kroem
Aktiv medlem
Graveldäck 2020
Ok, har ett par GK slicks hemma, 38, kanske provar lite med dom först...Inga konstigheter - jag har kört rätt mycket helslätt både i skog och på grus (huvudsaklingen med Vittoria Voyager Hyper 38/40). Jan Heine pladdrade med sin absoluta säkerhet (där han blandar killgissningar, oklara egna fakta och slutsatsen att allt fransmännen gjorde för sjuttio år sedan som rätt även för dagens cykling...) om att det inte fanns någon som helst nytta med mönster på löst grus (eftersom underlaget i sig är rörligt), vilket glömdes bort i samma sekund som man släppte egna nabbadäck, men det ligger lite i det - om underlaget inte är så mjukt och formbart att däcket kan göra ett mönsteravtryck i det (dvs sand, lera, loam) gör det inte heller någon nytta. I praktiken är det inte problem att köra helslätt på i praktiken allt grus du kan hitta, men undantaget är som sagt när det är mjukt - där biter mönster oerhört mycket bättre, framförallt i svängarna. Den hårda vägen (jävlar vad fort det gick rakt fram i den där kurvan...) har jag dessutom kommit fram till att lite mönster dessutom nog kan bidra med sväng- och kurvgrepp när det är högsommartorrt och haldammigt på stigen (eftersom jag föreställer mig att mönster kan nypa "genom" det där dammlagret).
Jag har ett par släta GravelKing (som, tja, inte riktigt fått den grusraceanvändning som det var tänkt den här säsongen...) och är nog benägen att säga att jag om valet gjorts idag hade jag kikat på SS-modellen (med liiite mönster på sidorna och möjligheten att gå upp till 43mm även i 700).