Gravel bike Sweden - outtömlig källa till kunskap eller sekt?

iMats

Aktiv medlem
Sist jag cyklade på såna väger var i härliga tiderna där el-mtb och gravelbikes ännu inte var uppfunnit.
Typ 1800-talet eller?

7CBB3365-B001-471D-9A4E-053E73B8DCAA.jpeg

Raggamuffin

Aktiv medlem
Jag kan tycka det är rätt praktiskt att ha olika genres för olika saker iof även om det tydligen är roligt att håna dem. Det är enklare att veta att man pratar om samma sak.

Slipper min mor komma hem med en DH-släde för att cykla till jobbet med och jag slipper Lasse-Stefans i min spellista.

Berk

Aktiv medlem
Jag kan tycka det är rätt praktiskt att ha olika genres för olika saker iof även om det tydligen är roligt att håna dem. Det är enklare att veta att man pratar om samma sak.

Slipper min mor komma hem med en DH-släde för att cykla till jobbet med och jag slipper Lasse-Stefans i min spellista.

Håller med att det är praktiskt att ha olika genres. Problemet med gravelbiking är dock hela hypen kring den. Om någon skulle berätta till mig att hen håller på med gravelbiking, får jag upp bilder av en person som kokar kaffe på eld ute i naturen. Gruscykel/gruscykling har inte detta problem.

jonte987

Aktiv medlem
och vad hade de stackars lågländarna innan de fick asfalt? Just det ja, skridsko på kanalerna

freddag

Aktiv medlem
konstig vändning av tråden från att handla om godtycklig moderering till att håna folk som kokar kaffe och gillar att cykla.

visst är det fånigt att säga gravel på svenska när det redan finns ett utmärkt ord för underlaget, men facebookgruppens hela namn är ju på engelska. och mountainbike är ett ännu mer pinsamt ord på svenska.

cykelindustrin är tvingade av konkurrensens tvångslagar att försöka orsaka kreativ förstörelse och att folk ska byta ut sina cyklar i förtid genom att göra reklam för "nya" trender som får folk att känna sig utanför och på efterkälken. men den som vill kritisera det måste röra sig utanför vardagsrumssamtalet.

grondahl

Aktiv medlem
Håller med att det är praktiskt att ha olika genres. Problemet med gravelbiking är dock hela hypen kring den. Om någon skulle berätta till mig att hen håller på med gravelbiking, får jag upp bilder av en person som kokar kaffe på eld ute i naturen. Gruscykel/gruscykling har inte detta problem.

Kaffekokarna är väl bikepackers?

På det stora hela accepterar jag alla cyklister förutom de som använder ordet "bike" istället för cykel.

ooms

Aktiv medlem
Nej, det är en helt vanlig asfaltsväg norr om Dalälven.
Sluta klaga nu! Ni ska ju få ny beläggning på Rv50 läste jag. Eller ”ny”, den gamla ska tydligen fräsas upp, värmas, och sedan jämnas ut igen :-)
Ny asfalt är förbehållet södra Sverige...

jonte987

Aktiv medlem
När jag var liten fanns det gravelasfalt. Minns ni det? 1/3 makadam i storlek ungefär. Ramlade aldrig på det men det hade nog varit tråkigt.

Kanske kan vara nåt att ta upp igen.

Kan inte riktigt framkalla en bild av var det var. Skabersjö eller Hyby typ.

jonte987

Aktiv medlem
Kan det vara sådant här
375px-Ytskikt_y1.jpg

En del kallar det tydligen oljegrus, men det skall vara ett enkelt ytslitlager Y1
Någon variant på det men det kanske sliter ner sig till det jag minns. Oljegrus trodde jag var mer olja och mindre sten än på bilden och i mitt minne.

EDIT. Finns bilder på the google som är mer lika så svårare var det inte.

jonte987

Aktiv medlem
campare är väl för fan svengelska. Läger verkar vara proto-germanic om det duger.
Cykel däremot....

-Andy-

Aktiv medlem
När människor skriver "vad behöver jag för lås till min bike?" eller "ny bike, förslag?" så skär det sig av någon anledning mer än om de skriver ex mtb, gravel, enduro eller cx.
Instämmer. Det där har jag bara sett i spam-mail, inlägg från spam-robotar samt här på Happy (typ "hjälp att hitta en ny jersey"). För mig skriker det Google Translate lång väg och jag blir extremt misstänksam och tror att personen som skrev texten har skumma avsikter 😁

Pfaff

Aktiv medlem
konstig vändning av tråden från att handla om godtycklig moderering till att håna folk som kokar kaffe och gillar att cykla.

visst är det fånigt att säga gravel på svenska när det redan finns ett utmärkt ord för underlaget, men facebookgruppens hela namn är ju på engelska. och mountainbike är ett ännu mer pinsamt ord på svenska.
Finns tyvärr gott om dåliga exempel. Min absoluta favorit är branchorganisationen "Bil Sweden". Snacka om att vrida om kniven.

Woodknocker

Aktiv medlem
Jag tycker ändå den där tröjan är helt ok as far as klubbtröjor goes. Och emedan jag uppskattar Happys högt till tak och att man kan driva med det mesta så tycker jag det är tråkigt med en del inlägg i den här tråden som är lite över gränsen. Det är ändå ganska likasinnade människor som det här forumet som hänger där.
Vad hände med empatin liksom? Det varkar nästan vara inne att hata GBS. Så länge man inte kör på varandra eller äter upp varandra får man väl vara hur fet man vill? Vad hände med ingruppen "cyklister"? Måste man hålla reda på diverse indelningar av cyklister baserat på cykelns egenskaper nu också? Ja det gör ju inte jag, delar in cyklister i mötande, omkörda och ännu inte omkörda.

Senast ändrad:

zinkpasta

Aktiv medlem
Det var alldeles för länge sedan sist. Jag föredrar dock bildtexten med "Honestly hon, I'm not sure how it happened" eller nåt liknande. Oss LRM-konnässörer emellan.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer