Gravel. Vi måste prata geometri! Och kanske materialval i ram.

HMGustavsson

Aktiv medlem
Jag sitter på en fin XC raket som som är perfekt för det jag vill köra i skogen samt en gamma landsvägscykel från 2012 som redan då var en budget cykel. Den är jag sugen på att byta ut mot en ny racer/gravel som kan klara båda delar.

Har ni bra tips på vad man skall kika efter, det jag vill köra är asfalt och grusvägar utan att den tappar för mycket på asfalten. Är också lite i lataste laget för att ha två hjulpar utan kör gärna samma till allt och kanske kränger på landsvägsdäck då det är siljan runt.

Prylnörden i mej tycker att canyons grail ser lite trevlig ut på grund av styret men är den landsvägsaktig nog?
1643022200297.png

Man får nog bestämma själv var de respektive gränserna går, vad man vill kunna köra för däck styr ju som sagt väldigt där... passerar man bara fina grusvägar när de är fina och inte råkar ut för att de är nysladdade så kanske nya Endurance är fullt tillräcklig om det mest är landsväg man vill köra
Men nivåerna kanske inte är så tokiga för att visualisera vad man faktiskt cyklar :unsure: hamnar klart ofta på gränsen mellan Exceed/Grizl själv på mina bockstyre turer ...Ruppiges Gelände!

hanek082

Aktiv medlem
Man får nog bestämma själv var de respektive gränserna går, vad man vill kunna köra för däck styr ju som sagt väldigt där... passerar man bara fina grusvägar när de är fina och inte råkar ut för att de är nysladdade så kanske nya Endurance är fullt tillräcklig om det mest är landsväg man vill köra
Men nivåerna kanske inte är så tokiga för att visualisera vad man faktiskt cyklar :unsure: hamnar klart ofta på gränsen mellan Exceed/Grizl själv på mina bockstyre turer ...Ruppiges Gelände!

Jo, men XC cykeln kan ju ha låsta dämpare och väger in på 10 kg så den funkar bra på grovt grus och i skogen. Så det är light gravel och landsväg som gäller, bästa vore väl en av varje men sån lyx ger inte lekkontot. Så det kanske är en komfortracer man skall sikta på...

cerro

Aktiv medlem
Man behöver väl iaf tre gravels?
- G-racern för 2 tim grussprätt
- Monstercrossen för vådliga äventyr i närmiljön
- Bikepackinpartnern för livets stora resa

och en cx för att flåsa runt i parken.

Edit: Känns som Singular var på den här bollen för 10-15 år sedan

Känns som jag kommer lyckas med det här snart :D
En Factor Vista med 35mm Pirelli Cinturato Gravel H
En Bordure med 40mm (mäter 43mm) Pirelli Cinturato Gravel H
En Specialized Diverge evo med kul däck, rakt styre och dropper

+En Cannondale Treadwell med 650x48mm Panaracer Gravelking för citylife :D

/Singularfan

Oggler

Aktiv medlem
Vad är egentligen signifikant för en cyclocrossram? geometrimässigt alltså. Jag satt precis och kollade på en crux geometri. Jag kan ju inte hitta något där som känns avvikande från andra gravelramar.

cerro

Aktiv medlem
Crux är ju en cyclocross, bara fått plats för större däck och blivit lättad.

Generellt skillnad är väl plats för lite större däck så oftast lite längre. Lite lägre bb för att man inte behöver kunna cykla på skrå som på cx. Sen fästen för diverse saker. Kan vara lite komfortfeatures som är nice när man ska cykla långt.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Vad är egentligen signifikant för en cyclocrossram? geometrimässigt alltså. Jag satt precis och kollade på en crux geometri. Jag kan ju inte hitta något där som känns avvikande från andra gravelramar.

Som tidigare nämt är det ingen direkt skillnad längre, det är väl därför vi undrar om gravel istället kommer ändras.
Men förr var de korta, branta och höga med högt BB. Och viktigast av allt - inga skruvhål.

DanielS

Aktiv medlem
Jag sitter på en fin XC raket som som är perfekt för det jag vill köra i skogen samt en gamma landsvägscykel från 2012 som redan då var en budget cykel. Den är jag sugen på att byta ut mot en ny racer/gravel som kan klara båda delar.

Har ni bra tips på vad man skall kika efter, det jag vill köra är asfalt och grusvägar utan att den tappar för mycket på asfalten. Är också lite i lataste laget för att ha två hjulpar utan kör gärna samma till allt och kanske kränger på landsvägsdäck då det är siljan runt.

Prylnörden i mej tycker att canyons grail ser lite trevlig ut på grund av styret men är den landsvägsaktig nog?
Om det här ska funka så tror jag faktiskt nyckeln är dubbla hjulpar. Hade gravel ett kort tag och körde Schwalbe G-one som är någon slags do-it-all-däck men det blev mest bara tråkigt på alla underlag.

Har kört dubbla hjulpar på min stig-HT där jag har ett par med lättrullade däck för de dagar då det mestadels är grusväg på schemat. Fungerar förvånansvärt bra trots att det är inte är någon XC-cykel.

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Jajemen! Salsan är grushoj nu igen. Jag bytte idag till mina smal-däck, semislicks. 2" Maraton Almotion. De går som spjutet! Satte PR på en stenkross-klättring (de hade inte gått med smalare däck). Känns bra detta. Tror faktiskt min gräns går vid typ 2" för denna typ av cykel. Annars blir det så obekvämt.

IMG_20220125_152100.jpg

Ulkan

Aktiv medlem
Stel 26” på 8,4kg för Stockholms alla äventyr, är sugen på och bygga en liknande fast 29”. Vet dock inte om det kommer göra någon större skillnad?

FBF0AA2D-30D7-494B-98C2-891F0B8B3925.jpeg

moros

Aktiv medlem
Finns det någon kalkylator som kan visa upp hur olika mått förändras om man exempelvis ändrar rake/offset på en gaffel? Hittar inget vid en snabb googling.

https://www.bikegeocalc.com/ har ju inga färdiga cyklar och https://bikeinsights.com låter inte en justera mått. Kanske finns ett annat sätt än att sitta och mata in allt för hand i bikegeocalc? (Hade väl inte tagit längre tid än att skriva detta visserligen)

Singular

Aktiv medlem
Jag gillar dig också.
Crux har länge varit en ganska amerikansk och progressiv CX-maskin (dvs byggd för fart och stabilitet) - kollar du klassiska eurocrossar (Ridley, Stevens et cetera) är/var de högre, brantare och kortare för att i låg fart kunna snurra runt på snea, blöta gräsmattor i relativt låg hastighet.

Den senaste Cruxen är en otroligt väl utformad. I alu och med nååågra fler skruvhål (önskar, önskar...) är den i farans väg att ersätta i stort sett allt utom snabberacern i bockstyresegmentet för mig.

erik h

Aktiv medlem
Finns det någon kalkylator som kan visa upp hur olika mått förändras om man exempelvis ändrar rake/offset på en gaffel? Hittar inget vid en snabb googling.

https://www.bikegeocalc.com/ har ju inga färdiga cyklar och https://bikeinsights.com låter inte en justera mått. Kanske finns ett annat sätt än att sitta och mata in allt för hand i bikegeocalc? (Hade väl inte tagit längre tid än att skriva detta visserligen)

Den här brukade jag använda för just rake/trail specifikt: http://yojimg.net/bike/web_tools/trailcalc.php

Annars är ju BikeCAD genialisk. Finns lite online-arkiv om man vill kika på färdiga ramar men förmodligen hittar du inte den du har själv utan det är mer för att rita ramar från scratch.

Kneecap

Aktiv medlem
Jag gillar dig också.

Crux har länge varit en ganska amerikansk och progressiv CX-maskin (dvs byggd för fart och stabilitet) - kollar du klassiska eurocrossar (Ridley, Stevens et cetera) är/var de högre, brantare och kortare för att i låg fart kunna snurra runt på snea, blöta gräsmattor i relativt låg hastighet.

Den senaste Cruxen är en otroligt väl utformad. I alu och med nååågra fler skruvhål (önskar, önskar...) är den i farans väg att ersätta i stort sett allt utom snabberacern i bockstyresegmentet för mig.

Tjena!

Jag har en borrmaskin och blindmuttrar. Så kan du få hur många skruvhål som helst.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer