Häva köpet av elcykel - tips och råd! (BILDER)

Gurris

Medlem
Fick för drygt 2 månader sedan en elcykel i present av min sambo från en till synes seriös cykelbutik på nätet och dessvärre har det varit en katastrof.
Det började med att cykeln skickades i en låda som inte tillhörde cykeln, en manual där cykeln inte fanns med i, däck som redan var använda, repor på batteriet och med det tillhörande batteriet fanns ingen som helst manual och batteriet skickades i en biltema-låda.

Detta följdes upp med att batterihållaren under pakethållaren var felmonterad så batteriet fastnade totalt och satt stenhårt. Det slutade med att jag var tvungen att lämna in cykeln till en lokal cykelverkstad omgående så att dom kunde montera ner och montera om batterihållaren. När detta problem var löst så väntade så klart en annat problem, det repiga batteriet som hade skickats till mig var en ren katastrof. Cykeln har en mittmotor från Bafang på 250W och batteriet är på följande 36V/10.4Ah, 375w och jag fick under normalt användande (medel till låg instans) drygt 15-25 km på en laddning. På maxassistans får man ut betydligt lägre och när jag beslöt mig för att testa batteriet i några backar så fick jag ut 6 km totalt innan batteriet tvärdog. Uselt var även att indikatorn på batteriet efter halva laddningen kunde gå från halvladdat till att vara helt tomt efter en uppförsbacken utanför mitt hem. Hänt att jag har behövt leda cykeln hem flera gånger på grund av detta.

Exempel på hur det första batteriet kan bete sig:

Från 279.1 km och drygt halva laddningen kvar till att vara i princip tomt på batteri på 400 meter (279.5 km) av uppförsbacke. Eller att ha varit fulladdat till att vara tomt på batteri på drygt 6 km på maxassistans och runt området jag bor (en del uppförsbackar).

213446629_1583914171815419_3241246318978294942_n.jpg 202170462_501894477769770_4078842232387321905_n.jpg

211271768_518921982684727_3934131025770844277_n.jpg 215708175_4145984232161889_4560647549647465580_n.jpg

Efter flera mail och tät kontakt så beslutade sig cykelbutiken att skicka ett "nytt" batteri efter en månads tid. Det nya batteriet visade sig vara en ännu större katastrof, indikatorn på batteriet hoppade upp och ner konstant. Det kunde gå från helladdat till helt tomt på raksträckor för att sedan vara "helladdat" igen efter att jag stannat. Med detta batteriet så var indikatorn på själva batteriet och på cykelns skärm i totalt osynk, skärmen kunde visa att cykeln i princip var fulladdat medan indikatorn på batteriet visade att batteriet var tomt. Dessutom var det inte möjligt att cykla på cykeln med lite batteri kvar då motorn gav upp för att sedan att gå igång om och om igen.

Bör poängteras att bägge batterierna är defekta på olika sätt och beter sig på olika sätt med, det ena tappar mycket batteri orimligt fort och kan tömmas totalt från att ha haft halva batteriet kvar att vara tomt på en uppförsbacke. Medan det andra batteriet hoppar upp och ner i "pluppar" på skärmens batteriindikation och där motorn stänger av sig av sig självt med lite batteri samt att batteriindikationen på batteriet och på skärmen är i totalt osynk.

Så jag fick maila cykelbutiken än en gång och förklara att jag för tredje gången har problem med batteriet (först så var det fast i batterihållaren), sedan visade det sig att batteriet var i dåligt/uselt skick (både kosmetiskt och prestationsmässigt) och sedan visade det sig att det andra batteriet (nyaste) är i ännu sämre skick än det defekta första.

Cykelbutiken menar nu att jag ska skicka tillbaka cykeln till dom för att den ska undersökas, då inga cykelverkstäder vill ta itu med Bafang-systemet på min cykel. För mig är det självklart att dom ska ha rätten till det, dom menar dock att dom ska ha rätten till att fixa problemet trots att det redan har varit 3 fall av defekter kring batteriet (två batterier och en batterihållare) för att sedan skicka tillbaka cykeln till mig.

Det sätter mig i skiten då jag sålt min vanliga cykel i förmån för denna cykeln, företaget jobbar även i snigelfart då det tog mer än en månad för dom att skicka ut ett nytt batteri efter att det första visade sig vara defekt. Så med andra ord så finns det ingen som helst tidsram på hur länge jag kommer vara utan cykel. Bör också poängteras att mitt förtroende för företaget är otroligt lågt med tanke på att dom inte ens kan svara på hur gamla batterierna är som dom har skickat eller varför batterierna dök upp i biltema-lådor utan några som helst manualer eller företagsförpackningar. Samt så klart att deras mekaniker inte ens lyckats med att montera batterihållaren korrekt.

Har jag rätt till att kräva att köpet hävs?? Jag är så otroligt trött på detta, jag har lagt ner så mycket tid hos lokala cykelverkstan, dokumentera felen, ta bilder och videoklipp och behöva skriva massa mail till företaget i fråga. Detta är trots allt en cykel som är drygt 2 månader gammal och jag känner någonstans att "enough is enough". Jag har inte ens kunnat använda den normalt och den har varit i min ägo sedan april.

Senast ändrad:

OldBones

Aktiv medlem
Inte för att ta någons sida här, men det verkar som om någon kryddar lite i sin beskrivning 🤔 Jag förstår om du är missnöjd med ditt köp i efterhand men precis som med alla cyklar är det inte bara att slänga fram plånboken och sen förvänta sig att allt skall vara som man vill/krävet.. En cykel samt ett cykelköp kräver planering samt efterforskning så man vet vad man ger sig in på.

Tex är batterier förbrukningsvaror som också kräver en viss skötsel för att bibehålla så bra kapacitet av sin ursprungliga som möjligt, att få ut 3 mil på en Bafang framhjulsmotor skulle jag säga inte är fyskam ändå 🤷‍♂️

Gurris

Medlem
Inte för att ta någons sida här, men det verkar som om någon kryddar lite i sin beskrivning 🤔 Jag förstår om du är missnöjd med ditt köp i efterhand men precis som med alla cyklar är det inte bara att slänga fram plånboken och sen förvänta sig att allt skall vara som man vill/krävet.. En cykel samt ett cykelköp kräver planering samt efterforskning så man vet vad man ger sig in på.

Tex är batterier förbrukningsvaror som också kräver en viss skötsel för att bibehålla så bra kapacitet av sin ursprungliga som möjligt, att få ut 3 mil på en Bafang framhjulsmotor skulle jag säga inte är fyskam ändå 🤷‍♂️

Läste du ens vad jag skrev? Det är en mittmotor, inte en framhjulsmotor och jag får inte ut 3 mil utan snarare 1.5 till 2 mil (eller 2.5 mil om jag kör på absolut lägsta assistansnivån vilket är tyngre att cykla på än en vanlig cykel) och betydligt mindre med max assistans. Trist att du beskyller mig för att krydda beskrivningen av problemet när du inte ens har bemödat med att läsa texten. Har till och med bifogat med bilder på att batteriet på max assistans har tömts på 6 km.

Jag är medveten om att batterier är förbrukningsvaror men jag har haft cykeln i två månader och enbart förvarat den inomhus. Ser inget i min användning som skulle åsamka ovanstående problem med cykeln.

rois

Aktiv medlem
Läste du ens vad jag skrev? Det är en mittmotor, inte en framhjulsmotor och jag får inte ut 3 mil utan snarare 1.5 till 2 mil (eller 2.5 mil om jag kör på absolut lägsta assistansnivån vilket är tyngre att cykla på än en vanlig cykel) och betydligt mindre med max assistans. Trist att du beskyller mig för att krydda beskrivningen av problemet när du inte ens har bemödat med att läsa texten. Har till och med bifogat med bilder på att batteriet på max assistans har tömts på 6 km.

Jag är medveten om att batterier är förbrukningsvaror men jag har haft cykeln i två månader och enbart förvarat den inomhus. Ser inget i min användning som skulle åsamka ovanstående problem med cykeln.

Det verkar ju vara problem med cykeln. Jag hade försökt häva det, och köpa en cykel med motorsystem som har bra kvalitetsrykte. Det har varit någon/några negativa kommentarer om Bafang's motorsystem på detta forum. Och ett batteri till en ny cykel skall ju hålla länge även om man inte sköter det på ett optimalt sätt.
Reklamera, ta kontakt med din kommuns konsumentvägledning, som kan tala om för dig exakt vilka rättigheter du har. De kommer med all sannolikhet att rekommendera dig att reklamera, och om säljaren inte går med på det, att ta kontakt med ARN. ARN har digitala anmälningsblanketter på sin hemsida.

Litiumjon batterier har egenheten att tömmas väldigt snabbt då relativt lite laddning återstår, och man belastar motor/batteri väldigt mycket. Då kan en uppförsbacke på några hundra meter tömma de sista 20%. Så man får vara medveten om detta då laddningen sjunker, och anpassa hastighet/assistansnivå så att man kommer hem. Dessutom tar batteriet stryk om det laddas ur helt eller nästan helt. Samma gäller vid uppladdning.
I vilket fall som helst så bör ett friskt batteri på 375 Wh räcka till 5-6 mils cykling på låg/mellanassistans om det är relativt plant. Så ditt första batteri verkar vara dåligt redan när du fick det.

Gurris

Medlem
Det verkar ju vara problem med cykeln. Jag hade försökt häva det, och köpa en cykel med motorsystem som har bra kvalitetsrykte. Det har varit någon/några negativa kommentarer om Bafang's motorsystem på detta forum. Och ett batteri till en ny cykel skall ju hålla länge även om man inte sköter det på ett optimalt sätt.
Reklamera, ta kontakt med din kommuns konsumentvägledning, som kan tala om för dig exakt vilka rättigheter du har. De kommer med all sannolikhet att rekommendera dig att reklamera, och om säljaren inte går med på det, att ta kontakt med ARN. ARN har digitala anmälningsblanketter på sin hemsida.

Litiumjon batterier har egenheten att tömmas väldigt snabbt då relativt lite laddning återstår, och man belastar motor/batteri väldigt mycket. Då kan en uppförsbacke på några hundra meter tömma de sista 20%. Så man får vara medveten om detta då laddningen sjunker, och anpassa hastighet/assistansnivå så att man kommer hem. Dessutom tar batteriet stryk om det laddas ur helt eller nästan helt. Samma gäller vid uppladdning.
I vilket fall som helst så bör ett friskt batteri på 375 Wh räcka till 5-6 mils cykling på låg/mellanassistans om det är relativt plant. Så ditt första batteri verkar vara dåligt redan när du fick det.

Tack snälla för dina tips och förklaring!
Jag läste att en annan som har samma cykel utan problem får ut 5 mil under normal användning så det gav ytterligare incitament till att inte acceptera detta.

Yes, jag är supernoga med att anpassa min cykling så att jag ska kunna ta mig hem utan problem. Problemet är ju dessvärre att jag måste anpassa mig efter en cykling på drygt 20 km max (på låg till medelassistans) istället för det dubbla.

Senast ändrad:

Gurris

Medlem
Förresten, skulle någon vänlig själ vilja ta sig en titt på bilden nedan på däcket? Ser helt nya däck verkligen ut såhär? Företaget menar att däcken är sprillans nya men när cykeln anlände till mig så såg däcken dassiga ut och var smutsiga så att jag var tvungen att göra rent däcken innan jag tog in cykeln i lägenheten. Min gamla hybridcykel och min sambos nya Walleräng-cykel kom inte med gulaktiga och smutsiga däck.

214624776_1213008895815113_947997469987872296_n (1).jpeg

Vidare menar företaget att det är standard att dom har skickat en helt ny cykel i en låda som inte tillhör cykeln, att cykeln skickades med en manual där min cykel inte ens fanns med på, samt att batterierna skickades i biltema-lådor utan instruktioner eller originalförpackning. Företaget vet inte heller hur gamla batterierna är och dom har inget svar på varför det ena batteriet var repigt när det kom fram till mig. Låter så orimligt i mina öron, vad tycker ni?

Per73

Aktiv medlem
Förresten, skulle någon vänlig själ vilja ta sig en titt på bilden nedan på däcket? Ser helt nya däck verkligen ut såhär? Företaget menar att däcken är sprillans nya men när cykeln anlände till mig så såg däcken dassiga ut och var smutsiga så att jag var tvungen att göra rent däcken innan jag tog in cykeln i lägenheten. Min gamla hybridcykel och min sambos nya Walleräng-cykel kom inte med gulaktiga och smutsiga däck.

Visa bilaga 499813

Vidare menar företaget att det är standard att dom har skickat en helt ny cykel i en låda som inte tillhör cykeln, att cykeln skickades med en manual där min cykel inte ens fanns med på, samt att batterierna skickades i biltema-lådor utan instruktioner eller originalförpackning. Företaget vet inte heller hur gamla batterierna är och dom har inget svar på varför det ena batteriet var repigt när det kom fram till mig. Låter så orimligt i mina öron, vad tycker ni?
Däcket är i alla fall av bilden att döma nytt. Gjutskägget mitt i slitbanan brukar försvinna inom några mil och det är ju kvar.

Bonzo

Aktiv medlem
Vad är det för företag du köpt cykeln ifrån egentligen? Har du beställt och betalat för en ny cykel och de kan inte svara på om batterierna är nya eller gamla så känns det ju som om du absolut inte fått vad du betalat för? Eller är det en förmedlingstjänst som säljer begagnade cyklar och delar från olika håll?

Har du beställt en ny cykel så ska det väl inte vara några frågetecken gällande batteriets skick kan man tycka. Min spontana tanke är att du bör göra allt du kan för att häva köpet och köpa en ny cykel hos en annan handlare.

DarkMatter

Aktiv medlem
Jag har aldrig köpt en cykel, el eller inte, som skickats men jag hade också blivit ganska misstänksam om en vara som ska vara ny anländer utan originalemballage.

SocialGimp

Aktiv medlem
Jag undrar fortfarande vilken "till synes seriös cykelbutik på nätet" som det har handlats hos. TS skulle ju kunna ta del av andras erfarenheter från den handlaren om TS nu bara ville klämma ur sig vilken handlare det är.

Gurris

Medlem
Efter mycket fram och tillbaka och en ren huvudvärk så har jag äntligen fått okej för att häva köpet.
Komiskt nog var det inte ens dom defekta batterierna eller deras ovetskap kring hur gamla batterierna är som spelade roll.

Sjävla cykeln och batterierna hade skickats utan korrekt manual/bruksanvisning vilket går emot konsumentköplagen. Den reklamationsansvariga på företaget hade ingen koll konsumentköplagen gällande det och gav till slut ett godkännande till att häva köpet.

Gurris

Medlem
Vad är det för företag du köpt cykeln ifrån egentligen? Har du beställt och betalat för en ny cykel och de kan inte svara på om batterierna är nya eller gamla så känns det ju som om du absolut inte fått vad du betalat för? Eller är det en förmedlingstjänst som säljer begagnade cyklar och delar från olika håll?

Har du beställt en ny cykel så ska det väl inte vara några frågetecken gällande batteriets skick kan man tycka. Min spontana tanke är att du bör göra allt du kan för att häva köpet och köpa en ny cykel hos en annan handlare.

Yes, det var frågan om en helt ny cykel från en svensk cykelbutik på nätet. Jag hade definitivt skrivit ut företagets namn om dom inte hade gjort rätt för sig. Jag håller med dig till fullo, helt orimligt att en helt ny cykel kommer i uselt skick och att företaget inte ens kan svara på hur gamla dom två mottagna batterierna är.

Pissarsyra

Aktiv medlem
Vad är det för märke på cykeln?
Har jobbat med Bafang i ett par år och har aldrig haft några större problem med dom och när det varit problem har det gått att lösas snabbt.

De problem du beskriver låter som ett dåligt batteri, att du sedan fått 2 dåliga batterier låter osannolikt, men fullt möjligt.

Gurris

Medlem
Vad är det för märke på cykeln?
Har jobbat med Bafang i ett par år och har aldrig haft några större problem med dom och när det varit problem har det gått att lösas snabbt.

De problem du beskriver låter som ett dåligt batteri, att du sedan fått 2 dåliga batterier låter osannolikt, men fullt möjligt.

Cykelmekanikern som jag har blivit stammis hos som själv håller på mycket med Bafang hade inte stött på något liknande men nämnde att batterierna praktiskt taget kan ha legat oladdade under flera år, vilket brukar vara en vanlig anledning till "nya" batterier som är defekta.

Cykelmekanikern tror inte att det är motorn som strular utan att batterierna helt enkelt är kassa och gamla. Sökte lite själv på batterinamnet och modellen och det visade sig att batterierna kan vara uppemot 5 år gamla.

Topp