Graveldäck 2020

n3wton

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
Och det är inte sponsrade åkare?
Det måste det vara - de är för dyra för att köpa utan spons!😝

Jag har cyklat cirka 50 km på storebrorsan Fleecer Ridge, varefter jag sålde cykeln de satt på. Nu ska de provas på XC-hojen när vädret blir bättre, och den kör jag ibland mycket grus på. Kan uppdatera när jag fått en känsla för det.

Under de där 50 km som cyklades så noterade jag att det inte är några stigdäck iallafall - dåligt drivgrepp och kantgrepp. Däremot rullade de galet bra på asfalt - med biffig bockstyrecykel i stål som jag cyklade på har jag fortfarande en bästa-tid på ett Strava-segment som jag cyklat många gånger på lvg-cykel men ändå inte kapat tiden. Inget vetenskapligt test, men spontant rullar de kanon.

Murdock

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
Och det är inte sponsrade åkare?
Ted King är sponsrad, det står på hans hemsida. Men det är svårt att få en överblick över vilka RH sponsrar. Ibland skriver Jan om någon för honom okänd förmåga/förmågor som vinner någonting på deras däck. Men om Sofiane Sehili eller Lael Wilcox inte skulle vara sponsrade av RH skulle jag bli förvånad.

Edit: Sofiane är sponsrad.

ghia64

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
Lael Wilcox, som idag rullar på Rene Herse, körde innan på Fast track fram och Panaracer Gravel King bak när hon rullade Great Divide 2019.

Allt beror ju på hur stor säkerhetsfaktor du vill ha. Personligen rullar jag på Rene Herse och är väldigt nöjd. Deras Endurance Casing känns väldigt stabil. Vissa av däckvarianterna finns ju i ännu tåligare casing.

HåkanC

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
Personligen rullar jag på Rene Herse och är väldigt nöjd. Deras Endurance Casing känns väldigt stabil. Vissa av däckvarianterna finns ju i ännu tåligare casing.
Även jag är en nöjd användare av Jan Heines däck, i mitt fall i Extra Light-utförande
Men jag undrar om jag skulle känna/märka skillnad på dem i Standard och Panaracer Gravelking Slick (i samma bredd förstås), eller Jan Heines med Endurance casing mot Gravelking Slick Plus.
Är det ngn som har gjort en sådan eller ngn liknande jmf?

Singular

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
Även jag är en nöjd användare av Jan Heines däck, i mitt fall i Extra Light-utförande
Men jag undrar om jag skulle känna/märka skillnad på dem i Standard och Panaracer Gravelking Slick (i samma bredd förstås), eller Jan Heines med Endurance casing mot Gravelking Slick Plus.
Är det ngn som har gjort en sådan eller ngn liknande jmf?
Absolut, det är ju enligt Heines snömos helt olika däck. Heeelt olika. Vad skillnaden är? Ja, det kan vi inte riktigt gå in på...

Jag har hört lite här-och-där att standardstommarna hos RH och det "vanliga" Gravel King (Slick) är lika på gränsande till identiska. Riktigheten i det kan man förstås tvivla på, men sålänge RH själva ideligen duckar frågan kan man ju fundera på om det inte är sant.

Jämför man Biermans tester på de båda däcken i jämförbar dimension är en intressant observation att RH mäter ca 3,5 watt långsammare vid samma tryck. Slitbanan är kraftigare (däcket är 50% tjockare i än GK Slick) vilket borde förklara det.

n3wton

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
Absolut, det är ju enligt Heines snömos helt olika däck. Heeelt olika. Vad skillnaden är? Ja, det kan vi inte riktigt gå in på...

Jag har hört lite här-och-där att standardstommarna hos RH och det "vanliga" Gravel King (Slick) är lika på gränsande till identiska. Riktigheten i det kan man förstås tvivla på, men sålänge RH själva ideligen duckar frågan kan man ju fundera på om det inte är sant.

Jämför man Biermans tester på de båda däcken i jämförbar dimension är en intressant observation att RH mäter ca 3,5 watt långsammare vid samma tryck. Slitbanan är kraftigare (däcket är 50% tjockare i än GK Slick) vilket borde förklara det.

Pga att RH är så dyra har jag nog tänkt testa Gravelking slick nästa gång det är dags. En snabbkoll indikerade på 890 kr gentemot 500 kr ungefär, vilket är ganska mycket. De där Fleecer Ridge jag pratat om innan kostade nog tom 1000 kr/däck om jag inte minns fel..

För min del behöver de där 390 kr/däck förankras i att jag verkligen tror på att de är lika bra, då det är extremt många hjärnspöken inblandade i mina däckval. Om de är 390 kr bättre per däck så vill man ju ha de dyra.😛

Edit: eftersom jag fördelar de flesta av mina mil bland 3-4 cyklar över hela året så tar ju däcken nästan aldrig slut...

ghia64

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
Jag har inte testat Panaracer. Kör på Barlow Pass idag, men sugen på att testa Snoqualmie (44mm). Kan inte se att Panaracer har det mönstret på något däck bredare än 38mm? Även Hatcher Pass (48mm) är intressant.

kontorsråttan

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
Jag kastade på ett par gravelking slick 42mm i höstas när det blev lite mer asfalt än grus. Från Maxxis Rambler 47mm så kändes det en tydlig skillnad i rull, de är ju avsevärt lättare också. Funkar ändå bra på grus/stig tills det blir lerigt/fuktigt i vilket fall de lägger sig på rygg och ger upp. Men givet att det är slick är det ju inte oväntat på något sätt. Blir det några dagars bikepacking på blandat underlag nästa år igen (asfalt, sportgrus, enklare stig och så lite skogspromenad emellan...) blir det definitivt på slicksen.

Binksama

Medlem
Graveldäck 2020
Tänkte fixa nya däck till min GX Ltd pendlargravel och kan inte bestämma mig! Nuvarande original Riddler 700x37C tycker jag har fungerat superbra knappa 100 mil än så länge. Kör 60/40 asfalt/grus 2 mil om dagen till jobbet men tänker ge mig på mer grusväg så fort snö och is är borta. Mälaren runt på grus och dylika äventyr väntar.

Står just nu mellan Maxxis Rambler 700x45C eller G-One ultrabite 28x170''

Vilken hade ni tagit och varför? Eller gått en annan väg?

Pga risk för lera och kladd vågar jag mig inte riktigt på slicks

MrSthlm

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
Rätt rörigt och veligt det här...

Provar Continental Terra Speed 35mm, håller tummen för att de får plats under mina sks skärmar. Förhoppningsvis någorlunda allround men inte särskilt lervänliga?

MrSthlm

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
Blivit lite velig, 35 mm passade så pass bra under mina SKS Longboard 45 skärmar att även 38 skulle fungera. Även 40 skulle fungera utan skärmar men jag vill nog ha skärmar eftersom jag även pendlar med samma cykel. Hur mycket clearance man bör ha under ett par skärmar för en gravelcykel går väl dock att diskutera. Jag bröt ju dock plastsnöret kring däcket när jag skulle montera på det enda däcket, lite tveksam om Bikester skulle gå med på ett byte... 🙃

Senast ändrad:

MrSthlm

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
Blev det dom? Hur är dom på asfalt isf? Funderar på dom till sommarens krossäventyr.

Inte provcyklat dem ännu, på asfalt blir det dock mest transportsträckor hoppas jag. Börjat vela lite också mellan 35 och 38mm som jag skrev ovan.

Edit: De har ett otroligt dåligt punkteringsskydd samt var svåra att montera som TL eftersom de var stora för fälgen, otroligt missnöjd.

Senast ändrad:

Lilk

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
Någon som kört Thunder Burt 29x2.1 (helst liteskin) på typ 23-25mm fälg och som har lite mått att dela med sig av för casing och mönster ?

Domestique

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
Jag la på Gravelking+ 27,5x2,1 på GR1600-fälgar igår. De var extremt tighta och krävde svordomar och däckverktyg i metall för att få på men väl på så ploppade de lätt. Ska bli intressanta att testa. Har de två senaste åren kört på Cinturato H 650x50 och Good Year Connector 650x50.

Faraexploro

Medlem
Graveldäck 2020
Jag har inte testat Panaracer. Kör på Barlow Pass idag, men sugen på att testa Snoqualmie (44mm). Kan inte se att Panaracer har det mönstret på något däck bredare än 38mm? Även Hatcher Pass (48mm) är intressant.

Kör på Snoqualmie extra light. Cycklar 50/50 grus och asfalt. Har även ett par hurricane ridge i EL. Föredrar Snoqualmie för att dem känns och låter bättre (mindre) på asfalt samt slänger inte upp lika mycket grus och skit offroad. Greppet är sämre i skogen än HR men ändå bra nog. Lite överraskande så har jag snabbare strava tider på asfalten med HR.

E0D5AEB2-883C-4D91-B730-FCDB390CDA85.jpeg

m4kk4n

Medlem
Graveldäck 2020
Kör på Snoqualmie extra light. Cycklar 50/50 grus och asfalt. Har även ett par hurricane ridge i EL. Föredrar Snoqualmie för att dem känns och låter bättre (mindre) på asfalt samt slänger inte upp lika mycket grus och skit offroad. Greppet är sämre i skogen än HR men ändå bra nog. Lite överraskande så har jag snabbare strava tider på asfalten med HR.

Visa bilaga 548859
Hur breda fälgar har du? Och hur brett blir däcket?

Murdock

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
Tillverkaren är ganska bra på att speca däcksbredder:

• Actual width on 21 mm rim (internal): approx. 47 mm
  • Actual width on 23 mm rim (internal): approx. 48 mm
  • Extralight casing: +1 mm width
  • Tubeless: +0.5 mm width
  • Recommended rim: 17 - 35 mm (inner width; hookless: +1 mm)

torsten-var-namnet

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
Någon som har koll på hur punkteringsresistenta Pirelli Gravel H, M eller terreno dry är?

Gravelking SK fick jag ovanligt många punkteringar med.

Har rullat vidare på de Terreno wet jag körde på i höstas, men känner att lite mer rull hade varit önskvärt.

Eddy

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
Hej!,
Har fått rätt många småpunkteringar på Pirelli M, de har ju iofs "lagats" av vätskan, de flesta punkteringar har jag fått på grövre makadam.
Du kanske ska prova Tufo Speederoo/Thunderoo? känns som en vinnare i rull iaf. Har dock kört för lite på de för att uttala mig om punkaskyddet.

//E

Domestique

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
Jag körde ett tag med Pirelli Gravel H 650/50. Sköna men hade några punkor, bl a två då jag behövde stoppa i slang; testade sedan Good Year Connector 650/50 - ingen punka under en säsong men kändes inte lika sköna som Pirelli H. Nu har jag Gravelking SK+ 650/54 - punkafria än så länge.
På andra hjulparet har jag nu precis lagt på ett par Challenge Getaway 700/40. Väldigt sköna, så det ska bli intressant att se hur punkaresistenta de är.

MrSthlm

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
Angående Continental Terra Speed Tubeless... det är de helt överlägset sämsta däcken jag upplevt i hela mitt liv. På gränsen till kontroversiellt dåliga.

Ok, visst, de är sköna så länge som man kan cykla med dem men:

problem nr 1: För stora i förhållande till fälgen vilket gjorde det mycket svårt att installera TL
problem nr 2: Fick ganska snabbt en massa hål som inte ens guckan lyckas täta till 100%. Efter det forskade jag lite på nätet och hittade flera liknande erfarenheter.

Senast ändrad:

Raemoe

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
Okej, söker ett nytt allround-däck för 650B. Sysslar med grusvägar samt rando. Ofta med packning. Ska iväg på UTU nästa månad och behöver något med lågt rullmotstånd och låg risk för punktering.

Däck jag använt:
- WTB Horizon 584x47mm. Gillar att jag kan poppa upp dem med en minipump. Ogillar att bakhjulet ofta spinner löst uppförs på grund av bristande grepp. Mitt par höll 2000 respektive 8000 km, båda fick oreparerbara revor i slitbanan.
- Ultradynamico Cava 584x48mm. Ogillar att mönstret plockar upp smågrus som bearbetar sig in i däcket, och att jag inte kan poppa upp det med enbart minipumpen. Behöver jag ta av däcket i fält blir det att sätta in innerslang, vilket jag avskyr.

Funderar på WTB Byway med Light/Fast Rolling SG2 speccen. Litar på WTB när det gäller tubeless, och Byway bör ge mer grepp uppförs. Men har noll erfarenhet av andra däck, så tar gärna tips på slick/semi-slick i avdelningen 650B och 47-55 mm bredd.

P.S. Har någon försökt poppa svåra däck med CO2-pump?

mao

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
Okej, söker ett nytt allround-däck för 650B. Sysslar med grusvägar samt rando. Ofta med packning. Ska iväg på UTU nästa månad och behöver något med lågt rullmotstånd och låg risk för punktering.

Däck jag använt:
- WTB Horizon 584x47mm. Gillar att jag kan poppa upp dem med en minipump. Ogillar att bakhjulet ofta spinner löst uppförs på grund av bristande grepp. Mitt par höll 2000 respektive 8000 km, båda fick oreparerbara revor i slitbanan.
- Ultradynamico Cava 584x48mm. Ogillar att mönstret plockar upp smågrus som bearbetar sig in i däcket, och att jag inte kan poppa upp det med enbart minipumpen. Behöver jag ta av däcket i fält blir det att sätta in innerslang, vilket jag avskyr.

Funderar på WTB Byway med Light/Fast Rolling SG2 speccen. Litar på WTB när det gäller tubeless, och Byway bör ge mer grepp uppförs. Men har noll erfarenhet av andra däck, så tar gärna tips på slick/semi-slick i avdelningen 650B och 47-55 mm bredd.

Byway med så lågt tryck du vågar ger faktiskt hyfsat grepp så länge det är torrt. Jag har dock haft någon punktering och framförallt tycks de vara känsliga när det är blött.
Thunder Burt ger lite mer grepp med marginellt sämre rull tycker jag. Slits ganska snabbt på asfalt så för en långcykling på bra vägar så tog jag nog något annat. Eller så accepterar man att de blir som ett par byway efter ett antal mil. Tycks inte vara särskilt punkteringsbenägna.

nagge

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
Schwalbe G One RS har jag än så länge bara gott att säga om, sköna och lättrullade. Att de är superenkla att montera slanglöst är bara en bonus.

MEL F.AT

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
Monterade Tufo Thundero på graveln. Lätta att kränga på på fälg men lite svårt att sätta i käglan innan luften smet ut. Idag provkörde jag på grus och asfalt. Kändes bra i lite högre fart i nedförsbackarna. Rullade lätt på både grus och asfalt. Däcken sitter på light bike carbonfälgar och vidden på däcket mättes till 41,5mm

Bilagor

• IMG_20220619_141532.jpg
    IMG_20220619_141532.jpg
    348.8 KB · Besök: 28
  • IMG_20220622_170207.jpg
    IMG_20220622_170207.jpg
    633.2 KB · Besök: 30

glitch

Aktiv medlem
Graveldäck 2020

Däck jag använt:

Har haft två olika par byway - rätt trevliga men hade flera stickhål i slitbanan utan att ha kört särskilt grov gravel.
Kör Vittoria Terreno Dry nu och de rullar typ lika bra men är betydligt mer förtroendeingivande. Hade inte kört byway på långtur som UTU.

salle

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
Jag slängde precis på ett par WTB Exposure i 32mm på stålgraveln som inte tar så mkt bredare däck. Kan återkomma med recension när jag rullat på dem ett tag.

salle

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
Jag slängde precis på ett par WTB Exposure i 32mm på stålgraveln som inte tar så mkt bredare däck. Kan återkomma med recension när jag rullat på dem ett tag.
Tog en lugn tur igår på allt från sportgrus, asfalt och sprängsten. Funkade fint även om däcken inte hade lika mkt komfort, av förståeliga skäl, som mina Terra Speed 40mm som jag har på den andra graveln. Torrt också så svårt att säga ngt om grepp men skön känsla på asfalt vilket är trevligt. Kör med latexslang nu då cykeln är stationerad i sommarstugan.

Bilagor

• 70CDC3A0-933C-4980-936E-2A909049A633.jpeg
    70CDC3A0-933C-4980-936E-2A909049A633.jpeg
    857.7 KB · Besök: 17
Topp