Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

weldion

Aktiv medlem
Bästa som finns att jaga folk på trimmade leksaker juh 😅 förhoppningsvis är det inte lika kul när en cyklist drar förbi, så kanske de inser att det inte var värt o trimma skiten till slut.
Bättre med traktorer med höbalar på släp. Fick häng på en sådan igår. Drygt en halvmil i 45 knyck med minimal ansträngning.

simson

Aktiv medlem
Jag liiite motflås men det går ju över😜
Rullade vid halvsextiden ganska mörkt mulet , kan inte sluta förundras över alla som envisas att inte ha lampor å åtminstone en reflex , gärna i kombination med mörka kläder.

Akronym

Aktiv medlem
Jag liiite motflås men det går ju över😜
Rullade vid halvsextiden ganska mörkt mulet , kan inte sluta förundras över alla som envisas att inte ha lampor å åtminstone en reflex , gärna i kombination med mörka kläder.
Det där har förvånat mig senaste veckan också. Möter sällan andra cyklister pga min konstiga pendeltider och vägar men senaste veckan har jag mött kanske 10 cyklister i beckmörker varav en endaste hade reflex...ingen hade lampor
Eller nu kom jag på att jag mötte en med lampa men hen hade istället solen monterad på styret

Mange.

Aktiv medlem
IMG_20210917_085905.jpg

Vid norra begravningsplatsen ligger denna stackars hoj. Intressant att gaffeln är rakt av. Undrar vad som hände med cyklisten.

bearthefear

Aktiv medlem
Tredje pendlingsdagen denna vecka och ovanan börjar göra sig påmind i benen. Fick några droppar på mig, men det slutade där. Vinden något oberäknelig och ibland med, ibland mot.

Vid korsningen Gamla Tyresövägen/Sockenvägen hade dom satt upp en skylt vid övergångsstället strax ovan ”cykelknappen”, ”OBS! Ny signalstyrning, var uppmärksam”. Vaket att fånga upp de eventuella rödljuscyklare som ”kan” hur trafikljusen beter sig tycker jag (självklart inte jag…).

staine

Aktiv medlem
Det där har förvånat mig senaste veckan också. Möter sällan andra cyklister pga min konstiga pendeltider och vägar men senaste veckan har jag mött kanske 10 cyklister i beckmörker varav en endaste hade reflex...ingen hade lampor
Eller nu kom jag på att jag mötte en med lampa men hen hade istället solen monterad på styret
Så jäkla typiskt hen-cyklister! :/

Maglia Nera

Aktiv medlem
En annan favorit är mörka mornar med nederbörd och man möter cyklister med mörka cykelbrillor som gör att de knappt ser ett skit.

simson

Aktiv medlem
Varför förlöjliga elcyklister? Inte schysst att sparka på den som redan ligger ..
För övrigt delar jag mycket hellre väg med elcyklar än stinkande 2-taktsmoppar...
Sålänge de inte är trimmade så helt ok , men de som kör rawbikes å liknande å säger att de cyklar till jobbet blää.

NotReallyGunde

Aktiv medlem
Va kallt det var. Brrr. en tant med lådcykel och barnen i lådan drog tre rödljus. Bra förebild. Buss ville kramas i cykelfältet på Karlbergsvägen. Massa rödtjutlampor. Men hemma nu.

Little Stereo

Aktiv medlem
Tredje pendlingsdagen denna vecka och ovanan börjar göra sig påmind i benen. Fick några droppar på mig, men det slutade där. Vinden något oberäknelig och ibland med, ibland mot.

Vid korsningen Gamla Tyresövägen/Sockenvägen hade dom satt upp en skylt vid övergångsstället strax ovan ”cykelknappen”, ”OBS! Ny signalstyrning, var uppmärksam”. Vaket att fånga upp de eventuella rödljuscyklare som ”kan” hur trafikljusen beter sig tycker jag (självklart inte jag…).
Har cyklat förbi massor med gånger både före och efter skyltarna sattes upp. Har inte märkt någon som helst skillnad?

fyrbåk

Aktiv medlem
Har cyklat förbi massor med gånger både före och efter skyltarna sattes upp. Har inte märkt någon som helst skillnad?
Skillnaden är att förr var det gemensamt grönt för gående och cyklister åt alla håll i korsningen Och rött för biltrafik från alla håll. Man kunde alltså gå diagonalt över korsningen. Nu följer istället Gående/cykel övriga flödet. Det är nog lite effektivare med nuvarande intervaller som bara är två jämfört med tidigare då det var tre.
personligen föredrar jag det tidigare systemet då man kunde se vartåt det barkade när man närmade sig korsningen och då välja g/c-bana eller normal vägbana beroende på var det skulle bli grönt först. Om man nu ”kunde” intervallerna och det är sannolikt till sådana som jag själv som skyltarna riktas till.

Senast ändrad:

nieves

Aktiv medlem
Nu när det är helg och många pustar ut efter veckans pendling så kanske det skulle sitta fint med en bön. Översättning får ni fixa själva😀

Bønn for ein liden syklist

Må bremsene alltid virka,
og dynamoen gje lys te di lykt,
må skruene ver festa,
så du sykle framøve – trygt.

Må sedet ha gode fjøring,
bagasjebrettet romslige plass,
må dekkene aldri ponktera,
om du treffe på stifter og glass.

Må giren gli lett og villigt,
og ringå ha fine klang,
må du alltid ha gode medvind,
og loft fyllt av foglasang.

Må trenå ver lysegrønne,
og udsikten åben og vid,
må mildver, sol og blomster,
ver me deg i all di tid.

Dikt av Gunnar Roalkvam

Bengt-re

Aktiv medlem
Precis. Mina fotokromatiska Julbo ser ut att vara typiskt mörka solbrillor, men släpper igenom tillräckligt mycket ljus (75 %) för att funka långt efter att vanliga solglasögon blivit en trafikfara.
Har också ett par nära nog utslitna julbo som är underbara. Fotokromatiska är perfekt och dessa blir ljusa nog i mörker för att duga och mörka nog i direkt solsken för att fungera. Ljusaste dagarna på sommaren kör jag ett par mörkare inte fotokromatiska, men men.

NotReallyGunde

Aktiv medlem
Nu när det är helg och många pustar ut efter veckans pendling så kanske det skulle sitta fint med en bön. Översättning får ni fixa själva😀

Bønn for ein liden syklist

Må bremsene alltid virka,
og dynamoen gje lys te di lykt,
må skruene ver festa,
så du sykle framøve – trygt.

Må sedet ha gode fjøring,
bagasjebrettet romslige plass,
må dekkene aldri ponktera,
om du treffe på stifter og glass.

Må giren gli lett og villigt,
og ringå ha fine klang,
må du alltid ha gode medvind,
og loft fyllt av foglasang.

Må trenå ver lysegrønne,
og udsikten åben og vid,
må mildver, sol og blomster,
ver me deg i all di tid.

Dikt av Gunnar Roalkvam
Dynamo??? Randopendling?

BFS

Aktiv medlem
Unna dig en bra lampa och dra även en kabel till baklampan. Sen är det alltid lyse på.
Jag har det på nya pendlaren (lampan som följde med är inte superbra, men funkar). Den har tyvärr bara "batteri" (så att det lyser en stund efter man stannat) på baklampan. Snart åtgärdat (har beställt en ny/billig fast bättre). Ska göra nåt liknande på gamla pendlaren (tilliga touringcykeln) fast med bättre lampa och laddningsmöjlighet.

nieves

Aktiv medlem
Jag har det på nya pendlaren (lampan som följde med är inte superbra, men funkar). Den har tyvärr bara "batteri" (så att det lyser en stund efter man stannat) på baklampan. Snart åtgärdat (har beställt en ny/billig fast bättre). Ska göra nåt liknande på gamla pendlaren (tilliga touringcykeln) fast med bättre lampa och laddningsmöjlighet.
Härligt, då SYNS vi i trafiken😁

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer