Haibike Trekking 6, kuggar över på högsta växeln

Siggesigge

Ny medlem
Hej forumet!

Jag köpte för ett tag sedan en Haibike Trekking 6 med mittmotor. Fick problem efter ca 150 mil att kedjan började kugga över på högsta växeln (minsta kugghjulet). Bytte då kedjan som visade sig vara sliten (0,75% sträckt), problemet kvarstod så kort senare bytte jag hela kassetten. Kedjan är av modell KMC E10s, kassetten var ursprungligen av modell Shimano M4100 men jag bytte till en CS-HG50-10 efter råd från cykelhandlaren då M4100 inte fanns inne för tillfället.

Nu har cykeln gått ca 250 mil, och den har återigen börjat kugga över på högsta växeln på precis samma sätt. Är det bara att byta kedja och kassett igen? Låter detta slitage normalt i era öron, eller är det något annat som kan vara fel? Har aldrig varit med på någon av mina tidigare cyklar att man ska behöva byta drivlina såpass ofta, men har å andra sidan aldrig haft en elcykel med mittmotor tidigare så vet inte riktigt vad man kan förvänta sig. Alla goda råd uppskattas!

Siggesigge

Ny medlem
Det finns de som byter oftare än så på eMTB.

Hur ser kuggarna ut? En bild säger mer.
Det är så pass alltså? Blev förvånad att den började kugga igen såpass snart men har som sagt ingen erfarenhet på området, det kanske är helt normalt. Återkommer med bild!

Om det går så byt till större framklinga så du inte behöver använda minsta dreven bak så mycket, det ökar livslängden till minst det dubbla.
Bra tips! Har cykeln för pendling så det blir några mil på den, skönt om det går att hålla nere servicekostnaderna något.

MagerValp

Aktiv medlem
Om jag läser rätt på tillverkarens hemsida så är det 38T fram på den? I så fall behöver du nog inte byta framklingan utan bara växla ner till 8 eller 9. Att ligga på extremt låg kadens på högsta växeln sliter, som du märkt, väldigt hårt på drivlinan.

fyrbåk

Aktiv medlem
Elcykel med mittmotor kan äta drivlina något alldeles kopiöst. Låg kadens kombinerat med mycket elassist förkortar livslängden på kedja och kassett till typ 1/10 jämfört med vanlig cykel utan elmotor. Bara att höja kadens (utan att minska assisten) genom lite lägre växel förlänger livslängden mångdubbelt.

Byter regelbundet de 2minst dreven i kassetten på min Cube elcykel. I och med mittmotorn så äts de upp rätt snabbt. Bäst är att få en större framklinga men funkar inte på min. Du kan beställa här tex så behöver du inte byta hela kassetten

Köp & Sälj

Topp