grusvägslopp

Pär L

Ny medlem
grusvägslopp
Det närmaste vi kommer i Sverige borde vara Glasrikeresan som startade i Kosta 2009 och 2010. Av ekonomiska skäl fick de ställa in 2011 och förra året blev det inget.

Har hört ryktesvägen att det kan vara något på gång i år. Men det verkar tveksamt, man borde ha släppt ett datum vid det har laget.

DSC_0337.JPG

Appel

Aktiv medlem
grusvägslopp
Gick det inte något i skogarna mellan Rättvik och Falun härom året också? Hittar inget om det nu dock. Någon som har koll??

Cxdave

Ny medlem
grusvägslopp
Cykel och fjäll Grand Prix gick för några år sedan med start och mål i FAlun.

Tror tyvärr att det blev en engångsföretlse, banan var grymt fin med mycke klättring och en hel del grusväg.

HåkanC

Aktiv medlem
grusvägslopp
Cxdave skrev:
-------------------------------------------------------
> Cykel och fjäll Grand Prix gick för några år
> sedan med start och mål i FAlun.
>
> Tror tyvärr att det blev en engångsföretlse,
> banan var grymt fin med mycke klättring och en
> hel del grusväg.

Enl den här kartan: http://www.teamcykelfjall.se/karta.html
verkar det ha varit en del grusväg, men inte vad jag skulle kalla "en hel del".
Men jag cyklade inte loppet.

/Håkan

Appel

Aktiv medlem
grusvägslopp
Rent allmänt tycker jag att det vore roligt med fler grusvägslopp. Det är ju sådan vurm för att cykla på dålig gatsten så varför inte grusväg? Sen borde det väl vara lättare att avlysa grusvägar än asfaltvägar? Eller? Lättare att få till fina bansträckningar då utbudet av vägar blir så mycket större om man inkluderar grusvägar.

Sen är det ju skillnad på grusvägar och grusvägar. Vissa grusvägar är ju släta som sammet. En av mina favoriter är denna: https://maps.google.se/maps?q=sille...76&spn=0.029128,0.08832&hnear=Sillen&t=m&z=14

Redigerat kartlänken hit och dit. Nu ska den stämma...

Senast ändrad:

gandhi

Aktiv medlem
grusvägslopp
Kanske något för Randonneursvängen? Lägga bansträckningen så att grusvägar prioriteras.
T ex en serie med 10-, 20- och 30-milalopp på grusvägar genom somrig landsbygd.
sommar.jpg

Titan- och stålcrossar utrustade med Panaracer Paseladäck skulle nog blir en vanlig företeelse på dessa lopp...

/K

cerro

Aktiv medlem
grusvägslopp
gandhi skrev:
> Kanske något för Randonneursvängen? Lägga
> bansträckningen så att grusvägar prioriteras.
> T ex en serie med 10-, 20- och 30-milalopp på
> grusvägar genom somrig landsbygd.
>
>
> Titan- och stålcrossar utrustade med Panaracer
> Paseladäck skulle nog blir en vanlig företeelse
> på dessa lopp...
>
> /K

Den vägen liknade den jag och 3 kompisar körde i somras. Blev en 24mils runda från Mullsjö till Kullaberg med lite grusvägspartier med, fint. Speciellt med högprofil och Continental Competitiondäck som jag körde ;)

Västboloppet finns ju med om man vill ha lite kortare och tävling på grusväg. Om de inte ändrat banan sen jag körde sist

HåkanC

Aktiv medlem
grusvägslopp
gandhi skrev:
> Titan- och stålcrossar utrustade med Panaracer
> Paseladäck skulle nog blir en vanlig företeelse
> på dessa lopp...

Rammaterialet har ingen betydelse för den upplevda komforten hos cykeln,
inte heller ramens stabilitet.

Att sittställningen är bra och att ramen har plats för tillräckligt breda däck, och kanske även skärmar med tanke på Den Svenska Sommaren, är mycklet viktigare.
Om vikten samtidigt kan hållas nere är förstås inte heller någon nackdel, många grusvägar är brantare än de närliggande större, bredare asfaltvägarna.

/Håkan

cerro

Aktiv medlem
grusvägslopp
gandhi skrev:
> Stil Håkan, stil. Steel is stil :-)
> /K

Står det om de i Tour? Isåfall hade Campagnolo vunnit växeltester och italienska och franska ramar ramtester.

Aeromiten

Ny medlem
grusvägslopp
erskaperska skrev:
> @städar_sällan - ju mer desto bättre...
>
> Utbudet verkar begränsat så man får inte vara
> för kräsen

Ok.

Tjusttrampet har en bra bit som inte är asfalt. Har inte kört loppet(blir första gången i år) men jag har varit och rekat lite.

Barncancertrampet Växjö (som vad jag har förstått ska köras i år igen)har också många sektioner som inte är asfalt.Loppet går mest på joggingspår och cykelbanor. Finns dock lite vanlig grusväg också.

geologen

Aktiv medlem
grusvägslopp
Många grusvägar är förmodligen enskilda vägar också. Nästan undantagslöst är enskilda vägar tillåtna att cykla på, oavsett vad vägens ägare anser, men att arrangera lopp på dem är nog en annan sak.

gandhi

Aktiv medlem
grusvägslopp
Just därför är kanske randonneurformen lämplig.

Saxat från http://www.fredrikshof.se/2765 med reglerna för Brevets Randonneurs Mondiaux:
"Artikel 5
Då dessa lopp inte är att betrakta som tävling, anses varje deltagare vara ute på en privat tur. Deltagaren skall följa regler och föreskrifter som råder längs färdvägen samt följa polisens bestämmelser."

/K

geologen skrev:
> Många grusvägar är förmodligen enskilda vägar
> också. Nästan undantagslöst är enskilda vägar
> tillåtna att cykla på, oavsett vad vägens
> ägare anser, men att arrangera lopp på dem är
> nog en annan sak.

Arsozath

Aktiv medlem
grusvägslopp
geologen skrev:
> Många grusvägar är förmodligen enskilda vägar
> också. Nästan undantagslöst är enskilda vägar
> tillåtna att cykla på, oavsett vad vägens
> ägare anser, men att arrangera lopp på dem är
> nog en annan sak.

Det beror på var i Sverige man är. Här i Småland finns det gott om grusvägar som är allmän väg. Finns hur mycket som helst. Det är likadant i Norrland och säkert på en del andra platser också för den delen.

HåkanC

Aktiv medlem
grusvägslopp
Från http://sv.wikipedia.org/wiki/Grusväg
"Förekomsten av grusvägar varierar mellan olika områden. I Skåne och i Stockholms län är de mindre vanliga och förekommer mestadels på enskild väg. I Småland och i större delen av Norrland är de däremot vanligt förekommande även som allmän väg och utgör en stor del av det totala vägnätet."

I Trafikverkets vägdatabas går det att se typen av väg
https://nvdb2012.trafikverket.se/SeTransportnatverket#
I popup-fönstret längst upp till höger trycker man fram "väguppgifter" och "slitlager". Asfaltvägar är röda och grusvägar gröna.

/Håkan

Selast

Ny medlem
grusvägslopp
Vemdalen Bike Challenge går mestadels på grusväg. En del lättare stig på mitten men långa fina gruspartier är det. Brukar vara litet startfält så det finns god chans att vinna en tävling för omväxlingsskull.

geologen

Aktiv medlem
grusvägslopp
Väldigt många grusvägar är enskilda vägar som används vid skogsavverkning. Fast de är sällan intressanta att cykla på eftersom de många gånger slutar mitt inne i skogen...

jonas-ni

Aktiv medlem
grusvägslopp
gandhi skrev:
> Kanske något för Randonneursvängen? Lägga
> bansträckningen så att grusvägar prioriteras.

PeterT hade tänkt att en av CK Distans 20-milare skulle vara så. Han har rekat en bana som är mer än tre fjärdedelar stig, grus- och traktorväg, lämplig för cx. Men det blir inte av som brevet för det fungerar inte med stämpelställen.

Det är möjligt att det blir något annat av den rundan i framtiden.

GoranS

Aktiv medlem
grusvägslopp
Det går inte att göra en permanent av den då? Där behövs väl inte stämplingar utan typ foto vid lämpligt landmärke/byggnad/skylt kan utgöra dokumentation.

NLC

Aktiv medlem
grusvägslopp
GoranS skrev:
> Det går inte att göra en permanent av den då?
> Där behövs väl inte stämplingar utan typ foto
> vid lämpligt stubbe/gran/kalhygge kan utgöra
> dokumentation.

Kan ju kanske bli lite svårt att hitta det unika ? ;-)

Miss Lycka

Ny medlem
grusvägslopp
NLC skrev:
> GoranS skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det går inte att göra en permanent av den
> då?
> > Där behövs väl inte stämplingar utan typ
> foto
> > vid lämpligt stubbe/gran/kalhygge kan utgöra
> > dokumentation.
>
> Kan ju kanske bli lite svårt att hitta det unika
> ? ;-)

En stock borde vara unikt i skogen.

Arsozath

Aktiv medlem
grusvägslopp
geologen skrev:
> Väldigt många grusvägar är enskilda vägar som
> används vid skogsavverkning. Fast de är sällan
> intressanta att cykla på eftersom de många
> gånger slutar mitt inne i skogen...

Fel igen. Det är inte grusvägar utan skogsvägar. Dessa brukar inte vara grusade som en grusväg utan med betydligt grövre sten eller inte alls beroende på underlag. Och precis som du säger slutar dom ofta med en vändplan eller motsvarande. Men det är i sambandet helt irrelevant eftersom det finns tillräckligt med grusvägar för att ta sig från punkt A till B iaf.

Kneecap

Aktiv medlem
grusvägslopp
Miss Lycka skrev:
> NLC skrev:
> -----
> > GoranS skrev:
> >
>
> > -----
> > > Det går inte att göra en permanent av den
> > då?
> > > Där behövs väl inte stämplingar utan typ
> > foto
> > > vid lämpligt stubbe/gran/kalhygge kan
> utgöra
> > > dokumentation.
> >
> > Kan ju kanske bli lite svårt att hitta det
> unika
> > ? ;-)
>
> En stock borde vara unikt i skogen.

Tjena!

Bigmollo skulle ju bli överlycklig om han fick cykla runt och leta stock att ta kort på...

NLC

Aktiv medlem
grusvägslopp
Kneecap skrev:
> Miss Lycka skrev:
> -----
> > NLC skrev:
> >
>
> > -----
> > > GoranS skrev:
> > >
> >
>
> >
> > > -----
> > > > Det går inte att göra en permanent av den
> > > då?
> > > > Där behövs väl inte stämplingar utan
> typ
> > > foto
> > > > vid lämpligt stubbe/gran/kalhygge kan
> > utgöra
> > > > dokumentation.
> > >
> > > Kan ju kanske bli lite svårt att hitta det
> > unika
> > > ? ;-)
> >
> > En stock borde vara unikt i skogen.
>
> Tjena!
>
> Bigmollo skulle ju bli överlycklig om han fick
> cykla runt och leta stock att ta kort på...

+ANNAT ;)

Petert

Aktiv medlem
grusvägslopp
Trevlig tråd...precis som jonas-ni har hunnit kommentera så var det nyss en 20-milsbrevet på gång med minst 75% obelagd väg. Jag kom i och för sig på ett rätt enkelt sätt att sköta verifieringen men framkomlighetsklausulen i randonnéreglementet fick mig att backa i höstas. Alldeles innan snön omöjliggjorde rekning på traktorvägar och annat trevligt bestämde jag mig för att åtminstone tillfälligt skrinlägga ursprungstanken och istället välja att köra varvet som en 21-22 mil lång Grus, Gräs och Cross Special. Super Special menar jag.

Jag lovar, och jonas-ni kan nog intyga, att det finns ruskigt roliga vägar här och var. På denna bana handlar det även om att ta sig fram på några få partier med kortare stigar och kanske något lyft. De finns med för att koppla ihop återvändsvägar som är så roliga att det vore kriminellt att inte cykla på dom. Både grussmiskare och grusskeptiker kommer att få svårt att inte gilla den här slingan. Det är dock inte lerheaven för crossnördar.

Under våren hamnar de sista bitarna på rätt plats och då kan jag antagligen konstatera att asfalt står för mindre än 20%.

Man passerar faktiskt happy-kända Karmansbo Herrgård, fast innan kakbuffén öppnar, alltså INGEN kakbuffé men en fint kök som säkert tar gruppbeställningar på exklusiva pastallrikar.

GoranS tanke om en permanent är mycket bra. Vi får skapa en sån av denna runda och begära foton på fina torp, helst inga stockar. Då är det inte heller långt kvar till att den 30-milsbrevet som jag har i huvudet tar verklig form och permanentas som permanent.

Det känns som att tiden är rätt för att improvisera en inbjudan här och nu:

Startplats: Westerqvarns servering, Mölntorp, Hallstahammar
Starttid: Lördagen 1 juni kl 7.00.

Maxtid: Det är ingen brevet, alltså inga tider att förhålla sig till. (utom om man vill vara med om efterfesten, se nedan)
Stämpelkort Inga
Gps: Fil
Papperskarta: Ta med din egen.
Traditionell kompass: inte så dumt om man envisas med att cykla ensam och inte har lekt utmed hela slingan som barn (lita aldrig på att en gps hjälper dig hela vägen).

Principer: Alla ska med.
Grupper: Beroende på hur många som kommer och hur målsättningarna ser ut.

Grillfest på Westerqvarn vid återkomst. Vandrarhem och Bed & Breakfast finns alldeles intill.

-----------------

Slingan, oerhört summarisk (gps-fil i vår): Strömsholm-Köping-Västra Skedvi-Karmansbo-Gisslarbo-Lersäter-Kölsta-Hallstahammar-Mölntorp-Strömsholms slott-Mölntorp.

Totaltid för en vältränad grupp som inte kör för fullt (och som inte bonkar) kommer säkert röra sig kring 12-13 timmar. Det är ingen speciellt kuperad terräng men backarna som finns bromsar ofta den redan relativt låga (med asfaltmått mätt) marschfarten effektivt. 17-18 mil grus blandat med ännu mjukare underlag suger inte bara fart utan förstås också mycket kraft. Mycket energipåfyllning går åt. Det finns mat och fika utmed rutten inklusive en arrangerad matkontroll utmed det mest näringslivsglesa partiet, som måste till om vi ska slippa ha ryggsäckar.

Mer info när vägarna är fasta igen.

/Peter
------

edit: datumet för loppet

Senast ändrad:

gandhi

Aktiv medlem
grusvägslopp
Hmm, jag som tänkte köra 20-mila från Tumba den 6 juni. Två 20-mila med en vilodag mellan känns lite tufft. Ska fundera...
Verkar vara ett kanonupplägg Petert.
/K

Petert

Aktiv medlem
grusvägslopp
Jippi, två lyckliga i alla fall!

gandhi, du behöver inte få såna problem med återhämtningen. Jag upptäckte nyss att datumet inte alls passade mig heller. Nytt datum blir lördagen den 1 juni. Hoppas att det inte blev sämre för dig nu.

Den som är observant noterar att 1 juni är dagen som vi, CK Distans i Västerås, även har en normal 20-milare. Det blir två lopp samma dag men det löser sig. Utom för den som vill cykla båda två.

/Peter

grusvägslopp
Petert,

Är sträckan kuperad eller rätt flack? Är lite sugen att köra som ett långpass inför VR. Antar att jag borde kunna ta mig runt på en Planet X Kaffenback med lite grövre däck?

johanssonms

gandhi

Aktiv medlem
grusvägslopp
1 juni är ju mycket bättre! Mina Challenge Grifo XS-däck kommer att passa perfekt till detta. Ska bara förankra detta hemma...
/K

Petert

Aktiv medlem
grusvägslopp
johansonms: Det är ju delvis subjektivt om det är det ena eller det andra. Jag skulle ändå vilja säga att den av de flesta nog kommer att anses vara flack.

Effekten av vägar utan asfalt, som jag var inne på tidigare, blir ju att då marschfarten är så mycket lägre, blir ju ingångshastigheten till motlutet lägre. Följdaktligen uppfattas svaga motlut som branta. Detta resonemang baseras förstås på att referensramarna kommer från landsvägen.

Jag rekommenderar starkt minst 32 mm-däck.

/Peter

MattiasK

Medlem
grusvägslopp
heklamama skrev:
> Jag gillar hur tråden utvecklas.
> Grusvägsrandoné!
>
> Något att drömma om.
> (Feberdrömma just nu)

Jo, det har ju funkat alldeles utmärkt för dig tidigare :)

Alfsomfan

Aktiv medlem
grusvägslopp
Låter fantastiskt! Synd att det krockar med siljan runt som redan är bokad.
Bärketrampen är ett annat lopp som delvis går på grus. Kan varmt rekommenderas.

Petert

Aktiv medlem
grusvägslopp
gandhi skrev:
> 1 juni är ju mycket bättre! Mina Challenge Grifo
> XS-däck kommer att passa perfekt till detta. Ska
> bara förankra detta hemma...
> /K

Challenge Grifo XS. Vilket namn, vilka skönheter...varför lufsar man omkring med sina svennesulor när Challenge Grifo XS finns? Borde egentligen vara obligatoriska på alla crossar som kommer till Westerqvarn 1 juni ;-)

Det ser för övrigt ut som att vi kan bli ett rejält gäng som letar sig fram längs Västra Mälardalens tracks & paths den lördagen.

/Peter

baggy

Aktiv medlem
grusvägslopp
Jag och Fredrik funderar på att köra typ halva fast ändå huvudsakligen grus för att kunna lägga lite tid på att hjälpa till med arrangemanget. Varit med och rekat lite och det är riktigt fina grusvägar.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer