Gravel bike Sweden - outtömlig källa till kunskap eller sekt?

Diogenes

Aktiv medlem
Å ena sidan en hög svansföring kring inkludering, tolerans och naturromantik. Å andra sidan en väldigt snäv åsiktskorridor, definierad av dogmer kring varumärken och produkter. Jag snubblade över den här bloggposten. Vilken väl stärker stärker argumentationen för det senare. Personligen tycker jag att de gör ett hyggligt jobb för att främja gruscyklingen men att det är alldeles för stort fokus på prylar, i relation till cykling, och att förhållningssättet från de mest tongivande är pinsamt dogmatiskt.

Manurhin2

Aktiv medlem
Man ska nog anpassa sig till vad "ledningen" tycker och dessutom gilla myscykling för att vara en bra medlem, det handlar nästan uteslutande om gruppupplevelser och väldigt lite om träning.

kroem

Aktiv medlem
Tycker jag börjat se lite samma tendenser som "Landsväg för alla"(eller vad den nu heter). 95% kärringar och gubbar (här mest gubbar) som visar bilder på en fin väg dom cyklat på, gärna på en "långrunga" av 20km med fullmunderad bikepackinghoj. *åh va härligt att dricka kaffe i naturen*

Sen en del skoj saker, men på det stora helt jävla ointressant.

ponx

Aktiv medlem
Ointressant för dig, kul för någon annan. Lila tröja för någon, inte lila tröja för annan. Någon lägger ner sin själ i en insats, någon annan lägger ner sin själ i att gnälla på annans insats.

Internet är stort, man behöver inte trängas.

K

Aktiv medlem
Å ena sidan en hög svansföring kring inkludering, tolerans och naturromantik. Å andra sidan en väldigt snäv åsiktskorridor, definierad av dogmer kring varumärken och produkter. Jag snubblade över den här bloggposten. Vilken väl stärker stärker argumentationen för det senare. Personligen tycker jag att de gör ett hyggligt jobb för att främja gruscyklingen men att det är alldeles för stort fokus på prylar, i relation till cykling, och att förhållningssättet från de mest tongivande är pinsamt dogmatiskt.
Precis som beskrivs ovan så är det åsikter i den gruppen som är prylromantiska och stereotypen av en graveleur lyser igenom.

man löser inte ett ”problem” genom att göra samma sak fast offentligt tillbaka. Att man inte skulle kunna härleda vem personen är i bloggen som länkats till är felaktigt. Jag och säkert fler förstod direkt vem det är - bloggaren har eskalerat det till en helt ny nivå, en publik nivå.

Tråkigt att bloggaren känner sig kränkt. Tråkigt att hen sedan väljer att kränka tillbaka genom att använda sig av offentligheten. Tråkigt att bloggaren sjunker till att kränka rättfärdigat av att känt sig kränkt.

men men, det är ju bra väder så jag kränger på ett nytt däck och cyklar en sväng i verkligheten istället.

cc-lemon

Medlem
Tänker att man själv får hjälpa till och bidra med den typ av innehåll man vill se i gruppen om man stör sig på vart det barkar, alternativt gå ur/ignorera/skapa nytt.

Med det sagt så är det såklart okej att ifrågasätta gruppen, man ska nog inte underskatta "gate keeper" funktionen en fb-grupp med 4000 medlemmar och det "generiska" namnet Gravel bike sweden kan ha eller få. Lätt att tro att det är ett måste att posta där och vara med för att få cykla grus, vilket såklart inte är fallet.

Hoppas nästan att gruppen inte kommer fortsätta växa, för min erfarenhet är att senast efter 10000 medlemmar så brukar det bli mer eller mindre ohållbart.

ttfh

Aktiv medlem
Den mest exkluderande faktorn är väl ekonomisk/social, om man inte ens börjar cykla så kommer man aldrig till stadiet att bli härskarteknikad på nätet.

Diogenes

Aktiv medlem
Precis som beskrivs ovan så är det åsikter i den gruppen som är prylromantiska och stereotypen av en graveleur lyser igenom.

man löser inte ett ”problem” genom att göra samma sak fast offentligt tillbaka. Att man inte skulle kunna härleda vem personen är i bloggen som länkats till är felaktigt. Jag och säkert fler förstod direkt vem det är - bloggaren har eskalerat det till en helt ny nivå, en publik nivå.

Tråkigt att bloggaren känner sig kränkt. Tråkigt att hen sedan väljer att kränka tillbaka genom att använda sig av offentligheten. Tråkigt att bloggaren sjunker till att kränka rättfärdigat av att känt sig kränkt.

men men, det är ju bra väder så jag kränger på ett nytt däck och cyklar en sväng i verkligheten istället.
Är det så konstigt mtp hur modereringen hanterades?

freddag

Aktiv medlem
modigt och bra av bloggaren att ta upp frågan. administratören är helt uppenbart fel person för uppgiften, det finns säkert andra som kan tänka sig vara moderatorer i gruppen och som klarar förhålla sig kyligare och mer demokratiskt.

att beskriva bloggarens kommentar som "ruggigt onödig" och "jävligt respektlös" är ju helt absurt. (med reservation ifall att bloggaren klippt och klistrat kreativt).

tyvärr tror jag inte det löses enbart genom att någon säger ifrån och en annan skärper sig och en tredje deplattformeras. en så där stor grupp/klubb behöver stadgar, årsmöte och formaliserad demokrati. dötrist, men nödvändigt.

Manurhin2

Aktiv medlem
Så där fungerar det tyvärr i dom flesta grupperingar med en riktig eldsjäl.
Jag har egen erfarenhet av att andra starka personer sätter hårt mot hårt men tyvärr har jag aldrig upplevt att det blir bättre då ingen annan är beredd att lägga ner lika mycket engagemang som "diktatorn" och det har i samtliga fall blivit sämre för den stora grå massan.

En grupp blir ju dess utövare, många män 40+ som träningscyklar landsväg/grus. De flesta yngre kör väl mtb, tjejer pysslar med annat. Tycker bloggaren är onödigt konfrontatorisk, som att hon vill leta upp en konflikt till varje pris. Hennes bortplockade kommentar var väl helt ok, men nån annan tyckte inte det. Live with it...

Masjevel

Aktiv medlem
En grupp blir ju dess utövare, många män 40+ som träningscyklar landsväg/grus. De flesta yngre kör väl mtb, tjejer pysslar med annat. Tycker bloggaren är onödigt konfrontatorisk, som att hon vill leta upp en konflikt till varje pris. Hennes bortplockade kommentar var väl helt ok, men nån annan tyckte inte det. Live with it...
Tycker inte hon letar efter en konflikt utan ifrågasatte varför just hennes kommentar blev uppmärksammad när andra snarlika kommentarer inte blev det? Helt rimlig fråga imo, framför allt när de frågar vad andra tycker.

Akronym

Aktiv medlem
Hon påpekar ju dock själv att det kan verka som en bagatell men att det inte var det enda som hänt utan snarare att det var detta som fick bägaren att rinna över

Bornlikethis

Aktiv medlem
Låt mig förstå händelseförloppet:
En tråd startas i ett forum för att en person skrev en ledsen bloggpost för att någon tog bort hennes kommentar i en sluten facebookgrupp.

Den dummaste i sammanhanget måste ändå vara jag som både tog mig tid att läsa allt och kommentera det hela.

Hon påpekar ju dock själv att det kan verka som en bagatell men att det inte var det enda som hänt utan snarare att det var detta som fick bägaren att rinna över
Jag blev utslängd ut gruppen Postkolonialt perspektiv när jag påpekat viss rasism mot vita. De gillade inte mig och jag tyckte de hade knepig attityd. Men jag lät det bero, förstår inte varför man behöver reta upp sig. Finns många andra grupper att engagera sig i, eller starta en egen.

jonte987

Aktiv medlem
Styrning och stöd ja.

Annars har jag skrivit några timmar på självstudier i mina dar. Så blir utbildningsbudgten fylld också

jonte987

Aktiv medlem
Jag tycker att det lutar åt att cykelkatten gör en höna av en fjäder. Fattar knappt vad tjafset handlar om.
Har jag missat någon väsentlig detalj?
Ikke korrekt färg på tröja om jag förstod saken rätt. Eller möjligen rätt färg och fel åsikt om samma. Osäker.

Snuten

Aktiv medlem
Jag blev utslängd ut gruppen Postkolonialt perspektiv när jag påpekat viss rasism mot vita. De gillade inte mig och jag tyckte de hade knepig attityd. Men jag lät det bero, förstår inte varför man behöver reta upp sig. Finns många andra grupper att engagera sig i, eller starta en egen.
Jag tycker det var mycket modigt av dig att ens ge dig i lag med en grupp som kallas "Postkolonialt perspektiv". Lite som att röka en joint i en fyrverkeriaffär.

grondahl

Aktiv medlem
Man ska nog anpassa sig till vad "ledningen" tycker och dessutom gilla myscykling för att vara en bra medlem, det handlar nästan uteslutande om gruppupplevelser och väldigt lite om träning.
Jag uppfattar gravel generellt mer som stigcykling (fokus på upplevelse men som också ger motion/träning) mer än lvg (hellre intervaller på swift än utomhuscykling i solen utan effektmätare).

Bikzz

Aktiv medlem
I alla FB-grupper finns det en del som gillar att leta fel och klaga. Tråkigt men ganska vanlig. Själv så skitar jag i allt sånt, bryr mig inte... Och det är ju trots allt gruppens ägare som bestämmer reglerna, om man inte gillar så kan man sluta att skriva inlägg & bara läsa. Sen är det väl fördetmesta dumt att klaga på gruppens inriktning, eller på produkter dom försöker kränga.

DarkMatter

Aktiv medlem
Vet inte om några missförstår avsiktligt eller bara inte förstår problemet i allmännhet.
Problemet är ju inte att hon fick sin kommentar raderad eller att moderatorn tyckte hennes kommentar var "onödig och trist". Problemet är att en person blev särbehandlad. Av alla kommentarer som ifrågasatte en eller flera egenskaper så var den en persons kommentar som blev utvald och raderad och det på tveksamma grunder. En gång är ingen gång, två gånger kan vara sammanträffande, men tre gånger är ett mönster.

Om denna person blivit "utvald" upprepade gånger så kan det vara frågan om mobbning eller diskriminering. Gissningsvis finns det många medelålders vita män som inte förstår då de sannolikt aldrig vara på den mottagande sidan av mobbinng eller diskriminering och säkert aldrig kommer att vara det heller.

"Glöm det och gå vidare". "Ni tyckte olika, deal with it". Det kan vara så. Men det kan också vara "du är ung kvinna så du ska inte ifrågasätta vad vi andra säger. Var tyst istället. Låt oss lika barn leka bäst utan dig". Klart man kan lämna gruppen och vända ryggen till. Men är det så vi vill att det ska vara?

Lars.E

Aktiv medlem
Jag har inte läst länkarna, så jag har ingen koll på vad som hänt. Men jag gillar att cykla och jag gillar katter. Heja Cykelkatten!

Snuten

Aktiv medlem
Vet inte om några missförstår avsiktligt eller bara inte förstår problemet i allmännhet.
Problemet är ju inte att hon fick sin kommentar raderad eller att moderatorn tyckte hennes kommentar var "onödig och trist". Problemet är att en person blev särbehandlad. Av alla kommentarer som ifrågasatte en eller flera egenskaper så var den en persons kommentar som blev utvald och raderad och det på tveksamma grunder. En gång är ingen gång, två gånger kan vara sammanträffande, men tre gånger är ett mönster.

Om denna person blivit "utvald" upprepade gånger så kan det vara frågan om mobbning eller diskriminering. Gissningsvis finns det många medelålders vita män som inte förstår då de sannolikt aldrig vara på den mottagande sidan av mobbinng eller diskriminering och säkert aldrig kommer att vara det heller.

"Glöm det och gå vidare". "Ni tyckte olika, deal with it". Det kan vara så. Men det kan också vara "du är ung kvinna så du ska inte ifrågasätta vad vi andra säger. Var tyst istället. Låt oss lika barn leka bäst utan dig". Klart man kan lämna gruppen och vända ryggen till. Men är det så vi vill att det ska vara?
Jag tror det kan vara ordet "allergisk" som fick moderatorn att lacka ur lite. Ingen av de övriga kommentarerna var så pass hånfull.

Tycker dock fortfarande att det är en storm i ett vattenglas. Tror att cykelkatten måste redovisa flera exempel på negativ särbehandling tidigare på samma forum om jag skall bli övertygad.

Domestique

Aktiv medlem
Jag kan tycka att modereringen var onödig och motiveringen plumpt gjord. Dock så avvek kommentaren något i formuleringen "mentalt allergisk". Det är ju ett omdöme som i någon mån är raljerande på ett sätt som "mmm gillar inte färgen lila", eller liknande. All kommunikation sker ju i hög grad på mottagarens villkor, och om denne som i detta fallet investerat engagemang i något som denne kanske tycker är väldigt snyggt och är stolt över, så ligger det nog närmare till hands att en kommentar med en viss grad av raljering uppfattas som "taggigare" än bara ett kort konstaterande att man inte gillar färgen eller avsaknad av fickor. Även om avsändaren inte hade den intentionen. Själv hade jag inte brytt mig dock, men jag är medveten om hur jag själv strävar efter att ge kritik i olika sammanhang.

DarkMatter

Aktiv medlem
Jag tror det kan vara ordet "allergisk" som fick moderatorn att lacka ur lite. Ingen av de övriga kommentarerna var så pass hånfull.

Tycker dock fortfarande att det är en storm i ett vattenglas. Tror att cykelkatten måste redovisa flera exempel på negativ särbehandling tidigare på samma forum om jag skall bli övertygad.
Du har helt rätt i att vi utifrån detta enda blogginlägg inte kan, eller bör, vara övertygade om att särbehandling ägt eller äger rum.

Däremot tycker jag nog ändå att moderatorn överreagerade när denne tog bort kommentaren i fråga. Visserligen är det subjektivt hur man uppfattar tonläge i skriven text men jag kan inte se att hennes kommentar var hånfull. Den uttryckte enbart författarens åsikt om färgvalet, om än med andra ord, och ifrågasatte avsaknaden av fickor. Inge värdering i färgen i sig eller andras åsikt till färgen.

Nu vill jag egentligen inte analysera efterspelet så mycket men det finns en sak som jag reagerade på. Det är följande utklippta delar:
Mod: "[...] din tråd drog iväg"
Förf: "Min tråd drog inte iväg. Du valde att pocka på min kommentar innan du bestämde dig för att ta bort min kommentar".

Kanske har jag missat något men jag får uppfattningen att kommentaren ledde till en tråd som i sig kan ha bidragit till moderatorns beslut.

grondahl

Aktiv medlem
Gravel Bike Sweden är väl rätt trist men jag gillar ändå TUGs gravelruttkarta. Det är väl TUG-typerna som dominerar gruppen

DarthVidar

Aktiv medlem
Lägger man ut skit på internet får man väl vara beredd att folk sågar en längs fotknölarna. I synnerhet om man lägger ut en sån ful tröja (och då gillar jag ändå lila, inte ens loggan är snygg). Kattens kommentar var ju dessutom knappast hånfull, hon uttryckte en åsikt som hon delade med flera andra..

Sen förstår jag inte hur så många nuförtiden kan vara så skeptiska över att detta faktiskt kan vara något som vissa systematiskt utsätts för. Oavsett hur många exempel som radas upp kommer någon och säger "men detta är ju bara en isolerad händelse vi måste ha fler exempel".

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer