Graveldäck 2020

izar

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
GCN gjorde ett kul test på rullar GP5000 mot Terra Speed
Fast jag tycker att greppet betyder väldigt mycket på grusdäck, behöver man ständigt bromsa för att greppet är för dåligt så spelar det mindre roll hur lätt det rullar.

lundatok

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
Det där testet var lite märkligt, man blandar släta, mycket mönstrade däck, smala och breda. Har pendlat med de där Gravelking TLC och de rullar väldigt bra. Har satt upp de tubeless så jag har inte haft en enda punktering trots pendling i innerstaden.

Men det blir ju lite märkligt att jämföra med Schwalbe Ultrabite?

Spindelbenen

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
Ingen som har nämnt Maxxis Rambler?

Kört detta på gravelhojen i snart 3 år och är svinnöjd.
Kör det TL och inte ett enda punkastopp.
Funkar skitbra på alla underlag utom ren lera.

Har 40mm varianten vilket ger en lagom stor luftkammare och därmed mkt behaglig gång.

Det enda negativa jag har att säga är att jag troligtvis drabbades av en tillverkningsdefekt där slitlager "delaminerade" från stommen på ett ställe vilket gjorde att en ganska stor bula bildades av trycket inifrån.
Såg iofs ganska komiskt ut 😉

Visa bilaga 425821
Jo jag har Rambler på mina nya hjul och satan i gatan så trevliga de är... Lätta och lättrullade. Jag, dvs Ragge har byggt nya hjul baserade på DT XR391 XC-fälgar med 25mm's innerbredd och luftvolymen i däcken blev freakin' awesome.

gandhi

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
Jag har kört på Teravail Lickskillet 32 mm 120 tpi slanglöst i 3 säsonger utan punktering. Hyggligt lätta strax över 300 gram styck. Det är väl inget utpräglat graveldäck, men för mig som kör 60/40 (asfalt/grus) är det perfekt. Inga punkteringar än. Börjar bli liten antydan till torrsprickor så det får snart bli nya däck. Lickskillet görs inte längre, så kanske Panaracer Gravelking...

Roger_Edvinsson

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
Fast precis som med manometrar, kompasser och andra grejor som kan bedömas i grader av osäkerhet är den bästa metoden i det här fallet att redovisa alla hjul på samma fälg (så att det blir jämförbart). På MTB-sidan av cykling är det lätt att håna fälgar med 17mm innerbredd (och visst, X517 var referensfälgen i slutet av 90-talet) men på bockstyresidan av verkligheten är det faktiskt en fullt rimlig referens (det är innerbredd på många lösa fälgar och systemhjul av nuvarande standard).
Finns det en enda ”vettig” Gravel idag som säljs med smalare fälgar än 19mm ID?
Och redan med så smala så tycker jag att ett 38-40mm däck blir en jäkla ballong.
Och samtliga däck itesten mäter mycket rickyigt 2-3mm smalare än vad tillverkar specar dem till.

21-25mm är en betydligt vettigare referens på denna typ av däck och sen går vissa tillverkare än längre och trycker ut 29mm ID hjul för aggressiv gavel och än fetare däck.

Men visst, rullar man LVGravel i form av släta grusvägar på 32-35mm däck så kanske dessa tester kan antyda något litet.
Sen orkar de inte ens ta sig tiden att skriva ut vid vilka däckstryck de använder.
Low, medium och high säger inte mycket.

konscious

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
De där testerna måste ju vara de sämsta som finns att erbjuda?
Kan inte se någonstans där detta reflekterar hur ett däck beter sig i verkliga livet, och skall man 2020 redovisa hur breda däck blir vid montage så kanske man inte skall använda en fälg från 1996 med 17mm innermått. 🤷‍♂️

När det gäller känslan fästet och den verkliga upplevelsen, är det personligt.

På vilket sätt skulle punkteringsskyddet variera med id, det är däcket och inte fälgen som mäts.

Det finns inga evidens att rullmotståndet påverkas heller av bredare fälgar.
"The corresponding effects on off-road speed were most likely trivial"

Det står i testet vad dom menar med lågt medel och högt tryck.

Tycker att den gör en bra jämförelse, på ett standardiserat sätt.

Irl, WTB Riddler var ett av de sämre däcken jag haft, fast Gran Fondo ansåg att det var bäst.

Singular

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
Finns det en enda ”vettig” Gravel idag som säljs med smalare fälgar än 19mm ID?
Och redan med så smala så tycker jag att ett 38-40mm däck blir en jäkla ballong.
Och samtliga däck itesten mäter mycket rickyigt 2-3mm smalare än vad tillverkar specar dem till.

21-25mm är en betydligt vettigare referens på denna typ av däck och sen går vissa tillverkare än längre och trycker ut 29mm ID hjul för aggressiv gavel och än fetare däck.

Men visst, rullar man LVGravel i form av släta grusvägar på 32-35mm däck så kanske dessa tester kan antyda något litet.
Sen orkar de inte ens ta sig tiden att skriva ut vid vilka däckstryck de använder.
Low, medium och high säger inte mycket.
Än en gång - det viktiga är inte vilka förutsättningar det mäts utan att det är detsamma på alla, så att man kan jämföra däcken mot varandra. Därmed 17mm-fälg, därmed slang. Om något tycker jag snarare att det är mer problematiskt att man mäter MTB-däck på samma fälgstorlek.

Visst, man gör jämförelsetester (med ex olika slangar, slanglöst, bredder, olika grader av slitage etc) och det är bra för att kunna se hur andra typer av förändringar (ex fälgbredd) förändrar utfallet, men för att kunna jämföra däcken mot varandra så måste det rimligtvis vara med samma ingångsvärden.

Med det sagt, backa gärna min livslånga kamp för att börja mäta däck kanttråd till kanttråd.

MEL F.AT

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
Är det någon som testat Gravel King SS.
Jag kör nu på Gravel King SK 40mm. Väldigt bra däck lätt att montera på fälg. Kör dem slanglöst. Har haft en punka, läckte lite punkteringsvättska men tog mig hem med luft kvar. Pluggade däcket sedan. Har rullat klanderfritt sedan dess.

lundatok

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
Är det någon som testat Gravel King SS.
Jag kör nu på Gravel King SK 40mm. Väldigt bra däck lätt att montera på fälg. Kör dem slanglöst. Har haft en punka, läckte lite punkteringsvättska men tog mig hem med luft kvar. Pluggade däcket sedan. Har rullat klanderfritt sedan dess.
Är SS det släta?

grondahl

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
Av att läsa den här tråden så har jag kommit fram till att Gravelking verkar bra och Riddler dåligt. Är det en korrekt sammanfattning? Eventuellt så är Rambler och Raddler ok med?

HåkanC

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
Varför har inte fler Conti Terra Speed på sina hojar?
Skulle vilja se hur specialized pathfinder 2bliss står sig dock!
Jag kör Michelin Power Gravel 40mm i år, tycker de rullar lätt och fint.
Ingen som har nämnt Maxxis Rambler?
De här däcken ingick i det test av 11 olika graveldäck som tidningen Roadbike publicerade i nr 9-2019
och som jag skrev om redan i #30 i den här tråden

Men vare sig tidningen Roadbike eller sajten https://www.bicyclerollingresistance.com testar rullmotståndet på ett särskilt realistiskt underlag.
Men även tidningen Tour har testat graveldäck, i nr5-2020, och deras testmetod är inte lika dålig. Så här testar Tour rullmotstånd

https://www.tour-magazin.de/service/so_testet_tour/rennradreifen-rollwiderstand-test/a37337.html

Personligen är jag en av de som är nöjd användare av Compass/Rene Hérse/Jan Heine-däcken
Fantastiskt bekväma och rent subjektivt med bra rull och hittills utan punka, även på makadam
DSC_0976.jpg

Singular

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
Av att läsa den här tråden så har jag kommit fram till att Gravelking verkar bra och Riddler dåligt. Är det en korrekt sammanfattning? Eventuellt så är Rambler och Raddler ok med?
Jag tycker att Gravelking är helt okej, men jag har blivit så jävla bortskämd av att alltid åka på riktiga godäck både på lvg- och crossåken att jag kan tycka att de är lite stumma i stommen trots en hyfsat tät väv (vad är det, 120-150 tpi?). Bortsett från det inga konstigheter (även om det är jämnt skägg mot legenddäcket Vittoria Voyager Hyper...).

lundatok

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
Ja, Gravelking är bra. Hade Compass på innan de bytte namn och jag har nog aldrig haft så många punkteringar på ett par däck.

Sen är ju 27 mm FMB Paris-Roubaix tubdäck underbara att åka på men det är inget jag hade haft för mer än enstaka grusrundor. Mellan typ Paris och Roubaix.

grondahl

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
Jag körde bara någon enstaka sväng med de Riddler 37 som satt på pendlaren men insåg direkt att jag föredrog G-one allround 40 som kändes betydligt bekvämare helt enkelt. Nu kommer det bli Riddler 45 ett tag på prov.

p3tre

Medlem
Graveldäck 2020
Jag kör Terra Speed 40mm fram och 35mm bak. Tycker dom rullar rätt likvärdigt både på grus och asfalt med ~2,7 bar i och inga större problem att komma upp i 40 blås med lite medlut oavsett underlag.
Greppet på ~2cm stora stenar och rullgrus kan man säker diskutera men det får man nog göra oavsett däck.
Tycker punkatåligheten verkar schysst då dom får utstå stenkistor à la banverket ibland.

JesperA

Medlem
Graveldäck 2020
Jag kör Terra Speed 40mm fram och 35mm bak. Tycker dom rullar rätt likvärdigt både på grus och asfalt med ~2,7 bar i och inga större problem att komma upp i 40 blås med lite medlut oavsett underlag.
Greppet på ~2cm stora stenar och rullgrus kan man säker diskutera men det får man nog göra oavsett däck.
Tycker punkatåligheten verkar schysst då dom får utstå stenkistor à la banverket ibland.
Verkar dock slitas ganska snabbt va? https://www.lavelocita.cc/la-velocita-reviews/continental-terra-speed-gravel-tyre-review

Dendär lyckades krama ur 40 mil innan det är märkbart slitet, bra betyg på övriga punkter men verkar slitas lite väl snabbt, har du upplevt samma?

p3tre

Medlem
Graveldäck 2020
Ja jag har kanske kört 70 mil på mina och mittnobbarna i bakdäcket är snart borta, och då är det inte för att jag åkt och gjort fräna bredsladdar.
Framdäcket är däremot rätt opåverkat.

Edit: Men det är nog som texten i inlägget ovan säger. Mina går nog 60% asfalt och 40% grus så det är nog därför dom slits.

Senast ändrad:

lundatok

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
Jag poppade mina Riddler 45 med Rennkompressor igår, det gick förvånansvärt enkelt när jag fått spänt ut kanterna lite och skakat guckan lite.

När jag var ute och försökte ta ett KOM så kändes det som att de drev rätt bra bak. Har ni känt något liknande?

Domestique

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
Verkar dock slitas ganska snabbt va? https://www.lavelocita.cc/la-velocita-reviews/continental-terra-speed-gravel-tyre-review

Dendär lyckades krama ur 40 mil innan det är märkbart slitet, bra betyg på övriga punkter men verkar slitas lite väl snabbt, har du upplevt samma?
Grymma, lättrullande och fina däck på alla sätt. Men efter lite drygt 20 mil grusväg så började jag notera slitage. Jag monterade TL med Schwalbes gucka - det gick sådär. Fick pyspunka och gjorde om på nytt och noterade då många småhål i däcken. Conti rekommenderar sin egen gucka och att man rengör dem väldigt noga. Jag kör dock med slang nu. Det blir inte Conti Terra Speed nästa gång i alla fall, de får vara hur bra som helst att cykla på men det blir ju inte så ekonomiskt i längden när däcken slits så snabbt.

Paco

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
Vet att Maxxis Pace inte är ett graveldäck men provade det när jag testade 27.5” hjulen för att få plats med fetare däck.
Märkte att det förmodligen skulle funka med rätt feta däck i nya gaffeln och eftersom jag gillar att ta ut grushojen på tekniska skogsstigar så fick det bli ett par 29x2.1”
16304C35-A528-4F7C-A0B7-8809A01D4005.jpeg

Roger_Edvinsson

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
Vet att Maxxis Pace inte är ett graveldäck men provade det när jag testade 27.5” hjulen för att få plats med fetare däck.
Märkte att det förmodligen skulle funka med rätt feta däck i nya gaffeln och eftersom jag gillar att ta ut grushojen på tekniska skogsstigar så fick det bli ett par 29x2.1”Visa bilaga 427804
får det plats i ramen.....då är det graveldäck. 😂

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
Thunder Burt!? Fast de är 54 iofs

G-One Ultrabite kanske

emilh

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
Nja, de verkar slitas jättefort så jag kikar på Gravelking SK 43x700 för lite mer mönster.
Nyfiken på att höra vad du tycker om dom.

Kommer gå över från 650b x 47 (WTB Venture) till 700c igen och då med ett par WTB Resolute 42mm jag haft liggande ett par år. Mitt minne är att de hade riktigt bra grepp och rullade fint, men kändes väldigt tunna vilket fick mig att oroa mig för en ny Compass/René Herse fadäs.

Skulle vilja se fler 622/700 däck med kring 45mm bredd!

Murdock

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
Elddop idag för Switchback Hill Extralights. Dessa däck i utförande 650b rekommenderar Jan Heine Schwalbes sv14a xx-light butylslangar i storlek 26” - så jag plockade fram plånboken.
4A320E1A-F37B-414B-BD3A-DC157F50CFC1.jpeg
På landsväg och grus går dom som tåget. De är väldigt beroende av tryck, jag köpte faktiskt en tryckmätare att ha med mig och började på 30 PSI. Det var alldeles för mycket för mycket för mina 95kg så jag sänkte raskt till 27 PSI. En klar förbättring, men jag räknar med att gå ännu lägre. Jag tog ut cykeln på riktigt brötig singletrack med massvis av rötter och övervuxna stigar. 3 fall blev det, men jag klandrar inte däcken. Tvärtom greppar gummit förvånansvärt bra på rötterna.

2st PR på segment blev det, utan att jag ens försökte - men det blåste såpass kraftigt så att jag inte kan ge däcken all berömmelse för detta.

Punkteringar? 0! Betyg, 5 av 5. WTB Byways får stå i förrådet tillsvidare.

bakhjul

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
Resolute är fantastiska för grus och stig. Inga punkor för min del.
Helt enig. Sitter WTB Resolute på min ena hjulomgång. Kanonbra däck för grus, stig och kladd. Noll punkor här också.

Nja, de verkar slitas jättefort så jag kikar på Gravelking SK 43x700 för lite mer mönster.
Jag kör GK 43mm på min andra hjulomgång. Följsamma och trevliga. Testade Maxxis Rambler 45 mm innan, men trivdes inte alls med dem.

lundatok

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
Nyfiken på att höra vad du tycker om dom.

Kommer gå över från 650b x 47 (WTB Venture) till 700c igen och då med ett par WTB Resolute 42mm jag haft liggande ett par år. Mitt minne är att de hade riktigt bra grepp och rullade fint, men kändes väldigt tunna vilket fick mig att oroa mig för en ny Compass/René Herse fadäs.

Skulle vilja se fler 622/700 däck med kring 45mm bredd!
Ja, jag gillar verkligen bredden, synd att de blir lite tunga bara. Har aldrig testat 650b på en CX/Gravel, WTB passar jag mig nog för ett tag och Resolute såg ut att ha betydligt mer mönster än vad jag är ute efter.

Helt enig. Sitter WTB Resolute på min ena hjulomgång. Kanonbra däck för grus, stig och kladd. Noll punkor här också.

Jag kör GK 43mm på min andra hjulomgång. Följsamma och trevliga. Testade Maxxis Rambler 45 mm innan, men trivdes inte alls med dem.
Jag är egentligen inte ute efter ett däck för stig och kladd, jag har en MTB för sånt. SK ser bra ut på pappret, Rambler var en annan favorit jag hade som jag inte visste fanns i 45.

calleking

Medlem
Graveldäck 2020
Körde på släta Gravel Kings 42mm förut. Riktigt bra. Kör på Vittoria Terreno Dry 38mm men tycker dom är lite trögrullade och känns väldigt luriga med nobbar på sidorna. Obehagligt när nobbarna får fäste och speciellt på packat grus och asfalt.

Funderar på att gå tillbaka till släta GK eller nya Terra Speed. Får ha separata däck för lera - eller så plockar man fram MTBen när det blir mycket lervälling.

Rholm

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
Jag ska prova nya WTB Raddler, 44 mm, i år. Uppfyller ju inte TS önskan om minimalt med mönster, men vi får väl prata om våra egna däck för 2020 här också?
Efter en massa googlande och lite vånda så övergav jag Raddler och valde Maxxis Rambler istället. 40c, EXO och självklart beige färg. Gick fantastiskt smärtfritt att montera tubeless på mina Hunt 4-Season Gravel med vanlig pump. Nu hoppas jag bara att de är lika bra att cykla på som de är snygga 😁

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
Hittade ett oanvänt Conti CX Speed King i tvättstugan. Åkte på fram tillsammans med ett nytt CX Speed bak då punkorna började komma i takt med att mönstret försvann.

kroem

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
Jag kör Gravelking SK PLUS 43mm nu och sugen på att prova något nytt, lite livligare/snabbare. Terra Speed blir det nog. Släta typ Rene Herse ... hur fan klarar man grusbackar med dom? (noll teknik här, kanske...)

Singular

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
Jag kör Gravelking SK PLUS 43mm nu och sugen på att prova något nytt, lite livligare/snabbare. Terra Speed blir det nog. Släta typ Rene Herse ... hur fan klarar man grusbackar med dom? (noll teknik här, kanske...)
Inga konstigheter - jag har kört rätt mycket helslätt både i skog och på grus (huvudsaklingen med Vittoria Voyager Hyper 38/40). Jan Heine pladdrade med sin absoluta säkerhet (där han blandar killgissningar, oklara egna fakta och slutsatsen att allt fransmännen gjorde för sjuttio år sedan som rätt även för dagens cykling...) om att det inte fanns någon som helst nytta med mönster på löst grus (eftersom underlaget i sig är rörligt), vilket glömdes bort i samma sekund som man släppte egna nabbadäck, men det ligger lite i det - om underlaget inte är så mjukt och formbart att däcket kan göra ett mönsteravtryck i det (dvs sand, lera, loam) gör det inte heller någon nytta. I praktiken är det inte problem att köra helslätt på i praktiken allt grus du kan hitta, men undantaget är som sagt när det är mjukt - där biter mönster oerhört mycket bättre, framförallt i svängarna. Den hårda vägen (jävlar vad fort det gick rakt fram i den där kurvan...) har jag dessutom kommit fram till att lite mönster dessutom nog kan bidra med sväng- och kurvgrepp när det är högsommartorrt och haldammigt på stigen (eftersom jag föreställer mig att mönster kan nypa "genom" det där dammlagret).

Jag har ett par släta GravelKing (som, tja, inte riktigt fått den grusraceanvändning som det var tänkt den här säsongen...) och är nog benägen att säga att jag om valet gjorts idag hade jag kikat på SS-modellen (med liiite mönster på sidorna och möjligheten att gå upp till 43mm även i 700).

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer