Graveldäck 2020

Domestique

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
Instämmer i kören om Pirelli Gravel H. Jag har kört 650x50 sen i september. Väldigt trevliga däck.

Har dock beställt ett par Good Year Connector 650x50. Har inte sett någon nämna dem, men jag blev nyfiken på att prova.

Manurhin2

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
Ge er, jag är precis färdig med mina gravelhjul med Gravelking ss
Blev såhär, 38 bak och 43 fram på 25mm breda fälgar.
20210419_182618.jpg

Graveldäck 2020
Nästan alltid är ju slicks bäst, så ha ingen ångest.

Fast inte just nu, har lagom slitna GravelKing slicks (inte SS) och det löjligt vassa krosset på cykelbanor och dyligt går hårt åt dem. Igår var de lite slitna, efter 150km till idag är de inte bra...
Vore fint om det sopades, eller om grusvägarna torkade ur efter tjällossningen. Men nu är det snö i prognosen, inte ok.

Efter en del velande och letande för det är rätt dålig tillgång blev iaf ett panikköp lagt.
Ett nytt set GravelKing slicks i 700x38c och så struntar jag i riktiga lvg däck, har bara en bockstyre cykel och den väger ändå fläsk. Och så ett set Maxxis Rambler 45mm vilket jag hoppas går i, till hjulset två.

lundatok

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
Jag har pendlat med Gravelking Slicks i centrala Stockholm på flis och glaskross, med vätska i håller det förvånansvärt bra men de blöder vätska i slitbanan så jag få pytsa i lite vätska nu och då.

Stervelo

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
Jag gillar verkligen wtb nano, inte bäst rull, men när man kör fort, det dyker upp en lite djupare grus "sektion" så spårar de så fint med sin köl, samma sak i lite lös lera och så. Rullar helt ok, men inte i nivå med slicks. Inga ankare. Med tanke på att alla här kör slicks, cyklar ni bara stenhårda underlag?
Jag ser min gravel lite mer åt mtb håll än racer håll, vad gäller underlag och var jag cyklar.

lundatok

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
Jag cyklar på grusvägar runt södra Stockholm och på grövre timmervägar i Roslagen, där går inte slicks eller för tunna däck. Mina Gravelkings räckte inte i dyngan nere på Södertörn i vintras så slicks är verkligen inte något alternativ där.

Hade ett par WTB förra sommaren men de gick sönder i sidoväggarna rätt fort i Roslagen.

Stervelo

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
Jag cyklar på grusvägar runt södra Stockholm och på grövre timmervägar i Roslagen, där går inte slicks eller för tunna däck. Mina Gravelkings räckte inte i dyngan nere på Södertörn i vintras så slicks är verkligen inte något alternativ där.

Hade ett par WTB förra sommaren men de gick sönder i sidoväggarna rätt fort i Roslagen.
Jag har bara harvat runt i hellas än, cyklat sicklaskiftet igenom en gång, bara för att prova. :) Men visst ser sidoväggarna lite exponerade ut, 40c, på fälg med 25 id, så täcker INTE mönstret hela bredden, sidoväggen tar nog närmre 10%, så nog går de att köra sönder.

Eddy

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
Ett högst ovetenskapligt rulltest av Pirelli Cinturato Gravel h: dom rullar riktigt bra. Har en runda som jag kört varje dag när det varit cykelväder under det senaste årets hemarbete. Med reservation för en tre kilo tyngre cykel och inga aerohjul så gick de två milen ca 1:30 långsammare än normalt med GP5000.
Vilket tryck är att rekommendera? Kör 45mm.
Hur mkt tappar man i tryck tappar man över tid vid korrekt sätt tubeless? (Debut för min del med tubeless)

//E

glitch

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
Hur trycket sjunker beror på däcket. Vissa håller hur tätt som helst, andra läcker lite mer i däcksidor mm. Mem tubeless håller luften rätt bra, inte som latexslangar direkt.

Däcktryck beror på däck, fälgbredd, din vikt, underlag mm.

lundatok

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
Vilket tryck är att rekommendera? Kör 45mm.
Hur mkt tappar man i tryck tappar man över tid vid korrekt sätt tubeless? (Debut för min del med tubeless)

//E
På 90 kg körde jag 2 bar fram och 2,2 bar bak på mina Cinturato 45 mm. Tycker nog att du får prova, får du för lite tryck kommer ju hjulet att orma sig lite och då får du gå upp i tryck nästa gång.

Jag pumpar inför varje runda och upplever inte att däcket tappar luft under tiden jag cyklar. Har ca 40 ml Orange Seal vätska i.

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
Har skott min äldre stål-gravel med Conti SpeedKings 35c. Inte TL men trevliga på sommargrus och för pendling. Kör 2-2,5 fram och runt 3,5 bak med slangar i. Då får man inte köra på de elakaste stenarna. Rätt snabba.

Eddy

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
Testat pressure guides, verkar som mina 3 bar fram och bak är i överkant visavi min och ekipagets beskaffenhet.

Får testa det irl när det slutar SNÖA!

HåkanC

Aktiv medlem
Graveldäck 2020

Eddy

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
Nybörjare som jag är testade jag lite olika mängder sås i fram och bak däcken, har Pirelli H, 45mm. Milkits tubeless vätska. 30ml fram 40ml bak. Från början tappade jag från 3 till 1 bar fram, Inget bak. Men nu efter ett par veckor tappar jag nästan inget tryck alls fram heller.

Verkar som det räcker med 30ml då. Men det torde väl kunna punktera lättare, mindre vätska i däcket som kan reparera punkteringar som uppstår?

Hursomhelst är det en grym skillnad mellan 33mm däck och 45mm på nygrusad grusväg.

glitch

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
Jag har provat SRAM-guiden som glitch länkar till
och för lvg och gruscykling ger den lägre tryck än det jag använder, typiskt 1-2 bar
Men för MTB ger den 0,5-0,8 bar för mkt!

Intressant. Jag har bara testat den för gravel och lvg och tyckte snarare den gav något höga tryck. 0.3-0.5 bar lägre än deras rekommenderade passade mig bättre. Det är väl förvisso rätt nära ändå :)
För mtb har jag inte testat men det blir ju svårare ju lägre tyck man har att labba med.

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
Jag har börjat kika på fetare däck för slang. Kollat på Challenge Gravel Grinder Race 38/42. De är lätta (<400g) vilket jag gillar.

Är de bra?
Är de snabba?

ska gå som pendlar- och grusdäck.
Ligger bra i pris.
Tänkte köra 38 bak och 42 fram. Lite trång stålram.

Bellyboy

Medlem
Graveldäck 2020
Jag har börjat kika på fetare däck för slang. Kollat på Challenge Gravel Grinder Race 38/42. De är lätta (<400g) vilket jag gillar.

Är de bra?
Är de snabba?

Ligger bra i pris.

Fick hem ett par Vittoria terreno zero 38or som ser liknande ut med mönstrade axlar. Dom rullade väldigt fin kring Erstavik! Challange däcken är ju lite snyggare

Graveldäck 2020
Testade vittoria terreno Dry 40mm i helgen på lite längre tur. De släpper lite luft men det kan lika gärna bero på fälgarna. Väldigt trevliga däck och sjukt snygga med ljusa däcksidor.

glitch

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
Testade vittoria terreno Dry 40mm i helgen på lite längre tur. De släpper lite luft men det kan lika gärna bero på fälgarna. Väldigt trevliga däck och sjukt snygga med ljusa däcksidor.
Har kört en del nu med mina Terreno Dry, kanske 700 km, har funkat riktigt bra både på grus och asfalt. Är det inte mjuk kladdig lera funkar dem kalas och ska du ha ett bra lerdäck får du betala för det i rull på asfalt / hårdpackat.

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
Orkar inte kriga in TL på mina gamla UST fälgar så slang gäller och då finns inte så många alternativ längre. Grinders Race vara ett av få. 150-200g extra vill jag inte ha. Dessutom går det inte att få dit TL däck bra på mina JetFlys

Edegrd

Medlem
Graveldäck 2020

Är de bra?
Är de snabba?

Ligger bra i pris.

Har kört dem i snart ett år, ca 150mil, rullar fint och bra.
Lite svåra att få täta bara.

Domestique

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
Punkade mina Pirelli gravel H 650x50 andra gången idag. Hur funkar det för er andra med cinturato H?
Jag la på Good Year connector 650x50 nu för att testa. Bytte gucka till Bikeworxks också. Lätta att montera i alla fall.

IMG_20210511_221606.jpg

Domestique

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
Har fått några fläckar där vätska läckt ut på mina Cinturato, från stickpunka i slitbanan. Inga punkteringar.
Jag fick trycka in en plugg. Jag brukar inte punka så ofta, så man blir lite misstänksam. De är ju grymt sköna i alla fall, men ska testa Good Year-däcken nu ett tag. Har inte testat några andra 650b än Pirelli, så det blir intressant att se hur de är.

lundatok

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
Jag fick trycka in en plugg. Jag brukar inte punka så ofta, så man blir lite misstänksam. De är ju grymt sköna i alla fall, men ska testa Good Year-däcken nu ett tag. Har inte testat några andra 650b än Pirelli, så det blir intressant att se hur de är.
Jag fick plugga ett Gravelking, men då hade jag kört på en rot så en bit satt kvar i däcket.

gandhi

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
Sliter med att få mina nya Gravelking Semislick TLC 32 mm att poppa. De är väldigt lätta att få på fälgarna och släpper väl lätt från fälgkanten när jag tömmer luften ur slangen. Jag haft dem uppumpade med slang och kört några rundor för att de ska anta rätt form, men det verkar inte hjälpa. Kör med en rätt enkel 8 bar kompressor från Jula med liten 5 l tank.

Tips?

lundatok

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
Sliter med att få mina nya Gravelking Semislick TLC 32 mm att poppa. De är väldigt lätta att få på fälgarna och släpper väl lätt från fälgkanten när jag tömmer luften ur slangen. Jag haft dem uppumpade med slang och kört några rundor för att de ska anta rätt form, men det verkar inte hjälpa. Kör med en rätt enkel 8 bar kompressor från Jula med liten 5 l tank.

Tips?
Diskmedel eller fönsterputs på sidan?

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer