GRX400 eller Tiagra för hydraulisk skivbroms

DanielS

Aktiv medlem
Funderar på att uppgradera till hydraulisk skivbroms. Ska sitta på en gravel-cykel (även pendling) som idag har mekanisk skivbroms av lägre kvalitet som jag inte får att fungera bra (jämfört med billiga hydrauliska mtb-bromsar och ultegra fälgbroms). Budgeten är ju egentligen redan överskriden men ska man ändå köpa något så vill jag ha "tillräckligt" bra.

Alt 1. nya reglage+bromsok. Tiagra går att hitta ett set för strax under 3000kr, GRX400 verkar kosta runt 800kr mer om jag räknar rätt. Omdömet verkar vara att GRX400 har lite bättre ergonomi? Är det värt att betala extra för GRX 400? Jag har reglage i nyskick samt (mindre bra) fungerande bromsok som kan säljas för att delfinansiera detta :-)

Alt 2 skulle ju vara att försöka fixa lite mer med nuvarande Tektro bromsar, kolla över skivor, nya/andra belägg och fixa kompressionsfria höljen (Jagwire Road Pro?). Men med varje köp som måste göras gör ju att nya reglage och bromsar känns vettigare?

Alt 3 är väl nya mekaniska skivbromsar. TRP spyre verkar kosta 1400kr+ev nya wire-höljen. Då känns hydrauliska Tiagra som mer prisvärt alternativ då jag är säker på att det blir tillräckligt bra?

Rholm

Aktiv medlem
Tiagra 4720/4725 är ju uppdaterade och har samma form som nuvarande 105/Ultegra osv. Gamla Tiagrareglagen med klumpen hade jag undvikit.

HåkanC

Aktiv medlem
Om du har en tight budget för uppgraderingarna som du måste hålla tycker jag att du bör börja med Alt 2
och då 1st endast kompressionsfria(?) bromshöljen, typ Jagwire Road Pro
Läs mer här: https://www.cxmagazine.com/mechanical-monday-upgrade-compressionless-brake-housing
Förhoppningsvis räcker det, men om inte så skulle jag då som nästa steg byta bromsbelägg, till tex
SwissStop EXOTherm 2

Förhoppningsvis räcker detta så att du slipper att göra fler riktigt dyra uppgraderingar,
istället tycker jag att du bör spara så mkt pengar att du kan köpa en ytterligare cykel,
en som du är nöjd med från början
Men du bör förstås behålla din nuvarande som pendlar/vinter/reserv/whatever-cykel

DanielS

Aktiv medlem
Om du har en tight budget för uppgraderingarna som du måste hålla tycker jag att du bör börja med Alt 2
och då 1st endast kompressionsfria(?) bromshöljen, typ Jagwire Road Pro
Läs mer här: https://www.cxmagazine.com/mechanical-monday-upgrade-compressionless-brake-housing
Förhoppningsvis räcker det, men om inte så skulle jag då som nästa steg byta bromsbelägg, till tex
SwissStop EXOTherm 2

Förhoppningsvis räcker detta så att du slipper att göra fler riktigt dyra uppgraderingar,
istället tycker jag att du bör spara så mkt pengar att du kan köpa en ytterligare cykel,
en som du är nöjd med från början
Men du bör förstås behålla din nuvarande som pendlar/vinter/reserv/whatever-cykel

Ok, tack för konstruktivt förslag.

En till cykel har jag inte plats för eller behov av fn, har redan 3st. Jag vill gärna ha en relativt billig cykel jag vågar parkera vid jobbet och ta med på touring. En från början billig cykel med uppgraderade grejer känns ologiskt nog mer ok att ställa på lite osäkra ställen.

Topp