Gravel runt söderbysjön; skärpning

UprightCitizen

Aktiv medlem
Folk cyklar ofta dåligt runt sicklaskiftet och grusvägarna bort mot söderbysjön och hellas. Bara att inse att det är transportsträckor och att det är lagom fart som gäller. Gäller alla typer av cyklar, inte bara gravel gangstas.

hm

Aktiv medlem
Nästa helg har ni chansen att lufta graveln igen på andra sidan stan .

Och ska ni ut med barnvagen i höstsolen finns det bättre platser än norra djurgården nästa lördag precis som det är olämpligt att cykla på Lidingö under Lidingöloppet eller köra bil i stan vid maraton eller flanera i gamla stan vid trilatontävlingarna eller paddla i saltsjön vid gotlandruntstarten eller gå med AIK utstyrsel på götgatan vid bajens sparkabollpremiär eller uttrycka @Kung Stalle s åsikter under prideveckan ...
Ja vid bor i en storstad där vi får trängas med många olika intressen. ..

lundatok

Aktiv medlem
Jag cyklade, jag tyckte det var roligt och en fin sträckning. Vi orkade 120 av 160 km igår så vi missade avslutningen på den officiella rundan. Gerry förmanade alla att visa hänsyn och

Det var även väldigt trångt genom Tyresta reservatet så där fick vi hålla ner farten och hälsa glatt på alla som var på väg ut i svampskogen.

BFS

Aktiv medlem
Jag cyklade, jag tyckte det var roligt och en fin sträckning. Vi orkade 120 av 160 km igår så vi missade avslutningen på den officiella rundan. Gerry förmanade alla att visa hänsyn och

Det var även väldigt trångt genom Tyresta reservatet så där fick vi hålla ner farten och hälsa glatt på alla som var på väg ut i svampskogen.
Får man verkligen cykla genom reservatet?

Foxis

Aktiv medlem
Aha, jag som trodde att man hade aerodynamiska kläder för att ta bort så mycket onödigt luftmotstånd som möjligt, oavsett om man är ute efter att cykla så fort som möjligt eller inte. Bra att du har facit som gäller exakt alla som bär sådana kläder. Märket på glasögonen måste också betyda att jag själv "rejsar" när jag är ute. Kanske får sluta med det även om jag aldrig själv märkt att jag tydligen gör det. Skumt det där att man blir något annat bara för att man har ett visst plagg på sig. Finns det nån litteratur i ämnet du tycker att jag ska plöja för att förstå?
Det är klart att du rejsar då du prioriterar högre hastighet framför snyggare och mer lössittande kläder (med högre luftmotstånd och lägre hastighet). Och med Oakley-brillor är ju din intention helt klar. Finns inte på kartan att du cyklar för nöjes skull.
Litteratur: Cycling in lycra is bad for the soul
Mer allvarligt; om du läser ursprungsinlägget ordentligt så tycks det snarast vara oerfarna cyklister som betett sig illa. Åtminstone har några av dem varit det och det är en ganska rimlig förklaring. Man köper sitt kit med grejer och hakar på nåt arrangemang, och vips har man gjort nåt dumt utan att veta om det själv eftersom arrangören inte tänkte längre än näsan räckte. Detta betyder inte att det inte finns idoter som på daglig basis beter sig lika dumt, men att koppla ihop det med klädvalet känns rätt inskränkt.

PS. Själv har jag "endurosvid" trots att jag cyklar något som mest liknar XC. Bara för att det är bekvämt. DS.
Också seriöst i tre sekunder: Det här är Happy och jag anpassar både ton och budskap efter tråd, sällan helt seriöst. Det finns viss sanning i det jag skriver; En klar majoritet av de jag möter som är otrevliga cyklister bär lycra och verkar helt egoistiska och fokuserade på Strava. Men självklart är det ingen universiell sanning som gäller alla.

I det här fallet är situationen bara dum och dålig: Arrangör uppmanar ovana att köra något som kan likna tävling i populärt område. Det borde man bara låta bli, hur kul det än är.

BFS

Aktiv medlem
Jag vet inte, vi följde det stora grus/motionsspåret genom.
Jag har gått endel där, och förstått att vägarna/lederna inte är för cykling (det baserar jag på bla skyltar). När jag kollar mer noga är den enda cyklingen som är tillåten är "bara på skogsbilvägarna till Långsjön och Stensjön" (det gula på kartan).
Screenshot_20210919-130541_Drive.jpg

Foxis

Aktiv medlem
Jag har gått endel där, och förstått att vägarna/lederna inte är för cykling (det baserar jag på bla skyltar). När jag kollar mer noga är den enda cyklingen som är tillåten är "bara på skogsbilvägarna till Långsjön och Stensjön" (det gula på kartan).Visa bilaga 513653
Samma är min uppfattning. Enligt reglerna får man "cykla, men bara på skogsbilvägarna till Långsjön och Stensjön". De andra grusvägarna är dessutom (oavsett regler) direkt olämpliga att cykla i någon högre hastighet på, och det är något som även vi som kanske ibland cyklar i skogen i området brukar ta på allvar. Grusvägarna är oftast fulla med barnfamiljer och flanörer som fokuserar på upplevelsen och inte har någon som helst koll på om ett lycrasvetto kommer farande.

Riktigt puckat om man lagt ett "lopp" genom det området.

BFS

Aktiv medlem
Samma är min uppfattning. Enligt reglerna får man "cykla, men bara på skogsbilvägarna till Långsjön och Stensjön". De andra grusvägarna är dessutom (oavsett regler) direkt olämpliga att cykla i någon högre hastighet på, och det är något som även vi som kanske ibland cyklar i skogen i området brukar ta på allvar. Grusvägarna är oftast fulla med barnfamiljer och flanörer som fokuserar på upplevelsen och inte har någon som helst koll på om ett lycrasvetto kommer farande.

Riktigt puckat om man lagt ett "lopp" genom det området.
Nä, det känns inte genomtänkt att promota cykling där man inte får cykla.

Diogenes

Aktiv medlem
Det här är väl GBS i ett nötskal. Goda intentioner men ca noll omdöme eller förmåga tänka långsiktigt och konfliktförebyggande.

Att ens arrangera något i Hellas/Erstavikområdet på en lördag utan avstängningar, skyltning och funktionärer är hjärndött. Även de norra delarna av Tyresta är direkt olämpliga även fast cyklingen är tillåten.

Enorm skillnad om man är några stycken som rullar igenom områdena med omdöme mot att skapa ett evenemang.

Spindelbenen

Aktiv medlem
Att hoja för snabbt, utan att plinga eller säga hej etc runt Söderbysjön (eller överallt där det finns gångtrafikanter) är ju puckat.

Men jag blir lite osäker på om vi ens var i Tyresta Nationalpark (kanske exakt utanför?) när vi hojade på Rundmarsvägen (verkar den heta) ut till Vissvassvägen. Det kanske vi var men för att kunna nå det där gula strecket till Långsjön så måste man ju liksom vara på Storskogsvägen (som vi hojade en liten bit, se nedan) och för att nå den måste man ju ta vägen via Rundmarsvägen (om jag läser kartan rätt). Så om cykling endast är ok på det gula strecket så måste man antingen ta en helikopter till där det gula strecket börjar, leda cykeln en duktigt bra bit (vilken ingen i hela världen skulle göra) eller kanske ta bilen dit.
Däremot så blev vi exakt vid den punkten, där det gula strecket börjar, inledda på någon liten stig in till vänster med några spänger i olika nivåer i början och där kändes det verkligen fel att hoja, åas gick det knappt att hoja där, men ändå.
Vi borde ha tagit vänster innan kan jag tycka och hojat upp till parkeringen som ligger där på Vissvassvägen.

Med risk för att låta dryg så hajar jag alltså inte hur jag ska ta mig dit jag får börja hoja om jag inte gör något av alternativen ovan. Den där sista biten kommer jag aldrig hoja igen men Rundmarsvägen kommer jag fortsätta hoja på, men som vanligt visa hänsyn. De kör ju för tusan skogsmaskiner på den vägen.

Vi var aldrig inne i det mörkgröna området som jag kan se.. Förutom där jag tyckte det var dumt att hoja och en liten snutt dit, men den var typ det gula strecket.
1632052493574.png

Senast ändrad:

ooms

Aktiv medlem
Det här är väl GBS i ett nötskal. Goda intentioner men ca noll omdöme eller förmåga tänka långsiktigt och konfliktförebyggande.

Att ens arrangera något i Hellas/Erstavikområdet på en lördag utan avstängningar, skyltning och funktionärer är hjärndött. Även de norra delarna av Tyresta är direkt olämpliga även fast cyklingen är tillåten.

Enorm skillnad om man är några stycken som rullar igenom områdena med omdöme mot att skapa ett evenemang.
Nu var det väl inte GBS som arrangerade, utan TUG. Sedan finns det säkert överlapp av individer.

Diogenes

Aktiv medlem
Att hoja för snabbt, utan att plinga eller säga hej etc runt Söderbysjön (eller överallt där det finns gångtrafikanter) är ju puckat.

Men jag blir lite osäker på om vi ens var i Tyresta Nationalpark (kanske exakt utanför?) när vi hojade på Rundmarsvägen (verkar den heta) ut till Vissvassvägen. Det kanske vi var men för att kunna nå det där gula strecket till Långsjön så måste man ju liksom vara på Storskogsvägen (som vi hojade en liten bit, se nedan) och för att nå den måste man ju ta vägen via Rundmarsvägen (om jag läser kartan rätt). Så om cykling endast är ok på det gula strecket så måste man antingen ta en helikopter till där det gula strecket börjar, leda cykeln en duktigt bra bit (vilken ingen i hela världen skulle göra) eller kanske ta bilen dit.
Däremot så blev vi exakt vid den punkten, där det gula strecket börjar, inledda på någon liten stig in till vänster med några spänger i olika nivåer i början och där kändes det verkligen fel att hoja, åas gick det knappt att hoja där, men ändå.
Vi borde ha tagit vänster innan kan jag tycka och hojat upp till parkeringen som ligger där på Vissvassvägen.

Med risk för att låta dryg så hajar jag alltså inte hur jag ska ta mig dit jag får börja hoja om jag inte gör något av alternativen ovan. Den där sista biten kommer jag aldrig hoja igen men Rundmarsvägen kommer jag fortsätta hoja på, men som vanligt visa hänsyn. De kör ju för tusan skogsmaskiner på den vägen.

Vi var aldrig inne i det mörkgröna området som jag kan se..
Visa bilaga 513660
Man får cykla där ni cyklade igår, det är motorvägen genom Tyresta. Innanför vägen/i det mörkgröna området får man däremot inte cykla.

kais01

Aktiv medlem
Mycket positiv feedback och bilder på glada cyklister i GBS på fejjan. Olika sidor om skranket. Kommentarerna på Happy benämns som troll-inlägg.
det kom iofs ett gäng fjantiga kommentarer här på happy under dagen. men desto mer konstruktiva inlägg.

redigeras de bort även där på feijan tro?

iaf konstigt att gravel tyckts ha gett en del ömma tår. jag skulle vänta mig att det var trevliga gäng där; finns ju förutsättningar att ha det både roligt och prestigelöst.

phuturist

Medlem
Råkade för ett tag sedan ut för två bockstyredårar som blåste på för fullt på gula 5k spåret. Vi promenerade och de kom bakifrån och vrålade UR SPÅR!!
Bockstyremännen verkar generellt ha nåt fel i huvudet. Ni kan ta er jävla lycra å snabba glasögon å dra åt helvete.

123456789

Aktiv medlem
Nästa helg har ni chansen att lufta graveln igen på andra sidan stan .

Och ska ni ut med barnvagen i höstsolen finns det bättre platser än norra djurgården nästa lördag precis som det är olämpligt att cykla på Lidingö under Lidingöloppet eller köra bil i stan vid maraton eller flanera i gamla stan vid trilatontävlingarna eller paddla i saltsjön vid gotlandruntstarten eller gå med AIK utstyrsel på götgatan vid bajens sparkabollpremiär eller uttrycka @Kung Stalle s åsikter under prideveckan ...
Ja vid bor i en storstad där vi får trängas med många olika intressen. ..
Alla i Sthlm läser inte det som skrivs på Happys forum...

mzi

Aktiv medlem

thomaslundstrom

Aktiv medlem
Fast det var ju inget lopp utan en "manifestation". Vad det nu innebär.

Konstinstallation såklart, för att skapa diskussion. Den här tråden är ännu en del i installationen. Nästa steg är en polisanmälan för förtal mellan två som diskuterar och en rättsprocess som slutar i att HD nekar prövningstillstånd.

Hela kalaset ställs ut på Liljevalchs vårsalong -22.

Bornlikethis

Aktiv medlem
Konstinstallation såklart, för att skapa diskussion. Den här tråden är ännu en del i installationen. Nästa steg är en polisanmälan för förtal mellan två som diskuterar och en rättsprocess som slutar i att HD nekar prövningstillstånd.

Hela kalaset ställs ut på Liljevalchs vårsalong -22.
är det ok om jag snor ditt koncept till mitt bidrag?

Stumpy

Aktiv medlem
Asså såhär ser det ju alltid ut i Hellas oavsett svartrejs eller inte. Varenda gång man är ute i Hellas, till fots eller på cykel, så är det ju grusrally på motionsspåren av dessa gravelnissar. Och då kan jag meddela att jag tillbringar minimal tid på grusade motionsspår men lik förbannat dyker de upp varenda gång i för hög fart och böglycra.

Stalle
+1
Och alla dessa djävla MTB-cyklister i sina fladdriga sopsäckskläder som bränner runt på blå, gröna, gula och andra vandringsleder. Man blir så trött. Kan de inte hålla sig på vägarna istället när de cyklar.

Vad gäller cykling i Tyresta, så är det enligt parkvakten jag pratat med tillåtet att cykla överallt där de kommer fram med sina vanliga personbilar. Traktorvägen mellan Stormyra och Åva gård är en sådan.

Manurhin2

Aktiv medlem
Råkade för ett tag sedan ut för två bockstyredårar som blåste på för fullt på gula 5k spåret. Vi promenerade och de kom bakifrån och vrålade UR SPÅR!!
Bockstyremännen verkar generellt ha nåt fel i huvudet. Ni kan ta er jävla lycra å snabba glasögon å dra åt helvete.
Vad hände med "krama varandra i trafiken"?

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer