Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

DarkMatter

Aktiv medlem
Dålig morgon men pendlingen får betraktas som okej i storstaden.
Några rödljuscyklare, ett par elsparkcyklar utan lampor och en laxande damtralla utan lampor på Västerbron. Inga anmärkningar på motorister.

Kashedian

Aktiv medlem
Skön pendling. Medvind nedför Södertäljevägen genererade ett nytt pendlingsrekord.

Bilagor

• Screenshot_20211025-092734~3.png
    Screenshot_20211025-092734~3.png
    14.2 KB · Besök: 58

MrSthlm

Aktiv medlem
Det är ju en del snubbar som trycker på rätt bra, roande. Idag var det en på racer som cyklade om mig uppför i riktning mot Stora Mossen t-bana medan han pillade med mobilen (dvs han hade inte händerna på styret) trots att jag tryckte på någorlunda bra själv (klart snabbare än övriga cyklister varje fall) ett "wtf moment", han verkade totalt oberörd/avslappnad. :cool: Antingen är han skitstark eller så var det el, vet ej faktiskt men i detta fall tror jag mer på starka ben, el-racers är väl inte så vanliga.

KjellF

Aktiv medlem
Då frambromsen är demonterad från pendelgraveln och en annan pendlare har dubbdäck blev det min fingravel idag. Skumt, det kändes superbra och det kändes som att tempot var högt men nej, ca två minuter långsammare än normalt på 45 minuter. Köerna på cykelbanorna drog ned tempot men inte så mycket.

KjellF

Aktiv medlem
Fan vad fint det är med torrt underlag. När drar ni på dubbdäcket fram, ni som pendlar året om?
Normalt har jag två pendelcyklar. En har redan fått dubbdäck fram, den andra har högfriktionsdäck.
Den första isen för säsongen är den värsta så det gäller att vara förberedd långt innan man tror att det finns risk för is (smärtsam erfarenhet).

Berk

Aktiv medlem
Måste vara rekord i cyklister i Stockholm. Rullande kö mellan Skanstull och Kungsträdgården.

Idag på DN:

357.jpg

Varför "hålla fast" och varför använda "historiskt"?? 10% är lågt!

I själva artiklen står att målet är 20% i 2030. 20% är redan bättre, men 2030 är lite sent. Om vi kan får 3% till i ett år, kan cyklismen växa snabbare. Men 40% mer i ett år förklarar varför du mötte "rekord" många cyklister.

Överigens står i artikeln att 22 km cykelväg åtgärdades i 2020 i Stockholms region. Södertälje fick pris för 4,2 km. Är det bara jag som tycker att att åtgärda 22 km cykleväg är försumbar lite i en multimillion region?

Berk

Aktiv medlem
Det måste vara en otroligt mycket större ökning än 40% nu i oktober year-on-year.

Oktober 2020 är kanske inte bästa referens så mitt i pandemieën.

Inser nu också are den 10% är relativt till total antal resor. Det är inte orimligt att cykelpendlare jag har åkt till jobbet relativt oftare än andra pendlare. Tyvärr fanns ingen absoluta siffror i artikeln.

mzi

Aktiv medlem
Jag borde ha förstått att mitt inlägg avsiktligt skulle missförstås.

Såhär då: Jag tror vi måste tillbaka till 40-talet eller så för att se lika stor andel cykelpendlare i oktober som vi har i år. Normalt över året så kommer det fram pendlare på vårkanten när det är vamt ute, och de försvinner så fort det går mot lite kallare tider. Nu har det redan varit frost och det är ändå kö som vilken vårdag som helst. Det är ett trendbrott som vi inte sett tidigare.

Berk

Aktiv medlem
Det skulle dock kunna vara så att under pandemieën folk har förstått att det går också att pendla när det är kalt ute.

Och det har varit riktigt fin pendlingsvädret på sistone (jag ligger tyvärr hem på en soffa med lite feber).

zodah

Aktiv medlem
Jag borde ha förstått att mitt inlägg avsiktligt skulle missförstås.

Såhär då: Jag tror vi måste tillbaka till 40-talet eller så för att se lika stor andel cykelpendlare i oktober som vi har i år. Normalt över året så kommer det fram pendlare på vårkanten när det är vamt ute, och de försvinner så fort det går mot lite kallare tider. Nu har det redan varit frost och det är ändå kö som vilken vårdag som helst. Det är ett trendbrott som vi inte sett tidigare.
Ligger nog en hel del i ovan. Men ca de senaste 4 åren har det faktiskt inte tunnat ut förrän det blir snö som ligger kvar.

Kashedian

Aktiv medlem
I uppförsbacken vid Ulriksdals GK hörde jag Arlanda Express komma susande ikapp mig. Vad förvånade jag blev när tåget kom körande på asfalten precis bredvid mig. Och inte var nåt tåg utan en raw bike…
Lät du den åka förbi? Trimmad elcykel eller klarar inte dagens happyiter inte ens av 25 kmh längre? 🙄

bearthefear

Aktiv medlem
Vi är inte lika hårda som dig. :cool:
Och jag rullade in mot Skanstull vid 11:30, det var inte så trångt då heller…

Pissmorgon med en dator som valde att köra bluescreen of death inför höstens viktigaste teams-möte som fick bli via telefonen med sådär halvproffsigt intryck. Gick väl bra ändå efter omständigheterna. Datorn visade sig i alla fall vara stendöd. Tur i oturen var att en ny dator låg och väntade på mig på kontoret, så det var bara att bränna in till lunch och köra resten av dagen på kontoret. Ovant att åka så sent såklart men firade med att trycka på lite extra. Med vinden i ryggen resulterade det i ett KOM på mitt privata pendlingssegment med 100-tals försök. Alltid nåt!

Kashedian

Aktiv medlem
Dåliga dagar blir jag kränkt även av otrimmade elcyklar. Framförallt uppför. Just det här exemplaret höll dock en bra bit över 25 km/h 😉
En bra frukost bestående av proteinshake eller ägg och så kan du tänka att pendlingen är ett intervallspass där du kör allt du orkar fram till rödljuset/kö kommer så ska du se hur alla elcyklister förflyttar på sig när den glada happyiten kommer i 50kmh.

😘

MrSthlm

Aktiv medlem
Jag fick ett psykbryt men jag hoppas att ingen såg detta. *LoL*

Först en lirare i oversize militärbyxor som flåsade om mig (cyklade väldigt yvigt) på Tranebergsbron samtidigt som en moped körde om oss (självklart med mötande trafik). Jag höll min linje fint. När han var jämsides ungefär busvisslade han verkligen allt han orkade så jag hoppade ca en halvmeter upp i luften av chocken, ljudlig svordom från mig.

Ok, ungefär i höjd med Circle K macken i Alvik hade han stannat för att svänga höger. Jag var fortfarande lite halvirriterad och skrek till rätt högt när jag passerade honom för att skrämma honom.

Han flyger upp på cykeln, flåsar om mig och gör fingret, jag sade väl något inte så vackert till honom tillbaka men sedan skiljdes våra vägar.

Fänkålsulven

Aktiv medlem
En bra frukost bestående av proteinshake eller ägg och så kan du tänka att pendlingen är ett intervallspass där du kör allt du orkar fram till rödljuset/kö kommer så ska du se hur alla elcyklister förflyttar på sig när den glada happyiten kommer i 50kmh.

😘
Det får bli rockyfrukost med råa ägg och köttbuljong imorrn!

mtbkr

Aktiv medlem
Jag fick ett psykbryt men jag hoppas att ingen såg detta. *LoL*

Först en lirare i oversize militärbyxor som flåsade om mig (cyklade väldigt yvigt) på Tranebergsbron samtidigt som en moped körde om oss (självklart med mötande trafik). Jag höll min linje fint. När han var jämsides ungefär busvisslade han verkligen allt han orkade så jag hoppade ca en halvmeter upp i luften av chocken, ljudlig svordom från mig.

Ok, ungefär i höjd med Circle K macken i Alvik hade han stannat för att svänga höger. Jag var fortfarande lite halvirriterad och skrek till rätt högt när jag passerade honom för att skrämma honom.

Han flyger upp på cykeln, flåsar om mig och gör fingret, jag sade väl något inte så vackert till honom tillbaka men sedan skiljdes våra vägar.
Hahaha, jag måste blivit omkörd av samma person igår. Yvig känns som en bra beskrivning.

Senast ändrad:

Fänkålsulven

Aktiv medlem
Moder Theresa-moment i morse. Erbjöd hjälp till två cyklister med cykelproblem inom 100 meter. Den ena meckade vi vägkanten, den andra ledde sin cykel. Båda tackade vänligt nej till erbjudandet.

Det här måste vara den optimala formen av altruism. Få egoboosten av att erbjuda hjälp, men slippa stå i regnet och utföra den med oljiga fingrar...

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer