Gravel egen disciplin inom UCI från 2022

TsUPeR

Aktiv medlem
Vad bra att UCI tar in ”gravel”-konceptet. Jag gissar att de är lite rädda för att det annars kommer bildas en konkurrerande organisation som på längre sikt kan bli ett problem. Boxningen är ett bra exempel på hur det kan gå med x antal parallella mästare som var och en kröns av en separat organisation.

Angående loppen/tävlingarna ser jag inga problem med att vissa tävlingar får UCI-status medan andra lopp är självständiga. Så fungerar det redan idag inom mtb och lvg.

För elitens del kanske det blir lättare att locka sponsorer när UCI ger lite tyngd till tävlingarna. Förhoppningsvis blir det fler och bättre TV-produktioner också.

Underground-stämpeln är sedan länge borta så det är väl lika bra att gravelkonceptet tar nästa steg och fortsätter utvecklas.
Lite hoppas jag att dom är för sena på bollen. I sverige har vi ju ingen publik eller media på några lopp så sponsorer är väl mest för inbördes beundran? Jag upplever att dom tråkigaste loppen är dom där det är mest tävlingsfokus. När man själv kommer i mål så har eliten packa ihop och åkt hem och alla sponsortält är borta.

Mr_H_G_Superman

Aktiv medlem
242913943_10165405626475034_8599055012648375510_n.jpg

Bilden stulen från vår favoritgrupp på FB.

Diogenes

Aktiv medlem
Det här blir kanon. Nu kommer vi äntligen få veta om det går att cykla på grus med rakt styre eller inte. Och kanske döda paradoxen "alla cyklar är gravelcyklar men det SKA vara flare, slanglöst, bekväma däck e t c". Även bra att det regleras hur många fikastopp det ska vara och hur mycket av sina fötter det är okay att se. Samt framförallt: om det ska vara fickor eller inte på tröjan.

Senast ändrad:

mzi

Aktiv medlem
Det första är ju relativt solklart att det inte kommer gå. Grusvägsåka kommer vara en krullstyrediciplin, UCI kommer inte ha fikastopp och jag är rätt säker på att de kommer ha samma reglemente för kläder.

hm

Aktiv medlem
Hur ska cykelvasan göra nu ?
Tillåta krullstyre eller måste det bli 2 olika tävlingsklasser ?
Kanske vi äntligen får svar på frågan om cx eller inte är snabbast.

attbresinhand

Aktiv medlem
Hur ska cykelvasan göra nu ?
Tillåta krullstyre eller måste det bli 2 olika tävlingsklasser ?
Kanske vi äntligen får svar på frågan om cx eller inte är snabbast.
Nu är ju såklart gravel snabbast (med mycket flaaaare). Cykelvasans tuffa bansträckning kräver flack framgaffel och skärmfästen.

Nej jag skojar. De nya gravlarna för race är ju som en cykelcross så...

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer