Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

MagerValp

Aktiv medlem
Moddigt och slirigt. Tog för tunna handskar och frös rejält om fingertopparna. Handskar som är lämpliga för träning i -4 är inte lämpliga för pendling i -4...

dogday

Aktiv medlem
Om man inte vill skaffa bar mitts, är OK med tumvantar och inte vill frysa:

Svettades i mina på hemvägen igår när det var -10°C, och jag är väldigt känslig (inte Raynauds, men klart större värmebehov i jämförelse med andra cyklister och vandrarvänner) för kyla i händer och fötter.

Senast ändrad:

WSMC

Aktiv medlem
Mina cykelbanor var bitvis blöta, när fryser saltade cykelbanor till iskanor?
Vet inte vad kommunen där du bor har för blandning, men det här läste jag mig till:
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hur påverkar salt vattnets fryspunkt?

Saltet
sänker fryspunkten hos vattnet. Om du sätter 1 mol (58,5 g) of natriumklorid till 1000 g vatten så fryser lösningen vid -3,72 ºC. Det beror på att 1 mol of NaCl producerar 2 mol partiklar [5].
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ilritorno

Aktiv medlem
Rejält kallt. Men äntligen lyckats hitta en bra lösning för mina frusna händer, som även klarade -18. Innervantar i merinoull, extra skydd för tummen (DIY av ett par av min sons gamla vantar), samt alpina tumhandskar modell varmare. Frös bara lite, men inte så att det gav några större problem.

Redan pendlat hem också. Blev kort dag på kontoret pga sjuk dotter. "Bara" -12 när cyklade hem.

Så tungt med hybrid + dubbdäck. Men men fint att cykla.

Hej!
Tänkte kolla om det är någon av er vinterpendlare som kör utan dubb?
Jag cykelpendlar (på 40 mm graveldäck) i Stockholm där i princip hela vägen till jobbet är sopsaltad, vilket känns som barmark trots 10 minus eller kallare. Dock vissa hala partier. Lite motigt att kränga på tunga dubbdäck tycker jag.

Ilritorno

Aktiv medlem
Hej!
Jag cykelpendlar (på 40 mm graveldäck) i Stockholm där i princip hela vägen till jobbet är sopsaltad, vilket känns som barmark trots 10 minus eller kallare. Dock vissa hala partier. Lite motigt att kränga på tunga dubbdäck tycker jag.
Jag har ju satt på mina på min hybrid som använt sedan snön kom nu så kanske inte relevant svar. Men jag har min andra pendlare där jag har Panracer Gravelking 32. Har inte haft några problem när använt den fram till snön kom. Det är egentligen rätt liten del av även min pendelsträcka jag egentligen har ett nödvändigt behov av dubb även nu (om anpassar valet av väg efter väglaget, har lite olika varianter jag annars cyklar), så det skulle kanske funka även nu utan om tar det väldigt lugnt där det mer isigt. Om snön försvinner kommer jag nog gå tillbaka till använda gruscykeln.

Gruscykeln har också fördelen att den kan jag ta med i bilen när lämnar barnen de veckor jag har dem. Vill inte stuva in hybriden i bilen och för kallt och bökigt att krångla med cykelhållaren i kylan.

Vegan

Aktiv medlem
Hej!
Jag kör Contis dubbfria vinterdäck och är nöjd. Tar det extra lugnt vid risk för halka men i snö ger det bra grepp.

Stumpy

Aktiv medlem
Hej!
Nu har jag inte vinterpendlat än denna vintern, men dubbfria vinterdäck funkar utmärkt till allt utom svallis. Körde en grus-/asfaltsrunda på sådana i förrgår.
När det är så här kallt, så cyklar jag inte. Beror framförallt på att mina fingrar inte skulle klara att fixa en punka. Är väldigt köldkänslig om händer, fötter och näsa.

salle

Aktiv medlem
Hej!
Japp, jag har kört Sthlmspendling med Michelins Stargrip under flera år. Funkar fint så länge man tar det lite lugnt när det finns risk för svartis. Annars bra grepp och rull, mkt trevligare än dubb. Med dubbla hjulpar så är det ju enkelt att slänga på ett dubbat i fram för dom dagarna när det är halt.

Senast ändrad:

federico

Aktiv medlem
D4F8AFC6-F574-4387-A3FE-739FCFA5DAFC.jpeg

7 December II

simson

Aktiv medlem
Jag kör med dubbar men skulle förmodligen kunna köra dubbfritt, ta det lite lugnare på de ställen som ser giftiga ut men ”vinna” i längden för att däcken är lättare och rullar bättre men som Börje Salming säger det är viljan det hänger på inte slipningen. …

ani

Aktiv medlem
Hej!
Pendlar Malmö-Lund och kör med Conti 4season på vinterhärket för det mesta, slänger på dubbhjulen bara när det är ordentlig risk för snö/is. Dvs förra onsdagen. De åkte av i fredags igen.

Fänkålsulven

Aktiv medlem
Temperaturen hade stigit till nästan tropiska -4 under natten. Skönt att kunna skala av några lager kläder jämfört med tidigare i veckan. Lite fler cyklister ute igen. Förvånansvärt många hade elassistans.

MrSthlm

Aktiv medlem
Hybrid Crescent pendlaren sög musten ur mig totalt igen, stark rackare, finfin draghjälp. Misstänker dock att han ökade tempot när han fattat att han fått mig i ryggen (igen). *skratt*

Vi behöver prata, vet ett Zwiftlag samt en cykelklubb du kan gå med i. 😁

Senast ändrad:

simson

Aktiv medlem
Samma som här ovanför -9 vid start 05.45 framme på jobbet strax före halv sju -5 , hemfärd vid kl16 , -1
trekvartbyxa på , först kantvind sen halvläns på slutet, höll oxå tyvärr på att bli påkörd av en högersvängande bildåre och fick kommentaren ”man kan väl inte cykla nu därför trodde jag inte det kom nån på cykelvägen ”☹️, oskrapade rutor och imma på det , å sen chansar man på som sagt att ingen cyklar väl nu.
Mange

MrSthlm

Aktiv medlem
Föredrar dubb för vinterpendling. Det avsevärt farligaste är dock eventuell svartis innan man fått på dubben, lätt hänt att man är lite sen.

1. Man slipper bekymra sig lika mycket över säkerheten.
2. Inte lika nojig över vädret heller.
3. Att man får lite ökad träningseffekt kan snarare ses som en fördel (vilket dock beror på hur man cyklar, tar man inte i mer går det överdrivet mycket långsammare än normalt och det pallar inte jag)

Nackdelen är väl framförallt att man blir långsammare samt att det verkligen inte behövs dubb många dagar I Stockholm en normal vinter. Vilka vägar man har påverkar dock en hel del också. Att rekommendera folk att köra odubbat är jag lite tveksam till. Cykelveteraner är bättre cyklister helt enkelt.

salle

Aktiv medlem
Föredrar dubb för vinterpendling. Det avsevärt farligaste är dock eventuell svartis innan man fått på dubben, lätt hänt att man är lite sen.

1. Man slipper bekymra sig lika mycket över säkerheten.
2. Inte lika nojig över vädret heller.
3. Att man får lite ökad träningseffekt kan snarare ses som en fördel (vilket dock beror på hur man cyklar, tar man inte i mer går det överdrivet mycket långsammare än normalt och det pallar inte jag)

Nackdelen är väl framförallt att man blir långsammare samt att det verkligen inte behövs dubb många dagar I Stockholm en normal vinter. Vilka vägar man har påverkar dock en hel del också. Att rekommendera folk att köra odubbat är jag lite tveksam till. Cykelveteraner är bättre cyklister helt enkelt.
4. Att man hela tiden åker runt och tänker att det går fruktansvärt långsamt och att det är tråkigt, tråkigt, supertråkigt med dubb och att jag nog borde kört på friktionsdäck idag ändå :)

Men håller med, friktionsdäck eller odubbade sommarsulor är ju bara för elitpendlare med mtb-skillz som kan ta ett släppande framhjul i sömnen skrikandes ENDURO!

OnT - För övrigt så ska jag cykla dubbat nu på morgonen. N+1 är fortfarande överlägset på vintern.

fyrbåk

Aktiv medlem
4. Att man hela tiden åker runt och tänker att det går fruktansvärt långsamt och att det är tråkigt, tråkigt, supertråkigt med dubb och att jag nog borde kört på friktionsdäck idag ändå :)

Men håller med, friktionsdäck eller odubbade sommarsulor är ju bara för elitpendlare med mtb-skillz som kan ta ett släppande framhjul i sömnen skrikandes ENDURO!

OnT - För övrigt så ska jag cykla dubbat nu på morgonen. N+1 är fortfarande överlägset på vintern.
Det är inte kul på odubbat heller men fan så mycket kuligare än med dubb.

Emil777

Aktiv medlem
Äntligen då kom mina jättefula barmitts samtidigt med värmen (-4*) och jag vågade mig ut. Och slapp använda barmitsen som min bättre hälft hånade mig för..."en onödig pryl..."

Längtar redan till cyklingen hemåt.
Det var längesedan.

DarkMatter

Aktiv medlem
Äntligen då kom mina jättefula barmitts samtidigt med värmen (-4*) och jag vågade mig ut. Och slapp använda barmitsen som min bättre hälft hånade mig för..."en onödig pryl..."

Det var längesedan.
Exakt den reaktionen fick jag också när jag visade upp dem hemma.....

KjellF

Aktiv medlem

Det var längesedan.
Jag skulle nog använda sämre hälft i just detta fall.

Berk

Aktiv medlem

Att cykla lite långsammare skulle jag inte har problem med. Eller ännu bättre, blir varmare vid samma hastighet. Men ljudet av dubbarna på asfalten är fruktansvärt!

Nu har jag ingen enduroskillz, men mycket stigcykling Hellas hjälper att bygga bättre reflexen. Förra veckan fick jag framhjulssläpp när jag styrade efter jag hoppade uppför en gång/cykelbanan med snö. Kunne sträcka ut benet just i tid för att inte ramla. Det gör pendlingen lite spännande!

Emil777

Aktiv medlem
Att cykla lite långsammare skulle jag inte har problem med. Eller ännu bättre, blir varmare vid samma hastighet. Men ljudet av dubbarna på asfalten är fruktansvärt!

Nu har jag ingen enduroskillz, men mycket stigcykling Hellas hjälper att bygga bättre reflexen. Förra veckan fick jag framhjulssläpp när jag styrade efter jag hoppade uppför en gång/cykelbanan med snö. Kunne sträcka ut benet just i tid för att inte ramla. Det gör pendlingen lite spännande!
Jag övade att ligga på sladd i snömodden i morse. Klart roligt!

Nej, nu ska jag ut och öva litet mera.
Säker hemfärd alla!

simson

Aktiv medlem
Så skitig som både jag å cykeln har blivit idag har jag aldrig varit med om förut , skärmarna har funkat super förutom när vi hade monsunregn där någon dag i höstas .
Kantvind å nån tjärsvart sörja som dels blåste/trängde sig förbi skärmarna och sipprade sig bakåt i den modesta ”fartvinden” , gjorde rent cykeln igår å klistrade på ännu fler reflexer efter incidenten igår de var knappt synliga idag , men det ordnar upp sig till imorgon då ska vi väl få både snö och regn men jag slipper den svarta sörjan iallafall..
Mange

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer