Graveldäck 2020

weldion

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
Hmm, de kanske kan vara vad jag letar efter… Är det en märkbar skillnad mellan 45 och 50 på asfalt tro?

edit: det var tydligen en icke-fråga då 28” inte finns i 50
Kör både 40 och 45 mm av detta däck. Kör du mycket asfalt så kör på 40 mm. 45 mm ger mer komfort men skär luften sämre.
Väldigt nöjd med detta däck när det gäller rullmotstånd och grepp. Betydligt bättre gummiblandning än hos WTB som jag provade först på min första gravel.

BuTTuS

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
Kör både 40 och 45 mm av detta däck. Kör du mycket asfalt så kör på 40 mm. 45 mm ger mer komfort men skär luften sämre.
Väldigt nöjd med detta däck när det gäller rullmotstånd och grepp. Betydligt bättre gummiblandning än hos WTB som jag provade först på min första gravel.
Jag börjar med 45 så får vi se. Jag harvar ju fortfarande på med min GX Lite och försöker hitta vad det är jag vill ha ut av en väg/grus-cykel, sen blir det väl ett nyköp om jag känner mig själv rätt men däckbredd är ju en stor faktor när man ska välja ny...

Tack alla!

weldion

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
Jag börjar med 45 så får vi se. Jag harvar ju fortfarande på med min GX Lite och försöker hitta vad det är jag vill ha ut av en väg/grus-cykel, sen blir det väl ett nyköp om jag känner mig själv rätt men däckbredd är ju en stor faktor när man ska välja ny...

Tack alla!
Där har du nämnda däck i storlek 45 mm på 25 mm bred fälg. Mäter 47 mm i bredd på fälgen på bilden.
E8CC3C71-76E2-4E40-A276-4022218684DA.jpeg

moros

Aktiv medlem
Graveldäck 2020

Tack alla!
Jag gick från 38 till 45 på grushojjen (700c). Funderade på om jag skulle köra 50 direkt för att de ynka 7mm inte skulle göra någon skillnad. Men det gjorde det, ganska mycket. Med ca 2.2 bar blev det en helt annan upplevelse på grus och sten jämfört med 38orna. Men med en ganska liten ram så är tåöverlappet för mig märkbart redan på 30-40 och med 45 så är det markant. Biltemas skärmar på 50mm gick också precis att klämma in övanför mina 45or så det var ett plus i kanten för 45orna. Jag kommer nog personligen stanna där. Känner jag för ännu fetare däck så får det nog bli 650b

BTW, gick på Maxxis Rambler som nämnts tidigare i tråden. Känns så här långt som ett bra val

Senast ändrad:

Bobbysynth

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
Är det nån här som kombinerat Specialized Pathfinder 42 mm med en Open U.P? Försöker ta reda på om de går in utan mikroskopisk clearance eller om man förpassas till 38 mm som jag kört tidigare (och förvisso gillat).

torsten-var-namnet

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
Kan upplysa att Vittoria terreno zero däcken inte är så trevliga som jag först tänkte. Om man har lite, alltså väldigt lite lera i en kurva sticker bakdäcket! Dom åker på pendlarn ist.
Det problemet har jag (kanske inte helt oväntat) på mina 35mm gravelking sk. Önskar mer kurvgrepp och kanske lite mer bromsfäste så man hinner med den skarpa kurvan efter den snabba utförslöpan. Den här cykeln använder jag endast på våren och hösten så det är alltid blöta grusvägar/grusstigar, mycket löv, lite lera och relativt korta transportsträckor på asfalt.

Beprövade tips?
X-one allround sneglade jag på.

Edit: slog till på Terreno wet.

Edit 2: Rullat några rundor på Vittoria terreno wet nu, rullar tyngre på såväl hårt packat grus som asfalt. Men vilket grepp! Lerrensningen är dessutom fantastisk. Jag är nöjd med bytet, men skulle nog inte rulla med dessa om jag cyklade hela sommarsäsongen.

Senast ändrad:

Juhlin

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
Slänger in en bubblare jag inte sett i tråden:

Någon som provat?

Jag hade WTB Riddler 37mm under säsongen och är väl egentligen rätt nöjd men gräset är ju alltid grönare.

Var rätt sugen på Byway men hittade inte rätt dimension i lager och är en lätt måltavla för att prova nåt annorlunda.

Så jag klickade hem 42mm utan att hitta någon väsentlig information kring dem...

weldion

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
Hm, funderar på om det är någon idé att slänga på några höstdäck på ena graveln innan det är dags att ställa undan den för vintern.
Gillar mina Cinturato Gravel H i massor och de klarar av många fören, men höstlera är inte ett av dem.
Går Cinturato Gravel M som en traktor genom leran? Hur går de på hårdare fören?

Spindelbenen

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
Om jag skulle köra mycket i lera när jag är ute och grushojar skulle jag lätt byta däck till några med bättre lerrensning. Jag som bara hojar grus däremot kör med samma året runt. Förutom vid eventuellt isunderlag.

Little Stereo

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
Slänger in en bubblare jag inte sett i tråden:

Någon som provat?

Jag hade WTB Riddler 37mm under säsongen och är väl egentligen rätt nöjd men gräset är ju alltid grönare.

Var rätt sugen på Byway men hittade inte rätt dimension i lager och är en lätt måltavla för att prova nåt annorlunda.

Så jag klickade hem 42mm utan att hitta någon väsentlig information kring dem...
Jag kör deras 38mm Ruthland som har bra grep päven i lösgrus. Kan vara det lättaste ust-däck jag har monterat, och kör dom på mina Enve AG25 hjul nu 👌

Juhlin

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
Lyckades att klämma in ett par 2.1” breda Thunder Burt som jag redan hade liggande i en låda. Får se om kantklackarna kan hålla i cykeln lite bättre på höstgeggiga grusvägar.
Visa bilaga 517601
TB tycker jag erbjuder grymt bra drivgrepp i lera och är väl lättrullade. Men stommen upplever jag som ganska död och tråkig. Tekniskt sett riktigt bra, men saknar mjuka värden.

weldion

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
TB tycker jag erbjuder grymt bra drivgrepp i lera och är väl lättrullade. Men stommen upplever jag som ganska död och tråkig. Tekniskt sett riktigt bra, men saknar mjuka värden.
Det är bättre konstruktion i Cinturato-däcken som jag bytte från, men jag kommer bara att köra någon vecka till med den här cykeln.
Snart så blir det slitvargen med långskärmar som får ta över.

BuTTuS

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
Hm, funderar på om det är någon idé att slänga på några höstdäck på ena graveln innan det är dags att ställa undan den för vintern.
Gillar mina Cinturato Gravel H i massor och de klarar av många fören, men höstlera är inte ett av dem.
Går Cinturato Gravel M som en traktor genom leran? Hur går de på hårdare fören?
+1 på Cinturato Gravel H, tack för tipset av dom, men som du säger, minsta lera kring upptorkande vattenpöl på sandig grusväg får man se upp med upptäckte jag under helgen... :-) Å då var det ändå i princip en raksträcka...

Salabaladala

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
Har nu cyklat på pathfinder pro 38mm i över ett år på pendlaren, minst 500 mil totalt. Fortfarande supernöjd. Blir ungefär 50% asfalt och 50% biltrafikerad kompakt grus. Inte fått en punktering sen förra året då jag körde på nån metallbit eller nåt inne på byn. Ser ut att vara minst ett par hundra mil kvar på bakdäcket. Känner att dom är en perfekt kombination av fart och grepp för mig för min cykling.

Affelindo

Medlem
Graveldäck 2020
Vilka däck rekommenderas för 3mil pendling Solna-Gustavsberg nu under höst och vinter. Mest asfalt. Vill inte ha för tungrullat men måste klara våta och hala förhållanden.

izar

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
Vilka däck rekommenderas för 3mil pendling Solna-Gustavsberg nu under höst och vinter. Mest asfalt. Vill inte ha för tungrullat men måste klara våta och hala förhållanden.
Ett vanligt brett touringdäck typ Marathon Supreme. Min erfarenhet är att Graveldäck har väldigt kort livslängd om de används som pendlingsdäck.

Affelindo

Medlem
Graveldäck 2020
Ett vanligt brett touringdäck typ Marathon Supreme. Min erfarenhet är att Graveldäck har väldigt kort livslängd om de används som pendlingsdäck.
Tack för tipset. Någon speciell gummiblandning eller annat man skall tänka på i valet av detta däck? Klarar det att greppa på blöta löv och hur är det när det börjar bli frost på marken? Som sagt helt nybörjare på cykling som inte är MTB.

izar

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
Tack för tipset. Någon speciell gummiblandning eller annat man skall tänka på i valet av detta däck? Klarar det att greppa på blöta löv och hur är det när det börjar bli frost på marken? Som sagt helt nybörjare på cykling som inte är MTB.
Blöta löv är alltid halt, det är inget någon gummiblandning kan lösa, ungefär samma sak som snö på is, det fixar inga vanliga dubbdäck. Ta det bara försiktigt i kurvorna när det är frost eller löv på vägen så kommer det gå bra.

Shadyboy

Medlem
Graveldäck 2020
Får se om dessa landar på samma bred som H-varianten monterade på 25 mm breda fälgar. Då kryper i alla fall H-varianten upp på 47 mm.
Överväger samma modell (kör typ MTB-däck på 27,5" just nu för lera etc, men känner att 2.2" är lite overkill för min cykling). Tar tacksamt emot ett utlåtande när du testat dem en runda!

weldion

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
Överväger samma modell (kör typ MTB-däck på 27,5" just nu för lera etc, men känner att 2.2" är lite overkill för min cykling). Tar tacksamt emot ett utlåtande när du testat dem en runda!
Nu så har jag testat däcken en runda.
Får ses som en jämförelse mellan Gravel H och Thunderburt mot just Gravel M som fick snurra en runda idag.
Gravel H har noll i lergrepp, så det är inte mycket att jämföra med. Thunderburt har hyfsat lergrepp för att vara ett så lättrullat däck, men blir slaget av Gravel M. Gravel M har ett jämnt, bra grepp i gegget och bjöd inte på några överraskningar.
Thunderburt kan stick iväg lite i början innan sidoklackarna fäster lite bättre. Så upplever jag det i alla fall.
Gravel M har en väldämpad konstruktion. Känner igen känslan som jag fått på Pirellis MTB-däck i form av Scorpion Trail S/R. Bjuder i alla fall på en fin känsla över rötter och placerar sig över Thunderburt där.
Gravel H är riktigt lättrullat, sedan kommer Thunderburt och Gravel M är väl inget däck jag skulle kört på en långrunda på sportgrus precis.

Bjuden på geggfest? Gravel M är kanon! Bjöd inte på någon överraskning alls.
Långrunda på hårt före så gäller Gravel H, men Gravel M rullar på utan att skämmas.
Körde ett ganska så grovmönstrat däck från WTB i fjol höst. Där vinner Gravel M på alla punkter. WTB kommer jag i alla fall aldrig att ha på någon cykel igen.

Kommer själv ha ett par fulhjul med Gravel M när det vankas geggfest och ett par finhjul med Gravel H när det är alla andra fören.

Shadyboy

Medlem
Graveldäck 2020
Nu så har jag testat däcken en runda.
Får ses som en jämförelse mellan Gravel H och Thunderburt mot just Gravel M som fick snurra en runda idag.
Gravel H har noll i lergrepp, så det är inte mycket att jämföra med. Thunderburt har hyfsat lergrepp för att vara ett så lättrullat däck, men blir slaget av Gravel M. Gravel M har ett jämnt, bra grepp i gegget och bjöd inte på några överraskningar.
Thunderburt kan stick iväg lite i början innan sidoklackarna fäster lite bättre. Så upplever jag det i alla fall.
Gravel M har en väldämpad konstruktion. Känner igen känslan som jag fått på Pirellis MTB-däck i form av Scorpion Trail S/R. Bjuder i alla fall på en fin känsla över rötter och placerar sig över Thunderburt där.
Gravel H är riktigt lättrullat, sedan kommer Thunderburt och Gravel M är väl inget däck jag skulle kört på en långrunda på sportgrus precis.

Bjuden på geggfest? Gravel M är kanon! Bjöd inte på någon överraskning alls.
Långrunda på hårt före så gäller Gravel H, men Gravel M rullar på utan att skämmas.
Körde ett ganska så grovmönstrat däck från WTB i fjol höst. Där vinner Gravel M på alla punkter. WTB kommer jag i alla fall aldrig att ha på någon cykel igen.

Kommer själv ha ett par fulhjul med Gravel M när det vankas geggfest och ett par finhjul med Gravel H när det är alla andra fören.
Briljant summering! Stort tack! Har ett par Thunder Burt liggandes ouppackade också så överväger att slänga på dem på mina 650b efter att leran försvunnit något sånär. Men lite sugen att testa Gravel M på mina 700c som sagt. Tack för bra feedback återigen!

kontorsråttan

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
jag har 650B x 42 Babyshoe Pass Enduranc eller Panaracer Gravelking slicks på mina cyklar som jag har använder för grusvägar. Det funka bra för mig.
Jag har också gravelking 42mm slicks på just nu och de är fantastiska på asfalt och sportgrus. Funkar på litet grövre grus också. Men jösses vad man slirar på litet blötare underlag som det är nu. Löv, gräs, jord med lite inslag av lera. För att inte prata om rötter... jag saknade mina Maxxis Rambler.

weldion

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
Jag har också gravelking 42mm slicks på just nu och de är fantastiska på asfalt och sportgrus. Funkar på litet grövre grus också. Men jösses vad man slirar på litet blötare underlag som det är nu. Löv, gräs, jord med lite inslag av lera. För att inte prata om rötter... jag saknade mina Maxxis Rambler.
Gravel H har kanongrepp på blött trä, men lera så skiter det sig fullständigt.

DarkMatter

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
Detta år rullade jag så när 2000 km på Gravelking SS 38 mm. Däcket levererade på alla sätt och rekommenderas.
Det gav mig också min enda punktering på mina 4500 Strava-registrerade kilometer men det berodde med 95% sannolikhet på för lågt tryck i kombination med trasikgt fälgband.

Nu har jag, efter att ha provat 32 mm slicks, som en pendel svängt tillbaka mot bredare däck igen. GK ligger i vinterdvala men jag börjar snegla på ännu bredare, särskillt efter lite pendling på 40 mm dubbdäck.

Min fundering är hur mycket som skiljer mellan GK SS 38 mm och 43 mm. Man kan ju tro att det är 5 mm, men 38 mm är ju egentligen specad som 40-622. då blir skillnaden endast 3 mm vilket kanske inte känns helt värt uppgraderingen. Å andra sidan har ju 43-622 faktiskt 43 mm som angiven bredd.

Självklart borde jag ha mätt däcken när de satt på men det gjorde jag inte.
Ska sitta på en 21C fälg.

MrSthlm

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
Graveldäck 2022

Inte vår ännu men jag önskar tips på "allround" TL graveldäck som är ok både för torrt och lite fuktigare underlag, kommer chansa med 35 mm vilket riskerar bli liite tight under mina sks skärmar men i värsta fall får jag väl byta till 32 eller 33. (Orkar inte montera av skärmarna bara för att köra grus.)

Tycker Pirelli Cinturato Gravel M verkar ok men visst frågetecken för hur tröga man upplever dem när det är torrt.

Senast ändrad:

Peth

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
Graveldäck 2022

Inte vår ännu men jag önskar tips på "allround" TL graveldäck som är ok både för torrt och lite fuktigare underlag, kommer chansa med 35 mm vilket riskerar bli liite tight under mina sks skärmar men i värsta fall får jag väl byta till 32 eller 33. (Orkar inte montera av skärmarna bara för att köra grus.)

Tycker Pirello Cinturato Gravel M verkar ok men visst frågetecken för hur tröga man upplever dem när det är torrt.
Det är fina däck med bra rull.

Raemoe

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
Funderar på däcken inför en långtur. Det blir delar av European Divide, Italy Divide och MTB-spår i Grekland, samt ganska mycket asfalt över kontinenten. Blandat underlag med mycket grus, men jag tänker att jag vill gardera för att det blir vildare än det ser ut på datorn.

Kör 47mm WTB Horizon och Ultradynamico Cava idag och det finns ganska mycket bredd kvar, ramen klarar åtminstone 650b x 2.35". Några tips? Läste om Maxxis Ikon och Continental Race King för liknande aktiviteter men har ingen riktig koll på marknaden.

Lingon

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
Funderar på däcken inför en långtur. Det blir delar av European Divide, Italy Divide och MTB-spår i Grekland, samt ganska mycket asfalt över kontinenten. Blandat underlag med mycket grus, men jag tänker att jag vill gardera för att det blir vildare än det ser ut på datorn.

Kör 47mm WTB Horizon och Ultradynamico Cava idag och det finns ganska mycket bredd kvar, ramen klarar åtminstone 650b x 2.35". Några tips? Läste om Maxxis Ikon och Continental Race King för liknande aktiviteter men har ingen riktig koll på marknaden.
Vet att maxxis-sponsrade cyklister har kört aspen på gravelcyklar på enklare mtb-lopp. Rullar lite bättre än ikon. Men om jag skulle cykla långtur med massa asfalt, hade jag nog valt nån kompromiss. 35-40mm funkar också bra i terrängen om man inte bombar.

Topp