Graveldäck med lite mer dobbar och bättre grepp?

Jilster

Aktiv medlem
Är på jakt efter ett 650B däck som ha stor luftkammare runt 45-50mm i bredd som har lite mer grepp än mina Gravelking 650B x 48mm som jag kör i dag. Gravelking har funkat toppen från vår till höst men nu känner jag ett behov av lite bättre grepp när vätan kommer på stig och väg.

Har kollat på Rene Herse Juniper ridge 650B x 48mm men de är lite svettigt dyra. 699kr st. Recensionerna säger inte tillräckligt "bang for the buck".

Någon som har tips på ett däck med lite bättre grepp? Gärna skinnwall men inte ett måste ;-)
Någon som även sett ett vettigt dubbdäck till 650B som får plats i en gravelhoj? Ice spiker pro i 27,5 är tyvärr för breda.

Tack på förhand

AndreasVH

Medlem
WTB Sendero ser intressanta ut, men kanske overkill?

Önskar också ett dubbdäck i den storleken, men har inte hittat. Nokian A10 finns i 650x40 (edit: även 54 mm), men de verkar väl vara sisådär bra...

Senast ändrad:

kroem

Medlem
Gravelking har kommit i tre nya modeller, så om du gillar dem kanske EXT är nåt att kolla på?

Jilster sa:
Är på jakt efter ett 650B däck som ha stor luftkammare runt 45-50mm i bredd som har lite mer grepp än mina Gravelking 650B x 48mm som jag kör i dag. Gravelking har funkat toppen från vår till höst men nu känner jag ett behov av lite bättre grepp när vätan kommer på stig och väg.

Har kollat på Rene Herse Juniper ridge 650B x 48mm men de är lite svettigt dyra. 699kr st. Recensionerna säger inte tillräckligt "bang for the buck".

Någon som har tips på ett däck med lite bättre grepp? Gärna skinnwall men inte ett måste ;-)
Någon som även sett ett vettigt dubbdäck till 650B som får plats i en gravelhoj? Ice spiker pro i 27,5 är tyvärr för breda.

Tack på förhand
Jag kör wtb venture fram och wtb byway bak på ett av mina hjulpar. Venture har betydligt bättre sidogrepp än byway. Men bak kan jag leva med sämre grepp. Alternativt wtb sendero fram och venture bak om du vill ha ännu mer grepp. Terravail cannonball 47mm rullar också bra med bra kantgrepp men lite tyngre än motsvarande wtb-däck. Jag antar att du inte får plats med 2.1 bredd, annars är schwalbe thunderburt oslagbara vad gäller rull och kantgrepp.

Jake

Medlem
Jilster sa:

Tack på förhand
Jag kör Juniper Ridge som 650b alternativ, klarar de flesta stigar/grusvägar riktigt bra!
Fått följa med på några asfalt/grus turer också... enligt mig oslagbart 650b däck...

Jilster

Aktiv medlem
WTB Sendero såg ju vädigt vettigt ut. Tack för tipset. Jag undrar hur bra rull det är i dom?
Där jag bor funkar definitivt inte Nokian A10 på vintern. Schwalbe marathon winter är det gränspuck på tom. Skulle behöva ett Ice spiker pro i 45mm.

Det var kanske inte en sådan dum kombo med Sendero fram och venture bak.... Lite dålig ler-rens på venture misstänker jag.

emilh

Aktiv medlem
Jag kör sen i våras WTB Venture fram och bak och tycker de fungerar fenomenalt. Hade tidigare Byway men dessa tyckte jag var rätt hopplösa så fort det blev det minsta blött eller lerigt.

Sendero tror jag är overkill såvida du inte nästan uteslutande kör på grisigt underlag och aldrig på asfalt.

Jilster

Aktiv medlem
Jake sa:
Jag kör Juniper Ridge som 650b alternativ, klarar de flesta stigar/grusvägar riktigt bra!
Fått följa med på några asfalt/grus turer också... enligt mig oslagbart 650b däck...
Vart köpte du dina däck? Hur rullar dom på grus och asfalt?

dogday

Aktiv medlem

emilh

Aktiv medlem
gandhi sa:
Oj! Första 650b dubbdäcket jag sett. På sambons grus/pendlarcykel som till vardags har 650b-hjul så har vi löst det med 26" MTB-hjul och dubbdäck på vintrarna.

Kör själv kört finvarianten (120tpi) av Gravdal de senaste två vintrarna och varit riktigt nöjd.
Om den ej vikbara 650b 33tpi-varianten är nånstans mellan 120tpi och SMW i känsla, fäste och hållbarhet så borde det öppna upp för ett gäng cyklar som tidigare varit olämpliga för vårt vinterklimat.

Jake

Medlem
Jilster sa:
Jake sa:
Vart köpte du dina däck? Hur rullar dom på grus och asfalt?
Jag köpte dom via reneherse i usa, inte att rekommendera, dyr frakt och tull på det.. men bikeshop.se har börjat sälja dom. Har köpt andra saker från dem och de är alltid vettiga.

Jag tycker de rullar över förväntan, jag har kört rundor med bara asfalt och grusinslag.. funkar bra, självklar inte lika fort som ett däck optimerat för asfalt. Har testat Byway och thunder Burt innan... tycker nog det här är det mest mångsidiga plus att jag gillar den ljusare tonen i däcksidan.. vill du ha ett 650b hjul med lite mer mönster än vanliga gravelhjul så är det, enligt mig, det enda valet..

Berk

Aktiv medlem
Är en graveldäck med lite mer dobbar och bättre grepp inte en MTB XC däck för loose over hard? Som t.ex. Schwalbe Thunder Burt eller Maxxis Pace eller Crossmark II?

emilh

Aktiv medlem
Berk sa:
Är en graveldäck med lite mer dobbar och bättre grepp inte en MTB XC däck för loose over hard? Som t.ex. Schwalbe Thunder Burt eller Maxxis Pace eller Crossmark II?
Jo, men oftast ska de vara 50mm eller smalare för att få plats, vilket gör att de flesta "MTB-däck" som säljs idag inte passar.

AndreasVH

Medlem
gandhi sa:
Jag mailade med 45nrth i vintras om 650B och de svarade att något var på gång till denna vinter. Hade väl hoppats på något lite bredare, men det funkar nog.

Såg nu också modellen som heter Kahva som är intressant. Funkar på min hoj, men kanske inte på de flesta gravelbikes.

Senast ändrad:

Jilster

Aktiv medlem
Dubbdäcket var ju bara en tidsfråga känns det som.
Tack för tips. Det lär komma mera intressanta däck.

Jilster

Aktiv medlem
2,1 eller 54 mm är det inte många gravelhojar som tar. Får köra med 26 ett år till.... :-)

Jilster

Aktiv medlem
Min målbild var att för ca 4 år sedan finna en gravel som tog ice spiker pro 29 i 2,35 för den ultimata vinterträningshojen.

Det funka inte riktigt tyvärr....
Nu finns väl OPEN WI.DE som är bra nära men....

Sambal Oelek

Aktiv medlem
min gravel klarar 29+ :) men det känns grymt overkill faktiskt, vet inte vad som är bästa kompromissen för lika tredjedelar asfalt/grus/stig. 2,5" kanske.

Pfaff

Aktiv medlem
En gruscykel skall ju gärna fungera bra även på slät asfalt så att köra omkring med kilotunga däck känns väl sådär.

CW

Medlem

MarcusS

Aktiv medlem
CW sa:
MarcusS sa:
Beställde precis ett par Maxxis Tread Lite TR 27.5x2.1. Hyffsat lätta och lite mer mönster än SpeedKing som sitter på graven nu. Bra pris här:

https://www.hi5bikes.fi/tuotteet/37...lite-tr-27-5x2-1-120tpi-folding-dual-compound
Varför satte du inte på ett par Race King från starten, istället för Speed King? Förstnämnda är ju mycket mer aggressivt.
Kanske inte helt genomtänkt, hittade dem på köp/sälj och tänkte att det var värt att prova. Rullar riktigt fint och greppet har funkat bra på grus. De är dock lite för breda och har skrapat lite på ramen så det blir till att byta.RaceKing är ju också 2.2" så de kommer inte heller få plats

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Jag tyckte de såg goa ut för de har mycket material i mittsträngen, om man ligger och nöter mycket asfalt tänkte jag att de håller längre kanske!? :)

SGS

Aktiv medlem
Apropå.

Har använt både Tread Lite och Race King.

TL riktigt, riktigt sköna. De rullar fenomenalt på asfalt samtidigt som de greppar helt OK på alla typer av stigar och grusvägar. Om det inte är blött då. De är verkligen urusla i även den minsta av lerpölar.

RK är min allround-favorit. Nästan lika lågt rullmotstånd medans de, i motsats till TL, har ett förvånansvärt bra grepp även i lera.

För åretruntbruk/pendling är RK ett givet val. För solskenscyklisten överväger däremot fördelarna med TL nackdelarna.

CW

Medlem
MarcusS sa:
CW sa:
MarcusS sa:
Beställde precis ett par Maxxis Tread Lite TR 27.5x2.1. Hyffsat lätta och lite mer mönster än SpeedKing som sitter på graven nu. Bra pris här:

https://www.hi5bikes.fi/tuotteet/37...lite-tr-27-5x2-1-120tpi-folding-dual-compound
Varför satte du inte på ett par Race King från starten, istället för Speed King? Förstnämnda är ju mycket mer aggressivt.
Kanske inte helt genomtänkt, hittade dem på köp/sälj och tänkte att det var värt att prova. Rullar riktigt fint och greppet har funkat bra på grus. De är dock lite för breda och har skrapat lite på ramen så det blir till att byta.RaceKing är ju också 2.2" så de kommer inte heller få plats
Hmm. Kör du 700c? Det gör jag och jag har ett par 2.0" Race King. Oh well. Jag ska byta nästa år till ett par WTB Venture 50c. Verkar vara liiite snabbare på asfalt än Race King.

MarcusS

Aktiv medlem
CW sa:
MarcusS sa:
CW sa:
MarcusS sa:

Hmm. Kör du 700c? Det gör jag och jag har ett par 2.0" Race King. Oh well. Jag ska byta nästa år till ett par WTB Venture 50c. Verkar vara liiite snabbare på asfalt än Race King.
Med 700-hjulen får jag inte plats med 2", tror jag kan klämma in 40mm. Vad jag sett finns inte RaceKing för 27.5*2.0

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Berk sa:
Sambal Oelek sa:
Nu tror jag det optimala däcket kommit, för min del, Schwalbe Hurricane:
https://www.schwalbe.com/en/mtb-reader/hurricane
Någon som provat?
Den är inte tubeless ready och är tungt, men troligtvis billigt. Är Thunder Burt inte ett (mycket) bättre val?
Mja. Kanske det. Verkar ha lite halvdant punkteringsskydd. Smart Sam verkar ju bättre på den biten:
https://www.schwalbe.com/en/mtb-reader/smart-sam

(ska funka som allrounddäck, därav detta krav)

NickPick

Aktiv medlem
Sambal Oelek sa:
Berk sa:
Sambal Oelek sa:
Nu tror jag det optimala däcket kommit, för min del, Schwalbe Hurricane:
https://www.schwalbe.com/en/mtb-reader/hurricane
Någon som provat?
Den är inte tubeless ready och är tungt, men troligtvis billigt. Är Thunder Burt inte ett (mycket) bättre val?
Mja. Kanske det. Verkar ha lite halvdant punkteringsskydd. Smart Sam verkar ju bättre på den biten:
https://www.schwalbe.com/en/mtb-reader/smart-sam

(ska funka som allrounddäck, därav detta krav)
Kör slanglöst.

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Känns inte som jag vill köra slanglöst på touring.

Det finns ju dessutom i tre olika modeller, med SnakeSkin och DD om man vill.

Men ska göra en tabell och jämföra egenskaper lite. Svårt detta. Får nog köpa ett par och testa bara.

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Fast G-One Bite verkar lite mer allround, finns ju i 700C 2":
https://www.schwalbe.com/en/gravel-reader/schwalbe-g-one-bite

Shit vad jobbigt det är att hitta det ultimata allround-däcket

/edit: nä nu tror jag att jag vet vad jag ska ha. Det är svårt att få alla dessa egenskaper i ett enda däck och bli nöjd. Smart Sam kan vara bra kanske. Men eftersom jag ändå har två hjulpar kör jag nog två olika koncept.MTB på ena och touring på andra. MTB tänkte jag Nobby Nic 2.8" kanske, Touring blir nog Marathon Mondial 2".

/edit2: efter att ha läst lite verkar det som Marathon Almotion är ett dugligt gravel-däck också, samtidigt som det är bra för touring och rullar lätt osv:
https://www.bicyclerollingresistance.com/tour-reviews/schwalbe-marathon-almotion-2016
Så jag beställde sådana, 28x2.00" blir intressant det!

Senast ändrad:

Spindelbenen

Aktiv medlem
emilh sa:
Jag kör sen i våras WTB Venture fram och bak och tycker de fungerar fenomenalt.
+1 på det. Nu har jag aldrig kört några andra maffigare grusdäck med mönster men jag gillar dem skarpt, trots att de inte kommer från Morgon Hill ?

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer