Det blir säkert en rolig cykel, den där monstercrossen. Problemet är bara att du kommer ha tråkigt på asfalten om du jämför med en snabb landsvägshoj, och tråkigt på stigen om du jämför med en rolig stigcykel. Det där med multiverktyg och "do-it-all" är en omskrivning för något som inte är riktigt bra på någonting. Det kan säkert fungera om man är med på det och har rätt inställning till cykeln när man väl sitter på den (lex
@Sambal Oelek - som cyklar kors och tvärs igenom allt med sin!), men man kan inte gå in med önskemålet att den ska göra samma sak som sina mer renodlade kusiner - det gör den inte.
Jag byggde ihop en "go-anywhere-hoj" på en dedikerad bockstyre-mtb med icke-dämparkorrigerad geo, dvs den ultimata ramen, med tanken att jag skulle kunna cykla hemifrån rakt ut i världen utan att fundera över var jag hamnade. Men det var inte roligt. När polarna gör ett ryck i en asfaltsbacke finns det inget drag i cykeln, och när det kommer en snabb go utförslöpa med lite diverse stenar och en sväng på slutet så vågar man inte köra ens i närheten av så fort i bocken som man vågar med en dedikerad mtb. Det slutar med en sävlig asfaltscykel och en nervös mtb - det sämsta av båda världar.