Graveldäck 2020

Eddy

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
Oavsett märke på "guckan" så är väl knepet att ha tur med sidoväggarna då man kör på Makadam 32/64

Bilagor

• makadam.jpg
    makadam.jpg
    80.8 KB · Besök: 65

gandhi

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
Lögn i helvete att det hjälper med tät luftpåfyllare med 8 bar och bra flöde, med de där pungslappa Gravelking. TLC står det på dem.

Fälgarna är det inget fel på. De är TLC och jag har kört flera uppsättningar däck slanglöst på dem.

Så, tips hur man får pungslappa däck att poppa?

Såpvatten har jag. Har kört med innerslang för att sätta däckens form. Såg en video där man för hand trädde upp kanttråden på fälgen. Gravelking är för slappa.

weldion

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
Lögn i helvete att det hjälper med tät luftpåfyllare med 8 bar och bra flöde, med de där pungslappa Gravelking. TLC står det på dem.

Fälgarna är det inget fel på. De är TLC och jag har kört flera uppsättningar däck slanglöst på dem.

Så, tips hur man får pungslappa däck att poppa?

Såpvatten har jag. Har kört med innerslang för att sätta däckens form. Såg en video där man för hand trädde upp kanttråden på fälgen. Gravelking är för slappa.
Skruvat ur ventilkäglan? Provat med blåsmunstycke rätt på ventilen (inte cykelpumpsmunstycke)?

gandhi

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
Här hittade jag lösningen (tror jag). För framhjulet åtminstone hittills. Kladdigt eftersom man måste hälla i vätskan före. Spännband, utan prestaventilen iskruvad, kompressor.

Senast ändrad:

Bellyboy

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
Kan upplysa att Vittoria terreno zero däcken inte är så trevliga som jag först tänkte. Om man har lite, alltså väldigt lite lera i en kurva sticker bakdäcket! Dom åker på pendlarn ist.

glitch

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
Kan upplysa att Vittoria terreno zero däcken inte är så trevliga som jag först tänkte. Om man har lite, alltså väldigt lite lera i en kurva sticker bakdäcket! Dom åker på pendlarn ist.

Jag kör Terreno Dry, alltså utan "Zero" , känner inte alls igen det beteendet utan förvånas varje gång över hur mångsidigt däcket är.
Zero är ju väldigt 'slick'.

Manurhin2

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
Körde lite rehab nyss på asfalt med Panaracer så, 225w gav 31,8 km/h i snitt med rullande start samma sträcka åt olika håll.
Kan ju inte vara jättedåligt även om jag inte har nån referens.

Eddy

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
Blev jinx förstås, glasbit rakt igenom, 7mm hål. Fick sätta plugg för å få det rätt. Eller tätt.
Kan inte rekommendera Milkits vätska, ett cirka 3mm hål tätades först av vätskan men när det började gå lite undan typ 45-50 km/h trängde vätska ut och sprayade cykel rejält. Blev att plugga hålet.

dogday

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
Hann pendla en dag* till jobbet på René Herse Snoqualmie Pass i standardutförande innan jag åkte på 5 dagar bikepacking-tur med asfalt, grus, stenkross och nära milen på MTB-stigar. Inga problem med punka, och väldigt mjuk & fin känsla i däcken (tidigare kört Schwalbe G-one Bite, WTB Byway och Resolute - skulle säga att dessa känns en bit bättre, men inte som att jag har klara minnen av alla).

Dock lyckades jag inte sätta dem som TL trots Airshot (missade första halvlek av Sverige - Ukraina pga däckbrottning) utan fick köra slang - de satt så löst att luften stack ut innan den började fylla däcket. Ska, per herr Heines rekommendationer i nåt blogginlägg, testa att bygga på fälgen med lite tejp när jag har ork.

* och plocka ett PR på Strava, hur mycket det nu är värt...

Senast ändrad:

Faraexploro

Medlem
Graveldäck 2020
Hej,

Sitter och funderar på Snoqualmie Pass, har idag ett par Hurricane Ridge EL samt ett par Maxxis receptor. Bägge tubeless på en exploro med stans avion ztr hjul. HR håller luft dåligt, receptor är mycket bättre så dem sitter på för tillfället. Samtidigt så har jag snabbare tider både på grus och asfalt med HR. Någon som har erfarenhet med hur Snoqualmie Pass är på asfalt mot Maxxis receptor?

HåkanC

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
HR håller luft dåligt
..
Samtidigt så har jag snabbare tider både på grus och asfalt med HR.
HR?
Menar du René Herse (RH)?

Även jag är en nöjd användare av Jan Heines däck, fast mina är så gamla att de då hette Compass
DSC_0976.jpg

Ännu ingen punka på dem (bilden är från -20)

Men bakdäcket började se slitet ut så nu i vår bytte jag det till ett Challenge Strada Bianca Pro, när jag beställde fanns det väldigt få däck i lager att välja på så jag fick ta vad som fanns.
Men jag har redan fått en punka på Challenge-däcket!
Det är helt platt i kartongen vilket åtminstone enl mig är en sämre typ av konstruktion.
Eller åtminstone en konstruktion som gör dem känsligare för att skäras sönder på sidoväggarna.

För den som själv vill prova René Herse-däck säljs de inom EU av bla
Daily Bread Cycles, men vilka som finns i lager eller när de får alla dimensioner i lager har jag ingen aning om.

Tobbe90

Ny medlem
Graveldäck 2020
Hann pendla en dag* till jobbet på René Herse Snoqualmie Pass i standardutförande innan jag åkte på 5 dagar bikepacking-tur med asfalt, grus, stenkross och nära milen på MTB-stigar. Inga problem med punka, och väldigt mjuk & fin känsla i däcken (tidigare kört Schwalbe G-one Bite, WTB Byway och Resolute - skulle säga att dessa känns en bit bättre, men inte som att jag har klara minnen av alla).

Dock lyckades jag inte sätta dem som TL trots Airshot (missade första halvlek av Sverige - Ukraina pga däckbrottning) utan fick köra slang - de satt så löst att luften stack ut innan den började fylla däcket. Ska, per herr Heines rekommendationer i nåt blogginlägg, testa att bygga på fälgen med lite tejp när jag har ork.

* och plocka ett PR på Strava, hur mycket det nu är värt...
Mina Graveking slicks va oxå hopplösa att poppa tubeless men lyckades tillslut genom att spänna ihop däcket utvändig med två lager eltejp, då kröp sidorna upp såpass att de gick å få i luft😴

/Tobbe

Bonicon

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
Mina Graveking slicks va oxå hopplösa att poppa tubeless men lyckades tillslut genom att spänna ihop däcket utvändig med två lager eltejp, då kröp sidorna upp såpass att de gick å få i luft😴

/Tobbe
Jag måste testa detta, lyckades inte poppa mina Gravelkings SS där tidigare non-TLR WTB Riddlers gick på utan problem...har läst att de är svåra, men i övrigt gillar jag dem skarpt.

ghia64

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
Hej,

Sitter och funderar på Snoqualmie Pass, har idag ett par Hurricane Ridge EL samt ett par Maxxis receptor. Bägge tubeless på en exploro med stans avion ztr hjul. HR håller luft dåligt, receptor är mycket bättre så dem sitter på för tillfället. Samtidigt så har jag snabbare tider både på grus och asfalt med HR. Någon som har erfarenhet med hur Snoqualmie Pass är på asfalt mot Maxxis receptor?
Har kört ca 80 mil med mina Barlow Pass utan problem. Bla Skephult Gravel som hade lite spännande underlag på sina ställen. Mycket nöjd! Detta har gjort att jag också tittat på Snoqualmie för att få lite större luftkudde men samma mönster. Tycker de rullar riktigt fint och tyst. Enda negativa är väl priset. :-)

RockyRider

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
Nån som testat Tufo Gravel Thundero?
Jag har kört med dem ett par veckor. 425 gr väger de och lätta att göra slanglösa på mina Hunt hjul. De rullar lätt och med bra grepp. Hög komfort har de också vid 2 bars tryck. De känns även rejäla och punkasäkra och inga punkor trots en hel del sprängsten och grovt grus. Är väldigt nöjd och de känns överlag bättre än Terra speed och Bontrager gr1 jag kört med tidigare. Det problem jag haft är att bakdäcket verkar tappa luft och får pumpas rätt ofta.

Sumba

Medlem
Graveldäck 2020
Jag måste testa detta, lyckades inte poppa mina Gravelkings SS där tidigare non-TLR WTB Riddlers gick på utan problem...har läst att de är svåra, men i övrigt gillar jag dem skarpt.
Jag körde tricket med att först kränga på däcken med slang för att sedan försiktigt ta lös dem på bara ena sida och pillra ut slangen. Sen poppade de utan problem med kompressor. Utan att göra så gick det bara inte.

Faraexploro

Medlem
Graveldäck 2020
Har kört ca 80 mil med mina Barlow Pass utan problem. Bla Skephult Gravel som hade lite spännande underlag på sina ställen. Mycket nöjd! Detta har gjort att jag också tittat på Snoqualmie för att få lite större luftkudde men samma mönster. Tycker de rullar riktigt fint och tyst. Enda negativa är väl priset. :-)

Låter bra. Dyra men samtidigt är ju däck relativt viktiga :) kör du på extralight?

Fick minna Snoqualmie idag. Sätter nog upp dem i helgen, återkommer efter test.

mrholmiz

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
Kört Pirelli Cinturato H 35mm som mätt 37mm på hjulen och varit toknöjd! En del mil på allt möjligt och omöjligt med en punka bara vilket var en ståltråd ifrån en bro som gick igenom däcket och även gjorde hål på fälgtejpen. Rullat grymt bra på det mesta har jag tyckt. Lockad av att testa 40mm versionen, blev 44mm på cykeln och lite små tajt mot ramen nedtil bak. 3-4mm tillgodo. Fick bli en utvärderinsrunda igår, hårdgrus, stig, asfalt massa sten och imponerad. Kändes inte alls så tunga och tröga som jag förväntat mig och jäkligt skönt att kunna få lite mer luftkammare :D
216839536_218181523523817_448538225875010242_n.jpg

217272344_326662362434081_499600076746028768_n.jpg

ghia64

Aktiv medlem
Graveldäck 2020

salle

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
Tänkte klä 650b-hjulen med något smalare än de 2,25” däcken jag hade sist. Vad rekommenderas för Sthlm och höstväder? Mestadels grus men även lite asfalt och snäll stig blir det ju till och från gruset. Runt 48-50mm kanske och med lite mönster? På storhjulen sitter nu Conti terra speed, lite väl klent mönster nu när det regnat och blivit kladdigt.

BuTTuS

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
Någon som törs killgissa eller tom vet vilket som rullar bäst (tubeless) på asfalt, Schwalbe G-One Speed 50-622 eller WTB Byway 44-622?
Kör idag Speed men är beredd att offra lite volym om Byway rullar lika bra eller bättre, och samtidigt få lite sidogrepp...

Salabaladala

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
Tänkte klä 650b-hjulen med något smalare än de 2,25” däcken jag hade sist. Vad rekommenderas för Sthlm och höstväder? Mestadels grus men även lite asfalt och snäll stig blir det ju till och från gruset. Runt 48-50mm kanske och med lite mönster? På storhjulen sitter nu Conti terra speed, lite väl klent mönster nu när det regnat och blivit kladdigt.

Nån av gravelking-däcken? Finns i flera storlekar och olika mönster för 650B

Salabaladala

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
Någon som törs killgissa eller tom vet vilket som rullar bäst (tubeless) på asfalt, Schwalbe G-One Speed 50-622 eller WTB Byway 44-622?
Kör idag Speed men är beredd att offra lite volym om Byway rullar lika bra eller bättre, och samtidigt få lite sidogrepp...
Killgissar på g-one speed. Byway fick "not recommended" av BRR.

BuTTuS

Aktiv medlem
Graveldäck 2020

Salabaladala

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
Nähäpp, vad ska man kika på då då, i katergorin brett, lättrullat och med en gnutta kantgrepp?
Jag gillar mina Specialized pathfinder pro som fan. Snabba är dom definitivt. Var nån som vann Dirty Kanza på dom 2019. Dom finns upp till 42mm. Eller du kanske tänkte dig ännu mer grepp? Vad ska du åka? G one allround är ju annars fint, kom en ny revision i år.

m4kk4n

Medlem
Graveldäck 2020
Nähäpp, vad ska man kika på då då, i katergorin brett, lättrullat och med en gnutta kantgrepp?
Hej,
Jag är hel nöjd med mina byway 700x40
Har kört dom ca 200 mil, blandat grus och asfalt.
jag har kört några ganska snabba klubbträningar med min grushoj med dom däcken. Det blev en bra kompromiss för mig när jag bara fick med en cykel på semestern

-Andy-

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
Pathfinder Pro-däcken är snabba på asfalt, men rätt värdelösa på grus. På en hårt packad grusväg utan grus (typ packad lera) är de riktigt bra, men så fort det blir lite löst tappar de greppet på en gång.

G-One Allround är det många som gillar då de är lättrullade men ändå har bra grepp på grus och stig.
Jag har precis bytt från Pathfinder Pro 38 mm till nya G-One R (45 mm) och har nu otroligt mycket bättre grepp på sand, grus (från smågrus till makadam och stenkross) och stig. Lera och blöta stigar har jag inte testat än. På asfalt var G-One R-däcken lite trögare än Pathfinder-däcken så klart och där tror jag G-One Allround är bättre än G-One R.
G-One Allround brukar få bra resultat i de tester jag har läst och verkar ha vunnit många tävlingar också.

g-one.PNG

Bobbysynth

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
Jag har kört Pathfinder Pro 38 mm på de flest typer av underlag. Värdelösa i lera, men väldigt bra alltiallo-däck i typ alla andra sammanhang. Bättre komfort än man kan tro tack vare en ganska mjuk gummiblandning och fin casing (heter det så?) som jag upplever det. Därtill bra slitstyrka och punkaskydd (givetvis tubeless). Allt hänger på däcktrycket där för mycket gör att man glider runt på gruset, medan lagom ger fint grepp. Hade valt 42 mm för lite bonuskomfort och ytterligare kontaktyta om jag köpt dem igen. Finns även till 650b och är då 47mm.

BuTTuS

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
Jag gillar mina Specialized pathfinder pro som fan. Snabba är dom definitivt. Var nån som vann Dirty Kanza på dom 2019. Dom finns upp till 42mm. Eller du kanske tänkte dig ännu mer grepp? Vad ska du åka? G one allround är ju annars fint, kom en ny revision i år.
Jag har börjat uppskatta asfalt mer än jag trodde så jag letar framför allt bättre rull. Men för att kunna sy ihop vettiga rundor med variation häromkring så måste jag ha volym också, för skogsbilvägar som kan vara ganska grova/dåliga. (Grusvägar så som man ser dom i reklamen för gravelcyklar inbillar jag mig finns bara söderut :-)
Sen skulle det vara trevligt med lite mer sidogrepp än vad Speed har också, men absolut ingen prio. Kanske har jag redan de bästa däcken för mig, synd bara att de inte finns i någon bredd mellan 50 och 40 (som jag tror blir för smalt?)

-Andy-

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
Sen skulle det vara trevligt med lite mer sidogrepp än vad Speed har också, men absolut ingen prio. Kanske har jag redan de bästa däcken för mig, synd bara att de inte finns i någon bredd mellan 50 och 40 (som jag tror blir för smalt?)

Pathfinder 42 med lågt tyck kanske kan vara något om det är prio asfalt och mediokert grepp på grus är funkis. Pathfunder-däcken har en platt del mitt på däcken som gör att de går som tåget på asfalt.

Murdock

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
De mönstrade RH-däcken har grymt grepp. Jag störde mig lite på vibrationerna och ljudet från mina Juniper Ridge på asfalt, men det skall tydligen de nyaste däcken med den där ”noise cancelling” tekniken avhjälpa - sägs det. Men det är ingenting jag kan bekräfta. Min grushoj klarar inte dom dimensionerna så jag får väl aldrig veta.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer