(Gravel) Vilka däck kör du med, och vad tycker du egentligen om dem?

Whipthor

Ny medlem
Glad FREDAAAAG!

Min senaste tråd gick från 0 till offtopic på bara tre sidor, så jag hoppas vi kan hålla igång det här härliga babblet!

Så - vilka sulor cyklar du runt med, och vad tycker du om dem?

Jag börjar: random 32c pendlardäck jag absolut vill byta ut inom kort. Jag har läst jättemycket bra om Gravelkings Slicks/Semislicks (bor i Malmö, inte mycket sjukt grus häromkring) - någon som testat dessa och kan ge honest feedback?

lundatok

Aktiv medlem
Har pendlat med GK Slicks i Stockholms innerstad under några år, funkar fint till det med vätska i. Man ser att dom får glas i sig som tätar allt eftersom. På grus rullar de bra, det är ju slicks. Inget grepp när det blir blött gräs/lerigt, men det säger ju sig självt.

weldion

Aktiv medlem
Här så finns det ganska så mycket graveldäckssnack:

Whipthor

Ny medlem
Här så finns det ganska så mycket graveldäckssnack:
Kul med nya trådar ju >:(

skier

Aktiv medlem
Jag har Gravelking slick (https://www.bike-discount.de/de/panaracer-gravelking-slick-tlc-faltreifen) i 38mm varianten och är inte speciellt imponerad. Jag har kört ungefär 40 mil, kanske 70/30 asfalt/grus och har hittills fått tre punkteringar, en fram och två bak. Alla har varit mitt i slitbanan och två av tre har tätningsvätskan tätat. Rätt trött på att göra rent cykeln från gucka efter varje runda.

De är lätta och det känns som det är lågt rullmotstånd, men jag kommer byta till nåt annat. Som jämförelse körde jag ungefär 300 mil med Michelin Power gravel innan jag fick första punkteringen.

Pfaff

Aktiv medlem
Glad FREDAAAAG!

Min senaste tråd gick från 0 till offtopic på bara tre sidor, så jag hoppas vi kan hålla igång det här härliga babblet!

Jag börjar: random 32c pendlardäck jag absolut vill byta ut inom kort. Jag har läst jättemycket bra om Gravelkings Slicks/Semislicks (bor i Malmö, inte mycket sjukt grus häromkring) - någon som testat dessa och kan ge honest feedback?
Det finns ganska mycket grus runt Malmö. Det mesta är sportgrus och där funkar dina däck.
Men ger du dig ut i skogen - Pökeberg och vidare österut - såhär års är det en del lera och där tappar du greppet direkt.

HåkanC

Aktiv medlem
Jag är en nöjd användare av Jan Heines René Herse däck, fast mina är så gamla att de då hette Compass, de är riktigt bra på både asfalt, grus och även makadam.
dsc_0976-jpg.499655

Ännu ingen punka på dem (bilden är från -20)

Men bakdäcket började se slitet ut så i våras bytte jag det till ett Challenge Strada Bianca Pro, när jag beställde fanns det väldigt få däck i lager att välja på så jag fick ta vad som fanns.
Även Challenge-däcket har en riktigt bra känsla när man cyklar, både grus och asfalt. Men redan efter 1-2 mån fick jag en punka på Challenge-däcket!
Challenge-däcket är helt platt i kartongen vilket åtminstone enl mig är en sämre typ av konstruktion.
Eller åtminstone en konstruktion som gör dem känsligare för att skäras sönder på både sidoväggar och slitbana eftersom det spänns ut monterat och pumpat.

För den som själv vill prova René Herse-däck säljs de inom EU av bla
Daily Bread Cycles, men vilka som finns i lager eller när de får alla dimensioner i lager har jag ingen aning om.

På "vinterhjulen" har jag Panaracer GravelKing SK Plus allt för att minimera risken för punka under mörka och kalla årstiden, ännu ingen punka på dem.

Manurhin2

Aktiv medlem
Jag kör Panaracer Gravelking ss, 43mm fram och 38mm bak.
Funkar skitbra på sommaren, igår bak med dubbat fram not so much.
2 punkor, med slang, och 60 min senare efter 2 av 4 8or avklarade var man hemma igen.

lundatok

Aktiv medlem
Jag har haft Gravelking SK på grushojen, de rullar förvånansvärt trögt. Bytte till ett par Pirelli Cinturato GRAVEL H, vilka rullar fantastiskt bra i storlek 43, som jämförelse.

HåkanC

Aktiv medlem
Så här års känns det bra att ha de xtra punkaskyddade GravelKing Plus SK-däcken,
men de är inget jag kommer att använda på "sommarhjulen".

Panaracer Gravelking SK testades av tidningen Roadbike som ett av 11 olika graveldäck i nr 9-2019 (alla däck i 37 - 40mm bredd)
https://www.roadbike.de/heft/heft-09-2019-16812412.html

Bäst i test blev Conti Terra Speed (90 poäng), bäst punkaskyddomdöme fick Goodyear Connector Ultimate (70 poäng)
Panaracer Gravelking SK hamnade tredje sist med 62 poäng

För den som vill läsa testet själv finns hela numret som eTidning för 4,49 €; https://shop.motorpresse.de/roadbike/epaper/
finns app för padda/surfplatta.

Bobbysynth

Aktiv medlem
Kör Specialized Pathfinder Pro 38mm. Tycker de är bra allrounddäck som ger oväntat bra komfort och bättre grepp på lösa underlag än man tror. Inget för gegga dock. En enda (upptäckt) punka via stor glasbit som tätade efter lite däcksnurrande. Väldigt nöjd.

Nån som provat Gravelking SS? Sugen på dem till mina 650b-hjul.

Senast ändrad:

HåkanC

Aktiv medlem
Sen kanske man skall tillägga, ifall det finns ngn på Happy som inte redan vet det
René Herse-däcken är bara ett exempel av flera som tillverkas av Panaracer
De panaracertillverkade däck jag känner till är
Men enl Jan Heine själv skall åtminstone René Hers-däcken inte vara exakta kopior av de däck Panaracer säljer under eget namn. Här skriver Jan Heine mer om skillnaderna; "How are Compass Tires Different from Panaracers?"
Personligen tycker jag att det skulle vara kul att jämföra Rene Herse Standard-däck med motsv Panaracer Gravelking-däck, tex Rene Herse Bon Jon Pass TC Standard och Panaracer GravelKing Slick TLC 622-35.
Undrar om det skulle vara ngn märkbar skillnad mellan dem?

Manurhin2

Aktiv medlem
Det vore intressant med jämförande test där dom testade äpplen mot äpplen och inte blandat som finns idag.

Bengt-re

Aktiv medlem
Kör jack brown blue 33mm sedan många år. Utmärkta däck, jobbiga att montera på TL fälgar, som alla släta däck hala på lera/blött gräs, men i övrigt trevliga däck med lång livslängd, bra rull, god komfort.

IMG_20190519_142557_691.jpg

seger

Medlem
Glad FREDAAAAG!

Jag har gravelking ss, 38mm. Fick ett rejält hål som inte tätade första eller andra turen, vanlig lite grov makadam. Det krånglade tills jag satte lapp på insidan, men har inte litat på dem sen, är inte särskilt imponerad. Rullar bra, men vittoria voyager var helt klart mer slitstarka. Kul med slicks i den skånska leran! IMG_20220122_163854.jpg

cykelstöd

Aktiv medlem
Har ärvt ett par vittoria Voyager hyper från den tidigare ägaren av min hoj. Har för mig att han gjort runt 400 mil på dem och jag hann nog med ytterligare 150-200 innan första punkteringen. Just Voyager hyper verkar inte tillverkas längre så funderar på att testa Jack brown blue till våren

HåkanC

Aktiv medlem
vittoria voyager var helt klart mer slitstarka.
Vittoria Voyager Hypwer har jag som pendlardäck på ett framhjul till en av mina (pendlar-)cyklar
Men jag ser dem inte som ett likvärdigt alternativ till mina René Herse-däck.
Men det är riktigt bra (sommar-)pendlardäck.

kroem

Aktiv medlem
Körde Gravelking SS+ 38(40mm) på min runda till GC och de klarade sig otroligt bra sett till förutsättningarna (bara en jävla massa sten), inga punkor.

Men jag börjar kolla på alternativ, det är ett "tråkigt" däck.

Singular

Aktiv medlem
Har ärvt ett par vittoria Voyager hyper från den tidigare ägaren av min hoj. Har för mig att han gjort runt 400 mil på dem och jag hann nog med ytterligare 150-200 innan första punkteringen. Just Voyager hyper verkar inte tillverkas längre så funderar på att testa Jack brown blue till våren
Fick mina två (plus ett i reserv) Voyager Hyper stulna för knappa månaden sedan, vilket gjort mig rätt sur - det finns liksom ingen liknande produkt att tillgå och jag ÄLSKADE verkligen dem. Ska bannemig lägga ut en köpesannons.

Manurhin2

Aktiv medlem
Jag kör Panaracer Gravelking ss, 43mm fram och 38mm bak.
Funkar skitbra på sommaren, igår bak med dubbat fram not so much.
2 punkor, med slang, och 60 min senare efter 2 av 4 8or avklarade var man hemma igen.
Och ytterligare en punka idag, däcket numer i himmelen och lämpligare vinterdäck monterat.
Kommer dock fortsätta med dom på Sommaren.

j12d342

Aktiv medlem
Förra året på Vänern Gravel klarade sig Tufo Gravel Speedero 40mm och Wtb Raddler 44mm sig bäst som Tubeless (y)

MrGunnar

Aktiv medlem
Måste slå ett slag för Conti Urban GP, namnet i sig säger väl stad men tycker det är missvisande. Funkar utmärkt på rando utflykter och liknande. 35mm breda och jag upplever dem som pigga. Har inte punkat ännu och har kört blandat underlag. Black Chili blandning och kostar 28,3€ hos bike24. Körde Vittoria Hyper Voyager tidigare.

izar

Aktiv medlem
Harvkört endel på Michelin Power Gravel, bra punkaskydd med lite sämre med kantgreppet samt lite att de lite döda i känslan

Jag gillar WTB Riddler, framförallt känslan går mjukt och fint över gruset

aben

Aktiv medlem
De jag gillar bäst av de däck jag har är Schwalbe Marathon, kanske inte är allra bäst på något men sammantaget ger jag dem toppbetyg som ett "all-road"-däck. De jag har nu är 37 mm men kommer köpa bredare nästa gång, troligen 50 mm.

Raemoe

Aktiv medlem
Jag har länge kört WTB Horizon, drygt 250 mil på ett par 650x47. Jag har klarat mig bra över väldigt klurig terräng trots att de är släta, har bara problem med greppet i branta grusbackar.

Jag bytte till Ultradynamico Cava 650x47.99 för att få lite bättre rullmotstånd och grepp på grus, men är ganska missnöjd. De tappar tryck över natten trots svart sidewall som ska vara mindre permeabelt, och mönstret är skitbra på att hålla smågrus som sen kan jobba sig in i däcket. Däremot presterar Cava när det gäller rullmotstånd, mätte 30 watt högre FTP på min wheel-on trainer än med Horizon.

WTB Venture 47 har lämnat mig besviken. 8 månaders pendling i Stockholm + 20-30 tur runt 4-5 mil. Är det bara deras tan sidewalls som suger?
20220420_081851.jpg

ybs

Aktiv medlem
Har kört Pirelli Cinturato Velo 35 (pga det grymma punkaskyddet) under vårvintern när det är snöfritt men drivor av krossat vasst grus. Har nu sen ett par veckor tillbaka Challenge getaway pro htlr 40 på. Pirelli-däcken har fyllt sitt syfte men under sommarhalvåret finns det snabbare. Challenge-däcken på 30-35 psi är grymt sköna, snabba och bra grepp för pendling/lättare gravel. För dyra med facit i hand men wtf

Singular

Aktiv medlem
Har kört Pirelli Cinturato Velo 35 (pga det grymma punkaskyddet) under vårvintern när det är snöfritt men drivor av krossat vasst grus. Har nu sen ett par veckor tillbaka Challenge getaway pro htlr 40 på. Pirelli-däcken har fyllt sitt syfte men under sommarhalvåret finns det snabbare. Challenge-däcken på 30-35 psi är grymt sköna, snabba och bra grepp för pendling/lättare gravel. För dyra med facit i hand men wtf
Jag har köpt/kört Cinturato Velo (28, men verklig storlek 30mm) för exakt samma syfte men har fått sitta kvar på tränings-/blandsvägshjulen. Det är mycket gummi och därmed lite dämpad, stum känsla men rullar förvånansvärt bra.

HåkanC

Aktiv medlem
Jag har köpt/kört Cinturato Velo (28, men verklig storlek 30mm) för exakt samma syfte men har fått sitta kvar på tränings-/blandsvägshjulen. Det är mycket gummi och därmed lite dämpad, stum känsla men rullar förvånansvärt bra.
Hur har du verifierat rullet? Eller ingår även det i dina känslor för däcken?

Hälsingland

Aktiv medlem
Conti trail/speed 700 x 40c rullar bra och känns tåliga, har bara hunnit med ca 100km efter byte.

ybs

Aktiv medlem
Exakt "dämpad/stum" var välformulerat. Ja de är helt ok snabba med tanke på att det i princip är omöjligt att få punktering men man märker av rullmotståndet helt klart. Dock fasen så mycket bättre än några kevlar-commuter-monster.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer