Grus-status på ekerö?

DT

Aktiv medlem
Grus-status på ekerö?
Var ute i morse (lördag alltså). Finfina vägar, men väldigt mycket grus på cykelbanorna ut till Färingsö. Borde funka bra att köra racer med lite tåligare däck, typ GP 4-season, men det vore trevligt om de sopade snart...

Vippen

Aktiv medlem
Grus-status på ekerö?
Lite sent kanske, men som sagt är det mycket grus på cykebanorna till Färingsö i går. Dock var det sopat och fint förbi Skå-Edeby.

Svårt väder att klä sig i, allt från skugga, hård vind och låg ansträngning till värmande sol, ingen vind och hård ansträngning. I snitt var det lagom varmt...

gzon

Medlem
Grus-status på ekerö?
Körde ut på Färingsö idag ca kl 10-12.30 med mtb. Grusigt, som sagt, såg 2 grupper som stod vid vägen och lagade cross-/racerdäck. FRA-rundan var dock grusfri så lite tempointervaller edyl runt den hade funkat. Kändes inte som 4-season hade funkat riktigt än hela vägen dock. Det var soligt och fint inne i stan men redan vid Lovön var det dimmigt och lite rått och runt noll gissningsvis. Racern får stå 2-3 veckor till tror jag.

Bossek

Medlem
Grus-status på ekerö?
Det blev bara en kortis förra helgen så jag tog mig aldrig ut till ekerö. Delvis på grund av vädret, glömde skoöverdragen, men de gör jag inte igen.

Tänkte ge mig ut imorgon och blev lite nyfiken på vad "FRA-rundan" är för något?

/Bossek

DT

Aktiv medlem
Grus-status på ekerö?
Bossek skrev:
-------------------------------------------------------
> Tänkte ge mig ut imorgon och blev lite nyfiken
> på vad "FRA-rundan" är för något?
>
> /Bossek

Rundan via FRA. Om du kommer från stan och svänger höger efter Drottningholm så passerar du efter ett tag FRA, sedan Rörby, Lovö Kyrka (vänster där), Drottningsholms GK, sedan kommer du ut på cykelbanan igen. Eller åt andra hållet givetvis. Väldigt fin väg. :-)

mixz

Ny medlem
Grus-status på ekerö?
Bara f.k. så är det fortfarande inte sopat på cykelbanorna ut mot, och på Ekerö/Färingsö. Däremot riktigt bra på FRA-rundan och de mindre vägarna på Färingsö.

ipv6

Aktiv medlem
Grus-status på ekerö?
Elakt grus, dessutom. En liten tremilsrunda resulterade i fyra hål på framhjulet. Alla i samma slang. Och två nästan-grusvurpor, fast den ena berodde nog på akut avsaknad av luft.

glitch

Aktiv medlem
Grus-status på ekerö?
Många som stod vid sidan av vägen igår med punka. Själv körde jag CX-däck och kände mig rätt nöjd, men fick ändå en riktig smällpunka 800m från hemmet.

ipv6

Aktiv medlem
Grus-status på ekerö?
Jag har Continental Cyclocross Speed men funderar på att slänga på ett par Schwalbe Marathon tills de sopar. Fem hål på två dagar är lite mycket.

Bossek

Medlem
Grus-status på ekerö?
Tack för uppdateringarna!

Låter onekligen inte som de bästa förhållanderna. Kanske borde lägga lite tid på att slänga på ett par kraftigare däck....

Mange.

Aktiv medlem
Grus-status på ekerö?
Trevligt på grusvägarna på ekerö idag, Många glada cyklister ute på vägarna. tyvärr fick rundan hållas kort pga tidsbrist och arbete i en dålig kombination.
såg någon stackare med punka, räsern får vänta tills denna tråd säger okej, eller så får man hålla sig norr om stan på småvägarna

Pilen

Aktiv medlem
Grus-status på ekerö?
Körde bara fram till Drottningholms golfbana idag.
Cykelbanan från Brommaplan-golfbanan var rejält grusig.
Såg nog 4-5st som hade fått punktering.
(FRA varvet och ner till vattenverket fri från grus)

/->

davidi

Medlem
Grus-status på ekerö?
En sopbil i arbete siktades för en knapp timme sen på cykelbanan vid Lullehovsbron ut mot Färingsö. Hade jag inte varit så förkyld hade det blivit cykel till jobbet imorgon.

mixz

Ny medlem
Grus-status på ekerö?
Kan tillägga att nu på kvällen är det sopat från Lindö kurva (tunneln) fram till Tappström så förhoppningsvis fortsätter man till Nockebybron imorgon...

mixz

Ny medlem
Grus-status på ekerö?
Nu på morgonen var det sopat från Tappen till slottet, sista biten till Nockebybron fixar de förhoppningsvis under dagen!

mixz

Ny medlem
Grus-status på ekerö?
Den 16 mars uti nådens år 2012 mötte jag kl. 07:15 denna på Nockebybron vilket betyder att det nu är sopat hela vägen därifrån och ut på Ekerö.

Bilagor

• sopbil.JPG
    sopbil.JPG
    80.4 KB · Besök: 101

ipv6

Aktiv medlem
Grus-status på ekerö?
Åkte bil på Ekerö/Färingsö i helgen, det var något vägarbete en bit efter golfbanan. Såg ut som de reducerat g/c-vägen till en smal stig. Går det att ta sig förbi där på något vettigt sätt?

Vägarna såg ju rätt ok ut annars.

JLarsson

Aktiv medlem
Grus-status på ekerö?
Jag undrar detsamma, de håller på med nåt arbete för att skydda mälaren från utsläpp. Om det där drar ut på tiden så kommer hela vårsäsongen bli förstörd för många cyklister, för det går verkligen inte att cykla där som det ser ut nu.

Fliken

Ny medlem
Grus-status på ekerö?
Körde från innerstaden ut till FRAvarvet och vattenverket igår. FRAdelen riktigt bra. Men cykelvägarna dit genom bromma riktigt dåliga. Mkt grus och mkt frusen issörja.

DT

Aktiv medlem
Grus-status på ekerö?
davidi skrev:
> Arbetet söder om Lullehovsbron pågår
> fortfarande, och lär nog göra det ett bra tag
> till.

Fast det är inga problem att ta sig igenom. Men det är klart, om de fortfarande håller på när racersäsongen börjar så får man kanske ta bilvägen där istället.

fredrikw

Aktiv medlem
Grus-status på ekerö?
Körde på Ekerö i lördags, och ute på småvägarna på Färingsö var det riktigt bra, men shit vilket helvete att ta sig dit. Helt galet iskaos på vägen mellan Brommaplan och Drottningholm.

Jag ser fram emot när Hofvets gubbklungor på 60+ personer kommer framdundrande vid vägbygget ut mot Färingsö, man kanske skulle stå och sälja slang där på torsdagskvällarna ;-)

DT

Aktiv medlem
Grus-status på ekerö?
fredrikw skrev:
> Jag ser fram emot när Hofvets gubbklungor på 60+
> personer kommer framdundrande vid vägbygget ut
> mot Färingsö, man kanske skulle stå och sälja
> slang där på torsdagskvällarna ;-)

Eller kanske filma?

saltgurkan

Aktiv medlem
Grus-status på ekerö?
fredrikw skrev:
> Körde på Ekerö i lördags, och ute på
> småvägarna på Färingsö var det riktigt bra,
> men shit vilket helvete att ta sig dit. Helt galet
> iskaos på vägen mellan Brommaplan och
> Drottningholm.
>

Jao, 240 dubb och fram och bak och man är safe, men det blir rätt tungrullat där man kommer ut på barmark :)......

Ridley

Aktiv medlem
Grus-status på ekerö?
fredrikw skrev:

> Jag ser fram emot när Hofvets gubbklungor på 60+
> personer kommer framdundrande

Du är en generaliserande dömande manschauvinistisk produkt av systemet. Vi är faktiskt medlemmar av alla tre kön i klubben. Fy dig.

;-)

JLarsson

Aktiv medlem
Grus-status på ekerö?
Alla som bor på Färingsö längtar också efter 60+ klungorna med tre-fyra i bredd på de smala vägarna runt Kungsberga och Sånga Säby.

DT

Aktiv medlem
Grus-status på ekerö?
kitzblitz skrev:
> Men, hur många klungor finns det där alla är
> 60+? Eller kör de 60+ km/h? Det var snabbt det!

Det är klart att de är snabba, de tränar ju för SUB 10 på Vättern. Inte som oss vanliga söndagscyklister som bara lallar runt helt mållöst på vägarna!

Fliken

Ny medlem
Grus-status på ekerö?
Om man stör sig på en cykelklunga längst ut på Färingsö, så hade man stört sig på ngt annat om klungan inte funnits där. Ergo, felet ligger inte i cyklingens existens där och då, utan hos en person som i allmänhet "är störd" och letar omedvetet efter ngt att hänga upp sitt miserabla liv kring. Vi har alla sett dem, energitjuvarna. Grannen som klagar på oljud, hundägaren som hötter med näven i skogen, surisen som minsann skall hålla sin plats på trottoaren, den fina frun på golfklubbsresturangen. De liksom letar efter situationer där man kan störa sig, de verkar leva och nära sig av sådant.

Nu skall jag på jävelskap le lite extra åt nästa surpelle, så blir de kanske lite perplexa.

nypan

Aktiv medlem
Grus-status på ekerö?
JLarsson skrev:
> Alla som bor på Färingsö längtar också efter
> 60+ klungorna med tre-fyra i bredd på de smala
> vägarna runt Kungsberga och Sånga Säby.

Som unisont och enhetligt pekar långfinger åt lokalbefolkningen när dom försöker passera med bil på väg hem.

JMT

Aktiv medlem
Grus-status på ekerö?
Om folk inte körde i klunga skulle det ju bli 20-30 omkörningar istället för 1-2 större omkörningar.

Tycker de flesta Mälaröbor kan hantera omkörningar på ett vettig sätt. Skulle inte cyklisterna finnas där så finns ju ändå hästarna, traktorerna och mopparna som brukar bestå av infött folk. Dessutom finns ju de så kallade söndagsbilisterna (utbölingar) som håller hastighetsgränserna.

Däremot tycker jag att bl.a. vi i Fredrikshof borde vara försiktigare på vägen mellan Färingsö kyrka och Sånga Säby. Tycker det händer lite väl ofta att klungor kör genom kurvorna långt åt vänster där som om vägen vore enkelriktad. Inte kul för någon part vid möte i kurvan.

Topp