Gravel med rakt styre och 1x

plikta

Ny medlem
Hej!

Jag har letat länge efter en "allround" cykel som i första hand kommer användas till pendling i stad 8 km enkelresa, men även med möjlighet att hänga på en barnstol för lite helgutflykter. Efter en lång läsande och letande landade jag till slut på en Ribble hybrid al: https://www.ribblecycles.co.uk/ribble-hybrid-al-leisure-fully-loaded/ fast med 700c hjul och Schwalbe G-one 40mm
Tyvärr finns det nästan inga recensioner om cykeln, varken här eller på engelska forum. Jag skulle gärna vilja höra lite om vad ni på Happy tycker om den!
Den går att få 200 pund billigare med Claris-grupp istället. Är Sram NX värt de extra 200? Eller vilket är bäst för pendling?

plikta

Ny medlem
Tack för länken! Verkar som att 2x fram är att rekommendera enligt artikeln.

Men, det verkar som att de flesta här föredrar singelklinga fram på pendlarcyklar? Och kollar man på exempelvis Canyons hemsida är det singel på commuter-serien

Pfaff

Aktiv medlem
Tjaa. Det är ju en smaksak IMHO. Jag kör med 2X11 på lvg- och gruscyklarna. Utom på pendlaren som har 8 vx nav och rem.
Förstår inte vitsen med 1X om man inte har problem att justera en framväxel. 2X ger kanske inte fler växlar men absolut 2 lägen, för mig ett lvg-läge och ett läge för jäkligt besvärliga förhållande såsom
EE70AE04-D6FD-42D3-921F-E7167697974C.jpeg

Murdock

Aktiv medlem
Tjaa. Det är ju en smaksak IMHO. Jag kör med 2X11 på lvg- och gruscyklarna. Utom på pendlaren som har 8 vx nav och rem.
Förstår inte vitsen med 1X om man inte har problem att justera en framväxel. 2X ger kanske inte fler växlar men absolut 2 lägen, för mig ett lvg-läge och ett läge för jäkligt besvärliga förhållande såsom
Visa bilaga 417886
Bra förklarat.

katten

Medlem
Om man tänker någon gång köra cykelkärra så är ju inte 2x så dumt heller - jag är glad för min gamla 3x när jag skall köra uppför backen från stan :)

DanielS

Aktiv medlem
Jag kör med 1x på pendlaren. Om man kan hitta en utväxling och omfång som passar så ser jag bara fördelar. Slipper motväxla och en grej mindre att underhålla och som kan frysa på vintern.

Cykelkärra är ju dock ett jättebra argument för både lättare och tätare växlar.

Så jag skulle betala 200 pund mer för 1x11 istället för claris 2x8. Och förutsatt att det går att ta bort klistermärkena på fälgarna så borde ju Ribble-cykeln bli en trevlig pendlare!

thomaslundstrom

Aktiv medlem
Om man tänker någon gång köra cykelkärra så är ju inte 2x så dumt heller - jag är glad för min gamla 3x när jag skall köra uppför backen från stan :)
Plusett på den. På min 50/34 kör jag lillklingan när kärran är påkopplas; storklingan när jag kör själv (eller när den skånska motvinden är hård ;).

CBrandel

Medlem
Jag har Sram apex 1x11 på min pendlare. Köpte det endast för det är mindre att "ta hand om". Annars är 2x bättre tycker jag.

Klarar mig fint, förutom i de värsta nedförsbackarna där jag trampar ur vid kanske 50 km/h. 42x11-32.

Funderar på byta till lite större klinga fram eftersom jag sällan använder de 3 lägsta där bak.

plikta

Ny medlem
Tack för alla kloka ord. 1x11 känns som ett bättre val för mig då jag inte kommer dra någon kärra och att det blir ett något förenklat underhåll. Sen ser det betydligt bättre ut!

Vad anser ni om cykeln i sig? Finns nästan inget att läsa om just hybrid al. Deras stål-gravel verkar omtyckt här på forumet och enligt en googling. Men det säger kanske inte mycket om hybriden..

Velig som jag är funderar jag på om kanske inte bara skulle ha en cykel med navväxlar och bältdrift? Började med cykelsökande efter att jag såg en nishiki PRO BLT av fjolåretsmodell i British racing green.
Likadan, fast i årets blåa kulör:

Eller en Canyon som känns lite mer prisvärd
Tråkigt med svart kanske, men samtidigt inget jag kommer tröttna på

Senast ändrad:

Pfaff

Aktiv medlem
För pendling och om man vill ha (stort sett) underhållsfritt är rem oslagbart.
Pendlade själv 5-6 år 30 km dagligen med rem. Fortfarande samma rem på cykeln. (En Scott som inte längre säljs. Även Cube har en modell med rem som finns att köpa)
Inte lättast eller snabbast men problemfritt.
Enligt min ringa erfarenhet är Alfine 8 inte värt priset, Nexus 7 är sannolikt mera prisvärt, hade den på pendeln innan Scotten. Fast med kedja.

plikta

Ny medlem
Provcyklade ett gäng idag
Bl a en Cube hyde race med 8vxl Alfine nav och remdrift samt en Nishiki rush med 1x.

Nishikin var överlägset roligare att cykla på och bra sittställning. Stort plus för att den går att köpa lokalt men finns det kanske ett bättre alternativ för under 12’ om man ska ha en gravel med:
- rakt styre
- 1x
- hydrauliska bromsar

plikta

Ny medlem
Diverge EVO är en aning för dyr för mitt ändamål. Sen tycker jag att Specialzed överlagd verkar lite väl högt prisatta.
Octane cykeln ser lite för "ungdomlig" ut.

En annan kandidat till rush:en är Bombtrack Arise geared:

Bortsett från att den verkar svår att få tag på så är den snäppet dyrare än Rush:en och något sämre växlar. Men kanske är värt det för stålramen?

Paco

Aktiv medlem
Denna tycker jag är lite häftig. Vet inget om den egentligen, slut i lager just nu också.

Är typ en så jag pendlar på. Byggd på en Gridd Gravel med rakt styre och 10-del Shimano Zee 11-36 med 42t fram.

plikta

Ny medlem
Det blir en Nishiki Rush. Av vad som är tillgängligt är den det bästa köpet.

Men fastnade lite för front racket på bombtrack cykeln. Är det en styggelse att slänga på något liknande på Rush:en?

Eller något lite mindre:

L.and

Medlem
Det blir en Nishiki Rush. Av vad som är tillgängligt är den det bästa köpet.

Men fastnade lite för front racket på bombtrack cykeln. Är det en styggelse att slänga på något liknande på Rush:en?

Eller något lite mindre:

Jag är en stor förespråkare av frontrack. Besparar ju än om inte annat från bussryggen som kan uppstå med ryggsäck. Dessutom ser det ju tufft ut.
Jag hade nog kört med pelago eller det andra kombinerat med typ en wald-korg. (Givetvis beroende på vad du tänker att du ska ha med dig när du cyklar)

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer