sen installation, inkluderat bland annat Dalsland Runt 2016, där det annars punkades rätt så friskt runtomkring...

gandhi

Aktiv medlem
Jag har kört med Compass Stampede Pass Extra Light hela våren och sommaren utan punktering (förrän nu) så det får nog ses som acceptabelt. Men jag vill ha lite bättre skydd och slanglöst nu i höst. Lickskillet ser bäst ut so far.
/K

bompet

Medlem
Oops, så går det när man läser slarvigt i början av tråden. Missade det slanglösa. Har hört att Compass däcken kan vara bökiga att köra slanglöst...

gandhi

Aktiv medlem
Ja, Stampede Pass går inte att köra slanglöst. Men Jon Bon skall vara gdk av tillverkaren, men kanske är de stökiga ändå. Ofta är det kombinationen fälg och däck som är orsaken.

Der Kaiser

Aktiv medlem
Om de är 38 mm med 23 invändigt så får de garanterat plats!
(fast det vore fint att testa ett par ändå...)

Var köpte du dem?

Stewe sa:
Jag har ett par i Sollentuna, dom sitter på ett par fälgar som är 23mm invändigt
Jag tor dom mäter ca: 38mm på bredaste.
Kan ta lite exakta mått om du vill?

Har QR, du får så klart gärna komma och provmontera om du vill

gandhi

Aktiv medlem
Nu har däcken kommit. Teravail Lickskillet Premium 32 mm 120 tpi. Ser ut att vara ca 33 mm breda på fälgen.
Poppade på plats utan vare sig kolsyrepatron eller såpvatten. Lite otäta initialt, men EffettoMariposa CaffeLatex täpper igen.
Fälgarna är NoxComposites A36D, 28 mm breda, 36 mm höga, asymmetriska.
Fälgtejp TESA (NoTubes). Ventiler SpeedEvolution 60 mm.
Testas på väg imorgon.

ceel

Aktiv medlem
gandhi sa:
Nu har däcken kommit. Teravail Lickskillet Premium 32 mm 120 tpi. Ser ut att vara ca 33 mm breda på fälgen.
Poppade på plats utan vare sig kolsyrepatron eller såpvatten. Lite otäta initialt, men EffettoMariposa CaffeLatex täpper igen.
Fälgarna är NoxComposites A36D, 28 mm breda, 36 mm höga, asymmetriska.
Fälgtejp TESA (NoTubes). Ventiler SpeedEvolution 60 mm.
Testas på väg imorgon.
Spännande. Vart köpte du ifrån och hur dyrt blev det?

konken

Ny medlem
schwalbe supermoto 2.4"! förvånansvärt noll punkor på ett år...
har en xfusion velvet liggande också som jag tänkte testa, låser dämparn riktigt bra, eventuellt lite väl styv jämfört med en stålgaffel.
kan höja gaffeln också om man vill köra slack geometri med bock för stigåkning utför, tycker faktiskt det är enklare att dämpa riktigt stora stötar i bocken än vad det är med "vanligt" styre

gandhi

Aktiv medlem
ceel sa:
Spännande. Vart köpte du ifrån och hur dyrt blev det?
JensonUSA. Dyrt som snus, men de var i a f billigast på frakt och paketet flög snabbt över Atlanten.
32 mm däck mätta till 33,5 mm vid 4,5 bar, mätt med skjutmått.

Frågan är nu vilket tryck jag skall sikta på? väger 80 kg. Sikta på området mellan 3,5 och 4,5 bar kanske? Cykel + fyllda flaskor + jag ca 89 kg. 45/55 ger 40 kg fram och 49 kg bak. Den här Bertobaserade räknaren säger 3,5 bar fram och 4,4 bar bak. Verkar ligga på samma linje som grafen nedan. http://www.biketinker.com/tire-pressure-calculator/

Senast ändrad:

gandhi

Aktiv medlem
Bara för att jag löst min egen däckfråga så innebär det ju inte att jag kan fortsätta tråden. Här är listan som gjorde att jag hittade Teravail:
http://ridinggravel.com/graveltires/

Bra lista som man kan sortera efter bredd, vikt, märke, modell, TL ready, hjulstorlek, tpi, och länk till testresultat

gandhi

Aktiv medlem
Premiärtur avklarad. 3,6 bar fram och 4,4 bar bak.
Däcken känns som om de klarar vilket underlag som helst. Ganska greppigt gummi så våt asfalt och lite kallare underlag kommer nog fungera bra.

Baksidan är ju att de är tyngre än Compass Stampede Pass EL. 325 gram per däck istället för 255 gram. Det känns och det märks även på snitthastigheten på min standardrunda. För sommarens finturer blir det nog fortsatt Compass/Grand Bois, men för höst, vinter och vår kommer Lickskillet att smaka fågel ;-)

En annan sak jag noterade var att det sköna sjungande ljudet av en stor luftkammare var borta. Antar att det är vätskan/skummet på insidan av däcket som dämpar resonansen.

@micro553 Har du kvar Jon Bon Pass? Jag kan tänka mig att köpa dem av dig om du gett upp med dem.

Senast ändrad:
Jag har avverkat över 100 mil på Compass Barlow Pass Extra Light, inga bekymmer alls. Har bra erfarenhet av Grand Bois Cypres också, de är körda en bra bit över 200 mil. Bägge blandat asfalt och grus, inga p*********ar.

Inför en septembervecka i Alperna på mestadels grusvägar lade jag på WTB Nano 40 på min Vaya och blev mycket positivt överraskad. Greppar bra på lösgrus, rullar bra på asfalt och ger otroligt bra feedback vid inbromsningar. Komforten finns också där, även om den inte når till Compass/Grand Bois nivåer.

emilh

Aktiv medlem
gandhi sa:
@micro553 Har du kvar Jon Bon Pass? Jag kan tänka mig att köpa dem av dig om du gett upp med dem.
Jag har ett par Jon Bon Pass som jag kört slanglöst under vår/sommar, framdäcket ser som nytt ut och det där bak har nog rätt många mil kvar. Kanske kan vara intressant om du inte la fingrarna på micro553s?

gandhi

Aktiv medlem
Mina Teravail Lickskillet (fränt namn Lickskillet) 120 tpi 32 mm (325 gram) börjar se lite slitna ut efter tre säsonger med mestadels hygglig asfalt, men också en del grusväg och dåliga asfaltsvägar. Börjar se antydan till torrsprickor här och var även om slitbanorna är ok. Kört dem slanglöst hela tiden och inte haft någon punktering på tre år. Fått fylla på vätska någon gång per säsong. De har verkligen varit bra, men Teravail har slutat tillverka Lickskillet.

Det är nu dags att börja kolla efter nästa par däck.
Kravspecen är 30-32 mm (får inte plats med så mycket mer på Divergen), Tubeless ready, inte över 350 gram styck, helst under 325 gram, inte för grovt mönster à la riktiga makadamdäck eftersom jag i huvudsak kör asfalt eller fin grusväg, tillräckligt med tpi för komfort och följsamhet.

Cykeln är en Specialized Diverge Expert Carbon 2016. Hjulen är byggda på NOX-fälgar A36D Disc Road/CX/Gravel 28 mm breda, 36 mm höga. https://www.noxcomposites.com/

Här är en liten short list:
- Panaracer Gravel King 700 x 32c (290 gram) https://www.panaracer.com/lineup/gravel.html (och snyggt med tan side wall)
- WTB Tire Exposure 700 x 32c TCS Supple Casing Distance+ (301 gram) https://www.wtb.com/collections/road
- Hutchinson Sector 700 x 32c (315 gram) https://www.hutchinsontires.com/en/road/tire/sector-28-32-bike-standard

Frågan är om det finns fler kandidater där ute som möter min kravspec?

Amenvafan

Medlem
Fick nyss hem ett par gravel king(förvisso 650b men ändå), efter 2 rundor asfalt/grus/stökigt grus har jag bara gott att säga om dem

Gör sig förmodligen bäst på asfalt/ finare grusväg men har hittills funkat på geggiga/blöta jordvägar

velovin

Aktiv medlem
Kört två år på Gravel King nu. Inte ett punka trots rikligt med sprängsten och bristande teknik. Kan bara ge tummen upp.

Dessutom är de ju japanska, känns fräschare än Trump-land.

velovin

Aktiv medlem
gandhi sa:
Gravel King är en stark kandidat. Mätte precis mina Lickskillet på NOX-hjulen och de mäter 34 mm på dessa fälgar. Hur är Gravel King i storlekarna? Nominella, små eller stora?

Tror nog att det går att få in 35-36 också vid närmare synande, men då går även vikten upp en del.
Challenge Strada Bianca TLR 36 x 622 med bruna sidor är onekligen snygga https://www.challengetires.com/product/clincher/strada-bianca-tlr/tlr/1710
Skulle säga att Gravel King är rätt korrekta. Har bara mätt ett par 28:eek:r med skjutmått, de var drygt 26 mm, men på galet smala fälgar.

gandhi

Aktiv medlem
Hade Stampede Pass tidigare. Funkar inte slanglöst. De flyger av fälgen om man försöker. Känsliga och punkterar ibland, men sköna.
/K

Murdock

Medlem
gandhi sa:
Hade Stampede Pass tidigare. Funkar inte slanglöst. De flyger av fälgen om man försöker. Känsliga och punkterar ibland, men sköna.
/K
Jan är nog lite medveten om detta. Han har bloggat en del om tips på hur man sätter upp tubeless, släppt egen däcksmörja. Extralight skall tydligen vara svårare att få tätt.

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Jag har beställt nya hjul för just allvägsrundor med fokus på dåligt underlag. Ska använda mina Marathon GT 365 45mm till att börja med, kanske inte roligaste däcket men bortsett från det bra och pålitligt.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer