Gravel - vilket material

Pfaff

Aktiv medlem
Gravel - vilket material
Kanske ska denna fråga flyttas till ”det man inte vågar fråga”-tråden, men vad kännetecknar en gräävelcykel egentligen? Jag vet att däcken ska vara bredare än på en racer, men det borde väl funka rätt bra att cykla på grus med en klassisk kapplöpningsvelociped bara den tar bredare däck? Eller måste det vara skivbromsar?

I all min okunnighet vågar jag svara andra ramvinklar, ffa flackare styrvinkel. Förutom förmågan att ta fetare däck, uppemot 50 mm eller mera.
Lite kraftigare byggda och med flera fästpunktet för diverse bagage men gränserna mot långfärdscyklar, äventyrscyklar och månntäjnbajks blir allt mer flytande.

IM

Aktiv medlem
Gravel - vilket material
Denna typ av testmetodik (ett enda exemplar per tillverkaren&modell) kan ge utfall som lika gärna kan vara resultatet av lottovinst i QC.
+1

Nja
Om tillverkaren är bra på konstruktion och produktion blir inte skillnaderna mellan enskilda exemplar särskilt stora.
Lite episteologi såhär på lördagskvällningen. Trevligt, trevligt.

Bengt-re

Aktiv medlem
Gravel - vilket material
Jag har numera 4 cyklar, alla i lite olika aluminimumlegeringar.
På vilken kommer jag att dö?
SmartSelect_20220122-222245_Drive.jpg

Där har du de troliga kandidaterna.

cerro

Aktiv medlem
Gravel - vilket material
Tillbaka till rammaterial finns det väl inga val om man har "Moots" som användarnamn? Så jag svarar titan.

Eller stål, har jag hört är de senaste och hetaste inom gruscyklar :)

Bengt-re

Aktiv medlem
Gravel - vilket material
Tillbaka till rammaterial finns det väl inga val om man har "Moots" som användarnamn? Så jag svarar titan.

Eller stål, har jag hört är de senaste och hetaste inom gruscyklar :)
Titan är snyggare än stål om man råkar repa cykeln

Finns ju en del balla höghållfasta rosttröga stål som passar till cykelramar åsså. Reynolds 931 är kanske ett material att överväga?

Pfaff

Aktiv medlem
Gravel - vilket material
Går i funderingar att skaffa mej en gravelhoj, och det finns ju en del att välja på. Är det någon som har erfarenhet av Open hojarna, eller J.Laverack Grit?
Det kan ju hända att man får ett kast i backen, och man vill ju gärna att hojen skall vara hyfsat oöm för tuff behandling, vilket material är att föerdra; kolfiber eller titanium? Hjälp mej till insikt.

Ser att Mason kan leverera Bokeh med Campa Ekar inom veckor och även Sonder med lite olika Sramutrustning.
Bägge har även ti-ramar.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer