Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

simson

Aktiv medlem
Märks att folk har börjat jobba igen, knökfullt på cykelbanorna , å ”stämningen ” mellan folk är sådär ”härlig” ,köra om i tredje filen motsatt riktning vid slussen å sen skälla ut stackaren som faktiskt inte gjorde nåt fel alls förutom att hans pendling gick ”mot” strömmen🤪
Skönt att allt är som vanligt!
längtar lite till kyligare väder så det tunnas ut litegrann.
Luftkrama varandra i trafiken
Mange

NotReallyGunde

Aktiv medlem
Skulle cykla hem lugnt. Strax innan krönet på Tranebergsbron rullar två...2 st elcyklar om mig. Var tvungen att trampa om dem utför och tog några fler skalper i samma veva. Kom på igen vid Vällingby att jag skulle ta det lugnt, gjorde det en bit sedan vart det race med bussen... fel på hjärnbarken. I morgon LUGNT...

Mediokern

Aktiv medlem
Tyvärr är det väl bara att konstatera att vi som pendlar genom Stockholm city får stå ut med en viss mängd knäppskallar om man pendlar under rusningen morgon och eftermiddag.
Försöker själv ta det så lugnt jag kan i trafiken och tänka ZEN.
Det är när andra gör konstiga saker som gör att man själv utsätts för risk att skada sig som jag lackar ur!
Pendlingen då? Jodå som vanligt ungefär, inget utöver det vanliga (knäppa omkörningar vid möten som andra redan vittnat om).
Skulle väl vara snubben som helt obrydd och utrustad med stora lurar och näsan i telefonen kom spankulerande mitt i cykeldelen av tydligt markerad och uppdelad GC-bana.

NotReallyGunde

Aktiv medlem
Fint väder tog det lugnt, i inrullet mot Vällingsbyrondellen ser jag en polisbil som svänger in på cykelbanan in mot stan, jag sänker farten och tänker rulla om den.
Då får de för sig att svänga vänster in på gräset, slänger mig på bromsarna och siktar ut i gräset, föraren bromsar till så jag kan runda dem.
Vart lite spak efter den.
Rullar lugnto och fint, en Lovö Expressare rullar ut från Ängby och jag försöker INTE ta rygg.
Trampar ikapp en annan cyklist som jag fick trampa om upp mot StoraMossen, ser att jag har en på rulle så trycker ju på lite till. Han fastnade sedan bakom lite trafik men plötsligt när jag liger och mystrampar upp för Tranebergsbron är han i rygg igen så jag får ju trampa på. En Elcyklist som jag raceade med i går utefter Vasaparken komm rullande, vi pratade lite , skön typ. Annars bara en vanlig tråkig händelsefattig dag i pendlingsträsket.

Mediokern

Aktiv medlem
I morse var det någon stackare som gått i asfalten ganska rejält! Skanstullsbron norrgående in mot stan vid pass kl 7:30. Mitt på bron i nedförsbacken mot Skanstull.
Jag passerade strax efter det hade hänt då det var en stor grupp personer som hjälpte den som vurpat.
Det måste varit en ganska rejäl smäll då personen blödde kraftigt.

Så - Var försiktiga och ta hand om er ute i trafiken. En olycka händer så lätt och man ångrar sig alltid efteråt att man inte tog det mer försiktigt. Jag fick mig i alla fall en tankeställare!
1631687898646.png

Vegan

Aktiv medlem
Fin morgonpendling med en nyvaken sol. Lätt motvind. Måste nog byta färg på glasen i glajjorna snart, börjar bli väl mörkt de första km.

Väntas regn och medvind hem. Regn är ju 100% säkert, medvind, nja I believe it when I see feel it...

mzi

Aktiv medlem
Den jag såg idag stod med sin BMW-motorcykel (tror det var en F800GS) i hörnet av Kungsträdgården och spanade.

BFS

Aktiv medlem
De gömmer sig med sina segways bakom hörnen och haffar rödljuscyklister. Samt på Götgatsbacken lasrar den som cyklar över 7 km/h
Av nån anledning tycker jag 7 km/h (gånghastighet) i Götgatsbacken är en bra hastighet (när man cyklar norrut). Cyklandes söderut tar jag nästan alltid "omvägen" (som man ska cykla på), som är mindre kaotisk.

simson

Aktiv medlem
Av nån anledning tycker jag 7 km/h (gånghastighet) i Götgatsbacken är en bra hastighet (när man cyklar norrut). Cyklandes söderut tar jag nästan alltid "omvägen" (som man ska cykla på), som är mindre kaotisk.
Jag kör oxå omvägen men blir fortfarande förvirrad när man kommer ut på Medborgarplatsen, otydligt markerad cykelbana , brukar smyga rakt över torget till förlängningen av folkungagatan för det är väldigt bökigt vid Götgatan…

BFS

Aktiv medlem
Jag kör oxå omvägen men blir fortfarande förvirrad när man kommer ut på Medborgarplatsen, otydligt markerad cykelbana , brukar smyga rakt över torget till förlängningen av folkungagatan för det är väldigt bökigt vid Götgatan…
Bökigt är ett bra ord för att beskriva cyklingen på/kring Medborgarplatsen. Mycket folk (utan uppsikt) som ska åt alla håll samtidigt. Så det är klokt att smyga.

bearthefear

Aktiv medlem
I morse var det någon stackare som gått i asfalten ganska rejält! Skanstullsbron norrgående in mot stan vid pass kl 7:30. Mitt på bron i nedförsbacken mot Skanstull.
Jag passerade strax efter det hade hänt då det var en stor grupp personer som hjälpte den som vurpat.
Det måste varit en ganska rejäl smäll då personen blödde kraftigt.

Så - Var försiktiga och ta hand om er ute i trafiken. En olycka händer så lätt och man ångrar sig alltid efteråt att man inte tog det mer försiktigt. Jag fick mig i alla fall en tankeställare!
Visa bilaga 512845
Passerade också där strax efter, med både ambulans och akutläkare på plats. Tänkt många gånger att just där är ett ställe jag absolut inte skulle vilja vurpa på. Hög hastighet, smalt, bilväg med räcke på ena sidan, pinnräcke på andra sidan och strid ström av pendlare i olika hastigheter.

När jag passerade satt i alla fall cyklisten upp, men med en stor blodpöl på asfalten. Såg rätt obehagligt ut faktiskt. Hoppas det gick bra tillslut!

Annars provade jag en ny pendlingssträcka idag, väster om drevviken istället för öster. Via Vega, Länna, Skogås, Farsta osv. Förutom att jag blev bortlurad vid ett vägarbete vid Perstorp så måste jag säga att den sträckan fått ett ansiktslyft de senaste 10 åren. Men gillar nog min väg som jag kört hundratals gånger på andra sidan Drevan bättre!

BFS

Aktiv medlem
Idag cyklade jag en sväng (nästan hela vägen till jobbet) och upptäckte att de förbättrat en bit av min väg till jobbet. Sträckan är en ny och bred cykelbana som i korsningarna följt med (den smala) trottoaren runt hörnet, så att säga. Så det har blivit en chikan, med dålig sikt. Och vintertid är det inte kul att svänga mer än nödvändigt. Jag har haft en diskussion med kommunen om detta och nu har de faktiskt rätat ut den så att cyklisterna kan fortsätta rakt fram hela vägen. :)

Fänkålsulven

Aktiv medlem
Vägarbete startat i Galoppvägens tunnel under Enköpingsvägen. Det positiva är att de förhoppningsvis får på asfalt på den bortglömda grussträckan norr om tunneln när de är klara om ett år eller så. Tyvärr är det ganska smalt utrymme att dela på för cyklister och fotgängare bredvid bygget. Jag sätter ett par tunnslitna cykelbyxor och en borttagen ventilhatt på att det snart kommer upp en ”Cykel ska ledas”-skylt. Det är ju ändå Solna vi talar om…

DarkMatter

Aktiv medlem
Två härliga pendlingsdagar denna vecka, Måndag och idag. Idag var det så vackert att jag var tvungen att stanna och ta en bild på kanske det minst lämpliga stället på hela vägen: Gröndalsbron.

Har experimenterat lite med färdväg för att slippa tråk genom stan. Kör via Gröndal-Liljeholmen-Årsta istället för Hornstull-Ringvägen-Skanstullsbron.

Finns det någon bra väg från Gröndalsbron till, säg, Johanneshovsvägen? Har testat både Årstabergsvägen-Sandfjärdsgatan och Sjöviksvägen-Sjöviksbacken-parkväg-Årstavägen men båda har sina nackdelar.

Simon_

Medlem
Annars provade jag en ny pendlingssträcka idag, väster om drevviken istället för öster. Via Vega, Länna, Skogås, Farsta osv. Förutom att jag blev bortlurad vid ett vägarbete vid Perstorp så måste jag säga att den sträckan fått ett ansiktslyft de senaste 10 åren. Men gillar nog min väg som jag kört hundratals gånger på andra sidan Drevan bättre!

Verkligen sanslöst lurigt vid Perstorp, det känns som de drar om cykelvägen lite varje dag.

Peth

Aktiv medlem
Kraftigt uppstickande spårvagnsspår vid djurgårdsbron resulterade i punka på bägge hjulen. Note to self: ta med två slangar.

Efter fyra kilometers promenad så fick jag en ny slang av en barmhärtig medcyklist. Avslutade de sista sex kilometrarna på cykeln.

Hälsade på @bsandborgh strax innan framme.

Allroad

Aktiv medlem
Sidofråga, ni som pendlar Årstabron (mina gamla hoods) står det fortfarande foodtrucks nedanför kolonilotterna vid vattnet/gångpromenaden?

Senast ändrad:

Stol3n_Identity

Aktiv medlem
VAB denna vecka, igår var enda dagen man fick pendla då frun var ledig. Utgår 05:20 på morgonen hemifrån. Möter knappt någon cyklist alls, använder mig av Nynäsleden mellan Handen och Högdalen. Samma på eftermiddagen, slutar 16:10. Några fler cyklister, men fortfarande inte jättemånga.

Ganska skönt att ha GC banorna för sig själv.

Fänkålsulven

Aktiv medlem
Hälften av dem har väl cyklat på dubbdäck hela sommaren... det är ett jäkla rasslande på asfalten ibland. Det kostar väl för mycket att byta.
Apropå dubbdäck off-season, tyckte jag riktigt synd om ett foodora-bud som cyklade med löst pumpade dubbdäck i 30 graders värme i juli.

Fänkålsulven

Aktiv medlem
Jag glömde berätta om höjdpunkten från i morse. På cykelbanan mellan E4 och Brunnsviken vid Järva Krog hade en cyklist stannat för att fotografera vad som såg ut som en svart plastsäck. När jag kom närmare såg jag att det i själva verket var en bäver mitt på asfalten han fotade. Storstadsvildmarksupplevelse!

Maglia Nera

Aktiv medlem
>Blir kvar på kontoret rätt länge och har inte ätit mer än en banan sen elvatiden.
>Känner mig lite småhungrig när jag beger mig hemåt.
>Inne i centrala Stockholm känner jag att bonken är inkommande.
>Måste ta det lugnt.
>Glider förbi en massa Svensson-pendlare på Skeppsbron utan att anstränga mig.
>Blir plötsligt omkörd av en trimmad el-moped som håller ca 35 km/h.
>Man tycker ju att man borde ha vuxit upp och mognat till vid det här laget.
>Tar rygg på el-mopeden.
>Yes! Han ska in på Götgatan.
>Uppför Götgatspuckeln kör jag så hårt jag bara kan utan att det ska synas att jag anstränger mig.
>GET KRENKT, TÖÖÖNT!

Finns det någon stödgrupp för personer med mitt beteende?

unsuspected

Aktiv medlem
>Blir kvar på kontoret rätt länge och har inte ätit mer än en banan sen elvatiden.
>Måste ta det lugnt.
>Tar rygg på el-mopeden.
>Uppför Götgatspuckeln kör jag så hårt jag bara kan utan att det ska synas att jag anstränger mig.
>GET KRENKT, TÖÖÖNT!

Kashedian

Medlem
>Måste ta det lugnt.
>Tar rygg på el-mopeden.
>GET KRENKT, TÖÖÖNT!

Bästa som finns att jaga folk på trimmade leksaker juh 😅 förhoppningsvis är det inte lika kul när en cyklist drar förbi, så kanske de inser att det inte var värt o trimma skiten till slut.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer