Gravelbike för nybörjare

Elinik

Ny medlem
Gravelbike för nybörjare
Hej!

Jag ska börja cykelpendla till jobbet, ca 25 km (Limhamn-centrala Lund, några dagar i veckan. Jag tänker även använda cykeln för lite längre turer i Skåne. Jag är nybörjare på motionscykling och tänker att cyklingen blir ett komplement till övrig träning.

Cykeln vill jag kunna använda de flesta dagar om året, även om jag inte kommer att cykla när det är riktigt risigt väder. Såvitt jag förstår det skulle en gravelbike fungera bra för mina behov. Jag har provcyklat Cannondale topstone 3 (https://www.cannondale.com/en/bikes/road/gravel/topstone-alloy/topstone-3). Den verkar vara en bra nybörjarcykel, men det är svårt för mig som nybörjare att jämföra den med andra cyklar i samma prisklass (15 000-18 000 kr).

Vad tror ni om den cykeln? Är även tacksam för tips på bra cyklar till rimligt pris.

Vänliga hälsningar

Elin

mzi

Aktiv medlem
Gravelbike för nybörjare
Cannondale gör fina cyklar, men som ett stort namn så betalar du mycket bara för loggan.

Jag skulle titta på cyklar med inte lika flashig logga som t ex MB31 som har mycket bättre komponenter, alltså mer prisvärd, tycker jag.

Elinik

Ny medlem
Gravelbike för nybörjare
Cannondale gör fina cyklar, men som ett stort namn så betalar du mycket bara för loggan.

Jag skulle titta på cyklar med inte lika flashig logga som t ex MB31 som har mycket bättre komponenter, alltså mer prisvärd, tycker jag.

Stort tack, ska kolla upp ditt tips!

darkforce

Aktiv medlem
Gravelbike för nybörjare
ska du pendla så se till oavsett cykel du får dit heltäckande skärmar o plats för dubbdäck
sen fnyser ofta cykeleliten åt att det är 9 delat o sora för de ska va minst 10 delat grx dock som pendlare har du en stor fördel med 9 delat att slitdelarna kedja kassett osv e betydligt billigare vid reparation/byte

men som mzi säger så betalar du mer för märket o får lite sämre spec på delarna då man köper från de stora kända märkena

moros

Aktiv medlem