Graveldäck 2020

kroem

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
Inga konstigheter - jag har kört rätt mycket helslätt både i skog och på grus (huvudsaklingen med Vittoria Voyager Hyper 38/40). Jan Heine pladdrade med sin absoluta säkerhet (där han blandar killgissningar, oklara egna fakta och slutsatsen att allt fransmännen gjorde för sjuttio år sedan som rätt även för dagens cykling...) om att det inte fanns någon som helst nytta med mönster på löst grus (eftersom underlaget i sig är rörligt), vilket glömdes bort i samma sekund som man släppte egna nabbadäck, men det ligger lite i det - om underlaget inte är så mjukt och formbart att däcket kan göra ett mönsteravtryck i det (dvs sand, lera, loam) gör det inte heller någon nytta. I praktiken är det inte problem att köra helslätt på i praktiken allt grus du kan hitta, men undantaget är som sagt när det är mjukt - där biter mönster oerhört mycket bättre, framförallt i svängarna. Den hårda vägen (jävlar vad fort det gick rakt fram i den där kurvan...) har jag dessutom kommit fram till att lite mönster dessutom nog kan bidra med sväng- och kurvgrepp när det är högsommartorrt och haldammigt på stigen (eftersom jag föreställer mig att mönster kan nypa "genom" det där dammlagret).

Jag har ett par släta GravelKing (som, tja, inte riktigt fått den grusraceanvändning som det var tänkt den här säsongen...) och är nog benägen att säga att jag om valet gjorts idag hade jag kikat på SS-modellen (med liiite mönster på sidorna och möjligheten att gå upp till 43mm även i 700).
Ok, har ett par GK slicks hemma, 38, kanske provar lite med dom först...
 

lundatok

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
+1 på SS även om Gravelkingr rätt tunga i sig. Jag har släta Gravelking på min pendlare och de har inte gjort bort sig på grusvägar. Enda gången lite mönster är ett krav är när det blir lite lera eller rötter på timmervägar eller på de stigar jag hamnar på ibland.
 

HåkanC

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
Är det någon skillnad på som olika Rene Herse slicksen, annat än bredden lixom?
De finns ju med stomme i två varianter: Standard och Extralight + att några modeller finns i två punkteringsskyddade varianter: Endurance and Endurance Plus
Men förutom det skall dessutom slitbanan tydligen finnas i två varianter, för upp tom 38mm resp from 44mm;
"Why is the 44 mm Snoqualmie Pass lighter than the 38 mm Barlow Pass?
The 38 mm Barlows are our widest ‘narrow’ tires. So their tread is a little thicker in the center to improve the durability. The 44 mm Snoqualmies are our narrowest ‘wide’ tires."
Läs mer här: How to Choose Your Rene Herse Tires

Redigerat: Förtydligande
 
Senast ändrad:

Roger_Edvinsson

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
Körde en första runda igår på 42mm Specialized Sawtooth.

Riktigt impad hur lätt de rullade och hur tydligt och kontrollerat de visade när kurvgreppet började ta slut.
Med 2.5bar fram och bak var de lite stötiga om man jämför med de 50mm däck jag hade på tidigare men inget som inte rappheten övervägde, dock blev framhjulet lite ”ormigt” i svängarna när man klev ner mot 2.2bar, framförallt på hårt underlag.

Ganska tunga med sina 615g men förhoppningsvis då även hållbara mot punka vilket väger över i min bok.

På TraversSL med 30mm ID mäter däcken 44mm.

så dessa får sitta på ett tag nu. 👌
 

Bilagor

NickPick

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
WTB Riddler punkade 4 gånger på bakdäcket, så jag köpte specialized pathfinder 38c och krängde på.ven continental terra speed men spar dom till sen. Cyklar väl ändå 80 procent asfalt.
 

Bilagor

mzi

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
Om man vill ha breda däck då? Jag hade spetsat in mig på Soma Cazadero i 50mm, men de verkar vara väldigt svåra att få tag på i Europa.
 

TTR

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
Hur mycket påverkar bredden rullegenskaperna på asfalt, givet samma däckmodell/mönster? På min nuvarande cykel är jag begränsad till 35mm medans den kommande tar upp till 47mm (Diverge). Vill ha bredare än 35 på nästa cykel och velar mellan 40 och ~45 bredd. Kör så lite asfalt som möjligt på grusrundorna (vilket ändå innebär 20-50% asfalt).
 

Bobbysynth

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
Tycker mina Resolutes på 42mm rullar betydligt snabbare på grus än mina 35mm G-one från Schwalbe. De ger dessutom mer förtroende att trycka på maa grepp och komfort. Kör tubeless och med relativt lågt tryck. Även på asfalt tycker jag de går riktigt fint trots bredden men slits snabbt. Tror 2 hjuluppsättningar är en bra grej om man har en gravelhoj. På mitt andra hjulpar har jag ett par Maxxis Razzo som satt på en Merida Silex tidigare. 35mm och i princip slick i mitten. De går mer ”smooth” på landsväg maa gummiblandning och mönster, men inte märkbart snabbare. Här spelar hjulen ist. in då de är styvare än paret jag har till mina Resolutes. Spanar nu på Specialized Pathfinder och WTB Byway som kompromiss. I 42mm resp 44mm då jag prioriterar komfort och inte upplevt någon större skillnade i motstånd oavsett bredd. Viktigare med bra hjul?
 
Senast ändrad:

dogday

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
Hur mycket påverkar bredden rullegenskaperna på asfalt, givet samma däckmodell/mönster? På min nuvarande cykel är jag begränsad till 35mm medans den kommande tar upp till 47mm (Diverge). Vill ha bredare än 35 på nästa cykel och velar mellan 40 och ~45 bredd. Kör så lite asfalt som möjligt på grusrundorna (vilket ändå innebär 20-50% asfalt).
Så här säger Jan Heine.

"Based on this and other testing, we developed our Rene Herse tires and optimized them for performance and comfort on real roads. And since we now have very similar tires in widths from 26 to 54 mm, we could do controlled testing of all these sizes. We found that they all perform the same. Even on very smooth asphalt, you don’t lose anything by going to wider tires (at least up to 54 mm). And on rough roads, wider tires are definitely faster."

Läs mer här: https://www.renehersecycles.com/12-myths-in-cycling-1-wider-tires-are-slower/

Här är lite mer av hans tankar:


Edit: Jag kör Byway 700x44 och tycker det är extremt härligt med stora, mjuka däck som absorberar de mesta stötarna och vibrationerna. För den som inte orkar läsa så är det jag tagit med mig från Heine att:

1: Smala däck känns snabbare eftersom man upplever fler vibrationer från vägens ojämnheter då de måste vara hårdpumpade för att inte få genomslag. Är man människa så tänker man att det går fortare när det skakar.

2: Breda (och bra, som i mjuka och medgörliga) däck är snabbare då de kan vara mjukpumpade utan genomslag, vilket gör att de kan absorbera ojämnheter på däcknivå, i stället för att "mikrostudsa" och skicka vibrationer vidare upp till cykeln och dig. Vibrationer kräver energi.

3: Breda däck ger högre luftmotstånd, men den skillnaden är marginell för de flesta jämfört med ovannämnda vibrationsförluster.

4: Rulltest på ståltrummor är missvisande då de inte simulerar ojämnheter eller dess påverkan på cykel och cyklist. Ojämnheter är en ofrånkomlig del av alla vägar.
 
Senast ändrad:

Domestique

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
Cyklar man mest grus, tycker jag inte man alls ska vara orolig för att gå upp i bredd. Jag skaffade en Exploro för ett tag sen som kom med WTB Serra 700c och WTB Riddler 700x37, en kombo jag upplevde rätt tung/trög. Jag satte på DT Swiss GR1600 650b med Pirelli Gravel H 50mm och upplevde en ganska stor skillnad. Nu har jag även precis krängt på Michelin Power Road 32 mm på mina DT Swiss CR1400 700c och visst; lite skillnad är det kanske på asfalt till Michelindäckens fördel, men det är inte jättestor men jag funderar nästan på att göra en helt ovetenskaplig rullstudie. :)
Där skillnaden är stor är dock på grus där skillnaden blir större ju ruffigare underlaget är och där excellerar 50 mm-däcken. Skulle jag bara ha ett hjulpar för varierad cykling men med fokus på grus/"adventure riding", skulle jag med de erfarenheterna lätt välja 50mm-uppsättningen.
Bild: Michelin Power road 32 tv och Pirelli Cinturator gravel H th.
1600934491215.jpg
 

torsten-var-namnet

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
Jag har just nu 33mm maxxis mud wrestler på aset (regn- och smutscykel, billigaste merida cx), men de rullar så ofantligt segt så jag drar mig för att använda den cykeln. Vill egentligen inte ha så mycket bredare även fastän det ryms. Kikat på g-one allround, power gravel, terra speed och Pathfinder. Men finns det några billigare däck som liknar dessa och samtidigt rullar lätt?

Edit: Blev ett par Gravelking SK!
 
Senast ändrad:

torsten-var-namnet

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
Mycket nöjd med mitt val av gravelking sk 35mm! Rullar visserligen låååångt ifrån lika bra som gp4/5k men nästan likvärdigt med de Jack Brown Blue 33mm som jag har på pendlaren, så allting är relativt. Bra grepp på både grus och snäll stig, även genom kortare partier med lera. Blöt spång var nog enda stället jag helt tappade drivfästet på.
 

mao

Medlem
Graveldäck 2020
Om man behöver gå ner ett steg i storlek från 47 till 42 (650b) och vill ha relativt släta däck, vad finns då att välja på?

Har wtb byway nu och är i stort sett nöjd med dem. Jag har också kört med gravelking i 26mm/622 och upplevde dem lite stumma men det kanske har med bredden att göra.
Herse för nästan 1500:-/paret känns inte aktuellt.
 

weldion

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
Om man behöver gå ner ett steg i storlek från 47 till 42 (650b) och vill ha relativt släta däck, vad finns då att välja på?

Har wtb byway nu och är i stort sett nöjd med dem. Jag har också kört med gravelking i 26mm/622 och upplevde dem lite stumma men det kanske har med bredden att göra.
Herse för nästan 1500:-/paret känns inte aktuellt.
Är detta relativt slätt?
 

C-dale

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
Schwalbe G-one Speed finns i 40 o 50 mm bredd. Dock visar något test att deras Allround har bättre rull. Gäller Evo version. Performance är billigare men rullar sämre.
 

BLEKINGE BAD ASS

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
Här skriver Jan Heine mer om skillnaderna
"How are Compass Tires Different from Panaracers?"

Panaracer Gravelking SK testades av tidningen Roadbike som ett av 11 olika graveldäck i nr 9-2019 (alla däck i 37 - 40mm bredd)
https://www.roadbike.de/heft/heft-09-2019-16812412.html
Bäst i test blev nya Conti Terra Speed (90 poäng), bäst punkaskyddomdöme fick Goodyear Connector Ultimate (70 poäng)
Panaracer Gravelking SK hamnade tredje sist med 62 poäng
För den som vill läsa testet själv finns hela numret som eTidning för 3,99 €; https://shop.motorpresse.de/roadbike/epaper/
finns app för padda/surfplatta.
Helt sjukt att dom utsåg terra speed som vinnare. Mina Continental åkte i soporna för nån månad sedan. Körde terra speed bak och terra trail fram. Orkade inte med att se alla hål/punkteringar i däcken. Bakdäcket hade när jag slängde det 13 hål , både i slitbanan och däcksidorna (inte mycket till slitbana dock). framdäcket hade 7 hål, trail har dock lite kraftigare mönster och verkade marginellt bättre. Visst tätvätskan (stans race sealant) tätade samtliga hål men har aldrig varit med om klenare däck. Verkar vara väldigt bristfälligt punkaskydd på contis graveldäck, klena däcksidor. Ingen av mina wtb-däck har ens haft ett enda hål och dom används på samma sätt och samma underlag.
 

weldion

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
Slängde också på ett par Pirelli Cinturato Gravel H, fast 45 mm breda.
Väldigt förtjust i dessa däck för min typ av åkning. Lättrullat och fint kantgrepp i gruset.
 

kroem

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
Helt sjukt att dom utsåg terra speed som vinnare. Mina Continental åkte i soporna för nån månad sedan. Körde terra speed bak och terra trail fram. Orkade inte med att se alla hål/punkteringar i däcken. Bakdäcket hade när jag slängde det 13 hål , både i slitbanan och däcksidorna (inte mycket till slitbana dock). framdäcket hade 7 hål, trail har dock lite kraftigare mönster och verkade marginellt bättre. Visst tätvätskan (stans race sealant) tätade samtliga hål men har aldrig varit med om klenare däck. Verkar vara väldigt bristfälligt punkaskydd på contis graveldäck, klena däcksidor. Ingen av mina wtb-däck har ens haft ett enda hål och dom används på samma sätt och samma underlag.
Antar att det inte var nån long term test kanske? Snabbt däck, men inte slitstarkt.

Ska kränga på GK SS 40mm snart, se vilka KOM man kan plocka ;)
 

glitch

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
Bra tråd men blir inte riktigt klok på vad man ska ha.
Vill ha 700C och volym 40-45mm, tubeless och tan wall.
Har kört WTB Byway tidigare som i det stora hela varit bra som allrounddäck.
Cykeln ska gå 70% grus / 30% asfalt ungefär. Var sugen på Riddler men de verkar punkabenägna, Contis verkar punkabenägna, Schwalbe Allround kanske men rätt fula i ljus däcksida.
Rene Herse verkar mest dyrt med lite varierande resultat.

Har varit nöjd med Spesh på MTB sidan men Trigger / Pathfinder verkar inte finnas i tan wall?

Svårt att vara konsument idag :)
 

nisseson

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
Bra tråd men blir inte riktigt klok på vad man ska ha.
Vill ha 700C och volym 40-45mm, tubeless och tan wall.
Har kört WTB Byway tidigare som i det stora hela varit bra som allrounddäck.
Cykeln ska gå 70% grus / 30% asfalt ungefär. Var sugen på Riddler men de verkar punkabenägna, Contis verkar punkabenägna, Schwalbe Allround kanske men rätt fula i ljus däcksida.
Rene Herse verkar mest dyrt med lite varierande resultat.

Har varit nöjd med Spesh på MTB sidan men Trigger / Pathfinder verkar inte finnas i tan wall?

Svårt att vara konsument idag :)
.
Panaracer Gravelking SemiSlick TLC kanske? Finns även i 40mm
 

Vippen

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
WTB Resolute om du kör så pass mycket grus. Rullar finare än man kan tro på asfalt också.
Jag har kört Resolute (42 mm) ett par år. Jag kör så mycket grus det går, med nån mil asfalt hit och dit, och en del stig för att knyta ihop rundorna. Jag tycker de är toppen till det mesta tills det blir blött och halt: rullar bra, bra både driv- och kantgrepp på alla möjliga sorters grus, inte mycket punka trots ganska många mil, och tillräcklig volym för att hantera lite rötter och sten så länge det är torrt. Dock katastrof i lera och på blöta rötter och stenar.

Bytte till WTB Raddler (44 mm fram, 40 mm bak) härom veckan, och gillar dem skarpt! Ingen märkbar skillnad i rull på lättare underlag (baserat på noll% vetenskap, 100% känsla), men mycket bättre grepp när det är blött. De kommer att få hänga med när det blir torrt i vår för att kolla hur de står sig.
 

Manurhin2

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
Vad anses vara mest lättrullat för dagen? Gärna i ca45 / 40mm.
Om man skulle köra Cyklvasan motion på gravel så fort som möjligt.

M
 

Bobbysynth

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
Jag har kört Resolute (42 mm) ett par år. Jag kör så mycket grus det går, med nån mil asfalt hit och dit, och en del stig för att knyta ihop rundorna. Jag tycker de är toppen till det mesta tills det blir blött och halt: rullar bra, bra både driv- och kantgrepp på alla möjliga sorters grus, inte mycket punka trots ganska många mil, och tillräcklig volym för att hantera lite rötter och sten så länge det är torrt. Dock katastrof i lera och på blöta rötter och stenar.

Bytte till WTB Raddler (44 mm fram, 40 mm bak) härom veckan, och gillar dem skarpt! Ingen märkbar skillnad i rull på lättare underlag (baserat på noll% vetenskap, 100% känsla), men mycket bättre grepp när det är blött. De kommer att få hänga med när det blir torrt i vår för att kolla hur de står sig.
Intressant. Bättre våtgrepp skadar inte även om jag är rätt nöjd med dem även i den typen av förhållanden.
 

Vippen

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
Intressant. Bättre våtgrepp skadar inte även om jag är rätt nöjd med dem även i den typen av förhållanden.
Skall kanske tilläggas att jag kör med slang, och sällan mindre än 2,5 bar fram och 3,0 bak. Det kanske finns lite mer åtminstone drivgrepp att hämta med lägre tryck, men vad gäller kantgreppet har jag svårt att se att det går att rädda upp med tanke på mönstrets utseende. Jag tycker det har varit ordentligt halkigt när det började bli lerigt i terrängen, smaskade i backen ett par gånger nyss pga tappat framhjul i inte alltför extrem halka.
 

Bobbysynth

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
Skall kanske tilläggas att jag kör med slang, och sällan mindre än 2,5 bar fram och 3,0 bak. Det kanske finns lite mer åtminstone drivgrepp att hämta med lägre tryck, men vad gäller kantgreppet har jag svårt att se att det går att rädda upp med tanke på mönstrets utseende. Jag tycker det har varit ordentligt halkigt när det började bli lerigt i terrängen, smaskade i backen ett par gånger nyss pga tappat framhjul i inte alltför extrem halka.
Jag kör slanglöst och betydligt lägre tryck. Ibland under 2 bar fram. Kan tänka mig att det blir halkigt för dig.
 

emilh

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
Jag tycker mina Resolute 700x42 funkar rätt bra i väta och lera. Blöta rötter tycker jag alltid är hopplöst såhär års, det blir hike-a-bike om det är fler än någon enstaka rot på raken.
Jag kör dock mina slanglöst med mellan 1,8 och 2,5 bar max.

Skulle egentligen gärna bada velat att de var ca 5mm bredare.
Sugen på att testa om ett par René Herse Oracle Ridge går in när mina Resolute är slut.
Priset samt att jag blivit fullständigt bränd av ett par Compass Bon Jon Pass tidigare (sämsta däck jag råkat ut för efter Nokian W240) talar emot.
 

HåkanC

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
Bra tråd men blir inte riktigt klok på vad man ska ha.
Vill ha 700C och volym 40-45mm, tubeless och tan wall.
Har kört WTB Byway tidigare som i det stora hela varit bra som allrounddäck.
Cykeln ska gå 70% grus / 30% asfalt ungefär. Var sugen på Riddler men de verkar punkabenägna, Contis verkar punkabenägna, Schwalbe Allround kanske men rätt fula i ljus däcksida.
Rene Herse verkar mest dyrt med lite varierande resultat.
Tidningen Tour testade 12 olika graveldäck i gravel-spezialen i nr 5-2020


Bland de testade däcken finns förutom WTB Byway både Conti Terra Speed o Trail likasom Schwalbe G One Allround.
I Tours tester ingår en hel del bla punkteringsskyddstest (sticktest) där Conti Terra Speed och Trail klarade sig bättre jmf med Schwalbe G One Allround vad gäller slitbanan, de var likvärdiga på sidoväggstestet.
WTB Byway klarade sig sämre jmf med både Conti o Schwalbe i slitbanepunkteringstestet.
Jag har iofs inte sett några Conti Terra med tan wall i verkligheten, men på nätbilder ser de onödigt vita ut


Tour 5-2020 går att köpa, från 5,49 € som e-tidning, här:
https://www.delius-klasing.de/tour-...0_6_tou_lesen-wie-ich-will&utm_medium=display
 

glitch

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
Conti-ostarna får ju bra betyg i alla tester och sågas i alla user reviews. Resolute känns så CX igt på nåt sätt. Skulle vilja ha nåt som typ Byway med mycket luftkammare men mer rejäla sidodobbar för svänggrepp på mjukt men där man på asfalt / hardpack inte behöver dras med draget som grövre mönster ger.
 

sidensvans

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
Kör just nu ett par Challenge gravel-grinder 38c på min cross, rullade tidigare Gravelking SK 35c. Känner inte någon större skillnad på varken rullmotstånd/mönster. Upplever heller inte att det känns tyngre trots ett bredare val av däck. Cyklar både asfalt och skogs/grusvägar. Har faktiskt lagt en beställning på ett par Gravelking 38c. Ska bli kul att jämföra dessa mot Grinder däcken som sitter på i dagsläget. Kan varmt rekommendera båda dessa märken! (y) 🙂
 

Murdock

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
Ted King har kört René Herse länge. Visst, han är sponsrad men såsom han vinner verkar ju iaf däcken fungera. Oftast verkar han köra på endurance och endurance plus.
 

fyrbåk

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
Conti-ostarna får ju bra betyg i alla tester och sågas i alla user reviews. Resolute känns så CX igt på nåt sätt. Skulle vilja ha nåt som typ Byway med mycket luftkammare men mer rejäla sidodobbar för svänggrepp på mjukt men där man på asfalt / hardpack inte behöver dras med draget som grövre mönster ger.
Det där låter som Pathfinder
 

Roger_Edvinsson

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
Bra tråd men blir inte riktigt klok på vad man ska ha.
Vill ha 700C och volym 40-45mm, tubeless och tan wall.
Har kört WTB Byway tidigare som i det stora hela varit bra som allrounddäck.
Cykeln ska gå 70% grus / 30% asfalt ungefär. Var sugen på Riddler men de verkar punkabenägna, Contis verkar punkabenägna, Schwalbe Allround kanske men rätt fula i ljus däcksida.
Rene Herse verkar mest dyrt med lite varierande resultat.

Har varit nöjd med Spesh på MTB sidan men Trigger / Pathfinder verkar inte finnas i tan wall?

Svårt att vara konsument idag :)
Specialized Sawthooth 42, finns med brun sida, Lite åt det tyngre hållet på vågen men jäkligt rappa och lättrullade.
 

ujja

Medlem
Graveldäck 2020
Nya WTB Riddler 37 på cykeln men 2 punkor på lite drygt 15 mil, är dom så dåliga?
Med mina gamla Conti Cyclocross fick jag genomslagspunka någon gång per år bara.
Är det det täta mönstret på Riddler som håller kvar små vassa stenar i kombination med dåligt punkaskydd?
Det var just det som var orsaken för mina punkor.
 

Salabaladala

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
Conti-ostarna får ju bra betyg i alla tester och sågas i alla user reviews. Resolute känns så CX igt på nåt sätt. Skulle vilja ha nåt som typ Byway med mycket luftkammare men mer rejäla sidodobbar för svänggrepp på mjukt men där man på asfalt / hardpack inte behöver dras med draget som grövre mönster ger.
Hur pass mjukt? Kör med pathfinder pro och tycker dom är supersnabba. Helt slick i mitten och greppmönster på sidorna, men inte så jättedjupt. Finns i 42. Var nån tjomme som vann dirty kanza på dom 2019.
 

glitch

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
Gravelking SK 700x43 490g
Wtb Byway tan wall 700x44 479g
Spesh sawtooth Pro tan 700x42 540g
Bubblare Rene Herse Hurricane Ridge 700c43 515g ish beroende på casing. Tolkar det som att det är samma däck som Steilacoom men med mer luftkammare och de verkar ju hyllas även på asfalt mönstret till trots.

Schwalbes G One med ljusa sidor verkar mest vara med performancegummi och det är väl som på mtb dynga?
 
Senast ändrad:

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer