Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Emil777

Aktiv medlem
Äntligen, pendlarpremiär för denna säsong!
Fördröjt av sen vår/snösmältning och en nackskada.
Det var obekvämt, men gick att cykla på grusräjsern med nackkragen. Svårt att hålla upp huvudet.
Bara ett fåtal bilar och en superfin lugn morgon.
Det var nog kallt, för tårna började "brinna" när jag ställde mig i varma duschen.
Längtar redan till det är dags att trampa hem till helg. Då ska jag lägga upp en bild här också.
🙂

federico

Aktiv medlem
18AA825E-CB57-42CA-BFD0-43F9530F47CE.jpeg

29 April

Fänkålsulven

Aktiv medlem
Soligt, medvind och pigga ben. Bra förutsättningar för att ladda på för ett personligt rekord på ett av prestigesegmenten som jag kom in med bra fart mot. Där var det förstås cykelkö och mötande trafik i uppförsbacken, så det vara bara att lägga sig i ledet. Låren är glada för det, men egot fick ingen boost.

Bornlikethis

Aktiv medlem
Första pendlingen på ett tag pga påskledighet och eftersläpande sjukdom. Otroligt långa bilköer som började redan vid lokalgatan i Hägersten genom gröndal och bort till Stora Essingen. Cykelvägarna var dock i stort sett tomma, körde förbi totalt två cyklister på mina 8 kilometer.

Stumpy

Aktiv medlem
Lite trist motvind, men i huvudsak fint.
Kanske blir en "genväg" hem genom Sickla, Hellas, Erstavik även om det sitter pendlar- och inte grushjul på hojen.
Hoppas kunna städa av det sista av vintern från hojen samt byta kedja och trissor. Tror det blir trickle down. Landsvägshojen får nytt, dess gamla till tävlingscrossen som får lämna sina delar till depå-/grus-/pendlarcrossen.

Guldragge

Aktiv medlem
Kommer körandes vid Tekniska Högskolan riktning Roslagstull. Rödljus. Ställer mig i ledet utan att tränga mig fram så mycket. Vi är väl ett tiotal. Killen som väntar på andra sidan och kommer oss till mötes skriker 'jävla mongoloider' åt oss när vi passerar varandra. Det blev jag glad av. Sån är jag.

Senast ändrad:

MrSthlm

Aktiv medlem
Förvånansvärt tomt idag. Är den nya normen kontoret tisdag-onsdag, och resten hemma..?

Gissar att det här beror på att många verkar göra sitt absolut yttersta för att jobba hemifrån på fredagar. 🙃 Lite efterdyningar från Corona även om absolut distansarbete kommer vara avsevärt vanligare än vad det var innan Corona även i framtiden.

Själv föredrar jag pendling av framförallt två orsaker:
1. Jag tycker att jag jobbar bättre från kontoret jämfört med hemifrån
2. Pendlingen har blivit en del av min träning

Akronym

Aktiv medlem
Gissar att det här beror på att många verkar göra sitt absolut yttersta för att jobba hemifrån på fredagar. 🙃 Lite efterdyningar från Corona även om absolut distansarbete kommer vara avsevärt vanligare än vad det var innan Corona även i framtiden.

Själv föredrar jag pendling av framförallt två orsaker:
1. Jag tycker att jag jobbar bättre från kontoret jämfört med hemifrån
2. Pendlingen har blivit en del av min träning
Håller med om din lista (spec nr 1 eftersom det är svårt köra båt hemifrån)
Och lägger till
3. Mil/år på Strava/valfri app är det enda som räknas i slutet av året ;)

simson

Aktiv medlem
Dubbelbingo , fick mot och mot , har jobbat högst uppe i mästerhuset, med utsikt österut och har tittat på flaggorna hela dagen , fram till kl halv tre så blåste nordlig vind till och med arbetskamraterna säger att nu får du medvind hem ,men icke vid tre hängde de rakt ner och som sagt så blev det motflås hemåt oxå, men solen skiner och jag hängde av en elcyklist som visslade på mig vilket tydligen betyder att jag måste flytta på mig men jag ståtrampade från Skanstull och hen syntes inte när jag svängde av vid gullmarsplan.
Nu ska jag byta drivlina på pendlarhärket =fredagsmys
Trevlig helg
Mange

bjrnn

Medlem
blev tre dagars pendling denna vecka på bullitten. blev omkörd av en brompton i toppen av det lätta motlutet mellan sköndal och gamla enskede, bullittens vikt gör en ju inte snabbast i stan uppför.

men då fick jag iaf chansen att studera en snabbgående brompton på nära håll och ett visst n+1 infann sig, tanken med cykelpendlingen var ju ändå att spara pengar …

Bornlikethis

Aktiv medlem
Sista pendlingen hem för veckan. Körde om en riktigt fin retro Pinarello vid Alvik - hej om du är här.

På Alviksbron riktning Stora Essingen mötte jag två gående sällskap som idag tolkade trafikreglerna olika. Två av dem gick laglydigt till vänster och de andra två till höger. Fyra i rad plus en barnvagn blev det totalt. Jag sänkte hastigheten, och ringde på klockan samtidigt som jag svängde vänster (edit). Denna signal fick den äldre och något resliga mannen i det högra sällskapet att tappa fattningen. Han blev genast arg, och skrek något i stil med "dra dit pepparn växer".

Mot bättre vetande bromsade jag då in det sista lilla och påpekade med min sakligaste ton att "gångtrafikanter ska hålla vänster på gång/cykelbanan" och uppmanade honom "att gärna kolla upp gällande regler" inför nästa gång han får för sig att läxa upp folk i trafiken. Men tji fick jag, för det hade han tydligen redan gjort! Där stod det minsann att han visst skulle hålla höger.
Kanske var det så att herrn i fråga hade bott en längre tid i Storbritannien och därmed förväxlat höger med vänster, eller så kanske det var så att han var av den typ som inte riktigt kan erkänna ett fel. Efter en mindre ordväxling där jag konstnadsfritt erbjöd mig att kolla upp vad som gällde på transportstyrelsen fick hans fru nog och gav sig in i debatten. Jag fick då lära mig att man inte kunde köra på folk bara sådär, att man var tvungen att visa hänsyn i trafiken. Ytterligare ett lite underligt påstående att lägga till samligen tänkte jag och nickade instämmande.

Nåväl, c'est la vie som fransmännen säger eller så är det bara ytterligare en anekdot om hur det är att cykelpendla i människobyn.

Trevlig helg på er alla :)

Senast ändrad:

Fänkålsulven

Aktiv medlem
Sista pendlingen hem för veckan. Körde om en riktigt fin retro Pinarello vid Alvik - hej om du är här.

På Alviksbron riktning Stora Essingen mötte jag två gående sällskap som idag tolkade trafikreglerna olika. Två av dem gick laglydigt till vänster och de andra två till höger. Fyra i rad plus en barnvagn blev det totalt. Jag sänkte hastigheten, och ringde på klockan samtidigt som jag svängde vänster (edit). Denna signal fick den äldre och något resliga mannen i det högra sällskapet att tappa fattningen. Han blev genast arg, och skrek något i stil med "dra dit pepparn växer".

Mot bättre vetande bromsade jag då in det sista lilla och påpekade med min sakligaste ton att "gångtrafikanter ska hålla vänster på gång/cykelbanan" och uppmanade honom "att gärna kolla upp gällande regler" inför nästa gång han får för sig att läxa upp folk i trafiken. Men tji fick jag, för det hade han tydligen redan gjort! Där stod det minsann att han visst skulle hålla höger.
Kanske var det så att herrn i fråga hade bott en längre tid i Storbritannien och därmed förväxlat höger med vänster, eller så kanske det var så att han var av den typ som inte riktigt kan erkänna ett fel. Efter en mindre ordväxling där jag konstnadsfritt erbjöd mig att kolla upp vad som gällde på transportstyrelsen fick hans fru nog och gav sig in i debatten. Jag fick då lära mig att man inte kunde köra på folk bara sådär, att man var tvungen att visa hänsyn i trafiken. Ytterligare ett lite underligt påstående att lägga till samligen tänkte jag och nickade instämmande.

Nåväl, c'est la vie som fransmännen säger eller så är det bara ytterligare en anekdot om hur det är att cykelpendla i människobyn.

Enligt den gamla sanningen att de med störst driv att uppfostra sina medtrafikanter om trafikregler, oftast har bristfällig kunskap om desamma 😉

För egen del kasserade jag in 150 sköna pendlingskilometer under veckan och blev inte uppläxad av en enda gubbkäring…

Trevlig helg!

Stumpy

Aktiv medlem
Kanske blir en "genväg" hem genom Sickla, Hellas, Erstavik även om det sitter pendlar- och inte grushjul på hojen.
Hoppas kunna städa av det sista av vintern från hojen samt byta kedja och trissor. Tror det blir trickle down. Landsvägshojen får nytt, dess gamla till tävlingscrossen som får lämna sina delar till depå-/grus-/pendlarcrossen.
Blev lite grus snurr på vägen hem. T o m lite väl snurrigt, eftersom jag kom ut på stigar som alls inte var lämpade för crossen.
Fick lämpligt nog problem med att bakväxeln inte flyttade ner till minsta kuggarna, så nu kan jag passa på att byta vajer, hölje och linda idag.

Akronym

Aktiv medlem
Helgen - "sovmorgon" fincykeln, varmt och pr åt båda hållen.
Idag - minusgrader, försov mig så missade frukosten, pendlarhärke och långsammaste tiden till jobbet sen dubbdäcken åkte av

Önskar er alla en fin pendlarvecka. Nu tar jag helg tills nästa måndag :)

Emil777

Aktiv medlem
Då är vi igång igen, ny vecka med möjlighet till nya mil 😀
Motvind och solen i ryggen. Startade sent i morse. Funkade ju det med.

I kväll har jag mtb-träning med en barngrupp. Ska prova rådet kring att dricka röbetsjos och hoppas att jag orkar hänga på illbattingarna.

Larsifer

Aktiv medlem

Får mig att tänka på svärdsfäktningen i Monkey Island som man var tvungen att vinna med att besvara varje förolämpning med rätt mot-förolämpning.
"dra dit pepparn växer" skulle du antagligen ha besvarat med något som antyder att det är där gubbtjyven redan bor, kanske "hem till dig alltså?". Eller något annat passande. Det gäller att vara kvick, man har bara ett ögonblick på sig!

Bornlikethis

Aktiv medlem
Får mig att tänka på svärdsfäktningen i Monkey Island som man var tvungen att vinna med att besvara varje förolämpning med rätt mot-förolämpning.
"dra dit pepparn växer" skulle du antagligen ha besvarat med något som antyder att det är där gubbtjyven redan bor, kanske "hem till dig alltså?". Eller något annat passande. Det gäller att vara kvick, man har bara ett ögonblick på sig!
Man får öva hemma framför spegeln innan man ger sig ut!

simson

Aktiv medlem
Lätt motvind imorse , kom iväg lite senare passerade Skanstull vid sex ,ganska många cyklister vid rödljuset Ringvägen/Götgatan och självklart så kommer det en hen på elhoj och ska ställa sig längst fram , tråcklade sig framåt för att stå längst fram, det slår om till grönt och vi var iallafall minst fyra stycken som hade passerat hen innan ölandsgatan, på hemvägen vid slussen , rött ljus för vänstersväng upp mot götgatsbacken två led med cyklister som väntar på GRÖNT nej då KÖR man till väster i mötande fil och krockar nästan med dem som kommer från Hornsgatan, blir dessutom ändå stående 25m längre fram eftersom det kommer bilar oxå , har jag sagt att jag inte gillar dåliga Elcykelförare förut!?
Och så motvind på det 🤪😜(det var nog kantvind men känns som mot när man är grinig)
Mange

Senast ändrad:

kvitterk

Aktiv medlem
Blådåresäsongen har tydligen inletts. Det gick ganska bra genom stan. Trångt, men de flesta höll någorlunda koll.

Men på Skanstullsbron söderut mötte jag tre elsparkar, kände mig tvungen att stanna och be dem ta andra sidan innan de orsakade en olycka. Naturligtvis så struntade de i det, även om sista killen såg lite skraj och tvekande ut innan han till slut följde efter sina kompisar. Hoppas det ändå tog skruv nånstans.

Senast ändrad:

MHGT86

Medlem
Fint väder, motvind och nära att bli klippt av en svart SUV vid övergångsställe - hade blicken på lastbil som kom från höger, i periferin ser det ut som att SUV:en från vänster stannar för biltrafik i motsatt riktning och precis när jag ska trycka på över övergångsstället där den vänliga lastbilschauffören stannat och vinkar åt mig - gggaaaasar den mysiga damen i SUV:en till utav helvete för att hinna över vägen med motsatt trafik. Blev lite mer fegkörning resten av turen 😅

Emil777

Aktiv medlem
Motvind och kraftiga vindbyar. Trött i benen idag efter gårdagens cykling. Glömde ta på mig varselvästen. Men soligt och fint utan ett enda stopp.

Vad bra det känns att ha ta hela mitt arbetsrum till att torka svettkläder. Det gemensamma torkskåpet var fullt.

Stumpy

Aktiv medlem
Vad bra det känns att ha ta hela mitt arbetsrum till att torka svettkläder. Det gemensamma torkskåpet var fullt.
Har inget torkskåp och mitt arbetsrum är allas arbetsrum. Brukar hänga ut mina kläder på balkongen ett par timmar när vädret tillåter. Än har de inte blåst ner, men det är nog bara en tidsfråga.

Sulfaten

Aktiv medlem
Rejäl motvind på Götgatan och Torsgatan. Väldigt mycket mottrafikanter med trampor som skrapar mot kedjeskydd, eller gnisslande kedjor. Svårt att få något som helst flyt i cyklingen när man hamnar bakom en gammal skruttig cykel där cyklisten håller sig mitt i cykelbanan och inte lämnar något som helst utrymme för omkörning. Såg många panikomkörningar och rödljuskörningar.

Topp