Graveldäck 2020

gandhi

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
Då var premiären på de nya Challenge Strada Bianca Pro TLR 33 mm avklarad. Slanglöst på oljegrus, asfalt och grus blandat. De mäter 31 mm över NOX-fälgarna (som är 28 mm yttermått), men tänjer sig nog lite med tiden. 36 mm hade ledigt fått plats också. Måste laborera lite med däcktrycket tror jag, men inget dåligt första intryck.
20220626_095544.jpg

Senast ändrad:

NickPick

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
Wtb riddler: för många punkor.
Pathfinder: lite tröga men sjukt stabila däck. Rullar många mil och har många mil kvar. En punka pga kant. Pendlar och kör grus med dom. Har någon provat sworks?
Vittoria strada bianche 36mm med latexslang (riktiga challenge latex 33, inte lvgslang) rullar sjukt snabbt. Riktigt trevlig däck!

Bara några tankar.

BuTTuS

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
Hej!,
Har fått rätt många småpunkteringar på Pirelli M, de har ju iofs "lagats" av vätskan, de flesta punkteringar har jag fått på grövre makadam.
Du kanske ska prova Tufo Speederoo/Thunderoo? känns som en vinnare i rull iaf. Har dock kört för lite på de för att uttala mig om punkaskyddet.

//E
Samma för mig tyvärr (med gravel H), de kan ibland se ut som armvecket på en knarkare efter en tur på grövre underlag, med massor av "småsår" där man ser att lite vätska sipprat ut.
Lite synd, för annars tycker jag de är optimala för min typ av cykling. Och så länge det inte blir några större hål så är det väl ok för min del faktiskt, alla grusvägar är ju inte lika "vassa".

moros

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
Hur var det, har någon provkört GK semi slick? (48-584 för att vara mer exakt). Tolkar det som att semi slick skall ha ett ganska bra punkaskydd även utan "plus"-tillägget.

MrSthlm

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
Samma för mig tyvärr (med gravel H), de kan ibland se ut som armvecket på en knarkare efter en tur på grövre underlag, med massor av "småsår" där man ser att lite vätska sipprat ut.
Lite synd, för annars tycker jag de är optimala för min typ av cykling. Och så länge det inte blir några större hål så är det väl ok för min del faktiskt, alla grusvägar är ju inte lika "vassa".

"Intressant", verkar som vissa graveldäck lider av taskigt punkteringsskydd? Jag har ju extremt dålig erfarenhet av tubeless varianten av Contintental Terra Speed själv (typ sämst punkteringsskydd i världshistorien). Lätta och snabba, visst men man får i snitt 5 punkor / runda. Eftersom jag kör tubeless har de dock haft tillräckligt med luft kvar men däcken läcker som ett såll och det bubblar lite här och var från punkteringsvätska (i synnerhet bakhjul). 🙃 Visst, att köra grus och stigar är väl mera krävande för däcken men det vore jäkligt bra om man kan hitta bättre tåligare däck 🙂 Bra med denna varning för gravel H, för mig att jag funderat på dem och vore komiskt om jag lyckas pricka ett annat värdelöst grusdäck (då skulle jag gått bananas).

Senast ändrad:

BuTTuS

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
"Intressant", verkar som vissa graveldäck lider av taskigt punkteringsskydd? Jag har ju extremt dålig erfarenhet av tubeless varianten av Contintental Terra Speed själv (typ sämst punkteringsskydd i världshistorien). Lätta och snabba, visst men man får i snitt 5 punkor / runda. Eftersom jag kör tubeless har de dock haft tillräckligt med luft kvar men däcken läcker som ett såll och det bubblar lite här och var från punkteringsvätska (i synnerhet bakhjul). 🙃 Visst, att köra grus och stigar är väl mera krävande för däcken men det vore jäkligt bra om man kan hitta bättre däck 🙂 Bra med denna varning för gravel H, för mig att jag funderat på dem och vore komiskt om jag lyckas pricka ett annat taskigt grusdäck.
Klickade just hem ett par s-works pathfinder:
De "ska" ju ha samma rull som Gravel H fast med bättre punkaskydd, återstår att se...

MrSthlm

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
Hur mycket spelar däcktrycket roll för punkteringskänsligheten när man kör grus/stigar?

Möjligen kan jag kört med väl högt däcktryck...

BuTTuS

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
Jo det väger ju förståss in, högre tryck ger ju mindre kontaktyta vilket ger högre tryck mot ojämnheterna, men hur det påverkar i praktiken är nog omöjligt att räkna ut :-)

moros

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
Klickade just hem ett par s-works pathfinder:
De "ska" ju ha samma rull som Gravel H fast med bättre punkaskydd, återstår att se...
Det var ju just i den jämförelsen jag lockades av GK SS. 100g lättare än Gravel H men ändå bättre punkaskydd, nästan lika bra som Pathfinder och samtidigt lägst rullmotstånd av de tre. Men lite erfarenheter utanför testbänken hade varit trevligt.

Senast ändrad:

MrSthlm

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
Enligt det här inlägget ska ju Cinturato Gravel H, tillsammans med Pathfinder Pro, vara bland de bästa.

Ibland är det skillnader mellan tubeless variant jämfört med icke tubeless variant av däcken, vet inte om det faktumet kan röra till trådar/erfarenheter som dessa? I tex fallet Continental Terra Speed så tror jag att deras TL variant är avsevärt känsligare, jag har fått de intrycket efter lite googling varje fall. Hur det är med just Cinturato Gravel H har jag dock ingen aning om, kanske enbart finns i en variant.

Förutom TL eller icke TL variant så antar jag att även underlag och däcktryck kan spela stor roll för erfarenheten av grusdäck, så det är ett halvrörigt område.

DarkMatter

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
Ibland är det skillnader mellan tubeless variant jämfört med icke tubeless variant av däcken, vet inte om det faktumet kan röra till trådar/erfarenheter som dessa? I tex fallet Continental Terra Speed så tror jag att deras TL variant är avsevärt känsligare, jag har fått de intrycket efter lite googling varje fall. Hur det är med just Cinturato Gravel H har jag dock ingen aning om, kanske enbart finns i en variant.
Det stämmer nog. Osäker på vilken variant som var med i testet.

BuTTuS

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
Och på gårdagens tur såg jag inte en enda läcka fast underlaget var minst lika grovt, men antagligen av en annan sort och inte lika vasst då... Sen hade jag mer "gravelanpassat" tryck redan från början också vilket säkert spelar in. Så det kanske är tillfälligheter som avgör, så nu vete tusan om jag orkar montera de Pathfinders jag beställde den här säsongen :-)

Makten

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
Slängde på Gravelking SK 43 mm igår och noterade direkt att det sätter sig småstenar överallt i mönstret. Lär ju inte borga för bra punkasäkerhet. :cautious:

Däremot var de plättlätta att få upp slanglöst på hookless-fälgar med 29 mm innerbredd (med Newmens fälgband), och trots såpass bred fälg blir profilen rund och fin. Verkar rulla bra också men jag har inget annat i den bredden att jämföra med (gick från 2,25" WTB Nineline).

lundatok

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
Mina blöder också genom slitbanan, det är rätt grova skogsvägar och stigar här i Roslagen. Det gör inte jättemycket, mina Gravel H håller många gånger bättre än de WTB jag hade på innan.

Jake

Medlem
Graveldäck 2020
Tja,
Har väl testat de flesta graveldäck som finns och är sjukt nöjd med mina Gravel H 700x40.
Kör med slang och typ 2,3 i däcktryck, rullar bra på asfalt, grus, stig.. Ingen punka än så länge. Önskar lite mer volym för att det ska vara helt perfekt men man kan ju inte få allt. 😊
Kör Gravel M på 650-hjulen. Rätt nöjd där också men liiite tunga i 50mm bredd.
Gravel H är nog det närmaste jag kommit den perfekta kombinationen. Men har blicken inställd på schwalbes nya G-one RS, så kanske har en ny favvo snart.

Bara en sista grej, av alla sjuka mängder däck jag kört så är ändå René herse Snoqualmie Pass dom bästa allround graveldäcken jag provat. Hade tyvärr en period med massa punkteringar så bytte till annat. Men dom är verkligen en annan nivå!
Någon som kört deras Endurance casing och jämfört med deras extralight?

/J

K

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
Tja,
Har väl testat de flesta graveldäck som finns och är sjukt nöjd med mina Gravel H 700x40.
Kör med slang och typ 2,3 i däcktryck, rullar bra på asfalt, grus, stig.. Ingen punka än så länge. Önskar lite mer volym för att det ska vara helt perfekt men man kan ju inte få allt. 😊
Kör Gravel M på 650-hjulen. Rätt nöjd där också men liiite tunga i 50mm bredd.
Gravel H är nog det närmaste jag kommit den perfekta kombinationen. Men har blicken inställd på schwalbes nya G-one RS, så kanske har en ny favvo snart.

Bara en sista grej, av alla sjuka mängder däck jag kört så är ändå René herse Snoqualmie Pass dom bästa allround graveldäcken jag provat. Hade tyvärr en period med massa punkteringar så bytte till annat. Men dom är verkligen en annan nivå!
Någon som kört deras Endurance casing och jämfört med deras extralight?

/J
Har inte kört H däcket men jag kör M. Hur upplever du greppet fram med H?

Jag kör M fram och bak på min ”utforskar gravel”, en BMC URS. Riktigt nöjd och upplever att vid asfaltstransport så känns de ”tunga” först vid ganska höga hastigheter. Riktigt imponerad av dem och bra grepp i de flesta lägen/underlag.

Såpass nöjd att jag bytt till M fram på ”snabb graveln”. Körde Pathfinder s-works fram och bak innan men upplevde att framhjulet släppte och att jag höll igen i svängarna när framhjulet vandrade över vägen. Man kanske skulle prova H på den fram? Eller H bak på URSen…

Jake

Medlem
Graveldäck 2020
Jag tycker greppet fram är förhållandevis bra, slingriga grusstigar där jag vill köra lite fort blir ju lite slirigt i kurvorna… men alla däck har ju svårt med grepp i dom situationerna!
Körde 700x40 M ett tag också men lite för dåligt rull för att vara optimalt för asfalt och gravel på samma runda. Pirelli har ju precis visat ett tredje däck i deras gravel-program.
Ngt mittimellan M och H..kan ju vara intressant.
Körde Pathfinder ett tag förut också, bra och rätt stabil känsla men inte så ”kul” 😊

BuTTuS

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
Den här frågan kanske passar bättre här: Någon som testat Wolfpack Gravel Speed?

BuTTuS

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
Och på gårdagens tur såg jag inte en enda läcka fast underlaget var minst lika grovt, men antagligen av en annan sort och inte lika vasst då... Sen hade jag mer "gravelanpassat" tryck redan från början också vilket säkert spelar in. Så det kanske är tillfälligheter som avgör, så nu vete tusan om jag orkar montera de Pathfinders jag beställde den här säsongen :-)
Jag orkade och har varit ute på premiärturen, kan inte se att dessa blöder någonstans efter dagens runda iaf.
Enka att montera, enkla att poppa med golvpump och höll tätt utan gucka över natten.
Sen ett par millimeter bredare än Gravel H 40 också, så det blir nog dessa jag behåller (44mm på i24 fälg mot 42mm för G H 40). Märkte ingen skillnad i rull, och fäste vetefaan, jag är för feg för att pressa i kurvor ändå så :-)

IMG_2202.JPG

BuTTuS

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
Jag orkade och har varit ute på premiärturen, kan inte se att dessa blöder någonstans efter dagens runda iaf.
Enka att montera, enkla att poppa med golvpump och höll tätt utan gucka över natten.
Sen ett par millimeter bredare än Gravel H 40 också, så det blir nog dessa jag behåller (44mm på i24 fälg mot 42mm för G H 40). Märkte ingen skillnad i rull, och fäste vetefaan, jag är för feg för att pressa i kurvor ändå så :-)

Visa bilaga 567818
Har idag avverkat ytterligare sex grusmil på minst sagt blandat underlag, och inga sår vad jag kunde se och exakt samma tryck när jag kom hem som när jag for. Sen verkar de rulla jäkligt lätt på asfalt även med "grusvägstryck" (1.8/2.4 F/B tilll mitt ekipage på ca 83 kg). Helnöjd och kommer aldrig byta däck igen! Kanske... :-)

NickPick

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
Vad vägde dom? Cyklar vanliga Pathfinder 38mm i ut och skur länge nu. Gillar dom! Känns dock lite tröga ibland, men vikten är ju rätt hög.. ingen punka men snart nedslitet bakdäck.

BuTTuS

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
Vad vägde dom? Cyklar vanliga Pathfinder 38mm i ut och skur länge nu. Gillar dom! Känns dock lite tröga ibland, men vikten är ju rätt hög.. ingen punka men snart nedslitet bakdäck.
Glömde tyvärr väga dom, men här
är dom vägda till 441g:
"My test pair of 700c x 42mm S-Works Pathfinder tyres weighed in at 441g each, which is well within striking distance of the claimed weight of 435g. For reference, the Pathfinder Pro in the same size has a claimed weight of 540g."

dardos

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
Det börjar bli lite väl mycket torka bort gucka från baktriangeln nu annars är jag grymt nöjd med mina pirelli cinturato h 45mm. Kanske de börjar bli lite slitna nu efter 220 mil? Jag upplevde inga punkor när de var nya. Jag tvingade på ett par thunder burt 2.25 med skohorn och då kändes hojen som en rätt rapp pansarvagn. Gillade dom skarpt men det skrapade i lite för mycket på drivsidans kedjestag när det lades på kraft på pedalerna. :-) Tyvärr verkar inte den sortens däck finnas i 1.9, eller 2.0 dimension längre. Jag har en canyon grizl. Conti speed king verkar inte heller gå att finna i ca 50mm size. Nån som har nåt kul förslag på lättrullat i stil med thunder burt men i 50mm bredd? Det är 29" som gäller. Jag har sett lite däck i 2.1 men jag är osäker på hur mycket mer frigång det blir i verkligheten mot 2.25 därför tänker jag hellre 1.9-2.0 för lite marginal och så nån tillstymmelse till grepp nu när det snart är höst.

glitch

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
Har rullat rätt många mil på Terreno dry. Kan inte minnas att jag har punkat. Men jag punkar sällan oavsett däck så det kanske inte säger så mycket.
Har uppskattningsvis 200+ mil på mina Terreno Dry. Inga punkor, inga läckor och först nu börjar bakdäckets lilla mönster i mitten av slitbanan se nött ut så det fick bli att skifta fram däcket. Mycket nöjd med dessa.

HåkanC

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
Nån som har nåt kul förslag på lättrullat i stil med thunder burt men i 50mm bredd? Det är 29" som gäller.
Jan Heine säljer två modeller i 48mm bredd
De är dyra men vi är många som trots det (eller kanske snarare pga priset?) som är nöjda med våra däck. Men de är lättrullade och ger en allmänt bra "känsla" att cykla med.
I Sverige brukar de säljas av VeloForm i Gbg annars finns det åtminstone en annan handlare i EU.

Paco

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
Slängde på Gravelking SK 43 mm igår och noterade direkt att det sätter sig småstenar överallt i mönstret. Lär ju inte borga för bra punkasäkerhet. :cautious:

Däremot var de plättlätta att få upp slanglöst på hookless-fälgar med 29 mm innerbredd (med Newmens fälgband), och trots såpass bred fälg blir profilen rund och fin. Verkar rulla bra också men jag har inget annat i den bredden att jämföra med (gick från 2,25" WTB Nineline).
Kör på samma däck men har inte märkt att det fastnar speciellt mycket sten i mönstret. Däremot så stänker det mycket sten mot ramen, mycket mer än när jag körde med Rambler. Ibland låter underröret som en speldosa 😂

Makten

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
Kör på samma däck men har inte märkt att det fastnar speciellt mycket sten i mönstret. Däremot så stänker det mycket sten mot ramen, mycket mer än när jag körde med Rambler. Ibland låter underröret som en speldosa 😂
Ironiskt nog så är det mest när man cyklar asfalt som det hamnar grus i mönstret, för just den storleken verkar ovanlig på grusväg. 😁

Nu har jag cyklat grusvägar varje dag i två veckor i sträck och jag är ganska nöjd med däcken. En liten pyspunka som tätade själv, och bra rull på de flesta relativt släta underlag.
Dock tycker jag att 43 mm är för litet så länge det inte är fingrusväg. Vilket det tyvärr ofta inte är i Sörmland, där vägägarna har börjat med den dåliga vanan att hälla ut makadam eller grovt stenkross på småvägarna. Det hoppar och far så tänderna skallrar ur käften om man inte ska köra löjligt lågt tryck.

------

På hemvägen från torpvistelsen idag tog jag en "genväg" längs en gammal banvall. Här kan vi snacka makadam! Helllllvete vad jobbigt det var. Kunde hålla ungefär 7 km/t. 😂 Illustration av medelstorleken på "gruset":

20220806_155508.jpg

En aning extremt exempel kanske, men här hade 2,25:orna jag körde med tidigare gjort enorm skillnad. Edit: Även på de vanliga, grövre grusvägarna alltså...

Senast ändrad:

xyz-saft

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
Två återförsäljare till i Europa:

En till, i Sverige? Inte beställt härifrån ännu dock:
Inzane drivs av en av personerna som håller i facebookgruppen Gravel Bike Sweden, så det borde vara svenskt.

S-works

Aktiv medlem
Graveldäck 2020

På vilket sätt upplever du Pathfinder tröga ? Rullmotstånd, hur de svänger, eller hur menar du tröga ?
Nyfiken, för tänkte testa :-)

Topp