Gravelbike värt den extra kostnaden i mitt fall?

Hej alla,

gjorde en tidigare tråd om val av gravelcykel men har nu lite ytterligare funderingar kring val av cykel.
Är nybörjare och har inte cyklat mycket innan.

Syfte med inköpet är:

- Träningscykel
- Mål Vätternrundan

Bor i Göteborg och har 7-8 km till Skatåsområdet. Lockas av möjligheten att kunna få till träningsrundor upp till Skatåområdet och tillbaka istället för att bara köra landsväg mil efter mil.
Ser dock att det skiljer en del i pris på en gravel och landsväg, samtidigt är ju grusspåren i Delsjön relativt välpreparerade. Skulle landsvägscykel i så fall kunna vara ett alternativ även på denna typ av runda (säg 50% asfalt och 50% bra grusstig). Eller är gravel värt de extra pengarna?

Länkar till två specifika alternativ:

Jag skulle personligen inte ge mig ut med min racer på några längre grusrundor. Visst den kan funka med med lite bredare däck (om det finns tillräckligt med plats) osv men en racer är ju inte direkt byggd för det ändamålet.

Så jag röstar för en gravel ?

Man får även fortsätta på sin tidigare tråd, inget fel med det.
Finns ingen kompromiss. Två cyklar är the shit ??.

Sen är det inte en helt rättvis jämförelse där, då det är skillnad i komponentgrupperna, så den är inte dyrare bara för att den är gravel. Kanske skall den jämföras med Speedster 10 istället.

Speedster Gravel 20 är 11 delad, med 800 växlar och 600 reglage. Om jag förstått det rätt är 800 ungefär Ultegra och 600 = 105. Sen är 400 Tiagranivå. Speedster Gravel mixar lite friskt men huvuddelen av komponenterna är bättre än Speedster 10.

EDIT: Speedster 10 har mekanisk disc om du inte sett det. Så jämförelsen av Scotts cyklar måste göras mot Speedster 10

Man kan få en gravel motsvarande Tiagra (som Speedster 20) för 12-13000 men då måste man kanske gå till XXL istället för Sportson

Senast ändrad:
Spontant så känns ju lvg och graveln extremt lika varandra även i geometrin. Typ 7 mm längre kedjestag på gravelbiken men i övrigt lika.

Sen är det inte en helt rättvis jämförelse där, då det är skillnad i komponentgrupperna, så den är inte dyrare bara för att den är gravel. Kanske skall den jämföras med Speedster 10 istället.

Speedster Gravel 20 är 11 delad, med 800 växlar och 600 reglage. Om jag förstått det rätt är 800 ungefär Ultegra och 600 = 105. Sen är 400 Tiagranivå. Speedster Gravel mixar lite friskt men huvuddelen av komponenterna är bättre än Speedster 10.

Man kan få en gravel motsvarande Tiagra (som Speedster 20) för 12-13000 men då måste man kanske gå till XXL istället för Sportson

GRX RX600 är i sig själv ingen ren komponentgrupp, det finns ingen specifik 600-fram- och bakväxel. Inte heller finns det 600-specifika bromsok. 600-gruppen är ett hopplock och ser ut så här:
Vevparti och reglage – 600
Bromsok – 400
Fram- och bakväxel – 800
Kedja och kassett – 105

Om jag inte har helt fel.

GRX RX600 är i sig själv ingen ren komponentgrupp, det finns ingen specifik 600-fram- och bakväxel. Inte heller finns det 600-specifika bromsok. 600-gruppen är ett hopplock och ser ut så här:
Vevparti och reglage – 600
Bromsok – 400
Fram- och bakväxel – 800
Kedja och kassett – 105

Om jag inte har helt fel.
Ja det stämmer ju delvis det du säger. GRX är ju "gruppen" och inom GRX den finns vissa av delarna i olika nivåer. Så bara 800 kan byggas helt "komplett"

Edit (läs nogrannare). :D

Senast ändrad:
Just grusvägarna i Delsjöområdet är väl, eller var iaf när jag bodde i trakten, extremt släta. Det åktes en hel del rullskidor på dem så helt omöjligt kan det ju inte vara att cykla med smala däck.

Ja det stämmer ju delvis det du säger. GRX är ju "gruppen" och inom GRX den finns vissa av delarna i olika nivåer. Så bara 800 kan byggas helt "komplett"

Edit (läs nogrannare). :D

GRX RX600 heter gruppen och den består av delarna ovan. Scott har med andra ord inte, sin vana trogen, mixat och bakväxeltrimmat den här gången, utan monterat en komplett grupp så som den levereras från Shimano.

Hej alla,

tack för alla svar. Lutar åt en gravel.

En fråga angående extra hjul som låter som en bra idé. Vad kostar en uppsättning med två OK racerhjul ungefär i pris?

Har ni tips på ngn bra prisvärd uppsättning som passar tänkt cykel får ni gärna länka. Kikade själv på Sportsons sida men var lite svårt att filtrera och söka på ett bra sätt där.

Senast ändrad:
Kanske kan lugna dig med extra uppsättning hjul? Gravel för dig låter mest som fina grusvägar? För det kan du ju t.ex. köra med Conti GP5000 32mm t.ex. som funkar hur bra som helst på vanliga grusvägar & på landsväg. Det är knappt att betrakta som en kompromiss.

”Extra” kostnad? Om du endast har en cykel är inte kostnaden extra.
Om du är nybörjare är en gruscykel antagligen ett bästa val för dig, även körställningen är i regel något mer upprätt och avslappnat än på en renodlat landsvägscykel. Förutom komforten. Hjul och däck enligt mest förekommande underlag. 32 funkar fint på landsväg och lättare grus. Ett billigare alternativ till GP5000 är Schwalbes Pro One.

Tack för tipsen och svaren alla!

En "dum" fråga. På cykeln sitter dessa däck vid köp:

Det går att köpa smalare däck, t ex 32 mm som ni skriver om ovan och sätta på befintlig fälg? Dvs kostnaden för extra däck / byte av däck behöver inte bli så stor?

G-One funkar utmärkt som allrounddäck, rullar inte för tungt på asfalt och bitar bra i lättare grus. Jag använder dom i 40 mm som vinterdäck på min gruscykel. Blir det gyttrigt tappar som genast greppet så stig är sådär att cykla på.
Om Scotts fälgar vet jg inget men med lite mer än bara killgissning går 32 mm säkert bra på de levererade fälgarna.

För ren grusvägscykling fungerar ett omönstrat däck med lite större volym hur bra som helst tycker jag. Har cyklat en hel del med Vittoria Hyper och det rullar riktigt bra på asfalt också. Tyvärr finns det nog inte att köpa längre men det saknas knappast likvärdiga alternativ.

Hej igen alla,

nu har jag gjort lite research och funderat utifrån era svar ovan och mitt tänkta användningsområde nedan:
- Träna inför vätternrundan (en hel del landsväg)
- Möjlighet att kunna cykla på hårt packade fina grusvägar, typ Delsjön i Göteborg

En komfortracer med skivbromsar och något bredare däck känns som en ganska bra lösning i mitt fall.
Funderar därför på en Speedster 10 Disc eller 20 Disc.

Tacksam för input kring:

- Låter det som ett vettigt val?
- Är det stor skillnad på landsväg på denna typ jämfört med en mer renodlad racer, typ Specialized Allez Elite?
- Mellan 10an och 20an kan jag läsa att på den dyrare 10an skiljer det ca 0,5 kg i vikt, mer växlar samt hydrauliska skivbromsar i stället för mekaniska. Är 10an värt de extra pengarna?

En komfortracer med skivbromsar och något bredare däck känns som en ganska bra lösning i mitt fall.
Funderar därför på en Speedster 10 Disc eller 20 Disc.

Tacksam för input kring:

- Låter det som ett vettigt val?
- Är det stor skillnad på landsväg på denna typ jämfört med en mer renodlad racer, typ Specialized Allez Elite?
- Mellan 10an och 20an kan jag läsa att på den dyrare 10an skiljer det ca 0,5 kg i vikt, mer växlar samt hydrauliska skivbromsar i stället för mekaniska. Är 10an värt de extra pengarna?

Komfortracer låter som ett mycket bättre alternativ utifrån det du beskriver. Du sitter lite mer upprätt och kan vänja kroppen sakta men säkert genom att undan för undan sänka styret. Det är en bra och skonsam väg in i landsvägscyklingens underbara värld.

Om 10:an är värd pengarna kan du bara avgöra själv. Jag personligen skulle ha gått på 10:an p.g.a. de bättre komponenterna och den något lägre vikten. Hade det skilt mer än 4000 kr mellan cyklarna hade jag kanske tänkt annorlunda. Samtidigt tror jag att de flesta nybörjare skulle vara nöjda med 20:an.

Har du en XXL i närheten? Vilken storlek skall du ha? I alla fall på XXL Triangeln i Malmö krängde de i alla fall Scott Gravel Comp (hydraulisk Tiagra) för 7500 och Gravel Expert (hydraulisk Apex) för 10000, endast strl L vad jag kunde sen.

Tillbaka
Topp