Gravel egen disciplin inom UCI från 2022

stralle

Medlem

Har det här gått obemärkt förbi? Det blir en gravel världscup 2022 som kommer kvalificera till ett gravel VM. UCI själva kallar det för innovation. Kan tycka dom är lite sena på bollen.

Kommer befintliga stora gruslopp ens vara intresserade att få UCI-status? Innebär det här slutet för EF Education gänget att kunna köra icke-sanktionerade lopp? Kommer antalet väskor på cykeln begränsas?

K

Aktiv medlem
Om man bortser från hur UCI marknadsför sig som innovatörer ca 6år efter det var en innovering av några helt andra människor, så visst är det kul!

Hoppas nu bara att det blir ett regelverk som främjar bra, individuell, racing.

Gravel racing är svinkul att köra. Krävs nog lite innovation om det ska bli en tv sport av det, lite svårt med 60 följebilar och tre kamera mc på en åsnestig…

Grymt positivt säger jag med vetskapen om att jag kan fortsätta cykla gravel på mitt eget vis, kommer ändå inte platsa på VM så ingen anledning att bli bestört 😉

ttfh

Aktiv medlem
CX-stafett låter väl kul också?

När det gäller gravel så är väl cirkeln snart sluten; "landsvägs"-tävlingar i sportens begynnelse har nog mer likheter med gravel än med dagens landsvägstävlingar. Eller för den delen med MTB när det var nytt. I början fick man inte ha hjälp utifrån, men det har sedan kommit in. Blir det samma inom gravel månne?

moros

Aktiv medlem
Allt som har med gravel racing som man sett från framförallt USA har väl vuxit till vad det är just pga att cyklister inte ville sitta i UCI-träsket. Sen har ju lvg och xc proffsen börjat hitta dit om jag förstått det rätt. Om man sett ex EFs "alternate calender" så har man någon dröm om att bara cykla som man vill, inte som UCI vill.

Nu blir det inga mer bockstyren på hardtails...

Senast ändrad:

HåkanC

Aktiv medlem

-Andy-

Aktiv medlem
Vad bra att UCI tar in ”gravel”-konceptet. Jag gissar att de är lite rädda för att det annars kommer bildas en konkurrerande organisation som på längre sikt kan bli ett problem. Boxningen är ett bra exempel på hur det kan gå med x antal parallella mästare som var och en kröns av en separat organisation.

Angående loppen/tävlingarna ser jag inga problem med att vissa tävlingar får UCI-status medan andra lopp är självständiga. Så fungerar det redan idag inom mtb och lvg.

För elitens del kanske det blir lättare att locka sponsorer när UCI ger lite tyngd till tävlingarna. Förhoppningsvis blir det fler och bättre TV-produktioner också.

Underground-stämpeln är sedan länge borta så det är väl lika bra att gravelkonceptet tar nästa steg och fortsätter utvecklas.

K

Aktiv medlem
Endast 6år?
Det måste väl vara längre sedan?
Glöm inte att det redan för >15 år sedan fanns motionsgrusvägslopp som det skrevs om här på Happy
"Beskrivning:
En Cykeltävling för motionärer på blandad asfalt- och grusvägar."
Happy får ta upp kampen med Salsas ingenjörer som 2012, med modellen warbird, anses ha skapat gravel bike. Jag drog till med sex år för det var ungefär där det tog riktig fart bland flertalet, men korrekt är 2012ish enligt de som menar att de vet. Jag vet inte. Jag bara cyklar gravel och gillar det. Ska bli skitkul att följa lite gravelracing jämte touren och XCO världscupen.

Bengt-re

Aktiv medlem
Vad bra att UCI tar in ”gravel”-konceptet. Jag gissar att de är lite rädda för att det annars kommer bildas en konkurrerande organisation som på längre sikt kan bli ett problem. Boxningen är ett bra exempel på hur det kan gå med x antal parallella mästare som var och en kröns av en separat organisation.

Angående loppen/tävlingarna ser jag inga problem med att vissa tävlingar får UCI-status medan andra lopp är självständiga. Så fungerar det redan idag inom mtb och lvg.

För elitens del kanske det blir lättare att locka sponsorer när UCI ger lite tyngd till tävlingarna. Förhoppningsvis blir det fler och bättre TV-produktioner också.

Underground-stämpeln är sedan länge borta så det är väl lika bra att gravelkonceptet tar nästa steg och fortsätter utvecklas.
Sluts inte cirkeln och vi är tillbaka på 90-talets XC banor fast med drop bar istället för barends?

Makten

Aktiv medlem
Måste man bry sig? Går det inte bra att rulla på grus, stig, landsväg, nerför branta backar med det man har och tycker om att cykla vare sig UCI eller inte?
Problemet är om cykeltillverkarna börjar anpassa cyklarna till UCI:s eventuella regler. Det kan bli lika dumt som att allmänheten var tvungna att vänta i evigheter på skivbromsar på LVG-cyklar.

Pfaff

Aktiv medlem
Problemet är om cykeltillverkarna börjar anpassa cyklarna till UCI:s eventuella regler. Det kan bli lika dumt som att allmänheten var tvungna att vänta i evigheter på skivbromsar på LVG-cyklar.

Tror ja’nte alls. Det finns gott om byggare som går sina egna vägar.
Men klart, om man enögd tittar på de vanliga volvomärken kan det bli så.

Makten

Aktiv medlem
Tror ja’nte alls. Det finns gott om byggare som går sina egna vägar.
Men klart, om man enögd tittar på de vanliga volvomärken kan det bli så.
Är man sugen på att betala dubbelt så mycket för "icke Volvo", så varsågod. Men du förstår säkert att de flesta inte är det. 😙

Pfaff

Aktiv medlem
Är man sugen på att betala dubbelt så mycket för "icke Volvo", så varsågod. Men du förstår säkert att de flesta inte är det. 😙
Det förstår jag mycket väl. Tittar jag på kategorin "gravel" på K&S är det dock till ingen ringa del inte direkt låga priser som ligger ute ens i volvosegmentet - trots begagnatstatusen, om det kan tas som en mätare på betalningsviljan. 😉

mzi

Aktiv medlem

Mange.

Aktiv medlem
Screenshot_20210925-075426.jpg

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer