Gropencrossen Västerås foton

Blött kallt och en ganska lurig utförsåkning kan sammanfatta Gropencrossen i Västerås idag känner jag.

Bilagor

• DSC_8025.JPG
    DSC_8025.JPG
    308.9 KB · Besök: 36
  • DSC_8027.JPG
    DSC_8027.JPG
    373.6 KB · Besök: 44
  • DSC_8033.JPG
    DSC_8033.JPG
    315.6 KB · Besök: 46
  • DSC_8041.JPG
    DSC_8041.JPG
    283 KB · Besök: 40
  • DSC_8048.JPG
    DSC_8048.JPG
    240.4 KB · Besök: 41
  • DSC_8050.JPG
    DSC_8050.JPG
    357.9 KB · Besök: 41
  • DSC_8051.JPG
    DSC_8051.JPG
    381.4 KB · Besök: 60
  • DSC_8058.JPG
    DSC_8058.JPG
    409.3 KB · Besök: 42
  • DSC_8062.JPG
    DSC_8062.JPG
    415.9 KB · Besök: 41
  • DSC_8076.JPG
    DSC_8076.JPG
    295.5 KB · Besök: 39
  • DSC_8083.JPG
    DSC_8083.JPG
    352.5 KB · Besök: 40
  • DSC_8088.JPG
    DSC_8088.JPG
    383.4 KB · Besök: 53
  • DSC_8112.JPG
    DSC_8112.JPG
    160.8 KB · Besök: 39
  • DSC_8192.JPG
    DSC_8192.JPG
    351.3 KB · Besök: 44
  • DSC_8116.JPG
    DSC_8116.JPG
    162.8 KB · Besök: 39
  • DSC_8096.JPG
    DSC_8096.JPG
    191.7 KB · Besök: 46

Stumpy

Aktiv medlem
Snyggt! Och jag fastnade på bild där jag höll mig upprätt.
Det var riktigt kul idag. Om än lite fuktigt. Gillar verkligen Groopen.

mhenry

Aktiv medlem
+1 på allt det där!

Man kan också se att min vänstersko snörade upp sig. Det tog en minut att få ordning på med genomblöta handskar :D

Kurets

Medlem
Tyckte personligen att den där kurvan var onödig, i övrigt var väl banan okej. Låga snitthastigheter och onödigt trixiga banor är något som är generellt trist med CX i Sverige. Det märks liksom att det är mer MTB inspirerat än banorna på kontinenten brukar vara.

lundatok

Aktiv medlem
Kurets sa:
Tyckte personligen att den där kurvan var onödig, i övrigt var väl banan okej. Låga snitthastigheter och onödigt trixiga banor är något som är generellt trist med CX i Sverige. Det märks liksom att det är mer MTB inspirerat än banorna på kontinenten brukar vara.
Såg du dagens bana i Niels?

Spindelbenen

Aktiv medlem
Tyckte den där kurvan var rolig. Det var ju nerför. Tyckte faktiskt att banan var toppenkul men satans så jobbigt det är att kuta i lös sand.

ScreenShot2017-11-11at22.53.07.png

Stumpy

Aktiv medlem
Kurets sa:
Jag tycker bara det är kul att banorna skiljer sig åt från varandra.
Vilka banor på kontinenten har du kört?

Kurets

Medlem
Stumpy sa:

Inga, vad trodde du? Och det har väl ingen annan här heller, så den frågan är väl vanligt konfrontativt happy-trams?

Däremot så är det min uppfattning från det man kan se i världscupen. Jag upplever att banorna här ofta blir för kompakta och gärna får karaktären: "U-sväng, U-sväng, U-sväng osv.." (Falun ex. hade väl 1½ raksträcka som inte var i rullgrus) på ett sätt som gör att man får väldigt långsamma banor. Min teori är att det dels är en fråga om att arrangörerna är begränsade i utrymme men vill få en lång bana och dessutom att man tänker att det ska löna sig att vara tekniskt men som egentligen bara gör att alla åker långsamt.

Nu är det ju klart så att man kan ha olika smak, men min bedömning av gårdagens bana är att det var för smalt, onödigt struliga detaljer och för mycket stig med stenar och skit som man kan köra sönder utrustningen på. Sandhålen och sandbackarna i sig är det ju inget att klaga på.

Och nej, jag har inte kört ALLA banor i Sverige heller, så min uppfattning kommer från de sex jag kört samt snacket från klubbkamrater.

bellasoda

Aktiv medlem
Kurets sa:
Stumpy sa:

Inga, vad trodde du? Och det har väl ingen annan här heller, så den frågan är väl vanligt konfrontativt happy-trams?

Däremot så är det min uppfattning från det man kan se i världscupen. Jag upplever att banorna här ofta blir för kompakta och gärna får karaktären: "U-sväng, U-sväng, U-sväng osv.." (Falun ex. hade väl 1½ raksträcka som inte var i rullgrus) på ett sätt som gör att man får väldigt långsamma banor. Min teori är att det dels är en fråga om att arrangörerna är begränsade i utrymme men vill få en lång bana och dessutom att man tänker att det ska löna sig att vara tekniskt men som egentligen bara gör att alla åker långsamt.

Nu är det ju klart så att man kan ha olika smak, men min bedömning av gårdagens bana är att det var för smalt, onödigt struliga detaljer och för mycket stig med stenar och skit som man kan köra sönder utrustningen på. Sandhålen och sandbackarna i sig är det ju inget att klaga på.

Och nej, jag har inte kört ALLA banor i Sverige heller, så min uppfattning kommer från de sex jag kört samt snacket från klubbkamrater.

Bortsett från mycket sand så tyckte jag att banan i Västerås hade ovanligt många raksträckor med bra underlag och att det fanns många tillfällen man kunde trampa på.

emmer

Ny medlem
Nu är ju längd, underlag och bredd med i reglementet så det är kanske någon annan sport "Kurets" är inne på?
Eller oxå är kommissarien för medgörlig :-)

Men visst är det svårt att få till en omväxlande bred snabb teknisk bana när man inte har "världscupsbudget".
Arrangörerna är nog alltid medvetna om vad de skulle vilja göra bättre - vare sig det är bana, faciliteter (öh? va?) eller publikarrangemang - men det är inte på kartan. Man får änna vara glad att det blir en cup öht :-)

Balans

Ny medlem
Min erfarenhet efter att ha tävlat Cx i Sverige sedan runt 2005 är att det generellt varit bra banor men med stor variation, precis som det ska vara. Har sett en del tävlingar i Europa på plats och generellt skulle jag säga att svårighetsgraden ofta är högre än i Sverige, men det går ruggigt fort ändå :)
Personligen vill jag inte se lättare/snabbare banor i Sverige. Knixen högst upp i gropen igår var både kul och ok!

Senast ändrad:

Lingon

Aktiv medlem
Körde som sagt inte gropenctossen i år, men förra året var det i alla fall en kanonbra bana. Lite svårt att köra om ibland, men det skall ju finnas sådana partier också.
Tycker det är en fantastiskt bra sandgrop för cx!

lundatok

Aktiv medlem
Kurets sa:
Vilken bana körde du? Det var ju hur mycket plats som helst? Halva banan var ju bandad 6 meter bred?

Topp