Gravel. Vi måste prata geometri! Och kanske materialval i ram.

MartinRF

Aktiv medlem
Så ohyggligt ointressant. Jag kan rekommendera att köpa och utrusta sin cykel så att man trivs med den.
Detta väcker en fråga och vad som kanske är ett sidospår i tråden:

När jag 2009 bestämt mig för att det var dags att pensionera min Centurion Super Lemans som vardagsfordon fann jag att cykelhandlare hade väldigt klent med cyklar på lager. Med det menar jag att det var väldigt svårt att hitta cyklar i för mig lämplig storlek att provcykla. Om det är lika illa nu är det lite av en chansning det där med att hitta något man trivs med. Jag tycker att jag till slut lyckades väldigt bra även om jag ibland fortfarande undrar om inte nästa storlek upp hade varit än bättre.

/Martin

HåkanC

Aktiv medlem
om man går tillbaka till frågan om var gravel trenden är påväg så tror jag faktiskt inte att det kommer gå ihop, syfterna skiljer sig så mycket mellan dem som är ämnade för tävling,
Vill man ha en cykel som klarar sig åtminstone hyfsat på vägar, oavsett vägbeläggning, borde väl en så lvg-liknande som möjligt vara ett bra val.
Kanske tom en sådan typ jag har skrivit om här någr ggr tidigare, med ram+gaffel som är optimerade för 622-hjul med 28-30mm däck, men som även klarar 584-hjul med 48mm däck, de olika hjul-strl ger samma totaldiameter med däcken och man minskar risken för att cykeln blir trög, trist och sävlig, vilket den kan riskera att bli med plats för 622-hjul med 55mm däck .

och dem som är syftade för lättare skogscykel så dem kommer nog bara bli mer och mer spridda
Till det kommer även bikepackingcyklarna, om inte det blir delmängd av de med mer "skogstraktorgener"

Fast nu har väl ävet tex canyons grushojar också fått lite längre reach och flackare vinkel? I alla fall längre reach kanske.
Vilka Canyon grushojar är det som har ändrats på det sättet?
Menar du den nya Grizlmodellen så är den väll ffa tänkt som en bikepackingcykel.

K

Aktiv medlem
Giant Revolt kommer med uppdaterad ram till 22. Längre ram, kortare stam & (håll i er!) brantare gaffelvinkel. Syftet skall enligt marknadsförarna vara att skapa en trygg och rapp cykel.

Har inte Gravelcyklarna börjat utvecklingen mot två olika håll ganska tydligt? En racing geo och en bikepacking geo. Där racing sker på sportgrus och bikepacking geo skall palla vad man än råkar ut för…

Kul att gravel blivit så populärt att det bildas varianter av det!

Oggler

Aktiv medlem
Jag har inte kikat så noga ska jag erkänna. Men det var någon modell som hade reach bortåt 420. Många landsvägsramar kommer ju inte över 400 ens i de största storlekarna. Dessutom har ju många landsvägsramar brantare gaffelvinkel på de större storlekarna.

Edit: Det var alltså svar på inlägget om Canyon ett par inlägg upp i tråden

HåkanC

Aktiv medlem
Jag har inte kikat så noga ska jag erkänna. Men det var någon modell som hade reach bortåt 420. Många landsvägsramar kommer ju inte över 400 ens i de största storlekarna.
Även hos Canyon och andra ramar som har "modernare" (mer linjär) stack och reach-anpassad geometri?

K

Aktiv medlem
Jag som är TS funderar ju på att ersätta min lvg med en gravel. Lvg är ju kul när det är just asfalt och när man hojar med andra. Men som solo på upptäckarrundor så vore det ju skönt att ha en hoj där det gick att mixa lite mera underlag. Och då har jag hela tiden tänkt att jag ska försöka kolla på ramar med lite längre reach och lite flackare vinkel. MB31 tex. Jag har hela tiden tänkt att det borde vara framtidskompatibelt så att säga. Men kanske är jag helt fel ute där. Fast nu har väl ävet tex canyons grushojar också fått lite längre reach och flackare vinkel? I alla fall längre reach kanske.

Det är ju lätt att få för sig att trenden går samma väg som för MTB. Några enstaka uppstickare börjar. Sedan hakar fultyskar och även kineserna på så småningom. Och helt plötsligt så står man där med en 6 månader gammal hoj som är hopplöst föråldrad.
Det du söker är tex en cervelo aspero. Gravel racer. Finns ju ett antal sådana cyklar eller komfort racers som sväljer hyfsat breda däck.

MB31 upplevde jag som sävlig på asfalt när jag hade den. Med det du beskriver som användningsområde hade jag inte valt den.

cerro

Aktiv medlem
Giant Revolt kommer med uppdaterad ram till 22. Längre ram, kortare stam & (håll i er!) brantare gaffelvinkel. Syftet skall enligt marknadsförarna vara att skapa en trygg och rapp cykel.
Det där låter som en felskrivning. Ska inte alla cyklar bli flackare om gaffelvinkeln nu ska ändras? Är det inte så hela branchen är oavsett sort?

Oggler

Aktiv medlem
Nu börjar det komma lite intressanta inlägg här tycker jag.

Det kommer ju naturligtvis vara så att oavsett vilket användningsområde man tänkt sig. Så kommer man ju vilja ha lite längre reach och flackare gaffel, om man köper en ram med klassisk landsvägsgeometri, och tvärt om.

Om vi lägger till lite enklare stig som användningsområde. Då kanske man helt plötsligt vill ha den där reachen och gaffelvinkel.

K

Aktiv medlem
Nu börjar det komma lite intressanta inlägg här tycker jag.

Det kommer ju naturligtvis vara så att oavsett vilket användningsområde man tänkt sig. Så kommer man ju vilja ha lite längre reach och flackare gaffel, om man köper en ram med klassisk landsvägsgeometri, och tvärt om.

Om vi lägger till lite enklare stig som användningsområde. Då kanske man helt plötsligt vill ha den där reachen och gaffelvinkel.
Flip chip cyklarna då om du vill ha två olika geo i samma cykel?

Finns ju ett antal gravels med justerbar geo, på både fram och bakaxel. Typ Revolt och Rondo mfl

Oggler

Aktiv medlem
Det finns väl bara en väg att gå. Man måste köpa en ram för att förstå vad man egentligen ville ha. Tips på billiga gravelramar mottages tacksamt. Kanske då med lite generösare reach, trots allt.

Raggamuffin

Aktiv medlem
det är en vanligt förekommande uppfattning, men jag tror det är marknadsföring. flack gaffel är ett enkelt sätt att utan styrlänkage få fram framhjulet. folk vill inte köpa en kompromiss, så företagen är nog snabba att svamla om någon annan typ av "stabilitet" som jag inte vet vad det är.

samma sak med brant sadelrör där det svamlas om en "more powerful pedaling position" när det i själva verket är en kompromiss för att kunna ha längre reach och ändå nå styret.

Har du provat brant sadelrör?

skier

Aktiv medlem
jag tror det beror lite på hur många andra cyklar man har också, och vilken sort de är. Jag hade en gravel-hoj som enda bockstyrehoj men tyckte den var för sävlig och tråkig på asfalt och grusvägar. jag bytte till en cx som med två hjulpar funkar fint både som ren landsvägshoj och gruscykel, men då har jag tre olika mtb:er utöver den.

Stökigare stigar förstår jag inte syftet med en gravel på, där kör jag hellre med en lätt hardtail, varken bockstyre eller avsaknaden av dämpning är nån höjdare på sten och rötter.

Manurhin2

Aktiv medlem
Cyklade med min gravel(cross med brant gaffelvinkel) på gammal motorväg idag, ingen otb.

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Själv föredrar jag lite mer MTB-geo och mycket flare på styret. Cyklar överallt med min grushoj och gärna stig. Det är riktigt kul att cykla stig på denna cykel jämfört med min gamla CX, där flyger man över styret så fort man tittar på en rot. Den tjänstgör numera som enbart asfalshoj, eller sportgrus. Grushojen däremot är kul överallt, beroende på däck då. Har ofta bredare däck vilket inte är någon hit på asfalt men en vanlig runda för min del innebär typ lika tredjedelar grus/stig/asfalt, där är den perfekt.

IMG_20211123_151857.jpg

Oggler

Aktiv medlem
Är det ingen som tycker att hojen blir lite mera spurtvillig med längre reach? Jag har inte hojat så mkt lvg. Men några hojar har jag avverkat. Och för kort reach tycker jag hämmar mig när det ska spurtas. Speciellt uppför. Det känns som att man får styret i magen och man får liksom vika sig framöt över styret och får inte ut kraften ordentligt.

Samma sak med vanliga HT-hojar. Ska det sprättas i uppförsbackarna så kan man inte ha för lång reach.

Är inte det här en aspekt att ta med i beräkningarna när man snackar gravel. Det känns ju som att gravel är lite mera dynamiskt. Inte ligga i en klunga i 3h. Det blir väl lite mera spontana ryck och fartlek på en gravel.

Freddo

Medlem
På den tiden alla cykeltävlingar gick på grus var det längre front-center och flackare gaffelvinkel so gällde. Attribut som ger mindre vikt på framhjulet som gör att det lättare går över stök och bättre viktfördelning när det brantar till utför. Dessutom jätteskönt att slippa toe overlap.

Längre hjulbas och bb drop bidrar till stabilare cykel, längre hjulbas gör cykeln mer förlåtande och lättare att hitta rätt position på cykeln i mer teknisk terräng.

För mig som gillar avstickare på stig har en lite äldre Xc hardtail pre-boost och pre-superreach vart perfekt som gravel. Men skall man bara gubbcykla parkett-grus så spelar cykel-geo mindre roll ;)!

76BEFB0F-F77D-4A27-B9B0-92E4A798F613.jpeg

Oggler

Aktiv medlem
Det där gillar jag. Att gravelifiera en gammal HT. Men det brukar ju vara problem med gaffeln eftersom alla ramar ärn anpassade till dämpad gaffel. Vad för gaffel kör du på den där?

HåkanC

Aktiv medlem
Är det ingen som tycker att hojen blir lite mera spurtvillig med längre reach? Jag har inte hojat så mkt lvg. Men några hojar har jag avverkat. Och för kort reach tycker jag hämmar mig när det ska spurtas. Speciellt uppför. Det känns som att man får styret i magen och man får liksom vika sig framöt över styret och får inte ut kraften ordentligt.
???
På vilket sätt har (ramens) reach med avståndet till styret att göra? (Inom rimliga gränser förstås)
Dessutom skall man "vika sig framåt över styret" när man spurtar, åtminstone i hastigheter över 25-30 km/h.
Eller menar du att de här gör fel
nGqmMjP7jZU2pCRLgXJMtn.jpg

Oggler

Aktiv medlem
Reachen har inget med avståndet till styret att göra. Det här är bara mina personliga preferenser. Först bytta jag till en längre stam. Det kändes bättre. Sedan bytte jag till en längre ram (labbade med olika stammar), och det kändes ännu bättre. Kort reach känns inte lika stabilt/tryggt. Det kändes som att det hämmade mig lite på spurterna. Samma sak med styret. Ett bredare styre tyckte jag gjorde hojen lite mera spurtvillig. Och jag känner samma sak på MTB.

HåkanC

Aktiv medlem
Om du vill ha en bockstyrecykel som känns som din MTB, istf som en renodlad lvgcykel,
så kanske en monstercross, med tillräckligt flack gaffelvinkel, är det bästa för dig.

Oggler

Aktiv medlem
Tanken har slagit mig. Att kanske börja där.

På sätt och vis känns en HT ganska snabb ute på grusrakorna. Men när man sitter där och trampar så märker man ju att ett bockstyre med landsvägreglage hade varit överlägset ergonomiskt sett. Men kanske blir det en lite väl hög hoj(högt vevparti). Och det gäller att hitta en lämplig gaffel.

Freddo

Medlem
Det där gillar jag. Att gravelifiera en gammal HT. Men det brukar ju vara problem med gaffeln eftersom alla ramar ärn anpassade till dämpad gaffel. Vad för gaffel kör du på den där?
Jag har en sådan här Aerlite
Men det finns massor av stela gafflar med suspension geo för xc ramar att välja mellan.

Googla gärna lite holländska strandrace som Egmond-pier-egmond som inspiration. Där tävlas det med mtb, cx, gravel, och monstercross i samma race men trenden går mot monstercross och det tror jag även en del av industrins gravelsegment kommer göra också!
D456877A-3555-4001-850F-E08DDE5E44D8.jpeg
38F1AB80-AC68-47B4-A2A3-1924844DD7B8.jpeg

A63E11CA-BA70-445D-BFE8-2CF3652B7323.jpeg

erik h

Aktiv medlem
Jag tror det ska tillbaka till fullstora hjul men med stora däck. 650 är en kompromiss.

Reach verkar ju bli längre på allt för varje år, det tror jag inte riktigt är rätt (ingen köpte ju de längderna på ram förr även om de fanns där, tre storlekar upp). Man ska inte vara en passagerare mitt på sin cykel, man ska omsluta den.

Och jag tror att gaffel- och sadelrörsvinklar ska återgå till att vara ungefär lika. Av respekt för sporten. Det var kul att folk fick labba runt i några år men nu är det dags att komma hem och bli en snygg sport igen.

Tror också på det där med adventure åt ena hållet med robustare, feta däck, packförmåga. Och åt andra hållet, ja CX med skivor ungefär… snabbt men allround bara. Den kan vi ju redan rätt bra. Bara hålla fokus.

n3wton

Aktiv medlem
Tanken har slagit mig. Att kanske börja där.

På sätt och vis känns en HT ganska snabb ute på grusrakorna. Men när man sitter där och trampar så märker man ju att ett bockstyre med landsvägreglage hade varit överlägset ergonomiskt sett. Men kanske blir det en lite väl hög hoj(högt vevparti). Och det gäller att hitta en lämplig gaffel.
Det blir säkert en rolig cykel, den där monstercrossen. Problemet är bara att du kommer ha tråkigt på asfalten om du jämför med en snabb landsvägshoj, och tråkigt på stigen om du jämför med en rolig stigcykel. Det där med multiverktyg och "do-it-all" är en omskrivning för något som inte är riktigt bra på någonting. Det kan säkert fungera om man är med på det och har rätt inställning till cykeln när man väl sitter på den (lex @Sambal Oelek - som cyklar kors och tvärs igenom allt med sin!), men man kan inte gå in med önskemålet att den ska göra samma sak som sina mer renodlade kusiner - det gör den inte.

Jag byggde ihop en "go-anywhere-hoj" på en dedikerad bockstyre-mtb med icke-dämparkorrigerad geo, dvs den ultimata ramen, med tanken att jag skulle kunna cykla hemifrån rakt ut i världen utan att fundera över var jag hamnade. Men det var inte roligt. När polarna gör ett ryck i en asfaltsbacke finns det inget drag i cykeln, och när det kommer en snabb go utförslöpa med lite diverse stenar och en sväng på slutet så vågar man inte köra ens i närheten av så fort i bocken som man vågar med en dedikerad mtb. Det slutar med en sävlig asfaltscykel och en nervös mtb - det sämsta av båda världar.

Oggler

Aktiv medlem
Men en ev gravel är väl en av många hojar man har. Tanken är väl inte att man bara ska ha en cykel. HT. FS. Gravel och lvg. Det bör väl täcka det mesta.

Freddo

Medlem
Det blir säkert en rolig cykel, den där monstercrossen. Problemet är bara att du kommer ha tråkigt på asfalten om du jämför med en snabb landsvägshoj, och tråkigt på stigen om du jämför med en rolig stigcykel. Det där med multiverktyg och "do-it-all" är en omskrivning för något som inte är riktigt bra på någonting. Det kan säkert fungera om man är med på det och har rätt inställning till cykeln när man väl sitter på den (lex @Sambal Oelek - som cyklar kors och tvärs igenom allt med sin!), men man kan inte gå in med önskemålet att den ska göra samma sak som sina mer renodlade kusiner - det gör den inte.

Jag byggde ihop en "go-anywhere-hoj" på en dedikerad bockstyre-mtb med icke-dämparkorrigerad geo, dvs den ultimata ramen, med tanken att jag skulle kunna cykla hemifrån rakt ut i världen utan att fundera över var jag hamnade. Men det var inte roligt. När polarna gör ett ryck i en asfaltsbacke finns det inget drag i cykeln, och när det kommer en snabb go utförslöpa med lite diverse stenar och en sväng på slutet så vågar man inte köra ens i närheten av så fort i bocken som man vågar med en dedikerad mtb. Det slutar med en sävlig asfaltscykel och en nervös mtb - det sämsta av båda världar.
Samma sak går väll argumentera mot Gravel?
Lite sämre på asfalten än en renodlad LVG och inte jämförbar på stig med en XC men det går att cykla stig.

Monstercrossen är bara skjuvad lite mer mot skogen än en ”vanlig” gravel.

Jag upplever vinsterna på stig större, än förlusterna på grus/asfalt med en monstercross vs gravel.

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Man behöver väl iaf tre gravels?
- G-racern för 2 tim grussprätt
- Monstercrossen för vådliga äventyr i närmiljön
- Bikepackinpartnern för livets stora resa

och en cx för att flåsa runt i parken.

Edit: Känns som Singular var på den här bollen för 10-15 år sedan

Singular

Aktiv medlem

Alltid i framkant. :cool:

izar

Aktiv medlem

Du glömde en, gravel pendlaren

erik h

Aktiv medlem
Kommerinte alla gruscyklar utom de i minsta storlekarna med 700c-hjul redan idag?

Jo, jag tänkte på monster-sidan av dem dvs med de fetare däcken. Över 45 mm är det få som fortfarande har 700-hjul tyvärr. Jag tänker att man i alla andra discipliner, utom de hårdaste, alltid väljer de stora hjulen. Och det var ju faktiskt landsvägssporten som var först med stora hjul, känns lite knasigt att landsvägsspinoffen plötsligt sitter med MINDRE hjul än de riktiga skogscyklarna. Det tror jag kommer att ändras.

Men jag ser ju hur svårt det är med 47 mm kedjelinje och stora klingor. Antar att det blir MTB-vevar och boostnav på gravel snart så är det inga problem sen. Det kanske inte vore hela världen att redan idag designa för främre kedjelinje på 52 mm istället för GRXens 46.9 egentligen, folk är kanske OK med att blanda och greja lite. Man kör väl nu 52 eller 55 mm (boost) på MTB med i princip samma komponenter där bak.

Freddo

Medlem
Jo, jag tänkte på monster-sidan av dem dvs med de fetare däcken. Över 45 mm är det få som fortfarande har 700-hjul tyvärr. Jag tänker att man i alla andra discipliner, utom de hårdaste, alltid väljer de stora hjulen. Och det var ju faktiskt landsvägssporten som var först med stora hjul, känns lite knasigt att landsvägsspinoffen plötsligt sitter med MINDRE hjul än de riktiga skogscyklarna. Det tror jag kommer att ändras.

Men jag ser ju hur svårt det är med 47 mm kedjelinje och stora klingor. Antar att det blir MTB-vevar och boostnav på gravel snart så är det inga problem sen. Det kanske inte vore hela världen att redan idag designa för främre kedjelinje på 52 mm istället för GRXens 46.9 egentligen, folk är kanske OK med att blanda och greja lite. Man kör väl nu 52 eller 55 mm (boost) på MTB med i princip samma komponenter där bak.
Så bra att 29” fälgar och däck finns då. ;)
Tror du slår huvudet på spiken med BB standarden, hur många avarter av kedjestag skall vi se innan industrin inser att det redan finns en standard som klarar större däck med ca 10mm bredare BB.

Har du en gravel och inser att du låter dina 650b med fetare däck sitta på mer än dina 700c med smalare. Överväg en begagnad topp XC med 29” för en bråkdel av priset och blanda gravel och mtb komponenter.

erik h

Aktiv medlem
Ha, googlade mig fram till att GRX FC-RX810 redan haft det här på gång ett tag (foruminlägg från 2020), så 46.9 är antagligen redan på väg ut. Men q-faktorn är väl viktigare för långcykling, även grus, inte så noga i skogen. Bortsett från det, bara kitta graveln med MTB-delar istället och slippa kämpa.

Känns lite rörigt när man läser på ytterligare dock.

1643019159239.png

1643019339234.png

hanek082

Aktiv medlem
Jag sitter på en fin XC raket som som är perfekt för det jag vill köra i skogen samt en gamma landsvägscykel från 2012 som redan då var en budget cykel. Den är jag sugen på att byta ut mot en ny racer/gravel som kan klara båda delar.

Har ni bra tips på vad man skall kika efter, det jag vill köra är asfalt och grusvägar utan att den tappar för mycket på asfalten. Är också lite i lataste laget för att ha två hjulpar utan kör gärna samma till allt och kanske kränger på landsvägsdäck då det är siljan runt.

Prylnörden i mej tycker att canyons grail ser lite trevlig ut på grund av styret men är den landsvägsaktig nog?

Raggamuffin

Aktiv medlem
Jag sitter på en fin XC raket som som är perfekt för det jag vill köra i skogen samt en gamma landsvägscykel från 2012 som redan då var en budget cykel. Den är jag sugen på att byta ut mot en ny racer/gravel som kan klara båda delar.

Har ni bra tips på vad man skall kika efter, det jag vill köra är asfalt och grusvägar utan att den tappar för mycket på asfalten. Är också lite i lataste laget för att ha två hjulpar utan kör gärna samma till allt och kanske kränger på landsvägsdäck då det är siljan runt.

Prylnörden i mej tycker att canyons grail ser lite trevlig ut på grund av styret men är den landsvägsaktig nog?

Hade börjat med att bestämma mig för bredd av däck. Nöjer man sig med 35/40 är det en större värld att leta i och framförallt rappare cyklar. Om det är det man vill ha.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer