Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

dogday

Aktiv medlem
Har ju redan ett par lurar som jag är nöjd med (Bluetooth) så eg är det någon form av vindbrusreducerande hölje jag letar efter. Funderar på om man skulle kunna montera ersättningsmuffar till hörselkåpor på hjälmremmarna. Typ denna:

Ser ut som du gjort en ganska lång resa i vindskydd, men har du testat Windfree? Kanske att den räcker (har inte testat själv, än). Annars verkar de där vara riktigt rejäla, borde döda all vind under 50 km/h :cool:. Möjligen att de går att limma på Windfree för att få dem att sitta fast enkelt och göra dem enkelt på/avtagbara.

Wiciman

Aktiv medlem
Ser ut som du gjort en ganska lång resa i vindskydd, men har du testat Windfree? Kanske att den räcker (har inte testat själv, än). Annars verkar de där vara riktigt rejäla, borde döda all vind under 50 km/h :cool:
Yup Windfree har jag testat, tyckte inte de hjälpte så mycket. Det blåser friskt på den skånska slätten + tinnitus, därav min besatthet :-)

dogday

Aktiv medlem
Yup Windfree har jag testat, tyckte inte de hjälpte så mycket. Det blåser friskt på den skånska slätten + tinnitus, därav min besatthet :-)
Vet inte om du såg min edit så tar det igen, du har ju redan hårdvaran så kanske värt att testa:

"Möjligen att de går att limma på Windfree för att få dem att sitta fast enkelt och göra dem enkelt på/avtagbara."

Stumpy

Aktiv medlem
Vid ett övergångsställe korsar en man, propert klädd, med kammad frisyr och hörlurar i öronen. När han gått halvvägs över övergångstället får han syn på mig, som i lugnt tempo siktar på att köra förbi längs med trottoaren ungefär två och en halv meter bort. Han ändrar då hastigt sin riktning och tar två snabba steg baklänges och sträcker ut sitt sista ben som en skridskoåkare i syfte att fälla ner mig från cykeln. Det hela resulterar i en absurd situation då jag trots hans akrobatik låg några meter bort. Jag tittar på honom frågandes och han besvarar min blick med en likgiltig min.
Enda gången jag krockat under drygt 20 års cykelpendlande var för några år sedan när en mobilzombie korsade ett övergångsställe mot rött. Jag tänkte passera bakom, men när hen ser mig hoppar hen bakåt rakt bakåt där jag kom. Har fortfarande inte listat ut varför.

Igår toksega ben i motvinden hem efter CX-träning.

Idag siktade jag på att hinna före regnet. Misslyckades, men blev inte jätteblöt. Får se om planen med att åka hem efter regnet funkar bättre.

Bornlikethis

Aktiv medlem
Enda gången jag krockat under drygt 20 års cykelpendlande var för några år sedan när en mobilzombie korsade ett övergångsställe mot rött. Jag tänkte passera bakom, men när hen ser mig hoppar hen bakåt rakt bakåt där jag kom. Har fortfarande inte listat ut varför.
Otroligt, fotgängaren vill alltså bli påkörd? Är det försäkringspengar hen är ute efter? Är det kanske samma marodör. Många frågor uppstår helt klart

staine

Aktiv medlem
En mobilzombie har ju bara ingen koll. Där får man rycka på axlarna.
Den värsta varianten är när HEN medvetet vill skrämma eller skada bara för att jävlas vilket verkade vara fallet med den första beskrivningen.
Såna personer borde som en första varning få livstids hängning i elektriska stolen!

Stol3n_Identity

Aktiv medlem
Skönt o slippa regnet imorse, nu verkar det som att det blir en väldigt blöt resa hem. Kul att jag tog räsern till jobbet idag, då pendlaren är isärplockad just nu...

Stumpy

Aktiv medlem
inte lägga sordin på stämningen nu!
2AB5BCE6-8473-4263-87F0-A94BD37D3B3D.jpeg

Mange.

Aktiv medlem
På något sätt lyckades jag få in alla kläder i skotorken så jag får dra på mig torrt. Nu lyser solen också, så det blir lite njuta påväg hem.

zodah

Aktiv medlem
PREMIÄR-PUNKA!
I Älta började bakdäcket sagga. Jaja, jag har ju grejerna med mig tänkte jag.
Fast bara en racerslang till mina 40 mm gravel king. Det går väl ok som tillfällig lösning tänkte jag. Och det gör det men om den där jävla ventilkäglan är lös, då blir det svettigt att skruva av slangen från ventilen…fick fulmeka för att ta mig hem

227696CC-BBB2-4F2C-8D84-4E34D4832ECF.jpeg

simson

Aktiv medlem
Fördelen med att börja tidigt och sluta sent som sagt tidigare i tråden , plattläns till och inget regn imorse, kom ut ikväll vinden hade mojnat av och regnet hade upphört.
Mange

Senast ändrad:

Mattiasxe

Medlem
Efter 5km imorse kom jag på att passerkortet låg i byxfickan på vandringsbyxorna jag brukar använda, således inte med. Då jag körde i regnbyxorna...

staine

Aktiv medlem
Småläskigt att cykla på smala gator i förorten (08) då mötande bilister (rätt fort då de ju har bråttom!) kör vänstertrafik eftersom de har parkerade bilar på sin sida. Då är ett cyklistliv inte mycket värt. :/
(Det enda förmildrande är att det troligen bara är världsfrånvänd dumhet och inte ren elakhet som styr deras bilar.)

RN

Aktiv medlem
Kändes rätt ok idag trots att jag tog slaskvädercykeln pga utlovad syndaflod som jag missade både till jobbet och hem (hem mest pga systemkaos som gjorde att jag kom iväg 2h för set... "Nä vi har inga problem här...")
Hade behövt nya kallingar om jag haft några under cykelbrallorna när jag möter tre grabbar i bredd innan Örby. Den som cyklade mest i mitt spår välljer att sladda och ställa sig tvärs över cykelbanan, jag lyckas bromsa och styra ut i gräset bredvid.
Undrar om de lärde sig något av det....

MrSthlm

Aktiv medlem
Måste ju vara ärlig och kan ju inte säga att jag njöt i ösregnet när jag cyklade även om jag inte frös. Det regnade inte när jag startade men redan efter några minuter öppnade sig verkligen himlen, stannade först under ett cykelställ för att sätta på skyddet till ryggan men orkade inte riktigt sätta på skoskydden, jobbigt tyckte hjärnan och "det är ju bara 14 km kvar", stort misstag även om de kanske inte skulle hjälpt så mycket heller. Blev riktigt blöt och kläderna samt skorna var inte ens helt torra när jag skulle cykla hem igen från jobbet. ;-) Timern i torkrummet är bara på en timme och jag kan ju inte springa ner där 5 ggr per dag, då blir man ju tokig. Klockade dock en rätt bra pendlingstid i ösregnet, alltid något.

Som coronacyklist som spenderat dagarna hemma tills idag så bjöd dagen på premiärpendling till skolan, vilket inte hänt sedan grundskolan för sex eller sju år sedan. Bjöds på riktigt göteborgsväder som härdar den solskenscyklist man är när man tidigare inte tvingats iväg.

Woodknocker

Aktiv medlem
Usch den var verkligen hemsk. Kan inte förstå hur jag gillade det en gång i tiden. Men tror att det har mycket att göra med att jag har blivit för stark, stadscykling håller mig liksom i zon 1 och zon 1 ger aldrig endorfiner.

Aja, note to self: ingen cykelpendling.

BFS

Aktiv medlem
Usch den var verkligen hemsk. Kan inte förstå hur jag gillade det en gång i tiden. Men tror att det har mycket att göra med att jag har blivit för stark, stadscykling håller mig liksom i zon 1 och zon 1 ger aldrig endorfiner.

Aja, note to self: ingen cykelpendling.
Om ämnet är: "Hur var din pendling?", och där folk uppenbarligen berättar om pendling, varför skriver du i tråden att du inte pendlar? Det är en retorisk fråga, så du behöver inte svara ("svaret" är uppenbart).

IM

Aktiv medlem
Jag valde att köra i cirkulationsplatsen efter Skansbron, istället för cykelbanan. Det valet gillades inte av en bilförare, som stod och väntade på sin tur att få köra in i cirkulationsplatsen. Han tog ögonkontakt med mig och körde helt sonika in i cirkulationsplatsen, rakt mot mig. Efter att jag bromsat, väjt, klickat ur och satt foten i backen för att inte gå omkull fick jag mig en skopa ovett och en redogörelse för inaktuell lagstiftning.

Jag försöker förundras över hur bra det allt som oftast går att cykla i stan numera. Sånt här händer väldigt sällan, tycker jag. Skillnaden i inställning till cyklister har, enligt min uppfattning, blivit många, många gånger bättre än när jag började cykla här på allvar för sisådär tio år sedan.

Mange.

Aktiv medlem
Hämtade ut Järfällas goodiebag från utmaningen i morse.
16327327826034936762072093085009.jpg

I lådan ligger ett riktigt dåligt mobilfäste.
Men reflexgrejen i påsen är samma som finns hos classe och jag använder på randos.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer