Graveldäck 2020

Lilk

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
Thunder Burt rullar finfint på XC mtb:n iaf. Men jag hade nog hellre satsat på Furious Fred till Gravel:

Kör själv dem på sommaren. (Just nu rocket ron istället) och de är fenomenala! Rullar bra och klarar mycket ojämnheter. Imho så rullar de bättre och tar mer terräng än gravel däck, dock slits de nog aningen snabbare.

Manurhin2

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
Vilken besvikelse Panaracer Gravelking SS var. Tre punkteringar (genom slitytan) på fyra rundor, på dödsgrusad asfalt. Otroligt svåra att kränga av och på också.

Det blir att gå tillbaka till good old Schwalbe G-One Allround som höll 400 mil utan punka.
Nähäjru, jag har 3 st liggande som kommer bli jättebra👍
Eller måste jag köpa ännu mer grejer?

Graveldäck 2020
Continentals AT Ride och Speed ride, båda med punkteringsskydd och 42mm bredd. De har sina motsvarigheter utan skydd i CX bredd 33mm om jag minns rätt. Vikt 420 och ett ok rull.
Jag kommer inte ihåg när jag punkat senast med dessa, måste vara nån gång jag varit för lat att pumpa tillräckligt luft i däcken.

zodah

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
Vilken besvikelse Panaracer Gravelking SS var. Tre punkteringar (genom slitytan) på fyra rundor, på dödsgrusad asfalt. Otroligt svåra att kränga av och på också.

Det blir att gå tillbaka till good old Schwalbe G-One Allround som höll 400 mil utan punka.
>Punkaskyddet är väl kanske inte superhögt på Gravelking SS men jag har en uppsättning som satt på hela hösten och som åkte på nu när vintern tog slut. Är väldigt nöjd med dem för allt som inte är gegga. Inga punkor och de rullar riktigt bra på asfalt.

lundatok

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
Låter ju trist, jag har kört mina SK i 150 mil med en punka som jag fick när jag körde på en rot som stack upp.
Michelin såg fina ut, jag satt och kikade på Goodyear Connector Ultimate, någon som provkört?

izar

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
Jag har Michelin, trevliga allround däck i stil med G-One, rullar lätt och inga punkor än.
Lite stela däcksidor svåra att kränga på och inte fullt så följsamma som tex WTB Riddler.

Little Stereo

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
Michelin Power Gravel Tubeless 35 x 622 - 380g för €37 hos Tysken. Rullar plättlätt och tyst (Bicycle Rolling Resistance håller med) och har även punkaskydd i toppklass enligt samma sajt. Tog ett par bucklor på Strava med dem nu i helgen på sträckor där jag tidigare kört med GP5000. Funkar hur bra som helst på grus. Lite sämre på blöta hällar än däck med riktigt stora nabbar.

Kikade på dom, blir att testa lite senare eftersom jag både har fräscha däck på cykeln och försenade på ingång.

Graveldäck 2020
Jag körde Power Gravel lite förra året. Tills jag punkade (genomslag med slang) 6 km hemifrån, bröt tre däckjärn utan att få av däcket och gick hem....

Det var på orginal Maddux CX 2.0 fälgar. Omöjliga att få på och av.Hängde undan dem och har blängt surt på dem då och då. Provade nu på andra hjulen (Fulcrum DB7) gick plättlätt....sån jäkla skillnad. Så blir mer Power Gravel åka nu snart bara vägarna blir isfria. Kanske måste skaffa ett set hjul till..

Mathias

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
Jag körde Power Gravel lite förra året. Tills jag punkade (genomslag med slang) 6 km hemifrån, bröt tre däckjärn utan att få av däcket och gick hem....

Det var på orginal Maddux CX 2.0 fälgar. Omöjliga att få på och av.Hängde undan dem och har blängt surt på dem då och då. Provade nu på andra hjulen (Fulcrum DB7) gick plättlätt....sån jäkla skillnad. Så blir mer Power Gravel åka nu snart bara vägarna blir isfria. Kanske måste skaffa ett set hjul till..
Jag har för mig att jag fick på mina med bara händerna på mina Hunt-hjul också.

Mange.

Aktiv medlem
Graveldäck 2020

Jag körde en randoserie och pendlat hela hösten på mina, böt ut bakdäcket nu för slitbanan hade get upp. Men det höll fortfarande tubeless.

kontorsråttan

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
F-n vad trött jag blir på tillverkarnas lögner om mått och vikt på sina däck. Ville testa litet bredare däck än de 47mm jag hade på så fick hem ett par 54mm Thunder Burt nu (27.5). Marknadsförda som att de ska väga 520g (den nya versionen, upp från 480g för den gamla versionen). Båda vägde in på ca 590g på min digitala hushållsvåg. Det är en för stor skillnad för att det ska vara tillverkningstoleranser eller nån "olycka", det är ren och skär lögn.

Ja, det kanske är svårt att tillverka någorlunda hållbara 54mm däck som väger in på 500g, men då ska de ju inte marknadsföras som det heller... Morr...

Stervelo

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
jag har en ny gravelhoj med wtb nano på, 40c, cyklat typ 3 mil, cykebana med grus på. :)
Men, de rullar bra tycker jag. Tycker mönstret ser lovande ut, lite klen dimension för stigcyklande kanske.

mrholmiz

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
Nya hjul til gravel cykeln beställda och inte en tanke på att vissa däck inte fungerar på hookless hjul, märkte det när jag skulle se vad för mått jag hade på nuvarande däck och det stod Mount only på Hooked rim på dem :P
Sugen på Michelin Power gravel däcken men kan inte hitta om dem funkar.
Någon som har koll eller annat att rekommendera? 35-38mm inte för tunga och ok punkaskydd.

Manurhin2

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
Nya hjul til gravel cykeln beställda och inte en tanke på att vissa däck inte fungerar på hookless hjul, märkte det när jag skulle se vad för mått jag hade på nuvarande däck och det stod Mount only på Hooked rim på dem :P
Någon som har koll eller annat att rekommendera? 35-38mm inte för tunga och ok punkaskydd.
Ingen aning om dina nuvarande men om det är tubelessdäck så tror jag risken är obetydlig om man kör rätt tryck och inte vad däcket är stämplat. Värt att forska i om inte annat.

Bonicon

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
Såsom jag har fattat det så finns det icke-tubelessklara Riddler. Jag fick ett par sådana på min CdF när jag köpte den för halvannat år sedan. https://happyride.se/forum/threads/alltiallohojtipstrad-cykel-faerdig.3537078/page-2#post-3632583
Japp, det blev ett par sådana på gamm-hojen, under 15 euro styck så helt OK för priset...

Bonicon_CheckerPig_51_WTB_Riddler_13.03.21.jpg

Pfaff

Aktiv medlem
Graveldäck 2020

Står lite om fälg o kompatibilitet här, möjligen går det att hitta däck via inbäddade länkar.

mrholmiz

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
Ingen aning om dina nuvarande men om det är tubelessdäck så tror jag risken är obetydlig om man kör rätt tryck och inte vad däcket är stämplat. Värt att forska i om inte annat.
Nuvarande däck är tubelessdäck och läser olika om att köra med däck som ej är för hookles, tänkte för att vara säker och om det blir problem att garanti ska gälla så köra med rätt saker.
Är ett par Zipp 303 Firecrest jag köpt, populära hjul så borde hitta mer info tycker man.

Manurhin2

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
Är däcket tubeless så skulle jag våga köra, jag rekommenderar däremot ingen annan.
Tubelessdäck är byggda för att kanttråden ska hålla draget och stommen runt/vid är gjord för att tåla drag. Vanliga retrodäck kläms fast av slangen mot fälgkanten, det är stor skillnad. Däcken är ju också märkta typ max 4 bär när man i verkligheten kör ca 2.

Mina 5c

kontorsråttan

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
F-n vad trött jag blir på tillverkarnas lögner om mått och vikt på sina däck. Ville testa litet bredare däck än de 47mm jag hade på så fick hem ett par 54mm Thunder Burt nu (27.5). Marknadsförda som att de ska väga 520g (den nya versionen, upp från 480g för den gamla versionen). Båda vägde in på ca 590g på min digitala hushållsvåg. Det är en för stor skillnad för att det ska vara tillverkningstoleranser eller nån "olycka", det är ren och skär lögn.

Ja, det kanske är svårt att tillverka någorlunda hållbara 54mm däck som väger in på 500g, men då ska de ju inte marknadsföras som det heller... Morr...
Nå, när jag väl tuggat i mig viktökningen monterade jag däcken ikväll. Tyckte inte de verkade så mycket bredare än mina 47mm Maxxis Rambler (som i o f s bara är 46mm), så jag mätte. 49mm blev de, på fälg med 22.5mm innermått. Både viktökning och långt från utlovad bredd gjorde att de åkte av igen och kommer att skickas tillbaka till schnitzelns och kolkraftens förlovade land.

Så vad ska jag ha istället till litet stökigare gravelcykling? Som inte väger fläsk, rullar bra på hårt underlag och ändå känns som att sväva på små blå moln över stöket på stigarna! 27.5'or ska de va och 2.1" går in i ramen, med viss marginal.

HåkanC

Aktiv medlem
Graveldäck 2020

kontorsråttan

Aktiv medlem
Graveldäck 2020

HåkanC

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
Tack för tips! Men det bredaste jag hittar där är 48mm, inget jättelyft från dagens "47mm".
Det kan ju vara ett problem
Annars har jag länge varit nyfiken på att testa ett Rene Herse då de ska vara mjuka och lättrullade, dock dras de ju med vissa rykten om att vara oerhört punkabenägna...
Det där är nog, som så mkt annat, väldigt individuellt.

Jag har de två senaste säsongerna kört med Compass (som de hette innan René Herse) Bon Jon Pass 35mm i Extralight, i verkligheten mäter de ~38mm efter några månader på i22-fälgar, utan ngn punka öht, dessutom med slang inte tubeless!
Den mesta sträckan, och tiden, har varit på asfalt, men det är bland glaskrosset på cykelbanor och förortsvägar i Sthlm Söderort + förorter. Men inte endast det, utan även grusvägar och tom då och då makadam + annat vasst grus
DSC_0976.jpg

kontorsråttan

Aktiv medlem
Graveldäck 2020

Peth

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
Har ca 47 mm som minst mellan kedjestag och vid gaffelkronan. Vilket däck ska man då välja:
Pirelli Cinturato Gravel H 35 mm, eller Specialized Pathfinder Pro 38 mm?

Blir 38 mm för brett? Fälgen är smal – 17 mm, så däcken kommer nog inte svälla ut.

Senast ändrad:

torsten-var-namnet

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
Gravelking SK med slang - Hittills tre punkteringar genom slitbanan på 50-70 mil gusväg/asfalt/grusad gc-väg, surt nog hände de två första inom 10km och den tredje två dagar senare.
Den ena var en liten glasbit, de andra två vasst grus.
Jag hoppas turen vänder nu :sneaky:

Salabaladala

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
Har ca 47 mm som minst mellan kedjestag och vid gaffelkronan. Vilket däck ska man då välja:
Pirelli Cinturato Gravel H 35 mm, eller Specialized Pathfinder Pro 38 mm?

Blir 38 mm för brett? Fälgen är smal – 17 mm, så däcken kommer nog inte svälla ut.
Vad åker du på för underlag? Jag cyklar kanske 60-40 grus asfalt på mina SP pro 38 och är suuuuupernöjd med dom. Helt sjukt nöjd. Slanglösa i ca 50 psi är dom helt perfekt för grusvägarna här ute, men ändå snabba som fan på asfalt. Hade en värre punka när jag körde på nån metallbit men annars inget som stoppat mig. Har dock sett lite däcksås på utsidan några gånger. Cyklat kanske 200mil sen inköp i höstas på dom.

Sen om dom är bättre än gravel H vet jag inte. Dom ska ju också vara asbra. Får spontant intrycket att gravel H kanske är lite segare på asfalt men med bättre grepp, men då spekulerar jag bara.

Shadyboy

Medlem
Graveldäck 2020
Vad åker du på för underlag? Jag cyklar kanske 60-40 grus asfalt på mina SP pro 38 och är suuuuupernöjd med dom. Helt sjukt nöjd. Slanglösa i ca 50 psi är dom helt perfekt för grusvägarna här ute, men ändå snabba som fan på asfalt. Hade en värre punka när jag körde på nån metallbit men annars inget som stoppat mig. Har dock sett lite däcksås på utsidan några gånger. Cyklat kanske 200mil sen inköp i höstas på dom.

Sen om dom är bättre än gravel H vet jag inte. Dom ska ju också vara asbra. Får spontant intrycket att gravel H kanske är lite segare på asfalt men med bättre grepp, men då spekulerar jag bara.
Jag monterade en uppsättning Cinturato H i 40mm och de rullar fantastiskt och känns faktiskt som "borderline 650b" nästan när det blir grövre underlag... MEN, jag gjorde misstaget att kontrollera att de passade i ramen direkt efter montering. Godkände clearance med mina mått mätt, hällde i gucka, pumpade upp... 2 dygn senare har de "satt sig" och svällt så pass att jag kommer tvingas byta till andra däck. Segt när de inte går att lämna tillbaka efter att ha installerat dem och kört en (1!) runda. Men hursomhelst... mycket sköna och snygga (viktigt!) däck. :)

Salabaladala

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
Jag monterade en uppsättning Cinturato H i 40mm och de rullar fantastiskt och känns faktiskt som "borderline 650b" nästan när det blir grövre underlag... MEN, jag gjorde misstaget att kontrollera att de passade i ramen direkt efter montering. Godkände clearance med mina mått mätt, hällde i gucka, pumpade upp... 2 dygn senare har de "satt sig" och svällt så pass att jag kommer tvingas byta till andra däck. Segt när de inte går att lämna tillbaka efter att ha installerat dem och kört en (1!) runda. Men hursomhelst... mycket sköna och snygga (viktigt!) däck. :)
Åååh shit vad surt.

NickPick

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
Monterade, uppfyllda med gucka och cyklade på en runda känns ju ganska begagnat... Köpare finns alltid!
Mina pathfinder pro är jag nöjd med. Känns robust

Shadyboy

Medlem
Graveldäck 2020
Monterade, uppfyllda med gucka och cyklade på en runda känns ju ganska begagnat... Köpare finns alltid!
Mina pathfinder pro är jag nöjd med. Känns robust
Haha jag vet. Gissar att de anses vara totalslut vid det här laget. 😊 Nej de får komma till användning hos någon annan denna säsong helt enkelt. Måste bra luska ut vad som ska sättas dit istället. Med 24 mm invändig bredd på fälgarna kanske en 35 mm version av samma däck blir vettigt. Men annars siktar jag nog på Pathfinder. Eller Vittoria Terreno Zero kanske. Eller WTB Exposure i 36 mm.

Argos

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
Någon som har koll på webshop eller lbs med hemsida som har svarta Pirelli H 45-622 hemma? 🕵️‍♂️
Här finns 2-pack med 45:or i lager.

Argos

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
Här finns 2-pack med 45:or i lager.
Finns ju även styckvis också.

tonimakaroni

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
Finns ju även styckvis också.

Tack o bock!
Har fasen tyckt att tyskarna har slut på dessa däck i veckan när jag kollat och endast haft "tan" modellen inne.
Bikeshop hade ju svart modell på hemsidan men fick bruna i lådan...:ROFLMAO:

Bellyboy

Medlem
Graveldäck 2020
Är det någon här som har erfarenhet av Gravel King SS i storlek 32-33mm? Planerar ett rambyte i framtiden , en mer landsvägs orienterad ram med 33mm som max.
Men vill ändå kunna byta hjulpar till då lite mönstrade för söderorts (Sthlm) grus.

Peth

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
Ett högst ovetenskapligt rulltest av Pirelli Cinturato Gravel h: dom rullar riktigt bra. Har en runda som jag kört varje dag när det varit cykelväder under det senaste årets hemarbete. Med reservation för en tre kilo tyngre cykel och inga aerohjul så gick de två milen ca 1:30 långsammare än normalt med GP5000.

lundatok

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
Jag håller med! Skrev detta på bloggen:
Fick även chansen att testa ett par Pirelli Cinturano Gravel H i 700×45 och bytte ut mina Gravelking SK 700×43 som jag kört genom vintern. Pirelli-däcken rullade förvånansvärt bra, mycket bättre än Gravelking SK vilket var en positiv överraskning.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer