Gravel bike Sweden - outtömlig källa till kunskap eller sekt?

Pfaff

Aktiv medlem
Med denna diskussion kring grus undrade jag nu om det säljes gruscyklar i Nederländerna. Svaret är ja. Frågan är då vad man gör med en gruscykel i en land helt utan grus?

Det har blivit lite spretigt på sistone i tråden...
Där jag bor, och det är inte i Sundbyberg, finns det inte särskilt mycket grusvägar, fram för allt inte sammanhängande över längre sträckningar, mycket sportgrus om det är grus alls, samt en och annan skogsstig.
Gruscykeln fungerar, i motsättning till landsvägscykeln, som en sorts allcykel där jag inte behöver tänka särskilt mycket på hur underlaget blir på dagens tur - som stort sett aldrig är planerat. Sen kan man även ha den med sig ute i den stora skrämmande världen om man vet om att det kan bli lite äventyrligt samt även ha med sig lite packning. Den är verkligen ingen räser utan för helt vanlig cykling.
Men det är jag det.

Berk

Aktiv medlem
Det har blivit lite spretigt på sistone i tråden...
Där jag bor, och det är inte i Sundbyberg, finns det inte särskilt mycket grusvägar, fram för allt inte sammanhängande över längre sträckningar, mycket sportgrus om det är grus alls, samt en och annan skogsstig.
Gruscykeln fungerar, i motsättning till landsvägscykeln, som en sorts allcykel där jag inte behöver tänka särskilt mycket på hur underlaget blir på dagens tur - som stort sett aldrig är planerat. Sen kan man även ha den med sig ute i den stora skrämmande världen om man vet om att det kan bli lite äventyrligt samt även ha med sig lite packning. Den är verkligen ingen räser utan för helt vanlig cykling.
Men det är jag det.

Men du har väl ingen gravelbike? ;)

Förstår att det är trevligt att har en cykel som funkar på de flesta underlag. Jag skulle har sån cykel om jag bodde annanstans i Sverige. Men där jag bor räcker det för mig med en lvg cykel och MTB. Överlever biter av grus med min 25 mm däck, men skulle välja en cykel med mer däckkutrymme nästa gång.

Pfaff

Aktiv medlem
Vad är sportgrus och hur skiljer det sig från annat gruns?

(Nej, ingen sarkasm eller annat, jag känner bara inte till termen)

Sportgrus, slät och fin.
11618293-E98D-4168-B802-D5B4A3B30174.jpeg

Grus. Inte så slät.
18077995-B1F3-4162-A4EB-619A4BAFD475.jpeg

Berk

Aktiv medlem
Det verkar väldigt jobbigt och invecklat att ägna sig åt gravelcykling när man behöver definiera grus och förklara för allt och alla vad en grusväg är.

Som vi har sett i den här tråden finns många komplicerade saker kring gravelcykling. Bättre att undvika det och cykla var du vill på vilken cykel du vill (med eller utan kaffe).

grondahl

Aktiv medlem
Det verkar väldigt jobbigt och invecklat att ägna sig åt gravelcykling när man behöver definiera grus och förklara för allt och alla vad en grusväg är.

Verkar iof mest vara de som hatar gravel men råkar ha en mason bokeh med 47mm och liknande som är upptagna med definitionerna.

Manurhin2

Aktiv medlem
Om detta är en tävling så kommer jag nog sist, byggde om crossen 2020 till "gravel" men det är fortfarande en cross.
Jag satt definitivt längst bak i bussen.

mzi

Aktiv medlem
Precis, min granne när jag växte upp cyklade bara fixie på gravel till sitt första jobb. Eftersom de inte uppfunnit frihjulet eller asfalterad gator i västerort.

DarkMatter

Aktiv medlem
Sportgrus, slät och fin.
Visa bilaga 492664

Grus. Inte så slät.
Visa bilaga 492668
Tack för förtydligandet av termen "sportgrus".
Dock hävdar jag att den andra bilden, där vägen inte är så slät, ligger utanför begreppet grusväg.
Visserligen verkar det finnas lite grus på den vägen, men den består även av stora stenar och vad som förefaller vara bergrund som sticker upp (kan vara stora stenar också, svårt att avgöra).
Det är snarare en bred bergsstig. Där cyklar man stigcykling.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Dock hävdar jag att den andra bilden, där vägen inte är så slät, ligger utanför begreppet grusväg.
Visserligen verkar det finnas lite grus på den vägen, men den består även av stora stenar och vad som förefaller vara bergrund som sticker upp (kan vara stora stenar också, svårt att avgöra).

Det där är inte stigcykling i min bok.

Pfaff

Aktiv medlem
Fast det klarar man ju bra på en gruscykel. Och på veckotur är det inte praktiskt genomförbart att köra mer än en cykel. Alltså tar man allroundhojen. Oavsett vad man kallar underlaget.

Berk

Aktiv medlem
Fast det klarar man ju bra på en gruscykel. Och på veckotur är det inte praktiskt genomförbart att köra mer än en cykel. Alltså tar man allroundhojen. Oavsett vad man kallar underlaget.

Jag har bara cyklat såna väger på min gamla mtb, som är ocyklingsbar på svensk stig.

DarkMatter

Aktiv medlem
Jag skulle nog kunna ta mig fram där med min cykel men jag skulle nog inte klara det bra (fast det säger kanske mer om mig än om cykeln 😄). Om jag hade den typen av underlag att vänta skulle jag hellre välja en cykel med dämpning, åtminstone fram, samt feta grovmönstrade däck (alltså MTB-däck).

Sen måste man ju skilja på cykeltyp och cyklingstyp. Det går ju att cykla på landsväg på en heldämpad 29-tummare, lika väl som det går (nåja) att cykla på klipphällar och gräsmattor med en rejser.

Men oavsett vad underlaget på bilden kallas så kan man cykla där med en grääävelcykel, för som vi alla vet, "every bike is a gravel bike" 😁

Pfaff

Aktiv medlem
Det är faktiskt en väg. Det finns gott om sådana i gränstrakterna i alperna, anlades av och för militären under första världskriget. Och där och då cyklade man inte stigcykling utan drog kanoner.

Berk

Aktiv medlem
Det är faktiskt en väg. Det finns gott om sådana i gränstrakterna i alperna, anlades av och för militären under första världskriget. Och där och då cyklade man inte stigcykling utan drog kanoner.

Precis, med hästar.
Såna väger är perfekt till gammaldags MTB eller troligtvist monstercross nuförtiden. Båda kan man kanske nämna grävelbikes :(

Pfaff

Aktiv medlem
Precis, med hästar.
Såna väger är perfekt till gammaldags MTB eller troligtvist monstercross nuförtiden. Båda kan man kanske nämna grävelbikes :(
De flesta jag såg var mycket riktigt MTB. Och alla med elassistans. Uppenbart blir man klen av att cykla sådana. :-)

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer