Guide i gaffel-djungeln

Guide i gaffel-djungeln
Kan inte någon förbarma sig och göra en bra, enkel och överskådlig guide mellan de olika märkena i gaffelträsket? Främst på märkena Manitou, RockShox, Fox och Marzoochi.

Typ helst så man fattar vilken gaffel som är XC, Trail, Enduro. Det är typ de tre grupperna av gaffel som jag är intresserad av.

Och så att man förstår vad tex Fox motsvarighet till RS Pike heter.

Gärna med extra fokus på gafflarna Pike, Revelation, Yari. Samt Fox 32, 34 och 36 och sist men inte minst Marzoochi Bomber Z1 och Z2.

Anders Lantz

Aktiv medlem
Guide i gaffel-djungeln
Typ så här.

32 Xc
34/35 Trail
35 till 38 Enduro
Rs Sid= Fox 32
Rs Pike= Fox 34
Rs Lyrik= Fox 36
Rs Zeb= Fox 38

Själv har jag bytt från Fox 36 grip2 till Manitou Mezzer på enduron Det var verkligen ett uppvaknande.

Maakus

Aktiv medlem
Guide i gaffel-djungeln
Kan inte någon förbarma sig och göra en bra, enkel och överskådlig guide mellan de olika märkena i gaffelträsket? Främst på märkena Manitou, RockShox, Fox och Marzoochi.

Typ helst så man fattar vilken gaffel som är XC, Trail, Enduro. Det är typ de tre grupperna av gaffel som jag är intresserad av.

Och så att man förstår vad tex Fox motsvarighet till RS Pike heter.

Gärna med extra fokus på gafflarna Pike, Revelation, Yari. Samt Fox 32, 34 och 36 och sist men inte minst Marzoochi Bomber Z1 och Z2.
Manitou:
Pro
Expert
Comp

Olika
Dorado = DH
Mezzer = Enduro
Circus = Dirtjump
Mastodon = Fatbike

Enduro/All mountain
Mezzer
Mattoc (27,5" 140-170mm)

Trail/XC
Mattoc (29" 100-140mm)
R7
Machete
Markhor

Dämpare
Mara
McLeod

Typ. ish.
På ett ungefär.

Senast ändrad:

josofin

Aktiv medlem
Guide i gaffel-djungeln
Helt sjukt, satt just i samma tanke när den här tråden dök upp... Någon får gärna utveckla lite till...typ skillnaden på fox performance vs factory och RS select vs ultimate... samt varför ni föredrar den ena gaffeln framför den andra... Är i ett läge där jag tyvärr sannolikt måste byta ut min Fox 36 Float Performance... tips? Finns det andra märken som är värt att titta på?

glitch

Aktiv medlem
Guide i gaffel-djungeln
Kompletterar lite

32 Xc
34/35 Trail
35 till 38 Enduro
Rs Sid= Fox 32
Rs Pike= Fox 34 / DVO Sapphire / marzocchi z2
Rs Lyrik= Fox 36 / DVO Diamond Beryl och Onyx SC / marzocchi z1 (som är en fox36)
Rs Zeb= Fox 38

Sid finns numera i 35mm om den har 120 slag. I 100 mm utförande är den i regel 32mm fortfarande.

Mback72

Aktiv medlem
Guide i gaffel-djungeln
Helt sjukt, satt just i samma tanke när den här tråden dök upp... Någon får gärna utveckla lite till...typ skillnaden på fox performance vs factory och RS select vs ultimate... samt varför ni föredrar den ena gaffeln framför den andra... Är i ett läge där jag tyvärr sannolikt måste byta ut min Fox 36 Float Performance... tips? Finns det andra märken som är värt att titta på?
FOX:
Rhythm: (FIT)Grip-dämpare, ev. enklare luftfjäder?, enklare (tyngre) legering i underbenen.
Performance: (FIT)Grip-dämpare.
Performance Elite: FIT4 eller Grip2-dämpare.
Factory: FIT4 eller Grip2-dämpare, Kashimabeläggning på innerbenen.

32 och 34 SC: Step Cast. Lättare underben. Max 120mm slag.

(FIT)Grip-dämpare: Lite enklare dämpare med inställbar kompressions- och returdämpning. Lockout.

FIT4-dämpare: En mera avancerad dämpare med inställbar hög- och lågfartskompression samt retur. Lockout.

Grip2-dämpare: En mera avancerad dämpare med inställbar hög- och lågfartskompression samt hög- och lågfartsretur. Ingen lockout.

sdx

Aktiv medlem
Guide i gaffel-djungeln
Manitou mezzer är den som är enklast att göra stor service på själv bara man har en nersvarvad 8mm hylsa lång. Och troligen den som är enklast att fixa själv om man är lagd åt det hållet.

Tomcaten

Aktiv medlem
Guide i gaffel-djungeln
Inte mycket prat om slaglängden när mest ytterbensmåttet har varit i fokus.

Men för det hippa trenduro så är nog 180mm max men när en kvick åkare kan klämma ut mera fart med en mindre/kortare gaffel beror det nog mera på tekniken och troligt att ett team står bakom med en ny gaffel om det händer något.
180 och 190(som jag har) ökar bekvämligheten lite mera och försäkringsskyddet ökas också mera och det är aldrig fel.

Ustzeust

Aktiv medlem
Guide i gaffel-djungeln
Revelation och pike delar chassi precis som Yari och lyrik.
Revelation och Yari är billigare och har motion Control-dämpare med begränsade inställningsmöjligheter .
Lyrik o pike har väll i regel Charger 2.1 nu, där ultimate har hög- och lågfart-kompressions inställning och rebound mens select har lågfart och rebound.

Pike fanns med lockout, kanske finns nu också. Hette rct tror jag, köp inte det, helt jävla onödigt. Bättre att satsa på hög och lågfartsrattar, har rc2 med i namnet då

SocialGimp

Aktiv medlem
Guide i gaffel-djungeln
Med inspiration och snodd (men dubbelkollad) info från ovanstående inlägg har jag knåpat ihop en video, mest för att sammanfatta allt för egen del. Inte så mkt nytt mot vad som sagts ovan och inte så djuplodande men vid intresse finns videon här:

sdx

Aktiv medlem
Guide i gaffel-djungeln
Och troligtvis den man får skruva mest på också;-)
Om det nu är som du TROR så behöver man inte en massa special verktyg och special oljor för att få en gaffel att fungera det är bara att se i trådar vilka som är mest problem med
och hur dom är uppbyggda rena stenåldern och dom flesta tillverkare vill inte utveckla gafflarna till det bättre.
men det finns några märken som inte behövs en massa hokuspockus och handpåläggning och ett gäng gråterskor som ser riktigt trevliga ut invändigt och ett hot tips det är inte Fox Och inte Rock-Shox för dom måste man ju skicka till en expert firma som oftast blir i rekommendationen.

wukkaN

Aktiv medlem
Guide i gaffel-djungeln
Om det nu är som du TROR så behöver man inte en massa special verktyg och special oljor för att få en gaffel att fungera det är bara att se i trådar vilka som är mest problem med
och hur dom är uppbyggda rena stenåldern och dom flesta tillverkare vill inte utveckla gafflarna till det bättre.
men det finns några märken som inte behövs en massa hokuspockus och handpåläggning och ett gäng gråterskor som ser riktigt trevliga ut invändigt och ett hot tips det är inte Fox Och inte Rock-Shox för dom måste man ju skicka till en expert firma som oftast blir i rekommendationen.
Har du något tips på en sån futuristisk gaffel? Det låter ju fantastiskt om det du säger stämmer, håll det inte för dig själv.

glitch

Aktiv medlem
Guide i gaffel-djungeln
Har inte upplevt nåt hokus pokus med min fox 36a med grip. Rock shox däremot känns betydligt mer hokus pokus med dämpare som ska luftas och grejas med.

aribr

Aktiv medlem
Guide i gaffel-djungeln
Enligt den 145 sido långa tråden om Mezzer på mtbr (jag har läst nästan hela, funderar själv på den gaffeln) så är det rätt många som behover meka för att få gaffeln som de vill. Bra att det verkar vara enkelt men jag tror inte att den är helt lös vid "hokus pokus".

sdx

Aktiv medlem
Guide i gaffel-djungeln
Enligt den 145 sido långa tråden om Mezzer på mtbr (jag har läst nästan hela, funderar själv på den gaffeln) så är det rätt många som behover meka för att få gaffeln som de vill. Bra att det verkar vara enkelt men jag tror inte att den är helt lös vid "hokus pokus".
Det är väl bara att se i vissa trådar vad dom håller på med om du tro att tillverkarna tillverkar en gaffel som skall passa alla så tror du fel.
Det handlar om vikt körstil och vilken terräng man kör i och dom bygger inte gafflar efter ett specifikt land men dom testar i ett specifikt land och ställer in gafflarna där efter det är det samma på mc sidan.

H.

Aktiv medlem
Guide i gaffel-djungeln
Hur många RS- eller Foxgafflar går det per såld Manitou? 1000?
Hur månfa RS- eller Fox-gafflar går det per såld DVO/Öhlins? 10000?

Det är inte konstigt om det finns fler trådar om Fox/RS. Snarare vore det konstigt om det inte fanns det.

sdx

Aktiv medlem
Guide i gaffel-djungeln
Har inte upplevt nåt hokus pokus med min fox 36a med grip. Rock shox däremot känns betydligt mer hokus pokus med dämpare som ska luftas och grejas med.
Behövs lite special verktyg Hade en sc 34 på en cykel och gafflen var en sån besvikelse att jag sålde hojen och det var en oem men performance som satt på hojen.
Så socialgimp har fel där han påstår att det endast är rythm som är oem i sin video.

sdx

Aktiv medlem
Guide i gaffel-djungeln
Hur många RS- eller Foxgafflar går det per såld Manitou? 1000?
Hur månfa RS- eller Fox-gafflar går det per såld DVO/Öhlins? 10000?

Det är inte konstigt om det finns fler trådar om Fox/RS. Snarare vore det konstigt om det inte fanns det.
Hur många fox, rs är det som är sålda som oem något du borde reflektera över då dom andra inte säljs som oem.
Du kan testa vid fox t,e,x på en oem gaffel om dom vill ta i den troligen så hänvisar dom till den som sålt cykeln.

SocialGimp

Aktiv medlem
Guide i gaffel-djungeln
Behövs lite special verktyg Hade en sc 34 på en cykel och gafflen var en sån besvikelse att jag sålde hojen och det var en oem men performance som satt på hojen.
Så socialgimp har fel där han påstår att det endast är rythm som är oem i sin video.
Det jag menar är att Rythm inte säljs i lösvikt, utan bara med kompletta hojar (bara för det är det säkert ngn jävel som hittar en Rythm till salu ngnstans). Att Rythm är en OEM-gaffel är den gängse jargongen på t ex Pinkbike o mtbr även om det kan vara missvisande. Jag menar alltså inte att det är endast Rythm som kan vara om-"brandad".
Häpp!

sdx

Aktiv medlem
Guide i gaffel-djungeln
Det jag menar är att Rythm inte säljs i lösvikt, utan bara med kompletta hojar (bara för det är det säkert ngn jävel som hittar en Rythm till salu ngnstans). Att Rythm är en OEM-gaffel är den gängse jargongen på t ex Pinkbike o mtbr även om det kan vara missvisande. Jag menar alltså inte att det är endast Rythm som kan vara om-"brandad".
Häpp!
Tron kan förflytta berg om man läser vad pinkebike mtbr som är från landet i väster.
Det bästa är att ta reda på fakta själv.

sdx

Aktiv medlem
Guide i gaffel-djungeln
Häpp!

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer