Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Larsifer

Aktiv medlem
Min erfarna kollega på jobbet vägrar kalla dem cyklar, det är mopeder enligt honom.
Det finns få ställen de vinner på här i Göteborg och på min jobbrutt är det lackarebäck backen, med 7 % snitt och ca 14% som mest. Över hisingsbron har de ingen chans. Tycker elcyklister ofta har dåligt omdöme och kör sina 25 km/tim precis överallt, vilket inte är trafiksäkert när det är tätt med folk som mitt i stan.
Det är nog inte så att man släppt lös ett stort antal taktlösa nötter på stan.. De har helt enkelt inte lagt tillräckligt mycket pengar på sin cykel. Se detta:

Larsifer

Aktiv medlem
Inte bara en gång jag råkat ut för elcyklist som suger hjul sista biten uppför en lång backe, för att sedan sega sig om precis som jag förbereder mig för lite utförsåka genom att växla .. sen sitter fanskapet på rull utför och jag är fast bakom därför att det är för trångt för att cykla om.
Som motmedel funkar kanske att cykla snabbare än ~25 sista delen av backen, eller iaf när någon närmar sig bakifrån. Men, inget som funkat hittills..

Allroad

Aktiv medlem
Gjorde en jävla idiotgrej idag, gasade på utmed cykelbanan på Götgatan i riktning mot stan, framme vid den där biografen på Götgatan så påbörjar jag en omkörning av en kille på en damtralla men helt plötsligt så svänger han åt vänster och ska gena över vägen, där kommer jag i 40 knyck och tvärnitar men hinner inte få stopp på hojen så jag dundrar rakt in i honom. Vi verkade ha klarat oss utan vare sig personskador eller skador på cyklarna, helt sjukt när man tänker efter.. utgången borde ha varit ett besök på akuten med tanke på farten jag höll och vinkeln vi möttes i 😬

Tog det piano resten av vägen till jobbet 🫤

Cyklar'n

Aktiv medlem
Gjorde en jävla idiotgrej idag, gasade på utmed cykelbanan på Götgatan i riktning mot stan, framme vid den där biografen på Götgatan så påbörjar jag en omkörning av en kille på en damtralla men helt plötsligt så svänger han åt vänster och ska gena över vägen, där kommer jag i 40 knyck och tvärnitar men hinner inte få stopp på hojen så jag dundrar rakt in i honom. Vi verkade ha klarat oss utan vare sig personskador eller skador på cyklarna, helt sjukt när man tänker efter.. utgången borde ha varit ett besök på akuten med tanke på farten jag höll och vinkeln vi möttes i 😬

Läskigt värre!

Tur att det inte finns så många bergsetapper i sthlm. Skulle nog vara fullt på s:t görans akut då. Tips, tacx i vardagsrummet, servicebilen alltid nära == frugan.

DarkMatter

Aktiv medlem
Lyxig pendling med omväg via Hagaparken på hemvägen. Tyvärr bråttom första kilometrarna p.g.a. ANLEDNING och körde lite obra längs Skeppsbron p.g.a dålig lokalkännedom*. Skäms lite.

Glada ben annars och fint med lite sol också. Dock lite överklädd med bara långärmat så blev lätt svettig trots måttlig tempo.

* Missade att stanna för en gående vid ett obevakat övergångsställe. Stor marginal dock så ingen fara för olycka, bara dåligt av mig

Fänkålsulven

Aktiv medlem
Att ta skärmlös cykel funkar alldeles för bra som ursäkt för att fega ur och åka kommunalt när det regnar. ”Det är ju inte för att jag inte vill bli blöt, utan för att jag inte vill skvätta ner mina medtrafikanter”.

Skön tur till jobbet, regn och motvind på vägen hem. Hann ändå kasta på regnstället och njuta av hemresan. Inser att jag måste ha (villhöver) en lite bättre garderob med tunnare kläder om den varmare säsongens pendling ska bli riktigt optimal.

MrSthlm

Aktiv medlem
Lyxig pendling med omväg via Hagaparken på hemvägen. Tyvärr bråttom första kilometrarna p.g.a. ANLEDNING och körde lite obra längs Skeppsbron p.g.a dålig lokalkännedom*. Skäms lite.

Glada ben annars och fint med lite sol också. Dock lite överklädd med bara långärmat så blev lätt svettig trots måttlig tempo.

* Missade att stanna för en gående vid ett obevakat övergångsställe. Stor marginal dock så ingen fara för olycka, bara dåligt av mig
Jag godkänner din bikt, du är förlåten.

Emil777

Aktiv medlem
Lite duggregn, lite sol, lite motvind, lite medvind. Mötte en (1) cyklist.
Så sammanfattningsvis. Lite av allt i morse...

Någon som kan skriva "Haiku" om cykelpendling här i tråden ?
Det skulle jag gilla !

johan44

Aktiv medlem

Tänkte på det där i morse, blev glatt överraskad när en tjej på damtralla faktiskt tittade sig över axeln och avbröt en vänstermanöver när jag höll på att köra om. Vad är det med cyklister, varför kollar man inte före förflyttning i sidled? Om man tar mc-kort eller kör bil så är det helt fundamentalt.

Mange.

Aktiv medlem
Påpekade det olämpliga i att inte stanna vid övergångsställe och släppa fram en kvinna med sina barn utanför en skola imorse, hen väjde så mycket att det nästan blev en krock med en annan som skulle ut på övergångsstället från andra hållet. Sen rödljus dom närmsta 4 korsningarna. Jag skötte mig och kom ändå ikapp vid en större korsning.
Efter jag sa vad jag tyckte var skärpning av beteende så stirrade hen rakt fram, bet ihop och stack. Väl medveten om att hen betett sig illa.
Även om jag var lite dryg i framförandet, så ligger poängen kvar.
Ska försöka säga till lite oftare när det blir osköna situationer. Det gynnar alla.

Annars var det händelselöst, hoppas på medvind hem sen

Senast ändrad:

simson

Aktiv medlem
Kantvind till och sned motvind hem, borde varit en händelselös pendling men så i korsningen Ringvägen/Götgatan utbröt tumult , några miljöaktivister (återvattna våtmarkerna tror jag ) och ett gäng bilister som försökte lyfta aktivisterna åt sidan , hade flax å låg först vid trafikljuset å kunde tråckla mig förbi 🤪 kaoset.
Mange

Izumi

Aktiv medlem
Folk. Specifikt folk med huvudet bortkopplat som yrrar från gångbanan rakt ut i den trafikerade (strid ström cyklar) cykelbanan. Sen ser de förnärmade ut när jag tjoat på dem istället för att köra på dem.

Men vädret var fint och det var bara en liten sträcka med yrrare så...

Cyklar'n

Aktiv medlem
Det gick bra tills växelörat gick av. Men dessförinnan var det trevligt trots lite duggregn för en som jag raceat med för ett år sedan dök upp bakom mig. Han gjorde sig påmind genom att ligga väldigt nära. Vi har stött ihop flera ggr och kört hårt till jobbet, vi jobbar i Mölnlycke båda två. Det fanns inget öra som passade så jag lämnade in cykeln då det ändå måste beställas. Men som cyklist har man ju minst 2 cyklar, så inget problem.

kvitterk

Aktiv medlem
några miljöaktivister (återvattna våtmarkerna tror jag ) och ett gäng bilister som försökte lyfta åt sidan , hade flax å låg först vid trafikljuset å kunde tråckla mig förbi 🤪 kaoset.
Mange
Körde förbi kanske en halvtimme senare men missade hela spektaklet tydligen ☹️
upptäckte att mitt vänstra växelreglage satt löst halvvägs genom hempendlingen. Sen fick jag spö upp för Skanstullsbron, benen fortfarande trötta. Men annars var det bra.

Pugilism

Aktiv medlem
Zen som vanligt. Går inte att klaga på något. Såg stockholms trafikborgarråd låta sig intervjuas på Skanstullsbron och på Götgatan var det nån farbror som försökte kränka mig.

Hade garanterat lyckats med det om det inte vore för dåligt underhåll på hans cykel. Kedjan var mycket uttänjd och hoppade av. Lite pinsamt kanske.

Ja, lite rådjur, skatungar och morgonsol som glittrade i vågorna såg jag också. Så fin morgon var det.

Larsifer

Aktiv medlem
Det gick bra tills växelörat gick av. Men dessförinnan var det trevligt trots lite duggregn för en som jag raceat med för ett år sedan dök upp bakom mig. Han gjorde sig påmind genom att ligga väldigt nära. Vi har stött ihop flera ggr och kört hårt till jobbet, vi jobbar i Mölnlycke båda två. Det fanns inget öra som passade så jag lämnade in cykeln då det ändå måste beställas. Men som cyklist har man ju minst 2 cyklar, så inget problem.
..snubben rulla' tyst bakom, jag kunde inget höra,
innan jag visste ordet av, han tagit mitt växelöra! :-)
Hur kunde örat gå av förresten? Eller menar du bokstavligt att ni stött ihop flera ggr?

Vegan

Aktiv medlem
Snoozade ett par gånger extra i morse då katten höll mig vaken mellan 3 och 4. Bestämde mig för att ta bilen men kollade klart.se och konstaterade att det vankades 20 grader. F*ck this shit, klart man cyklar. Sol och motvind, precis vad mina bleka lår behövde 👍

Emil777

Aktiv medlem
Blev elcykeln idag.
Trötta ben och enduro i kväll som "ursäkt".

Motvind och en juni-kall morgon men fint och bitvis soligt.

KjellF

Aktiv medlem
Ytterst nära att krascha idag. Kommer med fin fart och med fri sikt åt alla håll till en y-korsning. Där finns det ett tjockt lager med sand och jag sladdar med bägge hjulen.

DarkMatter

Aktiv medlem
Perfekt väder. Så perfekt att jag tog lite för mycket kläder. Men bara liiite.
Började i tiomilatempo men sen såg jag en cyklist jag tyckte mig känna igen så jag hängde på lite. Gick ändå i rimlig fart.

Till pappan med lådcykeln (?) på väg norrut längs Nynäsvägen vars barn hejade på mig, förlåt att jag inte hälsade tillbaka. Mitt medvetande uppfattade inte förrän det var för sent.

Cyklar'n

Aktiv medlem
..snubben rulla' tyst bakom, jag kunde inget höra,
innan jag visste ordet av, han tagit mitt växelöra! :-)
Hur kunde örat gå av förresten? Eller menar du bokstavligt att ni stött ihop flera ggr?
Nej inte stött ihop. Vi har raceat och sedan börjat snacka när båda fick rött ljus. Sedan träffats på väg till jobbet några gånger. Växelörat gick av när jag växlade i en backe. Ringde min fru som var på väg till sitt jobb och fick skjuts. Med stött ihop menar jag därmed träffats under pendling. Jag utbrast ånej inte du när han kom smygande, sade också att jag tar det lugnt för är ändå sen. Det killen kör max hela tiden så man måste ta i😁 men kanske jag tog i lite för mycket i växlings ögonblicket pga honom. Lite hans fel ändå🤣

Cyklar'n

Aktiv medlem
Snoozade ett par gånger extra i morse då katten höll mig vaken mellan 3 och 4. Bestämde mig för att ta bilen men kollade klart.se och konstaterade att det vankades 20 grader. F*ck this shit, klart man cyklar. Sol och motvind, precis vad mina bleka lår behövde 👍
Ja man får ju dåligt samvete annars!

MrSthlm

Aktiv medlem
I dag var det jag som var dum men lovar skärpning.

En dam på elcykel gick bananas på mig i samband med att det korkat hop sig vid ett rödljus vid Alviks måleributik. Hon gillade INTE sedan när jag försökte smyga förbi hennes elcykel när det väl blev grönt. Jag suckade lite uppgivet "Flicka lilla" (Hon var väl medelålders) och efter ca 20-30 sekunder gjorde jag ett nytt försök och frågade "Är det ok om jag cyklar om nu?", hon var fortfarande jättesur men jag gjorde åtminstone tummen upp. Möjligt hon hade rätt i sak men inte helt självklart, en tolkningsfråga. 🙃

Omoget av mig men cykling (tex pendling eller gruppcyklande) är lite speciellt med sporadiskt gnällande. Älskar man inte att få kritik så kan det vara bra (för mig åtminstone) att ta några djupa andetag ibland och svälja det, jag behöver jobba på det men är ganska duktig redan nu. Situationer där alla anser att de själva har rätt är inte helt ovanliga samt att det ibland kan vara svårt för tex en cyklist som ligger bakom att se vad som verkligen händer framför (de kan tycka att man cyklar som en idiot men man kan faktiskt haft en relevant orsak, tex om cyklisten framför en själv gjort något skumt). 🙃

Senast ändrad:

Emil777

Aktiv medlem
Visst känns det bättre ändå. Bra beslut!
Heja katten.

Förresten, jag plingade på en katt i morse så den skulle höra att jag kom åka des. Den sätter sig då ner mitt i min väg. Tittar sen lungt och avmätt på mig när jag cyklade runt den. Jag var nog helt enkelt på dennes "turf".

Guldragge

Aktiv medlem
Saknar att ha katt. Funkar dessvärre inte nu med familjen. Stannar ofta när jag ser katter längs pendlingssträckan för lite klapp och gos. Sån är jag. Tellus Cykel i Midsommarkransen fixade för övrigt min singlespeed igår som börjat frihjula vid trampande. Rätt otrevligt. Inte första gången den butiken räddar mig. Lämnade in och fick hämta inom en timme. Over the top! Förra gången var det när jag fått rejält skevt bakhjul på mtb:en. Steg in på Cykloteket Västberga där en av de gamla rävarna som typ alltid jobbat på Cykloteket förklarade att det inte gick att rikta och hjulet var skrot. Drog då förbi Tellus för riktning och har hojat bekymmersfritt på hjulet efter det. Och då har det farit runt rätt mycket i Hellas.

MrSthlm

Aktiv medlem
Förra gången var det när jag fått rejält skevt bakhjul på mtb:en. Steg in på Cykloteket Västberga där en av de gamla rävarna som typ alltid jobbat på Cykloteket förklarade att det inte gick att rikta och hjulet var skrot. Drog då förbi Tellus för riktning och har hojat bekymmersfritt på hjulet efter det. Och då har det farit runt rätt mycket i Hellas.

Jag har varit med om liknande upplevelse hos en annan cykelmek att de dödsförklarat hjul men att det visst gått att fixa på annat ställe.

Peth

Aktiv medlem
Fin pendling idag. Klämde 67 km innan frukost och jobb. Lite jobbig vind, låg mest emot oavsett åt vilket håll jag cyklade. Kanske bara kändes så. Mötte @bsandborgh vid Bergshamra, skrek ”Hej Bengt!”, men det var i en uppförsbacke och benen gjorde ont, så det kan ha låtit mer som ett grymtande. Gick tom på energi den sista halvtimmen, bra att träna på det också tänkte jag.

Som sagt, en fin pendling.

Guldragge

Aktiv medlem
Fin pendling idag. Klämde 67 km innan frukost och jobb. Lite jobbig vind, låg mest emot oavsett åt vilket håll jag cyklade. Kanske bara kändes så. Mötte @bsandborgh vid Bergshamra, skrek ”Hej Bengt!”, men det var i en uppförsbacke och benen gjorde ont, så det kan ha låtit mer som ett grymtande. Gick tom på energi den sista halvtimmen, bra att träna på det också tänkte jag.

Som sagt, en fin pendling.
Skrik "Hej Ragnar!" om du ser en skrikig lila enpetare vid Bergshamra!

Topp