Graveldäck 2020

Murdock

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
René Herse har bara 3 däckmönster. Ett slätt och två olika typer av rejält dobbade mönster. De nyaste (och bredaste) har en placering av dobbarna på ett sådant sätt att det blir mindre vägljud på asfalt.

glitch

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
René Herse har bara 3 däckmönster. Ett slätt och två olika typer av rejält dobbade mönster. De nyaste (och bredaste) har en placering av dobbarna på ett sådant sätt att det blir mindre vägljud på asfalt.
Jo det var väl det jag kom fram till också. Var köper man dem bäst inom EU?

Speshdäcken verkar vara lite unicorn över, inte i lager nånstans.

Manurhin2

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
Vad anses vara mest lättrullat för dagen? Gärna i ca45 / 40mm.
Om man skulle köra Cyklvasan motion på gravel så fort som möjligt.

M
Denna drog dåligt. Ingen som sett ngt rulltest?
Det enda jag sett är bicyclerollingresistance och dels körs det på trumma, dels provar dom en salig massa olika kategorier mot varandra.
Schwalbe huvudleverantören har bara med ett grovt däck tex..

M

zodah

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
Har inget att backa upp det med men mina nya Panaracer GK semislick rullar bra som fan. Men jämför då med Racing Ralph (fram) och Spec Tracer (bak)

r72

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
Kör 40 mm Schwalbe g-one allround vilka jag verkligen gillar förutom nu när det mest är lera och blöta löv ute i skogen, då känns de duktigt sliriga. Vad är det man ska ha om man vill ha (tillräckligt) bra grepp i lera, finns det?

glitch

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
Kör 40 mm Schwalbe g-one allround vilka jag verkligen gillar förutom nu när det mest är lera och blöta löv ute i skogen, då känns de duktigt sliriga. Vad är det man ska ha om man vill ha (tillräckligt) bra grepp i lera, finns det?
Tror du ska gå på nåt mer "CX" aktigt då som t.ex. WTB Resolute.
Kanske Rene Herse Steilacoom?

glitch

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
Haha. Igår kändes det faktiskt så 🙂
heeeeelt oväntat var mina WTB Byway totalt värdo i leran också :) De funkade faktiskt förvånansvärt bra på blöta men hårda grusvägar / lervägar men när det började bli lite djupare så man sjönk ned med däcken var det bara hålla i sig och hoppas man var kvar på två hjul efter lerpölen =P

zodah

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
Stor igenkänning : -) Ja, för er som kör i skogen för jämnan är det väl basala kunskaper men mina GK semislick är snabba så länge det inte är lera. Nu slirar det till så man får duktiga pulshöjningar. Samma känsla som att dra på för fort in i snömodd.

Blir det värre får jag dra på Rapid Rob (eller var det Racing Ralph) igen. Synd att de rullar som en påse nötter så fort det blir hårt underlag. Tror att de är väl smala också med sina 35 mm.

salle

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
Lånade fruns 650b-hjul till graveln. Nu är frågan bara vilka däck de ska skos med? Rullar på Conti Terra 40mm på 700-hjulen och tanken är väl något som är lite mer mönstrat. Helst utan att väga för mycket (sub500g?) eller kosta som Rene-däcken (sub500kr?). Bor i Stockholm så blir lite asfalt också, så gärna ok rull. Har gott om plats i ramen, på bilden Ardent 2,25" som känns lite overkill :).

Bilagor

Salabaladala

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
Finns ju G one bite och ultra bite. Samma däck med annat mönster. Om du nu gillar allround.

Bobbysynth

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
Lånade fruns 650b-hjul till graveln. Nu är frågan bara vilka däck de ska skos med? Rullar på Conti Terra 40mm på 700-hjulen och tanken är väl något som är lite mer mönstrat. Helst utan att väga för mycket (sub500g?) eller kosta som Rene-däcken (sub500kr?). Bor i Stockholm så blir lite asfalt också, så gärna ok rull. Har gott om plats i ramen, på bilden Ardent 2,25" som känns lite overkill :).
Beställde precis 650-hjul och ett par Schwalbe Thunder Burt 2,1 till det. Kanske kan vara nått? Inte fått hem grejerna så inte testat sjölv dock.

Spindelbenen

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
Skulle vara intressant att läsa vilka grusdäck som INTE bör köpas. Alltså vilka som faktiskt verkar rätt kassa i det element som de är gjorda för.

Jag tycker mina Rambler är toppen (lätta, rullar bra och inte en punka på hela våren/sommaren/tidiga hösten) men skulle jag hoja mycket där det är sprängsten (alltså fel element för de däcken) så skulle de antagligen paja rätt omgående. Men för schyssta grusvägar (som jag hojar till 95%) skulle jag aldrig vilja ha några andra. Jag skulle åtminstone inte testa några andra bara för att...
Och just för att jag gillar de så mycket valde jag att byta till Ravager nu när det är geggigare. Visst rullar de lite sämre med sitt lite grövre mönster men jag får det där kantgreppet jag saknade i höstas med Rambler. Återigen känns de som rätt däck för den här årstiden och på de vägar jag hojar.

Däck verkar ju vara som hojar, de flesta rekommenderar det som de själva har och därför känns det mer intressant att höra vilka däck som INTE bör köpas baserat på erfarenheter.

Bobbysynth

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
Skulle vara intressant att läsa vilka grusdäck som INTE bör köpas. Alltså vilka som faktiskt verkar rätt kassa i det element som de är gjorda för.

Jag tycker mina Rambler är toppen (lätta, rullar bra och inte en punka på hela våren/sommaren/tidiga hösten) men skulle jag hoja mycket där det är sprängsten (alltså fel element för de däcken) så skulle de antagligen paja rätt omgående. Men för schyssta grusvägar (som jag hojar till 95%) skulle jag aldrig vilja ha några andra. Jag skulle åtminstone inte testa några andra bara för att...
Och just för att jag gillar de så mycket valde jag att byta till Ravager nu när det är geggigare. Visst rullar de lite sämre med sitt lite grövre mönster men jag får det där kantgreppet jag saknade i höstas med Rambler. Återigen känns de som rätt däck för den här årstiden och på de vägar jag hojar.

Däck verkar ju vara som hojar, de flesta rekommenderar det som de själva har och därför känns det mer intressant att höra vilka däck som INTE bör köpas baserat på erfarenheter.
Rekommenderar inte Schwalbe G-One Allround 35mm baserat på min upplevelse. Tar slut rätt snabbt och är ”sådär” på grus, värdo i gegga och okej på asfalt. Känns stumma och trista, men rätt lätta. Helt subjektivt alltså eftersom väldigt många andra verkar tycka de är kanon.

velovin

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
Jag undviker åtminstone WTB efter att ha misslyckats att få två däck att sätta sig rätt på fälgen. Detta efter både regelboksmässiga försök och viss inblandning av häxkonst.

glitch

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
Haft två par WTB Byway, bägge monterades utan problem tubeless. Ena fick dock ett hål i slitbanan men guckan tog det.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer