Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

AdamLR

Aktiv medlem
Gårdagens pendling skedde med tåg eftersom någon hade stulit cykeln ur källarförrådet. Beklagade mig på möte efter lunchen och lagom till eftermiddagsfikat hade jag redan blivit lovad en ny cykel av en kollega som har "alldeles för många cyklar som står och skräpar".

Inte värt en egen "stulen"-tråd, men om någon snubblar över en blå Crescent Starren Sport från 2003 med sprillans nya Protek Cross-däck kan ni ju PM:a. Stals i Södertälje. Känd från dessa inlägg:
För er som suttit på nålar så fick jag brev igår från hittegodscentralen att de har fått in min cykel. Det enda som nämns är ramen och stänkskyddet, så vi får väl se hur mycket som är kvar av den. Förhoppningsvis rullar den till tågstationen i alla fall. Men tredje gången stulen och tredje gången återfunnen hur som helst!

Vegan

Aktiv medlem
Runt nollan och några enstaka snöflingor i luften. Då mina tunna skoövedrag inte går att dra över mina nya pendlarskor fick det bli ett par i neopren istället men kan, återigen, konstatera att jag inte gillar. Får gräva fram vinterskorna i kväll. En inte så stark men rätt isig sida/mot gjorde att snittet hölls nere. Ska tydligen vrida mot nordväst ikväll så man har motvind även på hemvägen 👍

federico

Aktiv medlem
29nov.jpg

29 November

Akronym

Aktiv medlem
Slutjobbat för denna arbetsvecka och snart dags för hempendling :D
Skönt att se att det bara är -2 nu efter att ha gjort morgonens och gårdagens båda pendlingar i -8 - - 10 🥶
Funderar på isolerande skosulor. Kör nu med Five Ten, dubbla strumpor, skoöverdrag och gaiters 😂 men börjar ändå frysa om tårna efter 1h

DarkMatter

Aktiv medlem
Svalt även på hemvägen.
Vid Abrahamsberg möttes man av en sjuk stankkombination av typ kvart-i-stängning-nattklubbs-pissoar + ruttna räkor.
Efter Brommaplan blev jag omkörd av en e-damtralla. Oacceptabelt! Hängde mig på rulle upp för backen mot Åkeshov. Vi snittade runt 25 så troligtvis inte trimmad (aka, jag var svag). Efter Åkeshov attackerade jag och drog ifrån. Sen var det till att hålla tempot uppe.
Benen slaknade en aning upp för lillbacken vid Islandstorget och jag saktade in för att se upp får bilar också. Omedelbart efter korsningen är e-trallan där igen och kör om. Rullar bakom 50 meter igen och samlar kraft. Attack nummer 2!
Sedan är det full kräm som gäller. Får inte låta den komma ikapp mig igen!
Det var det sista jag såg av den.

Detta leder mig att tro att jag äntligen slagit hål på myten att dubbdäck är långsamma.

Bornlikethis

Aktiv medlem
Hemvägen var något extra idag. Över Tranebergsbron mot staden och fick tre i rad i ”close calls”. Första var en elsparkcykel utan lysen, med föraren klädd i svart som valde att göra en tveksam omkörning när jag kom i motsatt riktning. Andra var en elcyklist, som fick för sig att cykla om de långsammare medcyklisterna utan att ha händer på styret. Tredje var en man utan lysen som i uppförsbacke vinglade över hela cykelbanan samtidigt som han stirrade rakt ner i backen istället på vägen framför. 👍

MrSthlm

Aktiv medlem
Ja, man ser ju en del intressant, en stark kille på vad det såg ut vara 23 mm däck, old school lättviktsracer utan skärmar i morse, två som ofta åker i par. Jag var inte upplagd att ens försöka hänga på i det hårda tempot, en annan gång. 🙃 Jag tror jag ska kalla honom katten för en katt har ju nio liv.

Senast ändrad:

dogday

Aktiv medlem
-7°C i Stockholm när jag cyklade hemifrån. Var på väg att pressa in dubbla långkalsonger i byxorna men kom ihåg att @kais01 nämnt Rainlegs funktionalitet som vindskydd, så körde dem ovanpå Rapha Randonneur pants, som i sin tur var ovanpå Brynje-långkalsonger. Vilka kalsonger jag hade underst får förbli en hemlighet.

Funkade utmärkt. Tack för tips!

Senast ändrad:

Stol3n_Identity

Aktiv medlem
Kallt var det ja, -8 i Söderorten vid 06 tiden. Fick i alla fall köra ett ordentlig test på nya vinterkittet, Jackan och skorna gjorde ett fantastiskt jobb inatt hålla mig varm. Måste dock ta en funderare kring handskar, var bra kallt om fingrarna tills blodcirkulationen kom igång ordentligt.

Stol3n_Identity

Aktiv medlem
Kudos! Jag ger upp vid -5, där säger mina luftrör stopp (som den klenis man är 😁).
Jag har sjukt klena luftrör, och dålig kondition. Men en sånhär fungerar bra för mig, när det blir för kallt kör jag även en tunn buff innanför masken, visst det blir lite tyngre att andas men värmen är bra.

Jag har försökt med Airtrim men den var mest jobbig i mitt tycke.

MrSthlm

Aktiv medlem
Det finns nog de som hävdar att det är just vi som cyklar i -10 som är dårarna 😄

Tycker det är fjanteri, jag är inte särskilt road av alla dessa kommentarer man får, det kan blir för ofta helt enkelt.

Börjar bli jäkligt trött på att vissa påpekar mina gigantiska lunchportioner också varannan dag i genomsnitt. Finns det verkligen ingenting annat att snacka om? Svenskar fullkomligen älskar att kommentera vad och hur mycket folk äter till lunch, jag börjar misstänka att det här är en svensk grej.

Jag menar, folk åker ju skidor när det är minus 10 hela jäkla tiden, varför är det då en så stor grej att cykla när det är minus 10?

"Cyklade du idag????"

Svar: Ja, jag var tvungen att ha på mig en mössa idag.

nästa dag

"Cyklade du idag igen???"

Svar: Ja, idag var jag tvungen att ha på mig ett par sockor.

Senast ändrad:

Elgstrand

Aktiv medlem
Tycker det är fjanteri, jag är inte särskilt road av alla dessa kommentarer man får, det kan blir för ofta helt enkelt.

Börjar bli jäkligt trött på folk påpekar mina gigantiska lunchportioner också varannan dag i genomsnitt. Finns det verkligen ingenting annat att snacka om? Svenskar fullkomligen älskar att kommentera vad och hur mycket folk äter till lunch, jag börjar misstänka att det här är en svensk grej.

Jag menar, folk åker ju skidor när det är minus 10 hela jäkla tiden, varför är det då en stor grej att cykla är det är minus 10?

"Cyklade du idag????"

nästa dag

Känner igen detta 😁 Fick kommentaren:

-Vi måste fixa det här, du kan ju inte hålla på och cykla hela vintern ! 🤣

-Jodå, det har fungerat de senaste åren 👍🏻😁

Men jag begriper, tycker dock det har sin charm. För att inte tala om varmbadet när man kommer hem 👌🏼

Valhalla_

Aktiv medlem

Börjar bli jäkligt trött på folk påpekar mina gigantiska lunchportioner också varannan dag i genomsnitt. Finns det verkligen ingenting annat att snacka om? Svenskar fullkomligen älskar att kommentera vad och hur mycket folk äter till lunch, jag börjar misstänka att det här är en svensk grej.

Jag menar, folk åker ju skidor när det är minus 10 hela jäkla tiden, varför är det då en stor grej att cykla är det är minus 10?

"Cyklade du idag????"

nästa dag

Det är också ganska svenskt att vara lättkränkt.

MrSthlm

Aktiv medlem
Det är också ganska svenskt att vara lättkränkt.
Men kommentarer var och varannan dag? :cautious: Tyvärr överdriver jag inte det minsta. Stör mig iofs klart mer på alla oändliga kommentarer om lunchen, cyklingen är ändå hmmm, ok. Man får acceptera att folk söker samtalsämnen och något att snacka om helt enkelt. Har så klart inte blivit bitchig utåt för det här men mitt helt enorma tålamod samt lugn börjar väl tryta något... 😉

Senast ändrad:

dahlfalk

Medlem
Tycker det var ganska trevligt i morse i -10. Dunis över tröjan och sen var det bara trampa iväg. Friskt och torrt väglag, varken frös eller blev för varm. Lite is i ögonfransar och skägg bara =)
Lite varmare på hemvägen dock, då var det helt klart överkurs med dunis... *kokt*

Fänkålsulven

Aktiv medlem
Men kommentarer var och varannan dag? :cautious: Tyvärr överdriver jag inte det minsta. Stör mig iofs klart mer på alla oändliga kommentarer om lunchen, cyklingen är ändå hmmm, ok. Man får acceptera att folk söker samtalsämnen och något att snacka om helt enkelt. Har så klart inte blivit bitchig utåt för det här men mitt helt enorma tålamod samt lugn börjar väl tryta något... 😉
Min omgivning är rätt ointresserad av min cykling, så jag uppskattar fortfarande all typ av uppmärksamhet kring den. 😀

Hemvägen kändes väldigt mycket varmare än i morse, trots att termometern var nere på under -10 grader.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer