Gravelbike för nybörjare

-Andy-

Aktiv medlem
Gravelbike för nybörjare
Tänkte lite så med. Har hittat andra som har samma spec både lite billigare och lite dyrare. Men tycker att MB31 är riktigt snygg. Men det är andra också. Tänkte om det var nåt speciellt som gör att man är beredd på väntetiden.
Nu kan jag inte svara för alla, men Allebike som skruvar ihop cyklarna, har många fans just för att de är svenska och sen har de lyckats bra med marknadsföringen. Det ger en trogen skara följare/kunder. Det jag personligen gillar är framför allt att de har tagit fram bra cyklar som inte kostar skjortan. De tävlar inte med premium-tillverkarna och har inte den ambitionen heller vilket syns på prislappen. Det gillar nog många också. Ett ärligt märke med bra kundsupport.

Väntetiden är rätt lång överallt just nu. Innan kaoset som pandemin skapade med komponentbrist, containerbrist, stänga fabriker, stora tillverkare som köpte på sig allt de kunde, så upplevde jag att det ändå var rätt okej väntetid hos Allebike/MB31.

Tob

Aktiv medlem
Gravelbike för nybörjare
Nu kan jag inte svara för alla, men Allebike som skruvar ihop cyklarna, har många fans just för att de är svenska och sen har de lyckats bra med marknadsföringen. Det ger en trogen skara följare/kunder. Det jag personligen gillar är framför allt att de har tagit fram bra cyklar som inte kostar skjortan. De tävlar inte med premium-tillverkarna och har inte den ambitionen heller vilket syns på prislappen. Det gillar nog många också. Ett ärligt märke med bra kundsupport.

Väntetiden är rätt lång överallt just nu. Innan kaoset som pandemin skapade med komponentbrist, containerbrist, stänga fabriker, stora tillverkare som köpte på sig allt de kunde, så upplevde jag att det ändå var rätt okej väntetid hos Allebike/MB31.
Ungefär som Bianchi då? De har väl blivit både älskade och hånade för att vara Svenska och gjort den grejen.

NickPick

Aktiv medlem
Gravelbike för nybörjare
Ungefär som Bianchi då? De har väl blivit både älskade och hånade för att vara Svenska och gjort den grejen.
Ganska speciella i storleken är mb31 enligt mig, men det är även white gx aka den mest prisvärda pendlaren/graveln med hydrauliska bromsar.
Om just mb31 finns det en lång tråd här på forat. Den verkar vara som vilken alugravel som helst (men svensk osv). Det roliga med en gravel är ju att det mesta fungerar…

DanielS

Aktiv medlem
Gravelbike för nybörjare
Ganska speciella i storleken är mb31 enligt mig, men det är även white gx aka den mest prisvärda pendlaren/graveln med hydrauliska bromsar.
Om just mb31 finns det en lång tråd här på forat. Den verkar vara som vilken alugravel som helst (men svensk osv). Det roliga med en gravel är ju att det mesta fungerar…
Har inte koll på om modellen ändrats på sistone, men det jag såg när jag kollade geometri-tabellerna för några år sedan var att den hade väldigt lång reach, dvs gjord för stök snarare än lvg-lik cykling. För mig skulle det blivit på tok för lång reach för att fungera med bockstyre så den gick bort.

Annars snygga vettigt utrustade cyklar till bra pris, de flesta köpare verkar väldigt nöjda i de trådar jag läst.

Bianchi har väl lockelse eftersom det är ett klassiskt märke, att det har svensk-koppling är väl rätt nytt?

mzi

Aktiv medlem
Gravelbike för nybörjare
Bianchi är världens äldsta cykeltillverkare och har de sista 25 åren varit ägt av ett svenskt bolag. De grundades i Italien.

aben

Aktiv medlem
Gravelbike för nybörjare
Ett företag ägt av en italienare som invandrat till Sverige och som omfattar en lång rad cykelfabrikat av vilka endast Monark, Crescent och ev. någon till kan sägas vara svenska,. eller snarare ha koppling till Sverige eftersom de numera tillverkas i Asien.

mzi

Aktiv medlem
Gravelbike för nybörjare
Ett svenskt företag, grundat i Sverige, av en svensk medborgare.

Med den bakgrunden så skulle jag säga att alla varumärken som Cycleurope äger har svensk koppling.

n_andersson

Aktiv medlem
Gravelbike för nybörjare
Blev en provtur på drygt 6 mil med min mb31 nu på asfalt grus och stig. Är ju den första graveln jag provat men jag är grymt nöjd med den iaf. Känns mycket mer stadig och att man får ner kraften mer med denna än min scott landsvägscykel. Riktigt gott att ha singelklinga med tycker jag
20220820_114707.jpg

Pfaff

Aktiv medlem
Gravelbike för nybörjare
Ett företag ägt av en italienare som invandrat till Sverige och som omfattar en lång rad cykelfabrikat av vilka endast Monark, Crescent och ev. någon till kan sägas vara svenska,. eller snarare ha koppling till Sverige eftersom de numera tillverkas i Asien.

Berätta vilka cyklar i segmentet under säj 50’ som inte tillverkas i något asiatiskt land…
De finns, men det är inte många.

MartinRF

Aktiv medlem
Gravelbike för nybörjare
Ägde under några år på 80-talet en cykel av Skeppshults varumärke. Min erfarenhet av den får mig att tycka att de borde hålla sig till stekpannor. Det är länge sedan så de kanske är bättre nu.

/Martin (har ingen aning om Skeppshults stekpannor är annat än tunga)

Topp