Gravelbike bygge - Storleksfunderingar för lång person

Triphys

Medlem
Hejsan,

Hade tänkt att leta efter en schysst MTB ram och bygga mig en gravelbike, men jag blir inte riktigt klok på hur jag ska tänka med ramstorlekar. Hittar många ramar som går som "Large" i 21" men frågan är om det är för litet för mig? Är 194cm och det verkar inte finnas något på t.ex. Ebay högre än 21". Hur skulle det då fungera om man kör med 29"? Skulle det lösa problemet i fråga? Skulle då 21" ram och 29" hjul vara en bra storlek? Dessvärre verkar det vara standard på 26" på lite äldre mtb ramar och då kanske jag måste hitta en större ram helt enkelt?

Tack på förhand!

Lingon

Aktiv medlem
Tror inte det blir för litet. Bockstyret förlänger ett par storlekar. Troligtvis kommer du vilja använda en kort styrstam.

kroem

Aktiv medlem
Jag tror inte du kan tänka som du gör, om du ska bygga en gravelbike på mtb-ram, geo blir typ helt "off" ändå.

Köp en gravelram, om du vill ha en gravel.

Triphys

Medlem
Jag kanske har fel sätt att se på det. Men en stor anledning är att jag vill bygga själv och välja en mtb ram för att hålla kostnaderna nere. Jag vill ha en rolig cykel som jag kan använda mig av på diverse olika underlag och pendla med samt motionscykla i skogen och på grusunderlag. Vill även ha möjlighet att fästa på med packning samt ett (eller flera) barn. Men som sagt, jag kan vara helt ute och cykla :)

erolwi

Aktiv medlem
Enda anledningen till att bygga på en MTB är väl om man har en som står i ett hörn och inte går att sälja. Köpa exempelvis en Marino eller en Surly ram och bygga från blir ju inte många tusen i skillnad om man ändå måste skaffa en del nytt.

Hjulstorleken har inget med hur stor cykeln är. Det enda som är viktigt är längden på överrrörer samt till viss mån hur hög cykeln är fram. Om du letar upp geometritabellen för en lämplig gravel så kan du få uppfattning om hur stor ramen bör vara. Som sagts tidigare så bygher ju ett bockstyre ca 70-100 mm på längden så en MTB ram för bockstyre skall vara minst en storlek mindre än om man kör den med rakt styre (praktiskt om man som du är lång).

Makten

Aktiv medlem
Storleksangivelser på äldre MTB, LVG (även nya) samt CX och gravel säger egentligen ingenting om hur stor cykeln faktiskt är, eftersom de baserar det på det tämligen irrelevanta höjdmåttet på överröret (eller längden på sadelröret). Så länge ramen inte är så hög att du inte kan stå över den, är det inga problem att använda en alldeles "för stor" storlek.

Reach och effektiv topprörslängd är det som avgör om det kommer funka med den sittställning du eftersträvar. Andra saker påverkar dock hur vettig cykeln är om du skulle vilja cykla stig också, men i min mening är "gravel-geometri" rena tramset. Vad som helst funkar på grusväg.

erolwi

Aktiv medlem
Tack för bra svar som klargör en hel del. Vad tror ni om en ram som denna t.ex.? https://happyride.se/annonser/trek-emonda-ram-strl-58.198048/
Om du inverterar frågeställningen i inlägg #1 så blir den perfekt😏. Det där är ju en landsvägshoj för tävling.

Mer lämpligt:

Triphys

Medlem
Om du inverterar frågeställningen i inlägg #1 så blir den perfekt😏. Det där är ju en landsvägshoj för tävling.

Mer lämpligt:
Hehe, mycket ska man lära sig :D
Tack så mycket för tipsen! Gillar verkligen ICAN ramen, gillar aggressiviteten i hur den ser ut (och priset är väl ok än om kanske lite högt).
Du har inga andra tips på liknande ramar att titta på?

aben

Aktiv medlem
Hejsan,

Hade tänkt att leta efter en schysst MTB ram och bygga mig en gravelbike, men jag blir inte riktigt klok på hur jag ska tänka med ramstorlekar. Hittar många ramar som går som "Large" i 21" men frågan är om det är för litet för mig? Är 194cm och det verkar inte finnas något på t.ex. Ebay högre än 21". Hur skulle det då fungera om man kör med 29"? Skulle det lösa problemet i fråga? Skulle då 21" ram och 29" hjul vara en bra storlek? Dessvärre verkar det vara standard på 26" på lite äldre mtb ramar och då kanske jag måste hitta en större ram helt enkelt?

Tack på förhand!
Finns äldre 22,5" ATB-ramar , Miyata t.ex., har en sådan själv och jag som gillar ganska stora ramar tycker den är precis lagom och absolut inte liten för mig som 190. Skulle säkert funkabra till någon som är 194 cm

mzi

Aktiv medlem
Om du vill hålla kostnaden nere så tror jag det bästa du kan göra är att hålla koll på köp-och-sälj och köpa en begagnad hoj. Det finns ett gäng listade nu i din storlek, med lite olika prisbild.

erolwi

Aktiv medlem
Hehe, mycket ska man lära sig :D
Tack så mycket för tipsen! Gillar verkligen ICAN ramen, gillar aggressiviteten i hur den ser ut (och priset är väl ok än om kanske lite högt).
Du har inga andra tips på liknande ramar att titta på?

Triphys

Medlem
Har velat mycket nu fram och tillbaka och gjort i sak och beställt en 696a, kastat mig rakt ut så att säga. Det jag däremot inte har gjort är att kollat upp resterande delar och främst ett groupset för broms/växlar samt hjul. Jag har funderat mycket och tänkt att hålla nere priset så gott som möjligt för att möjligen uppgradera i framtiden. Jag kommer använda cykeln mest för lättare utflykter samt pendling och har då tänkt att 1x11 borde fungera finfint.

MEN nu till det svåraste, har kollat på främst två olika:

Vad tror ni om dessa eller är det något annat jag bör ha i åtanke? Dessutom verkar dom grupperna slut överallt, hade vart skönt att köpa allt i ett paket och inte behöva fundera mer på den saken.

Sedan när det kommer till hjul är jag helt lost, frågan är om det billigaste/bästa hade varit att beställa direkt från carbonda eller finns det några andra hjul som är prisvärda att titta på?

Tack och ursäkta för nybörjarfrågor, har tidigare bara pillat med en/ingen växel.

moros

Aktiv medlem
Du kan ju börja med Carbondatråden här på forumet. Där finns mycket nyttigt.

Att hitta en komplett grupp idag är inte lätt. Någon åf kommer alltid sakna någon del. Kolla ett gruppset så vet du vad som skall ingå sen får du börja kolla webbutikerna. Jag fick ex köpa höger reglage på ett ställe och vänster på ett annat.

Lite saker att ha med sig. Du skall ha flat mount bromsar, inte post mount. Du skall ha gängat BSA 68 vevlager.

Beställde du axlar och styrlager från carbonda? (minns inte om axlarna ingick eller inte)

Sen om man skall välja SRAM eller Shimano (eller annat, ex Microshift) är väl en fråga om tycke och smak.

erolwi

Aktiv medlem
Har velat mycket nu fram och tillbaka och gjort i sak och beställt en 696a, kastat mig rakt ut så att säga. Det jag däremot inte har gjort är att kollat upp resterande delar och främst ett groupset för broms/växlar samt hjul. Jag har funderat mycket och tänkt att hålla nere priset så gott som möjligt för att möjligen uppgradera i framtiden. Jag kommer använda cykeln mest för lättare utflykter samt pendling och har då tänkt att 1x11 borde fungera finfint.

MEN nu till det svåraste, har kollat på främst två olika:

Vad tror ni om dessa eller är det något annat jag bör ha i åtanke? Dessutom verkar dom grupperna slut överallt, hade vart skönt att köpa allt i ett paket och inte behöva fundera mer på den saken.

Sedan när det kommer till hjul är jag helt lost, frågan är om det billigaste/bästa hade varit att beställa direkt från carbonda eller finns det några andra hjul som är prisvärda att titta på?

Tack och ursäkta för nybörjarfrågor, har tidigare bara pillat med en/ingen växel.
Grattis

Alternativ för kolhjul är Light Bicycle, EIE Carbon och Btlos. Kör Btlos på en av mina, helnöjd med dem.

Budgetalternstiv till GRX kan ju vara microshift: https://www.bike24.com/p2594772.html
Har Microshift (SB-M110 med Shimano Deoreväxel) på min monstergravel och är helnöjd.

Triphys

Medlem
Du kan ju börja med Carbondatråden här på forumet. Där finns mycket nyttigt.

Att hitta en komplett grupp idag är inte lätt. Någon åf kommer alltid sakna någon del. Kolla ett gruppset så vet du vad som skall ingå sen får du börja kolla webbutikerna. Jag fick ex köpa höger reglage på ett ställe och vänster på ett annat.

Lite saker att ha med sig. Du skall ha flat mount bromsar, inte post mount. Du skall ha gängat BSA 68 vevlager.

Beställde du axlar och styrlager från carbonda? (minns inte om axlarna ingick eller inte)

Sen om man skall välja SRAM eller Shimano (eller annat, ex Microshift) är väl en fråga om tycke och smak.

Trodde ärligt talat jag hade postat där 😂
Yes, axlar och styrlager!

Beställde ett par CGW01 700C hjul därifrån nu också, tänkte passa på.
Men fick en fråga av dom nu som jag har lite svårt att svara på då jag inte riktigt bestämt upplägg ännu bortsett från det jag skrev tidigare.

Ok ,one more thing,Do you want center lock or 6 bolts ?
About body ,We have shimano ,SRAM XD ,SRAM XDR , Which one do you prefer ?
What kind of cassette body do you want ?
142 XD need add 15USD
142 Shimano 12s need add 35USD
XDR need add 20USD

Är det något som är kritiskt eller begränsar mitt val? Är ju inte jättestor skillnad i pris så vill ju gärna välja det som ger mig mest valmöjligheter men vill inte heller välja fel

kroem

Aktiv medlem
Om dom menar Microspline som Shimano 12s ska du iaf inte ha det på en gravel.
Med XDR kan du köra båda XD (SRAM 11s och SRAM MTB 12s) och XDR (AXS Road) då det ger dig ganska bra handlingsfrihet.
Då kan du köra kassetter med minsta kugge <11t, det kan du inte på Shimano HG ("vanliga" Shimano 9-12s)

Triphys

Medlem
Om dom menar Microspline som Shimano 12s ska du iaf inte ha det på en gravel.
Med XDR kan du köra båda XD (SRAM 11s och SRAM MTB 12s) och XDR (AXS Road) då det ger dig ganska bra handlingsfrihet.
Då kan du köra kassetter med minsta kugge <11t, det kan du inte på Shimano HG ("vanliga" Shimano 9-12s)
Ah, toppen det låter ju bra i så fall.
Och är det någon skillnad på center lock eller 6-bolt mer än utseende?

kroem

Aktiv medlem
Typ ingen skillnad, naven är lite lättare generellt med centerlock, men det går man igen lite grann på skivan. Du ska ha CL för det är fräsigare.

Triphys

Medlem
Typ ingen skillnad, naven är lite lättare generellt med centerlock, men det går man igen lite grann på skivan. Du ska ha CL för det är fräsigare.
Haha behöver inte bättre anledning än så ;)
Tack så mycket för hjälpen. Nu har jag några dagar på mig att leta efter resten :)

kroem

Aktiv medlem
En sak att tänka på med XD/XDR vs HG(Shimano 11s) är att kassetterna OFTAST är dyrare. Men samtidigt kan du få ett lite större omfång, och kör 9t eller 10t som minsta drev och ganska liten framklinga, för att ändå kunna köra ganska tungt på landsväg.

moros

Aktiv medlem
En sak att tänka på med XD/XDR vs HG(Shimano 11s) är att kassetterna OFTAST är dyrare. Men samtidigt kan du få ett lite större omfång, och kör 9t eller 10t som minsta drev och ganska liten framklinga, för att ändå kunna köra ganska tungt på landsväg.
Ja det är en vettig aspekt med priset. Kolla vad du tror dig behöva och sök lite i webshopparna på eventuella priser. Utbudet för HG är ju stort, med många andra tillverkare än Shimano och det blir överlag billigare. Men som sagt, vill man ha mindre än 11t och en "bättre" body ( i all fall än aluminium HG) så är ju XDR bättre. Själv är jag lite snål och gör det också enkelt för mig själv med att ha 4 cyklar (lvg, gravel, mtb) med HG

Triphys

Medlem
Tack för svar, det blev XDR och allt är på väg.
Däremot sitter jag och tittar en hel del på grupper just nu och några frågor dök upp. Hittade detta groupset som verkar prismässigt perfekt men slut som helt kit:

Har dock kollat igenom listan och hittat allt som separata delar från olika ställen:
Contents:
The SRAM Apex 1 groupset includes:
- 1 x SRAM Apex 1 GXP crankset
- 1 x SRAM 42-tooth chainring
- 1 x SRAM Apex 1 rear derailleur, long
- 1 x SRAM Apex 1 HRD 1x brake lever
- 1 x SRAM Apex 1 HRD DoubleTap® 11-speed shift/brake lever
- 1 x SRAM Apex 1 front left disc brake (post mount), mount ready, filled & bled
- 1 x SRAM Apex 1 rear right disc brake (post mount), mount ready, filled & bled
- 1 x SRAM PG-1130 cassette
- 1 x SRAM PC 1110 chain
- not incl. GXP bottom bracket
- not incl. Centerline brake rotor
- not incl. adapter

Däremot så undrar jag lite över själva broms/växelreglage. Hittat detta kittet som innehåller allt jag behöver:
Men det är ju postmount och inte flatmount? Finns det adaptrar ELLER kan jag byta ut det kittet mot t.ex. detta och blanda Apex 1 och Rival 1?

Lite dyrare, men kanske mer värt?

Triphys

Medlem

jarek996

Aktiv medlem
Tack för svar, det blev XDR och allt är på väg.
Däremot sitter jag och tittar en hel del på grupper just nu och några frågor dök upp. Hittade detta groupset som verkar prismässigt perfekt men slut som helt kit:

Har dock kollat igenom listan och hittat allt som separata delar från olika ställen:

Däremot så undrar jag lite över själva broms/växelreglage. Hittat detta kittet som innehåller allt jag behöver:
Men det är ju postmount och inte flatmount? Finns det adaptrar ELLER kan jag byta ut det kittet mot t.ex. detta och blanda Apex 1 och Rival 1?

Lite dyrare, men kanske mer värt?

Köp begagnat !!!

Triphys

Medlem
Bara FYI, ingen av dom där är XD/XDR kassetter :)
Noooo! Alltså det är så förvirrande... Började med att gå efter Bottombracket och sedan flatmount för bromsar och likväl så blev det inte rätt.

Men hur mycket kan jag blanda? Skulle jag t.ex. kunna köra på komponenterna ovan men byta ut kassetten mot denna? https://www.bikester.se/now8-mezo-m2-cassette-12-speed-9-50t-for-sram-xd-M1241191.html?cgid=37132

Har jag några andra alternativ som är bättre?

kroem

Aktiv medlem
Noooo! Alltså det är så förvirrande... Började med att gå efter Bottombracket och sedan flatmount för bromsar och likväl så blev det inte rätt.

Men hur mycket kan jag blanda? Skulle jag t.ex. kunna köra på komponenterna ovan men byta ut kassetten mot denna? https://www.bikester.se/now8-mezo-m2-cassette-12-speed-9-50t-for-sram-xd-M1241191.html?cgid=37132

Har jag några andra alternativ som är bättre?
Härligt med standarder!

Nej, den där kassetten är 12-speed. Men du kan absolut ta "vilken" annan 11-speed XD kassett som helst med Apex/Rival/Force. T.ex. https://bikeshop.se/sram/0024180790...vBFyFUgwirGG4grBB3GUxvukvpUIrnkxoCBO8QAvD_BwE

Triphys

Medlem
Härligt med standarder!

Nej, den där kassetten är 12-speed. Men du kan absolut ta "vilken" annan 11-speed XD kassett som helst med Apex/Rival/Force. T.ex. https://bikeshop.se/sram/002418079000/sram-x1-xg-1175-10-42-kassett-11-växlar-10-42t-325g-xd-body?gclid=CjwKCAjw6raYBhB7EiwABge5Kq7LM4WZY5D6l2weqv1wXovBFyFUgwirGG4grBB3GUxvukvpUIrnkxoCBO8QAvD_BwE
Ahh, såklart. Toppen, tack!
Vad tror du om den växlingsration? Har försökt läsa på så mycket som möjligt men då jag inte har så mycket erfarenhet sedan innan så får jag chansa lite. Läste (på SRAMs hemsida tror jag) att 10-44 var en rätt bra allround och då kan ju inte 10-42 vara helt fel?

kroem

Aktiv medlem
Flatmount, GXP (Du måste köpa till ett BSA GXP vevlager) och XD funkar (du behöver bara en 1mm spacer på XDR huben för att köra XD kassett)

Nu är det bara jag... men jag skulle dock gräma mig som fan att köpa en så "gammal" grupp för så mycket pengar.
Jag skulle lagt till typ 30% och få AXS, alternativt blanda upp med lite beggade delar.

Triphys

Medlem
Flatmount, GXP (Du måste köpa till ett BSA GXP vevlager) och XD funkar (du behöver bara en 1mm spacer på XDR huben för att köra XD kassett)

Nu är det bara jag... men jag skulle dock gräma mig som fan att köpa en så "gammal" grupp för så mycket pengar.
Jag skulle lagt till typ 30% och få AXS, alternativt blanda upp med lite beggade delar.
Hmm, jag förstår.. Så t.ex. detta? https://www.bike-components.de/en/SRAM/Rival-1-Wide-XPLR-1x12-speed-40-eTap-AXS-Groupset-p84257/

Triphys

Medlem
Precis! Dom har ju till och med i lager, bara köra!
Haha fan också! Ja det verkar svårt att få ihop något närmare i pris. tittade på lösa delar både nytt och beggat och allt slutar nästan på runt 8000:- och då kan jag ju lika gärna köpa detta.

Men utöver BB, behövde jag någon spacer tyckte jag du nämnde något om?

kroem

Aktiv medlem
Haha fan också! Ja det verkar svårt att få ihop något närmare i pris. tittade på lösa delar både nytt och beggat och allt slutar nästan på runt 8000:- och då kan jag ju lika gärna köpa detta.

Men utöver BB, behövde jag någon spacer tyckte jag du nämnde något om?
Nej, där är kassetten XDR så kommer passa direkt på din freehub.

Du behöver bara BB, och bromsskivor. Bara köra! "Prisvärt" och du får en mycket finare hoj ;)

Triphys

Medlem
Nej, där är kassetten XDR så kommer passa direkt på din freehub.

Du behöver bara BB, och bromsskivor. Bara köra! "Prisvärt" och du får en mycket finare hoj ;)
Haha done :)
Tack för hjälpen!

Nu är det bara pedaler och styre, resten har jag sedan innan. Satt och funderade på det här med pedaler, har ju kört spd på både min mtb och på min singlespeed (med både spd-"räserdojjor" och spd-vanliga-skor) men då jag också kommer använda denna att pendla kortare sträckor samt längre så tänker jag att jag antingen ska ha två uppsättningar pedaler eller kanske om det finns hybridpedaler med både spd och vanliga platta. Inte så att du eller någon annan har koll på om det finns något som inte är skit?

moros

Aktiv medlem
Haha done :)
Tack för hjälpen!

Nu är det bara pedaler och styre, resten har jag sedan innan. Satt och funderade på det här med pedaler, har ju kört spd på både min mtb och på min singlespeed (med både spd-"räserdojjor" och spd-vanliga-skor) men då jag också kommer använda denna att pendla kortare sträckor samt längre så tänker jag att jag antingen ska ha två uppsättningar pedaler eller kanske om det finns hybridpedaler med både spd och vanliga platta. Inte så att du eller någon annan har koll på om det finns något som inte är skit?
Jag är inget större fan av kombipedaler överlag men tycker ändå det funkar på något som man använder för gravel/touring/lvg. Det är oftast inte lika kritiskt att få i pedalen i knöliga situationer som på mtb och byta pedaler hade jag inte orkat med inför var och varannan tur.

EH-500 är ju en variant om man vill köra en kombipedal som ser lite rejsigare ut än de klassiska "touring"-pedalerna. Finns ju lite annat att välja på också i samma kategori.

Senast ändrad:

Köp & Sälj

Topp