Gravelbike för nybörjare

Elinik

Ny medlem
Gravelbike för nybörjare
Hej!

Jag ska börja cykelpendla till jobbet, ca 25 km (Limhamn-centrala Lund, några dagar i veckan. Jag tänker även använda cykeln för lite längre turer i Skåne. Jag är nybörjare på motionscykling och tänker att cyklingen blir ett komplement till övrig träning.

Cykeln vill jag kunna använda de flesta dagar om året, även om jag inte kommer att cykla när det är riktigt risigt väder. Såvitt jag förstår det skulle en gravelbike fungera bra för mina behov. Jag har provcyklat Cannondale topstone 3 (https://www.cannondale.com/en/bikes/road/gravel/topstone-alloy/topstone-3). Den verkar vara en bra nybörjarcykel, men det är svårt för mig som nybörjare att jämföra den med andra cyklar i samma prisklass (15 000-18 000 kr).

Vad tror ni om den cykeln? Är även tacksam för tips på bra cyklar till rimligt pris.

Vänliga hälsningar

Elin

mzi

Aktiv medlem
Gravelbike för nybörjare
Cannondale gör fina cyklar, men som ett stort namn så betalar du mycket bara för loggan.

Jag skulle titta på cyklar med inte lika flashig logga som t ex MB31 som har mycket bättre komponenter, alltså mer prisvärd, tycker jag.

Elinik

Ny medlem
Gravelbike för nybörjare
Cannondale gör fina cyklar, men som ett stort namn så betalar du mycket bara för loggan.

Jag skulle titta på cyklar med inte lika flashig logga som t ex MB31 som har mycket bättre komponenter, alltså mer prisvärd, tycker jag.

Stort tack, ska kolla upp ditt tips!

darkforce

Aktiv medlem
Gravelbike för nybörjare
ska du pendla så se till oavsett cykel du får dit heltäckande skärmar o plats för dubbdäck
sen fnyser ofta cykeleliten åt att det är 9 delat o sora för de ska va minst 10 delat grx dock som pendlare har du en stor fördel med 9 delat att slitdelarna kedja kassett osv e betydligt billigare vid reparation/byte

men som mzi säger så betalar du mer för märket o får lite sämre spec på delarna då man köper från de stora kända märkena

moros

Aktiv medlem
Gravelbike för nybörjare
ska du pendla så se till oavsett cykel du får dit heltäckande skärmar o plats för dubbdäck
sen fnyser ofta cykeleliten åt att det är 9 delat o sora för de ska va minst 10 delat grx dock som pendlare har du en stor fördel med 9 delat att slitdelarna kedja kassett osv e betydligt billigare vid reparation/byte

men som mzi säger så betalar du mer för märket o får lite sämre spec på delarna då man köper från de stora kända märkena
Sen som Malmöcyklist så kan jag säga att dubbdäckstillfällena är det rätt glest mellan. De dagarna kan man ta bussen

9 delat funkar jättebra som sagt men man bör kunna hitta 10 delat också för pengen. Xxl har haft bl.a. GT grade på rea för ca 15000 men det var i början på sommarn

mzi

Aktiv medlem
Gravelbike för nybörjare
stor fördel med 9 delat att slitdelarna kedja kassett osv e betydligt billigare vid reparation/byte
Jag håller inte med. Nu kollade jag på Bike24 och en niodelad Shimanokassett kostar €24 och en tiodelad kostar €31. Visst är det en liten prisskillnad, men inget att skriva hem om.

Stumpy

Aktiv medlem
Gravelbike för nybörjare
Tänk på att ALDRIG parkera en fin cykel utomhus. Framförallt inte i Lund. Det spelar ingen roll hur bra lås du har. Det finns en anledning till att cykelparkeringen utanför stationen kallas Plocket.

mzi

Aktiv medlem
Gravelbike för nybörjare
... och så ska vi väl tillägga att MB31 är elvadelad och inte tiodelad, om det spelar någon roll. Men GRX är en mycket bättre grupp. Mer precis i sin funktion än Sora. Sora är en av de billigaste grupperna som Shimano säljer.

Elinik

Ny medlem
Gravelbike för nybörjare

men som mzi säger så betalar du mer för märket o får lite sämre spec på delarna då man köper från de stora kända märkBehöver ju inte särskilt avancerad cykel för mina behov och reparationskostnaderna håller jag gärna nere, så tack för tips!

Toppen, håller gärna reparationskostnaderna nere! :)

Elinik

Ny medlem
Gravelbike för nybörjare
Sen som Malmöcyklist så kan jag säga att dubbdäckstillfällena är det rätt glest mellan. De dagarna kan man ta bussen

9 delat funkar jättebra som sagt men man bör kunna hitta 10 delat också för pengen. Xxl har haft bl.a. GT grade på rea för ca 15000 men det var i början på sommarn
Ja, det blir garanterat tåg för mig de dagar det är riktigt risigt väder. 😅

darkforce

Aktiv medlem
Gravelbike för nybörjare
... och så ska vi väl tillägga att MB31 är elvadelad och inte tiodelad, om det spelar någon roll. Men GRX är en mycket bättre grupp. Mer precis i sin funktion än Sora. Sora är en av de billigaste grupperna som Shimano säljer.
vilken fot ska du stå på först skriver du de knappt e nån skillnad i pris sen skriver du att sora e den billigaste gruppen som säljs..... sen som nybörjare lär man nog inte köpa alla nödvändiga verktyg för mecka allt själv o shoppa delar på bike24 utan mer troligt lämna in hos lokala handlaren o där e de mer skillnad i pris mellan 9 10 eller 11 delat... och ser man på tex mb31 bramley så 11 delat grx ja de e bra spec men bra mycke dyrare delar om man ser på ev byte av bakväxel reglage vevparti etc kedja kassett e oxå en del prisskillnad hos lokala handlaren

Juhlin

Aktiv medlem
Gravelbike för nybörjare
Jag har väldigt begränsat med erfarenhet av bockstyre men tycker den jag själv köpte tickar alla boxar.

Man får vara noga med att se till se till att hjulen är runda och utan skevhet vid leverans, men i övrigt är det en väldigt prisvärd cykel. Har du tålamod att vänta till nästa rea, går den för 11K.

Då har du lite budget över till skärmar, pakethållare och lampor.

-Andy-

Aktiv medlem
Gravelbike för nybörjare
Att testa innan köp är superviktigt så det är bra att du besöker butiker och inte chansar på en postordercykel från Tyskland som du inte har testat (såna köp kan du göra i framtiden när du vet mer om vad du vill ha).

Jag brukar tänka att det viktigaste är att köpa rätt cykel för just mig snarare än att få mest för pengarna. En cykel som du inte trivs på kommer du använda betydligt mindre så den där prisvärdigheten kan snabbt bli en riktigt dålig affär om du har otur.

Elinik

Ny medlem
Gravelbike för nybörjare
Tänk på att ALDRIG parkera en fin cykel utomhus. Framförallt inte i Lund. Det spelar ingen roll hur bra lås du har. Det finns en anledning till att cykelparkeringen utanför stationen kallas Plocket.
Har som tur är tillgång till cykelgarage på jobbet, jag hade nog inte vågat investera i en dyr cykel annars. Trist med alla stölder.

Elinik

Ny medlem
Gravelbike för nybörjare
Att testa innan köp är superviktigt så det är bra att du besöker butiker och inte chansar på en postordercykel från Tyskland som du inte har testat (såna köp kan du göra i framtiden när du vet mer om vad du vill ha).

Jag brukar tänka att det viktigaste är att köpa rätt cykel för just mig snarare än att få mest för pengarna. En cykel som du inte trivs på kommer du använda betydligt mindre så den där prisvärdigheten kan snabbt bli en riktigt dålig affär om du har otur.
Ja, det är också ganska skönt att kunna vända sig till samma cykelhandlare om något strular.

Elinik

Ny medlem
Gravelbike för nybörjare
Ja, det är också ganska skönt att kunna vända sig till samma cykelhandlare om något strular.
Och jag tänker att det även kan vara ok att gå upp i pris lite om det behövs. Det är svårt att avgöra hur stor skillnad det är mellan cyklarna innan man cyklat ett tag antar jag. Jag är egentligen inte så intresserad av prylarna, men vill ha en bra cykelupplevelse och då måste jag ju lära mig lite! Det är verkligen en djungel för nybörjaren. 😊

Elinik

Ny medlem
Gravelbike för nybörjare
Jag har väldigt begränsat med erfarenhet av bockstyre men tycker den jag själv köpte tickar alla boxar.

Man får vara noga med att se till se till att hjulen är runda och utan skevhet vid leverans, men i övrigt är det en väldigt prisvärd cykel. Har du tålamod att vänta till nästa rea, går den för 11K.

Då har du lite budget över till skärmar, pakethållare och lampor.
Tack för tips!

moros

Aktiv medlem
Gravelbike för nybörjare
Hur lång är du? Du säger att du provat topstone. I vilken storlek? Med hjälp av den informationen kan man jämföra med ex. White cykeln eller andra cyklar. Har för mig jag läst att white gravel är (eller var) lite stora i storlek men det kan man skapa sig en uppfattning om med hjälp av geometritabellen om man har något att jämföra med

Elinik

Ny medlem
Gravelbike för nybörjare
177 cm, testade storlek medium och den kändes bra. Är ganska långbent, gissar att det också har betydelse (dvs. välja den mindre storleken i det rekommenderade intervallet så att det inte blir en storlek avsedd för längre överkropp)?

Elinik

Ny medlem
Gravelbike för nybörjare
Hur lång är du? Du säger att du provat topstone. I vilken storlek? Med hjälp av den informationen kan man jämföra med ex. White cykeln eller andra cyklar. Har för mig jag läst att white gravel är (eller var) lite stora i storlek men det kan man skapa sig en uppfattning om med hjälp av geometritabellen om man har något att jämföra med
177 cm, testade storlek medium och den kändes bra. Är ganska långbent, gissar att det också har betydelse (dvs. välja den mindre storleken i det rekommenderade intervallet så att det inte blir en storlek avsedd för längre överkropp)?

fyrbåk

Aktiv medlem
Gravelbike för nybörjare
Whiten är ganska lång. Är 1.80, kör M men har bytt styrstammen till den kortaste i pryllådan. 7cm tror jag den är. Cykeln är ändå snäppet längre än vad jag föredrar. Har dock lite korta armar (säger frun som jämför mig med Jan Guillou).

aben

Aktiv medlem
Gravelbike för nybörjare
Avgörande är tycker jag att få en ram i rätt storlek, särskilt så att den inte blir för lång, och du kan få till en bra och bekväm körställning.

Cannondalen känns lite väl raceig tycker jag, inga fästen för skärmar (ett absolut måste) och pakethållare på gaffeln och det är oklart hur breda däck den klarar, ser lite tight ut tycker jag särskilt om man monterar skärmar.

mzi

Aktiv medlem
Gravelbike för nybörjare
vilken fot ska du stå på först skriver du de knappt e nån skillnad i pris sen skriver du att sora e den billigaste gruppen som säljs.
Du måste väl inse att det är skillnad på en kasett och en grupp? Att det kostar några tior extra för en slitdel som du byter var 18 månad mot att få en mycket bättre grupp med skönare och mer exakta reglage? Jag har aldrig bytt bakväxel på någon av mina landsvägshojar.

Jag håller med om att det viktigaste är att få en cykel som passar, och som nummer två få en cykel som är snygg. Med den budgeten så ska Elin lyckas med båda. Men kom inte och lura henne om att det kommer bli mycket billigare att serva hojen, för det är inte en del i den här ekvationen.

Elinik

Ny medlem
Gravelbike för nybörjare
Avgörande är tycker jag att få en ram i rätt storlek, särskilt så att den inte blir för lång, och du kan få till en bra och bekväm körställning.

Cannondalen känns lite väl raceig tycker jag, inga fästen för skärmar (ett absolut måste) och pakethållare på gaffeln och det är oklart hur breda däck den klarar, ser lite tight ut tycker jag särskilt om man monterar skärmar.
Ska definitivt kolla ramen extra, tack för råd. Och att det går att montera skärmar, jag tycker det verkar extremt opraktiskt att inte ha stänkskärmar. Tänkte ha väskor så pakethållare kan jag klara mig utan. Jag ska runt till olika cykelhandlare idag och reka, behöver nog ett proffs som kollar hur det ser ut. På spinningen brukar jag ha ganska kort avstånd till styret. Men det går kanske inte ens att jämföra.

Elinik

Ny medlem
Gravelbike för nybörjare
Du måste väl inse att det är skillnad på en kasett och en grupp? Att det kostar några tior extra för en slitdel som du byter var 18 månad mot att få en mycket bättre grupp med skönare och mer exakta reglage? Jag har aldrig bytt bakväxel på någon av mina landsvägshojar.

Jag håller med om att det viktigaste är att få en cykel som passar, och som nummer två få en cykel som är snygg. Med den budgeten så ska Elin lyckas med båda. Men kom inte och lura henne om att det kommer bli mycket billigare att serva hojen, för det är inte en del i den här
Whiten är ganska lång. Är 1.80, kör M men har bytt styrstammen till den kortaste i pryllådan. 7cm tror jag den är. Cykeln är ändå snäppet längre än vad jag föredrar. Har dock lite korta armar (säger frun som jämför mig med Jan Guillou)

Tack för tips!

Haha, Jan Guillous armar, rolig jämförelse! 😂

Juhlin

Aktiv medlem
Gravelbike för nybörjare
Jag är 177 och cyklar på White GX storlek S (52).

Den är något lång med orginalstammen, att byta till en kortare har stått på agendan ett tag...

lasseihamre

Ny medlem
Gravelbike för nybörjare

Tyvärr får ju inte Allebike fram växelkomponenter så de kan bygga några MB31 Gravel. Jag bokade in mig på deras väntelista för över ett år sen och väntar fortfarande. De har höjt priset på cykeln på hemsidan men inte fått fram någon cykel. Harvar därför vidare på min MTB men sugen att testa Gravel. Skulle naturligtvis ha släppt Allebike för länge sen men man tror ju hela tiden att nästa vecka kommer kanske besked. Men icke.

jonja

Aktiv medlem
Gravelbike för nybörjare
Både topstone och white ltd har samma svaghet i mina ögon, nämligen vevparti med 46/30 klinga där 30 klingan är rätt oanvändbar för asfaltpendling på planmark. Jag pendlade en period över den blåsiga Linköpingsslätten med ett 46/36 vevparti, som imo passade utmärkt för detta. Faktiskt låg jag mest på 36 klingan. Mitt förslag blir därför denna hoj:

Ramen på denna är dessutom rel kort så man slipper gå ner i storlek för att få tillräckligt kort topprör. Min dotter som är 178 trivs bra på en 52:a som väl närmast är att betrakta som en 'medium' (reach 371, TT 545) och hon gillar korta ramar. Vi behövde inte byta till kortare styrstam, utan den passade som den var, ur kartong med 90 mm styrstam.

n_andersson

Aktiv medlem
Gravelbike för nybörjare
Tyvärr får ju inte Allebike fram växelkomponenter så de kan bygga några MB31 Gravel. Jag bokade in mig på deras väntelista för över ett år sen och väntar fortfarande. De har höjt priset på cykeln på hemsidan men inte fått fram någon cykel. Harvar därför vidare på min MTB men sugen att testa Gravel. Skulle naturligtvis ha släppt Allebike för länge sen men man tror ju hela tiden att nästa vecka kommer kanske besked. Men icke.
Har oxå skrivit upp mig på deras väntelista. Testa att kontakta dom direkt så kan dom kanske ordna nått. Hämtar min mb31 gravel på fredag

Juhlin

Aktiv medlem
Gravelbike för nybörjare
Både topstone och white ltd har samma svaghet i mina ögon, nämligen vevparti med 46/30 klinga där 30 klingan är rätt oanvändbar för asfaltpendling på planmark. Jag pendlade en period över den blåsiga Linköpingsslätten med ett 46/36 vevparti, som imo passade utmärkt för detta. Faktiskt låg jag mest på 36 klingan. Mitt förslag blir därför denna hoj:

Ramen på denna är dessutom rel kort så man slipper gå ner i storlek för att få tillräckligt kort topprör. Min dotter som är 178 trivs bra på en 52:a som väl närmast är att betrakta som en 'medium' (reach 371, TT 545) och hon gillar korta ramar. Vi behövde inte byta till kortare styrstam, utan den passade som den var, ur kartong med 90 mm styrstam.
Jag skulle vara något tveksam till att byta hydraulisk GRX mot mekanisk Tiagra, för 6 extra tänder på lillklingan, samt 1000-3000 i merkostnad.

Sedan är jag kluven till hurvida jag ser 36 på lillklingan som för eller nackdel. Det finns tillfällen jag har nyttjat de 3 lättaste växlarna om än väldigt sällan och inte under asfaltspendling. Fördel för asfaltspendling men nackdel i användbarhet utanför asfalten.

Att byta styrstam på en ny cykel för att hitta rätt position tycker jag ändå är ganska rimligt.

Raftö

Aktiv medlem
Gravelbike för nybörjare
Titta om någon LBS säljer Nishiki, de har gravelcyklar i din prisklass. En heter Allroad och den bättre heter XONE och då får du fina komponenter inkl graveldäck.

Undvik White som nämns ovan. Vill inte såra någons känslor men jag har haft ett par, en egen och en till min pojk, och det var inge vidare. Nishiki däremot har jag bara bra erfarenheter av.

moros

Aktiv medlem
Gravelbike för nybörjare
Ser i ärlighetens namn inte varför en Nishiki Allroad för mer pengar och sämre komponenter än en White GX skulle vara det bättre valet. På en Allroad för 15000 listpris får du semihydraulisk broms (dvs mekaniskt handtag), Tiagra komponenter istället för en full hydraulisk GRX grupp, alugaffel istället för kolfiber och en cykel som enligt spec är 1kg tyngre. "Graveldäck" sitter det på båda och jag gissar på att Allroaden levereras med snikversion av GK precis som White levereras med "comp" version av Riddler. Då kollar jag på denna https://www.teamsportia.se/produkt/nishiki-allroad/

moros

Aktiv medlem
Gravelbike för nybörjare
Jag skulle vara något tveksam till att byta hydraulisk GRX mot mekanisk Tiagra, för 6 extra tänder på lillklingan, samt 1000-3000 i merkostnad.

Sedan är jag kluven till hurvida jag ser 36 på lillklingan som för eller nackdel. Det finns tillfällen jag har nyttjat de 3 lättaste växlarna om än väldigt sällan och inte under asfaltspendling. Fördel för asfaltspendling men nackdel i användbarhet utanför asfalten.

Att byta styrstam på en ny cykel för att hitta rätt position tycker jag ändå är ganska rimligt.
Ser inte heller vitsen med att betala mer för en cykel för att få en 36 lillklinga. Mekanisk mot hydraulisk kan man bråka om och TRP bromsen är en bra mekanisk broms. Men hydraulisk är ändå den "dyrare" lösningen.

För normal platt pendlingscykling för en "icke-cyklist" så gissar jag på att ca 20-30kmh i kadens på 75 är en rimlig nivå och då kan man se 46t som singelklinga i stort sett. Man har 5-6 växlar mitt i kassetten (11-34) att välja på. Sen ja, 30t i kombination med 11-34 är ju inget man har någon nytta av alls som pendlare, men för ett flexibelt användningsområde så har jag hellre 46/30 istället för 46/36.

Raftö

Aktiv medlem
Gravelbike för nybörjare
Ser i ärlighetens namn inte varför en Nishiki Allroad för mer pengar och sämre komponenter än en White GX skulle vara det bättre valet. På en Allroad för 15000 listpris får du semihydraulisk broms (dvs mekaniskt handtag), Tiagra komponenter istället för en full hydraulisk GRX grupp, alugaffel istället för kolfiber och en cykel som enligt spec är 1kg tyngre. "Graveldäck" sitter det på båda och jag gissar på att Allroaden levereras med snikversion av GK precis som White levereras med "comp" version av Riddler. Då kollar jag på denna https://www.teamsportia.se/produkt/nishiki-allroad/
Jag jämförde aldrig specarna, allt du skriver stämmer säkert. Jag sa bara att de White-cyklar jag ägt har varit skit och att jag rekommenderar folk att undvika märket baserat på detta. Nishiki tycker jag är toppen dock, som brukscykel. Kul med ett märke med svenskkoppling dessutom.

Juhlin

Aktiv medlem
Gravelbike för nybörjare
Jag jämförde aldrig specarna, allt du skriver stämmer säkert. Jag sa bara att de White-cyklar jag ägt har varit skit och att jag rekommenderar folk att undvika märket baserat på detta. Nishiki tycker jag är toppen dock, som brukscykel. Kul med ett märke med svenskkoppling dessutom.
Du får gärna dela med dig av vad som var skit.

Som jag nämnde är hjulen en svag länk som man bör ha under uppsikt direkt vid leverans.

Växlarna justerade jag själv eftersom jag tycker det är bättre att göra själv och inte orkade bemöda mig med att lämna tillbaka på grund av.

I övrigt har jag svårt att förstå vad som är skit? Bra pang för pengarna.

Jag tar inte illa vid mig om du tycker annorlunda, men jag ser det som ganska barnsligt att upprepade gånger döma ut något utan att lämna en motivering så att var och en kan göra sin egen bedömning hurvida det du tycker är dåligt spelar någon roll för en annan.

Raftö

Aktiv medlem
Gravelbike för nybörjare
Du får gärna dela med dig av vad som var skit.

Som jag nämnde är hjulen en svag länk som man bör ha under uppsikt direkt vid leverans.

Växlarna justerade jag själv eftersom jag tycker det är bättre att göra själv och inte orkade bemöda mig med att lämna tillbaka på grund av.

I övrigt har jag svårt att förstå vad som är skit? Bra pang för pengarna.

Jag tar inte illa vid mig om du tycker annorlunda, men jag ser det som ganska barnsligt att upprepade gånger döma ut något utan att lämna en motivering så att var och en kan göra sin egen bedömning hurvida det du tycker är dåligt spelar någon roll för en annan.
Jag är inte barnslig, jag skrev bara att de White-cyklar jag haft var skit. Den ena var en ny carbon-racer från XXL som verkade bra på pappret men var oförklarligt tungcyklad, jag bytte till en äldre Nishiki carbon-racer som flög fram. Jag rotade aldrig i varför men visst kan man misstänka hjulen. De är kanske bättre nu, detta var tre år sen.

jonja

Aktiv medlem
Gravelbike för nybörjare
TS has left the building long ago och för respondenterna återstår bara att diskutera leveranssvårigheter för den egna favvomodellen och att dissa varandras modellförslag under stigande irritation. Finns det nåt tråkigare och mer förutsägbart än alla dessa köpa-ny-cykel trådar?

n_andersson

Aktiv medlem
Gravelbike för nybörjare
Kul att du "får" en cykel. Jag har haft mejlkontakt några gånger. Samma besked varje gång. Komponentbrist och man kan inte säga när de får in det som saknas.
Nu har dom fått in lite vevpartier så du får skynda dig atr beställa innan dom tar slut igen. Får bli en provtur imorgon
20220819_190518.jpg

Tob

Aktiv medlem
Gravelbike för nybörjare
Jag har börjat leta gravelcykel. Är det nåt speciellt med dessa MB31 eller är de som vilken modell i aluminium som helst med samma spec?

-Andy-

Aktiv medlem
Gravelbike för nybörjare
Jag har börjat leta gravelcykel. Är det nåt speciellt med dessa MB31 eller är de som vilken modell i aluminium som helst med samma spec?
De är lite "enklare" och därför billigare. Bra för alla som vill köpa en helt okej cykel för inte så mycket pengar. Sen är det ett svenskt företag som skruvar ihop cyklarna vilket jag tycker är lite kul. Men som du är inne på är det inget speciellt med cyklarna egentligen.

Tob

Aktiv medlem
Gravelbike för nybörjare
De är lite "enklare" och därför billigare. Bra för alla som vill köpa en helt okej cykel för inte så mycket pengar. Sen är det ett svenskt företag som skruvar ihop cyklarna vilket jag tycker är lite kul. Men som du är inne på är det inget speciellt med cyklarna egentligen.
Tänkte lite så med. Har hittat andra som har samma spec både lite billigare och lite dyrare. Men tycker att MB31 är riktigt snygg. Men det är andra också. Tänkte om det var nåt speciellt som gör att man är beredd på väntetiden.

Köp & Sälj

Topp