Graveldäck 2020
Yes!
Yes!
Har rullat rätt många mil på Terreno dry. Kan inte minnas att jag har punkat. Men jag punkar sällan oavsett däck så det kanske inte säger så mycket.Någon som har koll på hur punkteringsresistenta Pirelli Gravel H, M eller terreno dry är?
Hittade ingen som hade dessa i lager med TNT-casing till rimligt pris, så det blev tufo thundero 40mm. Återstår att se om jag gjorde ett bra val, kommer att köra med slangHar rullat rätt många mil på Terreno dry. Kan inte minnas att jag har punkat. Men jag punkar sällan oavsett däck så det kanske inte säger så mycket.
Samma för mig tyvärr (med gravel H), de kan ibland se ut som armvecket på en knarkare efter en tur på grövre underlag, med massor av "småsår" där man ser att lite vätska sipprat ut.Hej!,
Har fått rätt många småpunkteringar på Pirelli M, de har ju iofs "lagats" av vätskan, de flesta punkteringar har jag fått på grövre makadam.
Du kanske ska prova Tufo Speederoo/Thunderoo? känns som en vinnare i rull iaf. Har dock kört för lite på de för att uttala mig om punkaskyddet.
//E
Samma för mig tyvärr (med gravel H), de kan ibland se ut som armvecket på en knarkare efter en tur på grövre underlag, med massor av "småsår" där man ser att lite vätska sipprat ut.
Lite synd, för annars tycker jag de är optimala för min typ av cykling. Och så länge det inte blir några större hål så är det väl ok för min del faktiskt, alla grusvägar är ju inte lika "vassa".
Klickade just hem ett par s-works pathfinder:"Intressant", verkar som vissa graveldäck lider av taskigt punkteringsskydd? Jag har ju extremt dålig erfarenhet av tubeless varianten av Contintental Terra Speed själv (typ sämst punkteringsskydd i världshistorien). Lätta och snabba, visst men man får i snitt 5 punkor / runda. Eftersom jag kör tubeless har de dock haft tillräckligt med luft kvar men däcken läcker som ett såll och det bubblar lite här och var från punkteringsvätska (i synnerhet bakhjul).Visst, att köra grus och stigar är väl mera krävande för däcken men det vore jäkligt bra om man kan hitta bättre däck
Bra med denna varning för gravel H, för mig att jag funderat på dem och vore komiskt om jag lyckas pricka ett annat taskigt grusdäck.
Hur som helst, jag ska sänka för att se om det hjälper.Jo det väger ju förståss in, högre tryck ger ju mindre kontaktyta vilket ger högre tryck mot ojämnheterna, men hur det påverkar i praktiken är nog omöjligt att räkna ut :-)
Det var ju just i den jämförelsen jag lockades av GK SS. 100g lättare än Gravel H men ändå bättre punkaskydd, nästan lika bra som Pathfinder och samtidigt lägst rullmotstånd av de tre. Men lite erfarenheter utanför testbänken hade varit trevligt.Klickade just hem ett par s-works pathfinder:
De "ska" ju ha samma rull som Gravel H fast med bättre punkaskydd, återstår att se...![]()
Specialized S-Works Pathfinder 28" Folding Tyre
The S-Works Pathfinder Tyre by Specialized - Fast, light and with extra puncture protection The S-Works Pathfinder from Specialized is an especially light and especially fast 28" gravel tyre for use on gravel, asphalt and light terrain. Compared towww.bike-components.de
![]()
Pirelli Cinturato Gravel H 40 vs Specialized Pathfinder S-Works 2Bliss Ready 42
Full side by side tire comparison: Pirelli Cinturato Gravel H 40 vs Specialized Pathfinder S-Works 2Bliss Ready 42. This page includes all data collected by our tests including all size measurements and rolling resistance and puncture resistance test results.www.bicyclerollingresistance.com
Enligt det här inlägget ska ju Cinturato Gravel H, tillsammans med Pathfinder Pro, vara bland de bästa.
Det stämmer nog. Osäker på vilken variant som var med i testet.Ibland är det skillnader mellan tubeless variant jämfört med icke tubeless variant av däcken, vet inte om det faktumet kan röra till trådar/erfarenheter som dessa? I tex fallet Continental Terra Speed så tror jag att deras TL variant är avsevärt känsligare, jag har fått de intrycket efter lite googling varje fall. Hur det är med just Cinturato Gravel H har jag dock ingen aning om, kanske enbart finns i en variant.
Hur var det, har någon provkört GK semi slick? (48-584 för att vara mer exakt). Tolkar det som att semi slick skall ha ett ganska bra punkaskydd även utan "plus"-tillägget.
Och på gårdagens tur såg jag inte en enda läcka fast underlaget var minst lika grovt, men antagligen av en annan sort och inte lika vasst då... Sen hade jag mer "gravelanpassat" tryck redan från början också vilket säkert spelar in. Så det kanske är tillfälligheter som avgör, så nu vete tusan om jag orkar montera de Pathfinders jag beställde den här säsongen :-)Samma för mig tyvärr (med gravel H), de kan ibland se ut som armvecket på en knarkare efter en tur på grövre underlag, med massor av "småsår" där man ser att lite vätska sipprat ut.
Lite synd, för annars tycker jag de är optimala för min typ av cykling. Och så länge det inte blir några större hål så är det väl ok för min del faktiskt, alla grusvägar är ju inte lika "vassa".
Har inte kört H däcket men jag kör M. Hur upplever du greppet fram med H?Tja,
Har väl testat de flesta graveldäck som finns och är sjukt nöjd med mina Gravel H 700x40.
Kör med slang och typ 2,3 i däcktryck, rullar bra på asfalt, grus, stig.. Ingen punka än så länge. Önskar lite mer volym för att det ska vara helt perfekt men man kan ju inte få allt.
Kör Gravel M på 650-hjulen. Rätt nöjd där också men liiite tunga i 50mm bredd.
Gravel H är nog det närmaste jag kommit den perfekta kombinationen. Men har blicken inställd på schwalbes nya G-one RS, så kanske har en ny favvo snart.
Bara en sista grej, av alla sjuka mängder däck jag kört så är ändå René herse Snoqualmie Pass dom bästa allround graveldäcken jag provat. Hade tyvärr en period med massa punkteringar så bytte till annat. Men dom är verkligen en annan nivå!
Någon som kört deras Endurance casing och jämfört med deras extralight?
/J
Jag orkade och har varit ute på premiärturen, kan inte se att dessa blöder någonstans efter dagens runda iaf.Och på gårdagens tur såg jag inte en enda läcka fast underlaget var minst lika grovt, men antagligen av en annan sort och inte lika vasst då... Sen hade jag mer "gravelanpassat" tryck redan från början också vilket säkert spelar in. Så det kanske är tillfälligheter som avgör, så nu vete tusan om jag orkar montera de Pathfinders jag beställde den här säsongen :-)
Har idag avverkat ytterligare sex grusmil på minst sagt blandat underlag, och inga sår vad jag kunde se och exakt samma tryck när jag kom hem som när jag for. Sen verkar de rulla jäkligt lätt på asfalt även med "grusvägstryck" (1.8/2.4 F/B tilll mitt ekipage på ca 83 kg). Helnöjd och kommer aldrig byta däck igen! Kanske... :-)Jag orkade och har varit ute på premiärturen, kan inte se att dessa blöder någonstans efter dagens runda iaf.
Enka att montera, enkla att poppa med golvpump och höll tätt utan gucka över natten.
Sen ett par millimeter bredare än Gravel H 40 också, så det blir nog dessa jag behåller (44mm på i24 fälg mot 42mm för G H 40). Märkte ingen skillnad i rull, och fäste vetefaan, jag är för feg för att pressa i kurvor ändå så :-)
Visa bilaga 567818
Glömde tyvärr väga dom, men härVad vägde dom? Cyklar vanliga Pathfinder 38mm i ut och skur länge nu. Gillar dom! Känns dock lite tröga ibland, men vikten är ju rätt hög.. ingen punka men snart nedslitet bakdäck.
Har uppskattningsvis 200+ mil på mina Terreno Dry. Inga punkor, inga läckor och först nu börjar bakdäckets lilla mönster i mitten av slitbanan se nött ut så det fick bli att skifta fram däcket. Mycket nöjd med dessa.Har rullat rätt många mil på Terreno dry. Kan inte minnas att jag har punkat. Men jag punkar sällan oavsett däck så det kanske inte säger så mycket.
Jan Heine säljer två modeller i 48mm breddNån som har nåt kul förslag på lättrullat i stil med thunder burt men i 50mm bredd? Det är 29" som gäller.
Kör på samma däck men har inte märkt att det fastnar speciellt mycket sten i mönstret. Däremot så stänker det mycket sten mot ramen, mycket mer än när jag körde med Rambler. Ibland låter underröret som en speldosaSlängde på Gravelking SK 43 mm igår och noterade direkt att det sätter sig småstenar överallt i mönstret. Lär ju inte borga för bra punkasäkerhet.
Däremot var de plättlätta att få upp slanglöst på hookless-fälgar med 29 mm innerbredd (med Newmens fälgband), och trots såpass bred fälg blir profilen rund och fin. Verkar rulla bra också men jag har inget annat i den bredden att jämföra med (gick från 2,25" WTB Nineline).
Ironiskt nog så är det mest när man cyklar asfalt som det hamnar grus i mönstret, för just den storleken verkar ovanlig på grusväg.Kör på samma däck men har inte märkt att det fastnar speciellt mycket sten i mönstret. Däremot så stänker det mycket sten mot ramen, mycket mer än när jag körde med Rambler. Ibland låter underröret som en speldosa![]()
Inzane drivs av en av personerna som håller i facebookgruppen Gravel Bike Sweden, så det borde vara svenskt.Två återförsäljare till i Europa:
Tire - JustPedal.nl
www.justpedal.nl
700c - 2-11 Cycles
www.2-11cycles.fr
En till, i Sverige? Inte beställt härifrån ännu dock:
![]()
Däck – INZAIN Gravel
Däck, finns det något mer diskuterat bland gravel cyklister? Rene Herse gör högkvalitativa däck, vi anser de vara de bästa däck du kan ha,inzain.bike
Det är väl Gerry Askefalk @GAskefalk som är den personen?Inzane drivs av en av personerna som håller i facebookgruppen Gravel Bike Sweden, så det borde vara svenskt.
Ja det bör stämma. Hade inte koll på att han fanns här också.Det är väl Gerry Askefalk @GAskefalk som är den personen?
Vad vägde dom? Cyklar vanliga Pathfinder 38mm i ut och skur länge nu. Gillar dom! Känns dock lite tröga ibland, men vikten är ju rätt hög.. ingen punka men snart nedslitet bakdäck.
Har du möjlighet får du gärna posta en länkKöpte precis René Herse däck från Copenhagen Cycling Club! Smidigt och hade väldigt mycket i lager. Tog ett par dagar att få hem dom…
Har du möjlighet får du gärna posta en länk