Grovhet minsta kasettring

Har ny kasett, kedja, växel och reglage så inte ens lönt att fundera över om det är det. Har även placerat kasetten på en 11hub utan spacer så kan inte vara det.

När kedjan hoppar på min minsta ring (11tandad) gnider den mot kasettringen precis ovanför. Kan inte skruva ut växeln till ett ytterligare läge. Nej kan inte vara växelörat då problemet ju kommer.ifrån främre dreven?

cerro

Aktiv medlem
trampar du framåt så kommer ju kedjan underifrån till kassetten ;) om du ligger på lilla fram och lilla bak så de blir väldigt snett lär det hoppa men annars borde det ju funka fint.
bild?

trampar du framåt så kommer ju kedjan underifrån till kassetten ;) om du ligger på lilla fram och lilla bak så de blir väldigt snett lär det hoppa men annars borde det ju funka fint.
bild?
Ja jo men den är där även när jag trampar bakåt och det var det jag gjorde nu så skulle ha sagt det.. Då kommer den alltså snett och gnider sig mot nästminsta

Du har en för bred kedja? (9/10 delad på en 11 delad drivluna)
Specsen
Status: Under behandling
1 x Shimano 105 R7000 11-speed
Växelarmslängd: Kort växelarm
Maxkapacitet: 35K
Största kassettkrans: 30T
kr​
Shimano 105 R7000
Sort cykel: Racercykel / Elcykel
Antal växlar: 11
Förhållande på kassett: 11 / 28
kr​
1 x Shimano HG-601 105 / SLX / Shimano Steps E7000 11 speed + Quick Link
0 kr​
1 x Shimano 105 R7000 11 Speed
Sort cykel: Racercykel
Förhållande på kassett: 11 / 28 / CS-R7000

Bengt-re

Aktiv medlem
Specsen
1 x Shimano 105 R7000 11-speed
Växelarmslängd: Kort växelarm
Maxkapacitet: 35K
Största kassettkrans: 30T
kr​
Shimano 105 R7000
Sort cykel: Racercykel / Elcykel
Förhållande på kassett: 11 / 28
kr​
1 x Shimano HG-601 105 / SLX / Shimano Steps E7000 11 speed + Quick Link
0 kr​
1 x Shimano 105 R7000 11 Speed
Sort cykel: Racercykel
Förhållande på kassett: 11 / 28 / CS-R7000
Ser ju rätt ut. Hmmm.... Kollat på förpackningarna att du fick rätt prylar?

Trainern sitter rakt i QR fästet?

Det låter mystiskt onekligen....

Pfaff

Aktiv medlem
Har haft samma problem högre upp på kassetten men minns tammefan inte vad det var som var fel. B-skruv? Kedjelinje? Sitter vevpartiet rätt med rätt distanser på rätt sida?

kais01

Aktiv medlem
ja, den beryktade b-skruven. och växelörat...

en annan slamkrypare är annars att kedjan ligger snett över övre spännhjulet..

Har haft perfekt indexering och kabelspänning. Grovheten har funnits där hela tiden. Nu bytte jag kabel ifrån den som kom med till en egen sen klippte jag den så har en chans till sen är de också slut. Detta är ju helt jävla omöjligt. Satans helvete!

Kolla om växeln är rätt i vart fall. Helvete alltså, antingen är jag mycket sämre på grejerna än vad jag är på själva cyklingen eller så måste ju nåt vara fel här?!?!?!?!?!?

Gar alltså både testat på trainer och på hjul. Same shit different method.

Hjälp!!!!

Bilagor

Ja nä jag vet inte vad mer jag kan göra. Indexera och spänna en kedja tar 5min. Känns som det helt omöjligen kan vara det. Däremot kan det vara andra badic grejer som växelfästning eller annat för egentligen vet jag inte hur man installerar växlar, har gjort det en gång och lär mig grejerna gång efter gång.

Det var där före det att jag satte dit ny växel, kedja, kasett och reglage. Nu har det dock växlat perfelt. Alltså problemet är inte att det växlar dåligt för det har växlat alldeles utmärkt!! Uta. Problemet är att det är helt sjukt grovt när man snurrar runt, även bakåt!

"Snurrar" och inte trampar--- för det sitter inte i pedalerna!

d_anders

Aktiv medlem
Bilden kan ju ljuga men det ser ut som att trissa hamnar fel, dvs antingen för spänd vajer eller att stoppskruven stoppar för tidigt.

d_anders

Aktiv medlem
Såg nu att den låg på näst minsta på bilden. Är det problem där med har det förstås inget med stoppskruven att göra men möjligtvis med vajerspänningen.

Jag är i alla fall helt förkrossad. Nu måste jag iofs vara extremt dålig för det blir jag varje gång jag gör nåt som bör ta kort tid.

Värsta är att jag behöver cykla ochjah vet inte ens vad som är fel...

Bilagor

Jsg gav den en liten push inåt och då blev den bättre?!? Men detta är ju fullständigt katastrof då kommer den bli böjd igen?
Och varför blir den böjd är det växelörat? Har INTE tappat cykeln då den har stått upp hela tiden.

Ja säg hellre att allt är paj så jag vet vad jag kan göra för som det är nu är allt äventyrat, vet ju inte ens var jag ska börja. 😭😭

kais01

Aktiv medlem
ot; idag körde jag av mitt växelöra i skogen, under ett fasligt krasande. korgen till nedre trissan vreds också 45 grader, ena armen alu, andra kolfiber. 20 minuter senare hade jag bytt örat och böjt till växeln. business as usual sedan.

armarna till nedre trissan är ofta rätt flexibla historier, kan behöva en push ibland, men 45 graders vridning var nog rekord för mig.

nytt växelöra kan också behöva kollas, ibland är ifästningen på ramen inte perfekt, och då blir även ett nytt öra snett.
Har misstänkt från början att det är snett, allt annat är teoretiskt omöjligt. Det är inte möjliht att ett växelöra som är väl använt håller i 10år.

Men kunde aldrig tro att det påverkade så här och då på detta sättet. För växlingen har varit bra men det är denna extrema grovhet. Ja jag tänker köpa verktyg till växelöra. Har ett mindre vanligt så börjar med ett verktyg, även om jag inte är ett fan av tanken att böja tillbaks något "expanderat".

Aja, har inte så bra koll på problem med sånt här. Det var först förra året jag började knäcka/förstöra växelöran och växlar och då är jag ändå oerhört vårdslös med hur jag tappar cyklar.

Pfaff

Aktiv medlem
Det är lättare att kolla om växelförare och kassett ligger rakt om man plockar av kedjan. Har du tillgång till en linjelaser underlättar det ännu mera.

Okej okej jag bytte precis till min sista kabel och justerade på min racer! Nu går växlarna så bra de bara kan, det går inte att ha bättre växling. Kan ju det här även om jag inte förstår hur en ändlägesinställning utan kabel kan bli helt värdelös när man sedan sätter spänning eller hur ytterlägena kan förändra sig.

Men det är ju på trainern jag vill ha den och det finns en grovhet, inte i närheten av hur pisskass det var men ändå. Ska klicka hem växelörverktyget direkt.

Tack för allt hittills och tar gärna fler tips!

jonte987

Aktiv medlem
Det räcker att följa en guide steg för steg så blir det rätt om inget är skadat eller felmonterat. Tex park tool. Framför allt slipper man tänka på samspelet, ett steg i taget bara.

Jag håller med Lord Helmet.
Sen ser kedjan ut att vara lite lång, hur ser det ut om du har på stora-stora?
Hej, om jag har för lång kedja har jag alltid haft det.. ska visa dig hur det ser ut då.

Fixade även med b-skruven igår

Bilagor

Aja, tack för alla era stålar, för tid är ju pengar säger vissa!

Och NEJ gå till en cykelaffärr skulle inte ens varit ett alternativ i vanlig tider för jag vill lära mig själv. Känns både fel och kostsamt att vara beroende av cykelaffärer.

Senast ändrad:

BFS

Aktiv medlem
Aja, tack för alla era stålar, för tid är ju pengar säger vissa!

Och NEJ gå till en cykelaffärr skulle inte ens varit ett alternativ i vanlig tider för jag vill lära mig själv. Känns både fel och kostsamt att vara beroende av cykelaffärer.
Man ska ju kunna använda ett gammalt framhjul (9mm) för att kolla hur bakväxelörat är riktat (om man inte har ett riktverktyg). Jag har varit med om konstiga saker med bakväxlar, där ett skevt öra och en skev bakväxel på nåt sätt funkat. Kanske blev din nya bakväxel droppen?

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer