Ha de!

Pinner

Medlem
Ha de!
Det fettet ser ut att ha gått långt mer än 12-15 mil och i övrigt är det korrosionsskador som nog inte omfattas av garantin.
Exakt! Det är precis det jag menar, fettet ska inte se ut så efter 12-15 mil, men det gör det :) korrosionsskadorna har uppstått på grund av en defekt i frihjulsbodyn, en defekt som tillåtit vatten att ta sig in. Det gick på garanti eftersom skadorna inte är orsakade på grund utav felaktigt användande av cykeln.

aben

Aktiv medlem
Ha de!
Grunderna kan jag :) Problemet är inte att jag inte vet hur jag ska åtgärda felen på cykeln, för det vet jag. Det handlar snarare om att det inte bör få förekomma så här många fel på en cykel på så kort tid (körsträcka),.som de heller inte lyckas lösa.
En service är aldrig fel att göra, men det hade inte löst felen på cykeln. Servad har den blivit av Team Sportia, sen om det faktiskt gjordes en service eller inte är osäkert. Anledningen till att den lämnades in på service var p.g.a. att jag fick fri service i 1 år vid köp.
Jag köpte en helt ny, relativt fin lvg-cykel hos en av Sveriges mest kända butiker. Samtliga(!) lager var för hårt spända och helt slut efter bara några hundra mil och ramen dessutom sned så det gick inte att cykla utan att hålla i styret. Lämnade in den ett par gånger men gav sedan upp. Lärdomen var att alltid själv gå igenom och kolla hela cykeln det första jag gör även om den är helt ny.

Pfaff

Aktiv medlem
Ha de!
Jag köpte en helt ny, relativt fin lvg-cykel hos en av Sveriges mest kända butiker. Samtliga(!) lager var för hårt spända och helt slut efter bara några hundra mil och ramen dessutom sned så det gick inte att cykla utan att hålla i styret. Lämnade in den ett par gånger men gav sedan upp. Lärdomen var att alltid själv gå igenom och kolla hela cykeln det första jag gör även om den är helt ny.

Helt rätt men är man ny på cykel och inte mekkunnig funkar inte det rådet.
Hur fixade du den sneda ramen, btw?

Nå, branschen skulle nog må bra av att kunna certifiera mekaniker åtminstone när det inte finns en utbildning.

Pinner

Medlem
Ha de!
Tråkigt! Detta är första gången jag har köpt en helt ny cykel, så jag tänkte inte alls på att inspektera cykeln själv. Den var ju helt ny så jag tänkte inte alls på att det skulle kunna vara något fel med cykeln. Det insåg jag att det fanns först efter att köpet var klappat och klart. Detta var 2020, då var det inte lätt att hitta en ny MTB i butik. Hade inga planer på att köpa en cykel när jag gick in i butiken, så det var ett spontan köp som blev i och med att det var svårt att hitta nya MTBs då.

Bengt-re

Aktiv medlem
Ha de!
”Fri service” brukar betyda typ växeljustering. Världens sämsta säljargument.
Och amvänds ofta för att få sälja på överprisade reservdelar - nä, det är inte värt något i verkligheten som jag ser på det utan är bara ett säljargument och ett sätt att få in kundens cykel i verkstaden så att man tjäna pengar på dyra reservdelar.

Valhalla_

Aktiv medlem
Ha de!
Skivan och oket täcker jag alltid med något t.ex. en påse. Annars tar jag av hjulet innan jag sprayar på WD-40. Är mycket medveten om att det inte får komma på skivan eller belägg för den delen. Sen använder jag inte WD-40 som kedjeolja, utan endast för att driva ut fukt ur kedjan. Torkar alltid av kedjan efteråt, låter det stå en stund, och sen lägger jag på kedjeolja. Men som jag tidigare nämnt har jag endast använt WD-40 vid 2-3 tillfällen. Jag använder alltid muc-off kedjeolja i flaska.

Nej, cykeln har aldrig legat med högra sidan nedåt, lägger den alltid på vänstra sidan om den måste läggas ned mot marken.

Alla fel som jag har nämnt är ursprungliga, eller en följd utav de ursprungliga felen.
Ok, ja det låter som att du har du koll på det där (y)

Trim

Aktiv medlem
Ha de!
Någon Hacke hackspett tänker jag inte vara på den ena eller den andra Det där fett olja drar åt sig vatten typ kinesiskt vapen fett eller som någon drygat ut med palmolja skall vara typ som inte drar åt sig vatten och viskositet typ lågtempratur fett men det kan vara underleverantörer av hjul nav som snålat har sätt sånt för transport släpvangns nav extremt lite fett.
Team Sportia är ett Umeå baserad med lite franchising jag är inte så imponerad av sortimentet cykel är mer annat när man sett efter på hemsidan men inte felet här sätt i andra branscher mekaniker dra saker för framtiden haveri mätar grejer drev vinkel vajer i 8 medveten stod titta på i verksta förtroende stå där personlig en onödigt göra så har ju ändå objekt jobb som ramlar in att ta tag i typen finns men det finns kunder som inte förstår att en cykels inställning kan ändras av lätt omkullvältning blåst av stödet eller underlag för stödet sjunker men det lilla kan väl inte gjort något.(Jo då styre vrider sig reglaget flytarsig inställning ändras och mekaniker förhållande kan bli Körlinge slopande kunden förstår alldrig samband orsaken.
jag sa ingenting han tänkte nog inte så mycket på att jag såg på eller förstod ooh visa saker går ju inte bevisa om är så från fabrik vist finns bra och dåliga mek men harva med kunder för nyköp då har man lite kund eller omsättning.

Om det stämmer skall företag teme Sportia och franchising mekaniker tillverkare kolla upp underleverantörer kvalitet komponenter de får då avtal tillverkare drabat ingen förlorar utom underleverantörer möjligen.

Men cykel köptes 20 det är 22 nu?
Sedan har cykel stått ute i väder och vind det är saker göra en gång i veckan.
kraftöverföring kontrollera smörja. Styren hjul kontrollera.
Bromsar kontrollera smörja.
Upphängning kontrollera smörja
Och en gång i månaden och en gång i halvåret finns beskrivet i boken tag hand om din cykel av Chris Sidwells.

Men brukar följa med skötselanvisning på cykel Biltema har och Jula har där går det laddas ner från hemsidan deras allmänna skötsel anvisningar på cyklar.

Juridisk är det särskilt avtal anars har man inget att hämta juridiskt exempel från snöskoter branschen så jag vet var i tidning snöskoter snowmobil skrivet om juridiska köp saker där jurist med exempel benade ut juridik vad som gäller.

Senast ändrad:

aben

Aktiv medlem
Ha de!
Helt rätt men är man ny på cykel och inte mekkunnig funkar inte det rådet.
Hur fixade du den sneda ramen, btw?
Exakt varför cykeln inte spårade som den skulle blev aldrig utrett, kan ha varit framgaffeln också och det hade säkert varit lätt att rikta för det var inte mycket men tillräckligt för att märkas när jag cyklade utan att ha händerna på styret. Jag gav upp cykeln och sålde den billigt efter att den bara stått i ett antal år.

Pinner

Medlem
Ha de!
Igår, två timmar efter att jag skickade iväg ett mail till Team sportia och krävde en lösning med cykeln, fick jag ett samtal av dem. Det var mekanikern som ringde och sa att cykeln var färdig och att jag kunde komma och hämta den. Jag frågade vad som var gjort med cykeln, mekanikern sa "Bodyn är bytt och nu funkar cykeln, jag har själv testat att cykla med den". Jag är faktiskt tveksam över att alla fel skulle vara åtgärdade, detta för att de även tidigare har "testat cykeln" och sagt att allt fungerar bra, vilket det inte har gjort.

Jag undrar därför hur jag ska gå tillväga ifall majoriteten av alla fel finns kvar på cykeln. Ska jag omgående ta detta med mekanikern och säga att jag vill reklamera cykeln, eller ska jag ta med cykeln hem och sedan sätta mig och skriva ett reklamations mail?

Igår satt jag och läste en hel del kring reklamation. Framför allt läste jag om hur man bör reklamera en vara. Det verkar som att det är rekommenderat att reklamera per mail, därför att det som skrivs i ett mail kan utgöra bevis på vad som sagts mellan båda parter, d.v.s. köpare och säljare. Men ett mail skriver jag givetvis inte på plats hos Team sportia, alltså behöver jag antingen ta med cykeln hem eller låta den stå kvar. Om jag tar med cykeln hem, räknas det då som att jag godkänner deras lagning? Och skulle det i så fall på något sätt påverka min rätt till att reklamera cykeln?

Nu hoppas jag givetvis att de har åtgärdat felen så jag slipper reklamera. Men min tillit på Team sportia existerar inte längre, därför vill jag vara förberedd på hur jag ska gå tillväga när jag ska hämta cykeln om jag anser att de inte har fixat alla fel.

Stumpy

Aktiv medlem
Ha de!
Fotografera och filma drivlinan direkt när du hämtar ut cykeln. Försök även få med exempel på felen i drift om de kvarstår.
Lägg helst ut dem här, så att experterna kan kommentera.

kais01

Aktiv medlem
Ha de!
Skivan och oket täcker jag alltid med något t.ex. en påse. Annars tar jag av hjulet innan jag sprayar på WD-40. Är mycket medveten om att det inte får komma på skivan eller belägg för den delen. Sen använder jag inte WD-40 som kedjeolja, utan endast för att driva ut fukt ur kedjan. Torkar alltid av kedjan efteråt, låter det stå en stund, och sen lägger jag på kedjeolja. Men som jag tidigare nämnt har jag endast använt WD-40 vid 2-3 tillfällen. Jag använder alltid muc-off kedjeolja i flaska.

.
wd40 tränger in överallt, och tar därigenom med sig skit in överallt, t ex i lagren. håll den produkten lång borta från alla lager. som rengöring till kedjan är den för all del tänkbar, om man efterbehandlar med något mer smörjande.

mucoffs kedjesmörj är kända för att slita ned kedjan på kortast möjliga tid. köp något annat.

Pinner

Medlem
Ha de!
Släpp det, det är en två år gammal cykel och felen ligger inom vad man åtgärdar vid en vanlig service.
Spelar ingen roll om den är 2 år gammal nu. Åldern på cykeln är inte relevant, det som är relevant är hur lite jag har kunnat använda den under dessa 2 år p.g.a. fel efter fel på den.
Hur skulle felen kunna åtgärdas vid en vanlig service? Fett löser allt tänker du kanske? Sträckt kedja, inga problem släng på lite ny kedjeolja. Skippande kedja, inga problem tänderna växer ut på kassetten igen när du har fått på ny kedjeolja.
Låter det verkligen logiskt att en service löser problemen med kassa komponenter? Du har ju faktiskt ingen aning om vad du pratar om, eller hur? Du bara chansar på att jag inte har någon som helst aning om hur saker och ting ska och inte ska fungera, hur de ska och inte ska se ut? Har du sett drivlina? Nej det har du inte, så du har verkligen ingen aning om en service räcker eller ej.
Jag har tillräckligt med cykel kompetens så att jag kan avgöra vad som är riktigt och vad som inte är riktigt på en cykel. Därför ser du bara löjlig ut när du skriver att en service räcker.

Pinner

Medlem
Ha de!
wd40 tränger in överallt, och tar därigenom med sig skit in överallt, t ex i lagren. håll den produkten lång borta från alla lager. som rengöring till kedjan är den för all del tänkbar, om man efterbehandlar med något mer smörjande.

mucoffs kedjesmörj är kända för att slita ned kedjan på kortast möjliga tid. köp något annat.
Har aldrig hört något dåligt om muc-off, snarare bara bra saker. Men jag får väl googla lite och se vad folk säger om muc-off :)

kais01

Aktiv medlem
Ha de!
gör det. googla på adam kerin och läs hans tester av mucoff. du kommer bli förskräckt.

kolla sedan upp växelörat, en riktarm hör till livets nödtorft.

och om du händelsevis använder högtryckstvätt på cykeln, rikta aldrig aldrig strålen i riktning vevparti, nav, eller fjädring. dina bilder på lagren ser ut som de är behandlade med wd40, avfettning, högtryckstvätt eller samtliga.

en av dem räcker för att förstöra ett lager.

bekväm grop hejdå

Aktiv medlem
Ha de!
jag skulle försöka reklamera på plats. det är inte säkert att det är bra att ha saker i skrift, eftersom svenskar har svårt att erkänna sina misstag och om de målar in sig i ett hörn kan de få problem att ta sig därifrån.

men risken är att de vill försöka reparera cykeln som lösning på reklamationen, och butiken verkar ju så otroligt inkompetent att jag i så fall, för min sinnesfrids skull, skulle ge upp, dra en djup suck åt att världen är orättvis och ta kostnaden för att fixa cykeln.

jag tycker du verkar så kunnig inom cyklar att du borde kunna reparera cykeln själv, mha happyride och youtube. verktyg kostar pengar men kommer spara dig många kronor i framtiden.

Pinner

Medlem
Ha de!
gör det. googla på adam kerin och läs hans tester av mucoff. du kommer bli förskräckt.

kolla sedan upp växelörat, en riktarm hör till livets nödtorft.

och om du händelsevis använder högtryckstvätt på cykeln, rikta aldrig aldrig strålen i riktning vevparti eller nav. dina bilder på lagren ser ut som de är behandlade med wd40, avfettning, högtryckstvätt eller samtliga.

en av dem räcker för att förstöra ett lager.
Har aldrig använt högtryckstvätt på cykel p.g.a. risken att vatten kommer in i vevlagret och navet. WD-40 och avfettning har aldrig varit nära frihjulsbodyn. Jag ser alltid till så att inget kommer nära frihjulet, eller någon annanstans där något kan ta skada. Kedjan är det enda stället på hela cykeln som har kommit i kontakt med WD-40.

kais01

Aktiv medlem
Ha de!
Har aldrig använt högtryckstvätt på cykel p.g.a. risken att vatten kommer in i vevlagret och navet. WD-40 och avfettning har aldrig varit nära frihjulsbodyn. Jag ser alltid till så att inget kommer nära frihjulet, eller någon annanstans där något kan ta skada. Kedjan är det enda stället på hela cykeln som har kommit i kontakt med WD-40.
fast det kan ju hända att någon praktikant på affären satts på att tvätta din pärla😬

Pinner

Medlem
Ha de!
jag skulle försöka reklamera på plats. det är inte säkert att det är bra att ha saker i skrift, eftersom svenskar har svårt att erkänna sina misstag och om de målar in sig i ett hörn kan de få problem att ta sig därifrån.

men risken är att de vill försöka reparera cykeln som lösning på reklamationen, och butiken verkar ju så otroligt inkompetent att jag i så fall, för min sinnesfrids skull, skulle ge upp, dra en djup suck åt att världen är orättvis och ta kostnaden för att fixa cykeln.

jag tycker du verkar så kunnig inom cyklar att du borde kunna reparera cykeln själv, mha happyride och youtube. verktyg kostar pengar men kommer spara dig många kronor i framtiden.
De har försökt reparera cykeln flertalet gånger nu, de lyckas aldrig. De får inga fler försök att reparera nu.

Absolut hade jag kunnat laga cykeln själv och stå för kostnaden, det hade varit smidigare. Men det är enligt mig inte värt att köpa och sätta på orginal delar, då köper jag hellre bättre delar. Problemet med det är dock att det blir en stor kostnad jämfört med cykelns värde.

kais01

Aktiv medlem
Ha de!
Och Adam Kerin är förstås 100% objektiv och har inga förbindelser öht med något annat smörjmedelsföretag? 🙄

(Själv har jag i åratal kört med MucOffs C3 på kedjorna som håller kring 6000 km)
vad jag vet har han inte testat c3? mucoff gör många bra produkter, det gäller bara att veta att man undvikit någon av deras minor. två av dem råkar vara kedjesmörj.

adam kerin pratig som tusan som han är, är det bästa branchen bjuder på i sammanhanget. säger ju en del om branchen mer än något annat. särskilt är han inriktad att hitta smörjor som får kedjan hålla 600 mil eller mer.

NickPick

Aktiv medlem
Ha de!
En kund som har gjort allt rätt, en butik som inte gjort något rätt… Hur ska detta sluta?

Uppskattad (!) sträcka 12-15 mil och ”sträckt kedja, tror jag” och liknande påståenden gör att det här är veckans fredagstråd.

bekväm grop hejdå

Aktiv medlem
Ha de!
De har försökt reparera cykeln flertalet gånger nu, de lyckas aldrig. De får inga fler försök att reparera nu.

Absolut hade jag kunnat laga cykeln själv och stå för kostnaden, det hade varit smidigare. Men det är enligt mig inte värt att köpa och sätta på orginal delar, då köper jag hellre bättre delar. Problemet med det är dock att det blir en stor kostnad jämfört med cykelns värde.
nej, jag skulle inte låta dem hantera min cykel igen. men det är inte säkert att du lyckas få pengarna tillbaka på reklamation, även om det är värt ett försök.

men misslyckas det försöket så har du kanske inte så många alternativ? du kan försöka se det som "läropengar", för att motivera kostnaden privatekonomiskt. du betalar lite nu för att bli bättre på att fixa cyklar, så att du kommer spara pengar i framtiden. och så slipper du bråka med klantskallarna på team sportia.

Pinner

Medlem
Ha de!
En kund som har gjort allt rätt, en butik som inte gjort något rätt… Hur ska detta sluta?

Uppskattad (!) sträcka 12-15 mil och ”sträckt kedja, tror jag” och liknande påståenden gör att det här är veckans fredagstråd.
Anledningen till att jag inte skrev att jag vet att kedjan är sträckt, är för att jag själv inte har verktyg för att kolla kedjan. Men den har fått mycket stryk när växlar och allt annat har krånglat. Sannolikheten att den är sträckt är alltså stor.

Pinner

Medlem
Ha de!
nej, jag skulle inte låta dem hantera min cykel igen. men det är inte säkert att du lyckas få pengarna tillbaka på reklamation, även om det är värt ett försök.

men misslyckas det försöket så har du kanske inte så många alternativ? du kan försöka se det som "läropengar", för att motivera kostnaden privatekonomiskt. du betalar lite nu för att bli bättre på att fixa cyklar, så att du kommer spara pengar i framtiden. och så slipper du bråka med klantskallarna på team sportia.
Jag är inte ute efter att få tillbaka pengarna, eller ens att få en ny cykel. Jag vill bara att de ska åtgärda alla fel med cykeln, så att jag kan börja använda den till ändamålet jag köpte den till.

Pfaff

Aktiv medlem
Ha de!
vad jag vet har han inte testat c3? mucoff gör många bra produkter, det gäller bara att veta att man undvikit någon av deras minor. två av dem råkar vara kedjesmörj.

adam kerin pratig som tusan som han är, är det bästa branchen bjuder på i sammanhanget. säger ju en del om branchen mer än något annat. särskilt är han inriktad att hitta smörjor som får kedjan hålla 600 mil eller mer.

Jag vill inte påstå att MucOff är varken störst, bäst eller vackrast utan passar mig med sitt enkla handhavande. Och har naturligtvis precis som de flesta här testat ett antal andra hajpade märken utan någon märkbar förbättring utan for mig bara krångligare handhavanden.
Det finns ett antal självförstärkande ”Happysanningar” som bör tas med inte bara en nypa utan säckvis med salt. Och en av dom är då uppenbart en svepande MucOffvarning utan närmare precisering. Det är inte okej.

bekväm grop hejdå

Aktiv medlem
Ha de!
Jag är inte ute efter att få tillbaka pengarna, eller ens att få en ny cykel. Jag vill bara att de ska åtgärda alla fel med cykeln, så att jag kan börja använda den till ändamålet jag köpte den till.
de verkar ju inte ha den kompetensen, om du haft den inlämnad fler gånger än du kommer ihåg. personligen skulle jag erkänna mig besegrad.

men låt oss hoppas att den funkar nu.

aben

Aktiv medlem
Ha de!
Spelar ingen roll om den är 2 år gammal nu. Åldern på cykeln är inte relevant, det som är relevant är hur lite jag har kunnat använda den under dessa 2 år p.g.a. fel efter fel på den.
Hur skulle felen kunna åtgärdas vid en vanlig service? Fett löser allt tänker du kanske? Sträckt kedja, inga problem släng på lite ny kedjeolja. Skippande kedja, inga problem tänderna växer ut på kassetten igen när du har fått på ny kedjeolja.
Låter det verkligen logiskt att en service löser problemen med kassa komponenter? Du har ju faktiskt ingen aning om vad du pratar om, eller hur? Du bara chansar på att jag inte har någon som helst aning om hur saker och ting ska och inte ska fungera, hur de ska och inte ska se ut? Har du sett drivlina? Nej det har du inte, så du har verkligen ingen aning om en service räcker eller ej.
Jag har tillräckligt med cykel kompetens så att jag kan avgöra vad som är riktigt och vad som inte är riktigt på en cykel. Därför ser du bara löjlig ut när du skriver att en service räcker.
Det var ett råd i all välmening och inte avsett för att vara elak. Jag tror att släppa saken vore det bästa du kan göra.

kais01

Aktiv medlem
Ha de!
(ot) pfaff, det står var och en fritt att läsa på själv. tydligen har han testat även en tredje produkt från mucoff, med förfärligt resultat även där.

"It is worth remembering that all M-O lubricant tested to date (their 3 top lubricants) have recorded frankly astounding wear rates"

det framgår att mucoffs produkter är optimerade i en maskin som skjuvar metall mot en trumma, och får förmodas därmed ha god filmbärande förmåga. vad som fejlar för dessa produkter i kerins mera irl-lika test kan man definitivt fundera på, en faktor är möjligen att den smuts och damm han tillsätter fastnar i smörjet på ett ogynnsamt sätt.

haft en del direktkontakt med mannen ifråga, och han svarar länge och utförligt på frågor och synpunkter. mitt intryck är definitivt att han är ärlig i sin mission, men sen kan man diskutera vilka faktorer som spelar in.

t ex för hårdvax blir det en automatisk rengöring av kedjan varje gång man doppar. om man gör rent kedjan på motsvarande sätt varje gång man applicerar droppsmörj, vad blir resultatet då..?

för mig är det intressantaste testet han gör körning nr6, som går i rena förhållanden efter kraftig nedsmutsning i nr5. rensar det upp sig i det läget, eller sitter skiten kvar och slipar vidare? ett antal högprofilerade smörjor misslyckas här, t ex nfs för att bara nämna ett exempel.

muckoffs smörjor tar sig inte ens igenom de inledande lätta testerna innan kedjan är utsliten. och happy handlar vill jag understryka om att bibringa varandra dylika resultat.

något är uppenbart allvarligt fel med dessa smörjor.

Pfaff

Aktiv medlem
Ha de!
@kais01 Jämförd med egna erfarenheter står sig förment objektiva tester från nätet och där helt uppenbart kommersiella intressen är inblandade sig slätt. Kom igen när du själv har något att komma med i stil med dina erfarenheter kring kassettrenovering.

Spinx

Aktiv medlem
Ha de!
Först och främst:
Köp inte av Team sportia eller liknade butiker som egentligen bara har kompetens till att sälja shorts o gympadojjor. En kompetent cykelaffär hade rekommenderat dig att köpa en annan cykel till ditt användande!

Du har valt en av de enklaste komponentserierna med lösa kullagerkulor, få tätningar och låga tolleranskrav i produktion för att de ska va billigt. Då får du räkna med vatteninträgning både vid användande och tvätt. Navtypen är ej gjord för offroad egentligen.
Du borde haft varianter med maskinkullager och riktiga tätningar etc.

Borde cykeln fungera? Dessa komponenter har rätt grova toleranser och kan behöva extra prepp vid inmontering för att fungera bra. Den kommer troligen aldrig leverera det du söker även om funktionen kan bli såpass så det faktiskt går att cykla på den.

Det enda riktiga lösningen: Lämna tillbaka om det går, skrota den annars.
Gå till en riktig cykelaffär. Låt bli att snåla och lägg 10 - 15 k så du får en hojj som passar till ditt användande.
Du behöver Boost nav med thrushafts / tätade maskinkullager etc.

kais01

Aktiv medlem
Ha de!
@kais01 Jämförd med egna erfarenheter står sig förment objektiva tester från nätet och där helt uppenbart kommersiella intressen är inblandade sig slätt. Kom igen när du själv har något att komma med i stil med dina erfarenheter kring kassettrenovering.
hållet med helt, och gärna det, och du bör redan ha sett en del skriv utifrån mina vedermödor att hitta ett renare alternativ till min gamla golden standard helsyntet motorolja, men som inte dödar drivlinan.

det tar ju ett par år för att utvärdera. per smörja. mucoff står inte högst på listan kan jag avslöja:)

Pfaff

Aktiv medlem
Ha de!
hållet med helt, och gärna det, och du bör redan ha sett en del skriv utifrån mina vedermödor att hitta ett renare alternativ till min gamla golden standard helsyntet motorolja, men som inte dödar drivlinan.

det tar ju ett par år för att utvärdera. per smörja. mucoff står inte högst på listan kan jag avslöja:)

Nä, det har jag inte sett. Smörjtrådar försöker jag hålla mig ifrån :-)

bekväm grop hejdå

Aktiv medlem
Ha de!
Först och främst:
Köp inte av Team sportia eller liknade butiker som egentligen bara har kompetens till att sälja shorts o gympadojjor. En kompetent cykelaffär hade rekommenderat dig att köpa en annan cykel till ditt användande!

Du har valt en av de enklaste komponentserierna med lösa kullagerkulor, få tätningar och låga tolleranskrav i produktion för att de ska va billigt. Då får du räkna med vatteninträgning både vid användande och tvätt. Navtypen är ej gjord för offroad egentligen.
Du borde haft varianter med maskinkullager och riktiga tätningar etc.

Borde cykeln fungera? Dessa komponenter har rätt grova toleranser och kan behöva extra prepp vid inmontering för att fungera bra. Den kommer troligen aldrig leverera det du söker även om funktionen kan bli såpass så det faktiskt går att cykla på den.

Det enda riktiga lösningen: Lämna tillbaka om det går, skrota den annars.
Gå till en riktig cykelaffär. Låt bli att snåla och lägg 10 - 15 k så du får en hojj som passar till ditt användande.
Du behöver Boost nav med thrushafts / tätade maskinkullager etc.
håller med om ungefär inget i det inlägget :)

det är inget principellt fel på typen av nav med lösa kulor och 135x10. och det är inte lika kinkigt med toleranserna i växelsystemet med sjudelat som med dyrare grejer med sjuttioelva drev i kassetten.

cykeln ska gå att få ordning på, men kommer slamra lite på stig och kommer kanske kräva lite justering och kontinuerlig service om man kör lite hårdare.

Topp