Gravel bike Sweden - outtömlig källa till kunskap eller sekt?

Paco

Aktiv medlem
För tusan... nu känner jag av viss elitism. F-n vad flera av er stavar illa! I övrigt har ni ganska mycket rätt - förutom felstavningen då alltså...

Elitism visavi stål är helt beroende på om det är gammalt stål eller nytt stål. Vi som år äkta och gammal god vit, fet och välsituerad elit menar att inget stål tillverkat efter 1990 är godkänt.
Stavningen beror på att vissa inte har svenska som första språk 😉

Elitism var det ja….

WAKIdesigns

Aktiv medlem
Man kan vara en bottom feeder elitist med. En gång satt jag i uteserveringsdelen av en restaurang i en bikepark och tjuvlyssnad på en gäng som hade fultyska cyklar med sig. De har suttit där och snackad skit om alla som kom in med en kolfiber hoj som var icke Canyon, Focus eller Cube.

Som tyr har jag en boutique kolfiber heldämpad MTB, en stål HT, en alu DJ och Brand X gravel… tantcykel hade jag med men den dog - så jag kan skita på alla!

J2000E

Aktiv medlem
Man kan vara en bottom feeder elitist med. En gång satt jag i uteserveringsdelen av en restaurang i en bikepark och tjuvlyssnad på en gäng som hade fultyska cyklar med sig. De har suttit där och snackad skit om alla som kom in med en kolfiber hoj som var icke Canyon, Focus eller Cube.

Som tyr har jag en boutique kolfiber heldämpad MTB, en stål HT, en alu DJ och Brand X gravel… tantcykel hade jag med men den dog - så jag kan skita på alla!

Jag är en bottom feeder elitist. Har bara gammalt och vet att jag äger.
Ah, så du var ironisk!

Kul kille……
Jepp. Fredag.

Bengt-re

Aktiv medlem
På vilket språk då?
Inget eller 'x'?

Finns det ngt annat stål?
Nä. Måste väl vara 0,4 till 2 procent kol för att vara stål. Försökte mest vara rolig.... åas så om det större mängd andra legeringsämnen brukar man inte kalla det kolstål.

Fina Cyklar görs normal av mangan molybden medium hög kolhalt stål eller krom molybden medium hög kol stål som är värmebehandlat.

Billiga cyklar görs/gjordes i "hi-ten" steel vilket brukar vara ett ganska rent kolstål - billigt och ganska starkt.

Bengt-re

Aktiv medlem
På nederländska finns det betongstål. Verkar tyvärr heta armeringstål på svenska.
Det är nog just kolstål med låg kolhalt tämligen olegerat i övrigt i armeringsjärn. De är billiga och lätta att svetsa vilket antyder enkelt stål med förhållandevis låg kolhalt.

J2000E

Aktiv medlem
Nä. Måste väl vara 0,4 till 2 procent kol för att vara stål. Försökte mest vara rolig.... åas så om det större mängd andra legeringsämnen brukar man inte kalla det kolstål.

Fina Cyklar görs normal av mangan molybden medium hög kolhalt stål eller krom molybden medium hög kol stål som är värmebehandlat.

Billiga cyklar görs/gjordes i "hi-ten" steel vilket brukar vara ett ganska rent kolstål - billigt och ganska starkt.

Nu tycker jag att du är exkluderande! Alla stål verkar inte vara lika mycket värda för dig. Att dela upp cyklar i "Fina" och "Billiga" känns inte OK. Har du inte gått kursen?

Ser nu också att du refererar till "billiga" och "lätta". "Enkla" till på köpet! Känns inte som om du är i kontakt med nutiden. Vi måste tala om det här. Gärna i grupp.

Bengt-re

Aktiv medlem
Nu tycker jag att du är exkluderande! Alla stål verkar inte vara lika mycket värda för dig. Att dela upp cyklar i "Fina" och "Billiga" känns inte OK. Har du inte gått kursen?

Ser nu också att du refererar till "billiga" och "lätta". "Enkla" till på köpet! Känns inte som om du är i kontakt med nutiden. Vi måste tala om det här. Gärna i grupp.
Jo... dessutom har jag preferens för italienska stålrör i crom molybden legering - gärna tillverkade av Collumbus.... så jo.... är nog lite sådär politiskt inkorrekt.... fast har en cykel i reynolds 520, det är nästan blötjärn....

J2000E

Aktiv medlem
Vad menar du? Din inlägg eller min ursäkt?
Det är problemet - om vi börjar med sådant här. Om jag är ironisk och du är med på det så kan du svara ironiskt. Eller om du inte är med på det så svarat du som du tänker. Om jag då förutsätter att du förstod att det jag skrev var ironi och fortsätter på samma linje och du inte var med på det så kommer man till en gräns när du tycker att jag är en riktig typ. Medan jag kanske fortfarande tänker att du är med på att det är ironi. Och tycker att du verkar vara en pigg person. Eller så blir jag tveksam om du är med på att det är ironi och börjar vela. Och skriver ett långt inlägg...

"En metadiskussion är en diskussion om en diskussion, eller om formerna för den."

Det är fredag. Det är då man får skriva sådant här. I trådar som ändå är inget att ha. Jag tror att jag går och dricker lite mer alkohol nu.

WAKIdesigns

Aktiv medlem
Jag vill elda mer, det är orättvist att man får rita hur många pungar som helst stoppade i nästan vad som helst (förutom barn förstås aj aj) mellan ingen vågar uttrycka sig genom vaginart. Man får rita en cykeldel stoppad i en mans röv men folk skulle bli arga om man ritade en naken tjej på en Pole Machine utan sadel med tummen på one up reglage. Som en man och vän till flera homosexuella män är jag irriterad

Manurhin2

Aktiv medlem
Jag vill elda mer, det är orättvist att man får rita hur många pungar som helst stoppade i nästan vad som helst (förutom barn förstås aj aj) mellan ingen vågar uttrycka sig genom vaginart. Man får rita en cykeldel stoppad i en mans röv men folk skulle bli arga om man ritade en naken tjej på en Pole Machine utan sadel med tummen på one up reglage. Som en man och vän till flera homosexuella män är jag irriterad
Gör ett tecknat statement!

WAKIdesigns

Aktiv medlem
På tal om stil. Detta kanske kom aldrig till Enduro världen men kanske Gravel kan adoptera det:
1623672445845.png

1623672119919.png

1623672065046.png

1623672216253.png

Senast ändrad:

OldBones

Aktiv medlem
Är en ful-kines välkommen till puristerna i GBS? Måste ju vara snäppet värre än en ful-tysk kan man tänka sig.

WAKIdesigns

Aktiv medlem
Någon kände sig illa behandlad på Facebook gruppen "Gravel Bike Sweden" som sedan urartade till vuxenmobbning ++annat.
Nah det händer på internet generellt. Det handlade väl om vuxenmobbning i den inkluderande Gravel världen. Detta påminner mig om mitten av 90-talet i Polen när vissa barn i min klass blev mobbade av barn som tillhörde den växande hiphop kultur, för att de brydde sig inte tillräckligt mycket om att chilla.

WAKIdesigns

Aktiv medlem
Om ngn är känslig för vuxenmobbning på nättet då är man inte vuxen. Det är bara att be mamman att ringa mobbaren

atorger

Aktiv medlem
Själv är jag mer intresserad av gruscykling som träning och motion, och gärna lite tävlingsmoment också, och är mindre för "events", men har inget emot det heller. Och så gillar jag meka och bygga ihop cyklar, så visst cykelprylar och nördiga detaljer om vilket tätningsvätska som är bäst eller om latexslang fortfarande är grejen finner jag också intressant.

Jag kan hålla med om att det finns en ganska stor strömning inom de som håller på med gruscykling att det inte ska vara som annan cykling, att det ska vara mer utflykt. Det finns även de som inte håller på med gruscykling som tycker att man inte ska hålla på med annat än utflykt om man kör på grus.

Jag postar själv lite till och från på Gravel Bike Sweden, men det är ganska tydligt att det kanske inte är en "neutral" grupp för alla typer av intresseinriktningar inom gruscykling över hela landet Sverige, utan den domineras av ett par mindre grupper och deras events. De verkar dock ha ambitionen att vara breda och jobbar en del mot det, men det är knepigt när man som administratör även står för en stor del av innehållet.

Jag hoppas att cykelförbundet gör det till egen disciplin på sikt (det verkar vara på gång) så vanliga idrottsföreningar börjar hålla på med det lite mer så det inte blir facebook-kultur av alltihopa. Jag har mycket anknytningar till inlandet i norrland och för mig är det helt uppenbart att det helt enkelt en alldeles för bra idrottsform för att ignorera med tanke på det grusvägsnät vi har. Landsvägscykling på spikraka 110-vägar tillsammans med timmerbilar är inte så fantastiskt. En modern moutainbike på grusväg är inte super heller, medan gruscykling är den perfekta genren att utveckla i dessa delar av landet.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer