GXvevar vs resten av världen

tmalm

Aktiv medlem
Hej!
Beställt ny cykel med GXdrivlina och villhöver trimma den lite och har kikat på olika vevar, har ett par XTR 970 men de verkar väga typ samma, kolvevar... ja det är ju trevligt men liiiite dyra kanske?
Är det ens värt att byta vevar eller är GX tom riktigt bra?

/T

weldion

Aktiv medlem
Hej!
Beställt ny cykel med GXdrivlina och villhöver trimma den lite och har kikat på olika vevar, har ett par XTR 970 men de verkar väga typ samma, kolvevar... ja det är ju trevligt men liiiite dyra kanske?

/T
Finns GX-vevar i kolfiber. Kanske vore något?

jonte987

Aktiv medlem
Om den är vägd med en alu klinga så är den ca 50 gram lättare än en vanlig GX.
Känns dyrt.
Kanske kommer med stålklinga men i så fall kör jag hellre NX med aluklinga.

Anders Lantz

Aktiv medlem
Hej!

/T
Gx vevarna kanske inte ser så kul ut men fungerar väldigt bra.
Så om du inte ska jaga gram med ett par kolvevar så finns det ingen anledning att byta.

skier

Aktiv medlem
nya shimano xt med direct mount klinga är både hyfsat lätta och prisvärda, som bonus så får du byta vevlager till en lite vettigare dimension (24mm axel som ger plats till ordentliga lager).
R2-bike är bra när man vill jämföra vikter, bara att sortera på lättaste och fortsätta bläddra tills man kommer till nåt man har råd med :)

skier

Aktiv medlem
ja, det är väl inga jätteskillnader, men 50-60 gram lättare än en gx alu-vev ser det ut att vara om man räknar in en klinga. Beror ju på hur mycket annat man har som man kan lätta på cykeln, men vevpartier är väl sällan speciellt prisvärt ställe att minska vikten. Styre, styrstam, sadelstolpe, sadel brukar vara billigast.

Nypåmtb

Aktiv medlem
Hej!

/T
Shimanos nya dm vevar är helt klart att föredra tycker jag. Om inte annat för att de inte har en "ribbstruktur" på baksidan som fylls med gegga. SLX är klart mest prisvärt och väger ungefär samma som XT.

Har du pengar i fickan som bränner så kör CC:s titanvevar, work of art!

jonte987

Aktiv medlem
Ja, SLX känns väldigt prisvärt i alla fall om man ändå inte kör SRAM klingan de envisas med att skicka med GX.
Tveksamt om det är värt att byta från GX för 8gram och mindre lerfång.

Berk

Aktiv medlem
Korta vevar klart bättre uppgradering än kolfiber 😀. Gått från 175 till 165 på 183cm, bättre rundtramp, mindre inslag och framför allt skönare för knäna.
Men kortare vevar av kolfiber då?

Jag skulle gärna prova längre vevar. Jag kör nästan bara ståcykling på låg kadens. Men det är dyrt att prova och funkar inte bra utan att höja vevlagret. Ska först prova oval drev.

Senast ändrad:

tmalm

Aktiv medlem
Jo, de XTR jag har på nuvarande cykeln är 170mm så kan vara värt att byta av den anledningen + lite bling faktor.

Fråga: lätta cykeln medelst byta styrstam? Är det ens möjligt? Har kikat lite på det men det verkar som man kan spara sådär 20g kanske. Visst många bäckar små och allt det där men...

/T

jonte987

Aktiv medlem
Jo, de XTR jag har på nuvarande cykeln är 170mm så kan vara värt att byta av den anledningen + lite bling faktor.

Fråga: lätta cykeln medelst byta styrstam? Är det ens möjligt? Har kikat lite på det men det verkar som man kan spara sådär 20g kanske. Visst många bäckar små och allt det där men...

/T
Beroende på vad man har för stam kan man spara mycket

tmalm

Aktiv medlem
Mmm, den är ju iofs väldigt fin och typ 40g lättare än en "vanlig". Får borra lite hål i den.

/T

yonsson

Aktiv medlem

/T
Finns bättre sätt att spara vikt på. Kolfiberstyre, lättare bakhjul, lättare däck, lättare sadel mm.

tmalm

Aktiv medlem
Styre och sadel finns hemma och väntar, hjul står på önskelistan... Lätta däck är jag skeptisk till, visst kan man spara mkt vikt där men grepp och dämpning etc är värda vikten.

/T

yonsson

Aktiv medlem
Hmm, är 24mm innerbredd för lite på hjul? Kanske ska satsa på 29mm.

/T
Verkar inte vara svårt att hetsa dig till köp. 😂
Beror på hur du prioriterar. Låg vikt eller hållbarhet och möjlighet till breda däck. Jag har 29mm fram och 30mm bak.
Finns ju såklart 25mm hjul som är tåliga också.

tmalm

Aktiv medlem
Nä, min styrka ligger nog inte i återhållsamhet på cykelköp direkt:-)
Har 25mm innerbredd på mina gamla 26" flowfälgar idag men ska nog köra "modernt" och gå på de bredare.

/T

tmalm

Aktiv medlem
Så, har stillat mitt GAS (gear acquisition syndrome) för denna gången medelst ett par kinahjul, kommer i juni, lagom tills ja får nya cykeln.
5å6 inkl skatter, måms å avgifter ska det landa på. Hoppas de blir bra.

/T

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer