Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

bearthefear

Aktiv medlem
Några timmar senare hade det ändå fyllts på med cyklister på cykelbanorna. Trots ihållande regn var det många som pinnade på in mot stan. Inte bara elitpendlare, utan även el-cyklister i fladderkapuschonger (blir nästan mer imponerad av dom).

Trodde även att min senaste setup, med skoskydd kombinerade med gripgrabs raingaiters, hade skyddat mina fötter från att bli blöta. När jag tog av mig skorna insåg jag dock att det endast varit en illusion... I alla fall inte genomblött!

Idag sista dagen inför sex veckors semester!

Fänkålsulven

Aktiv medlem
Måste. Fixa. Framstänkan.

1656671962503.jpeg

bearthefear

Aktiv medlem
En reflektion… Fick äntligen hem fälgen och tid till att få mitt framhjul lagat igår, så var tillbaka på min ordinarie pendlare idag. Även om skillnaden i faktisk fart mot tjejens något för lilla hybrid är liten så är upplevelsen helt annat. Känslan att cykeln liksom bara rinner iväg infinner sig inte riktigt med en trög hybrid.

Så en fredagsuppmaning är väl att pendla på roliga cyklar.

Trevlig semester och sommar, så ses vi i andra trådar så länge!

Pugilism

Aktiv medlem
Ojojoj, pendlinstråden på sidan 3. Semester eller?

Inte för egen del.

Att man ibland möter lite laxar på Stockholms broar är normalt. Men i morse mötte jag en på norrgående cykelfält vid busshållplatsen Hornstull. Känns på något sätt som att Darwin har misslyckats.

Annars var det hur vardag som helst.

Emil777

Aktiv medlem
Ojojoj, pendlinstråden på sidan 3. Semester eller?

Inte för egen del.

Att man ibland möter lite laxar på Stockholms broar är normalt. Men i morse mötte jag en på norrgående cykelfält vid busshållplatsen Hornstull. Känns på något sätt som att Darwin har misslyckats.

Annars var det hur vardag som helst.
+1
Vardag och pendling.

Suger…inte så hårt trots allt😉
Var tvungen att ta en bild i morse.

Kul att fler är här i tråden.

/Emil

Bilagor

• FC27148B-F416-46A8-A537-BDC489ED9203.jpeg
    FC27148B-F416-46A8-A537-BDC489ED9203.jpeg
    1 MB · Besök: 23

Mediokern

Aktiv medlem
Får också bidra med ett sent inlägg. Lite svalare idag, och delvis medvind på väg in till stan.
Hemvägen i ganska bra tempo för att om möjligt slippa bli blöt - gick sådär då regnet hann i kapp mig sista 10 min.
Annars slutar jag aldrig förvånas över mupparna i Stockholmstrafiken:
På väg hem i eftermiddags frågade jag en medcyklist om denne var medveten om det förträffliga i att se sig för innan man gjorde omkörning, varpå denne svarade att -Ja det visste den om.
Då frågade jag varför vederbörande i så fall inte mindre än två gånger varit väldigt nära att dra in i mig vid omkörning. Sen hade jag densamme på rulle uppför Skanstullsbron södergående. Jag passade på att visa hur man exemplariskt tittar bakåt och gör tecken vid omkörning.
Nästan hemma fick jag ett "CYKLISTJÄVVEL" efter mig då jag passerade en äldre herre som utan att se sig för stapplade rakt ut i gatan utan att se sig för.
Det där med Zen-pendling är nåt jag ska ta till mig och prova....

Emil777

Aktiv medlem
I morse hade jag planer för en lugn tur till jobbet.
Möttes bitvis av vindbyar som var som att cykla in i en vägg. Näst intill totalstopp ibland. Varför börjar jag prata med mig själv vid dessa tillfällen?

Annars gick jag omkull för första gången på väldigt länge. Kanske första gången någonsin på väg t.o.f. jobbet?
Skulle pressa farten i en kurva men gruset var för löst. Skönt när det går bra.

Nu tar vi morgonkaffe !

sailor

Aktiv medlem
Igår blev det lite mer tryck på pedalerna hem än planerat, kortare också. Det var tur, väl hemma kom åskan och regnet. Imorse gjorde motvinden att jag frös så det blev att trampa sig varm.

Trögt på grusvägarna efter nattens regn och dessutom motvind stora delar av vägen mot jobbet. Annars fint väder och bra temperatur (15 när jag stack hemifrån). Det blev någon extra km eftersom jag vände hem och hämtade frukosten jag förbetett igår kväll. 41 km totalt på toma vägar och cykelbanor.

Emil777

Aktiv medlem
Trögt på grusvägarna efter nattens regn och dessutom motvind stora delar av vägen mot jobbet. Annars fint väder och bra temperatur (15 när jag stack hemifrån). Det blev någon extra km eftersom jag vände hem och hämtade frukosten jag förbetett igår kväll. 41 km totalt på toma vägar och cykelbanor.
41km innan jobbet! Bra jobbat!

41km innan jobbet! Bra jobbat!
Tackar!
I normala fall (när jag inte behöver vända hem för att hämta de prylar jag glömt) så är det 38 km omväxlande cykelbanor, grusvägar, skogsvägar och nästan helt bilfria asfaltsvägar. Rätt fin pendlingssträcka Sigtuna -> Järfälla om det är rätt väder. Det blir inte så ofta jag tar cykeln men det skulle vara bra om jag kunde köra en eller två ggr/vecka.

Emil777

Aktiv medlem
Tackar!
I normala fall (när jag inte behöver vända hem för att hämta de prylar jag glömt) så är det 38 km omväxlande cykelbanor, grusvägar, skogsvägar och nästan helt bilfria asfaltsvägar. Rätt fin pendlingssträcka Sigtuna -> Järfälla om det är rätt väder. Det blir inte så ofta jag tar cykeln men det skulle vara bra om jag kunde köra en eller två ggr/vecka.
Jag har ca 22km sträcka, Falun-Borlänge. Utan större backar, fantastiskt fin och den halva sträckan som går på bilväg är lågtrafikerad. Känns lyxigt!
Bodde tidigare i Stockholm. Då var det Söder-Västberga som gällde, vilket var kortare, men helt OK/stressfritt cyklande året runt. Tror jag tog bilen 3ggr då. Minns fortfarande Liljeholmsbron i rusningstrafik. Blä.

Hade faktiskt ett tag 45km till jobbet. De få gångerna jag då tog cykeln blev jag väldigt hungrig minns jag. Var nära att nästan stjäla ett par biffar från grannens grill en gång när jag kom hem helt utpumpad..😁

Håkan1

Aktiv medlem
Jag har ca 22km sträcka, Falun-Borlänge. Utan större backar, fantastiskt fin och den halva sträckan som går på bilväg är lågtrafikerad. Känns lyxigt!
Bodde tidigare i Stockholm. Då var det Söder-Västberga som gällde, vilket var kortare, men helt OK/stressfritt cyklande året runt. Tror jag tog bilen 3ggr då. Minns fortfarande Liljeholmsbron i rusningstrafik. Blä.

Hade faktiskt ett tag 45km till jobbet. De få gångerna jag då tog cykeln blev jag väldigt hungrig minns jag. Var nära att nästan stjäla ett par biffar från grannens grill en gång när jag kom hem helt utpumpad..😁
Får man fråga vilken väg du åker mellan Falun-Borlänge? Har du nån t.ex Stravarutt att länka till?

Emil777

Aktiv medlem
Får man fråga vilken väg du åker mellan Falun-Borlänge? Har du nån t.ex Stravarutt att länka till?
SnipImage.JPG
1657022004435.png
Hej, tyvärr ingen Strava men jag ska nog ladda ner den appen för att börja logga km.

Det här är iaf vägen (har inte angett exakt start/mål så här på ett öppet forum)
Funkar bra på sommaren men den är bara sporadiskt plogad på vintern.

(Varför blir det två bilder?)

Bonicon

Aktiv medlem
Första pendlingen på ett par veckor, 45 km ToR. Första gången med min nya gamla cykel, med mix av asfalt och grusvägar funkar den rätt bra. Framklingan måste jag dock byta eftersom den vill hoppa då jag trycker på för att komma iväg från rödljusstoppen. Biergarten efter jobbet, efter det gick hemfärden lite långsammare...trots detta med ovanlig tajming: då jag kommit hem och stuvade in hojen i garaget brakade åskvädret igång med en episk regnskur.

Maruishi-AmMauer - 1 (1).jpeg

simson

Aktiv medlem
Mycket bra fram tills Birgerjarlsgatan/ Smålandsgatan väntar ut en långsam fotgängare( som har grönt) en 2ans buss kommer från Smålandsgatan och ska svänga vänster ut på birgerjarlsgatan å den jäveln börjar tuta på mig jag pekar med armen framåt för att hen ska se att fotgängaren fortfarande befann sig på övergångsstället., sista idioten är inte född än

Emil777

Aktiv medlem
Mycket bra fram tills Birgerjarlsgatan/ Smålandsgatan väntar ut en långsam fotgängare( som har grönt) en 2ans buss kommer från Smålandsgatan och ska svänga vänster ut på birgerjarlsgatan å den jäveln börjar tuta på mig jag pekar med armen framåt för att hen ska se att fotgängaren fortfarande befann sig på övergångsstället., sista idioten är inte född än
Ja, folk kan snabbt ramla ner i stresstratten i trafiken. Verkar som busschauffören var där i stresstratten och hade tunnelseende. Onödigt för det sprider snabbt dålig stämning och är en farlig miljö. För mig räcker det ibland med en enda trafik-idiot för att reta upp mig ordentligt.

MEN...
Själv har jag någon slags marchfart i benen nu. Det går absolut inte fort, jag trycker inte på, men jag klarar hålla tempo. Det kanske är så att nio veckors pendling börjar ge något slags resultat?

MrSthlm

Aktiv medlem
Någon jäkel i går i backen från Tranebergsbron närmare Alviks målarbutik som demonstrativt viftade till med handen och höll på att toucha mig på hjälmen/ansiktet (dvs från mötande trafik). Blev snopen, det var farligt gjort och ångrade grovt efteråt att jag inte cyklade ikapp idioten i fråga och skällde ut honom efter noter. Jag önskar honom hjärtligt lycka till om han gör om det här, be my guest. Det finns andra sätt att visa sitt missnöje på jämfört med att äventyra andra cyklisters säkerhet på det sättet.

Senast ändrad:

kvitterk

Aktiv medlem
Lite medvind tror jag, för det gick rätt fort genom förorten. Försökte komma ikapp nån slags biffig elcykel, men fick ge upp, den var redigt trimmad. Sen var det en kul kille i hög hat och blomsterpyntad cykelkorg som spelade musik. Frambromsen har börjar gnissla också, kanske behöver nya belägg? Men sol och varmt så jag klagar inte :cool:

Håkan1

Aktiv medlem
Hej, tyvärr ingen Strava men jag ska nog ladda ner den appen för att börja logga km.

Det här är iaf vägen (har inte angett exakt start/mål så här på ett öppet forum)
Funkar bra på sommaren men den är bara sporadiskt plogad på vintern.

(Varför blir det två bilder?)
Tack, ser ut som en trevlig rutt

Little Stereo

Aktiv medlem
Cykelpendlade till och från kontoret i Sundbyberg för att dra in sista reseräkningarna innan semester.
Lungt och skönt genom Stockholm i bägge riktningarna runt lunchtid i stället för rusningstrafiken 🙂

simson

Aktiv medlem
”Lyckades” pricka in störtskuren perfekt!
Stannade under gullmarsvägen/Sköntorpsvägen å drog på mig regnjackan så det var helt okej ändå , slängde några ord med en medpendlare som oxå trotsade regnet, fler andra blev kvar under bron fortfarande fascinerande att så många inte har med sig en liten regnjacka alternativt kollat in väderprognosen, nåja det slutade lagom tills jag kom hem🤪….
Mange

Emil777

Aktiv medlem
Behaglig varm medvind på hemresan.
Mötte flera motionärer ute på sina rundor denna fina eftermiddag.
Jag kör hälsningen "hjälmnicken" alt. säger något om det inte går för fort.
Ungefär 2 av 3 cyklister besvarar/hinner besvara hälsningen, förutom pendlarna man numer känner igen. Där hälsar alla.

Godkväll !

Emil777

Aktiv medlem
Vanlig grå torsdagsmorgon. Litet svalare än vanligt kanske.
Snart dags för både cykel- och cykelklädestvätt. Ylletröjan är misstänkt stel..

snajgel

Aktiv medlem
”Lyckades” pricka in störtskuren perfekt!
Stannade under gullmarsvägen/Sköntorpsvägen å drog på mig regnjackan så det var helt okej ändå , slängde några ord med en medpendlare som oxå trotsade regnet, fler andra blev kvar under bron fortfarande fascinerande att så många inte har med sig en liten regnjacka alternativt kollat in väderprognosen, nåja det slutade lagom tills jag kom hem🤪….
Mange
Vad kör du för liten regnjacka? Jag är en av dom som saknar en nämligen. :)

Topp