Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Vegan

Aktiv medlem
Samma upplevelse som storfiskarn, varmt redan på morgonkvisten. Hade en inte betydelselös sida mot som ska, om vädergudarna har rätt, vrida lite mot sydost vilket skulle betyda medvind hem. Det skulle uppskattas då det lovas åskskurar i eftermiddag. Men vilket cykelväder det är just nu 😎

Fänkålsulven

Aktiv medlem
Första pendlingen på många veckor. Härligt väder och många cyklister ute på vägarna. Flöt på riktigt bra trots att klippet i benen i uppförsbackarna saknades. Kunde också konstatera att omledningen med de två gruspartierna vid Ulriksdals GK äntligen är borttagen.

federico

Aktiv medlem
A2FB6F44-944C-4E06-AC63-83F979965DAF.jpeg

15 Augusti

MrSthlm

Aktiv medlem
"Spännande" vid korsningen Hornsgatan - Lignagatan (jag kom på Lignagatan).

Hade precis slagit om till grönt och jag rörde mig utåt när det kom en cyklist från Hornsgatan farande neråt i riktning mot Långholmsgatan i säkert 50-60 pinn och skrek åt mig, en skum händelse. Upplevde det som att han liksom förväntat mig att jag skulle röra mig ut, att han var beredd att skrika, tror han hade full koll men han måste nästan cyklat mot rött eller åtminstone gult, kanske tog sats för att hinna över.

Ja, vad ska man säga, man kan aldrig bli nog försiktig? Ser lite spännande situationer ibland i Stora Mossen korsningen också, här är det exceptionellt många som cyklar mot rött, igår blev en bilist vansinnig. 🙃 Om jag vore trafikpolis skulle jag roa mig med att stå där ibland. :sneaky:

Bornlikethis

Aktiv medlem
Semestern är över och det verkar som många har ställt in sig på att cykla till jobbet vilket så klart är fantastiskt!

Dessvärre tycker jag att man märker mycket tydligare att infrastrukturen inte hänger med. Det finns inte tillräckligt med marginaler. Det räcker med att en ovan cyklist vinglar lite för mycket i en uppförsbacke så finns stor risk för olycka. Problemet blir inte bättre av att många, på och av cykel, stirrar rakt ner i mobilen medan de rör sig bland andra i trafiken.

staine

Aktiv medlem
239E9AF2-D9CF-440D-8441-3CAB6BBE857B.jpeg

Bra på sätt och vis att denna glasbit fastnade i däcket.
Som jag stod där och lagade punkan så stannade en kille med lös vevarm. Han fick låna min insex så han kunde rulla vidare sin sista km till jobbet. Win-win liksom :)
Sen fick jag en klant-snakebite på vägen hem. Två punkor på en dag. Hur ofta händer det? Borde köpa en trisslott.

mtbkr

Aktiv medlem
Vet inte om det varit något elsparkcykelkonvent i natt men det var nog rekord i felparkeringar på cb i morse.
Annars var det nog ännu lite mer kvavt än i går och väldigt få cyklister ute.

staine

Aktiv medlem
CO2, njä.
Men tack för tipset.
Passade på att få en morgonpunka i dag med. Undrar om det är Michelins Lithion.2-däck det är fel på? De är ju nästan nya men kanske allt för tunna?

Stumpy

Aktiv medlem
Varmt och fuktigt på morgonen. Kan det bli bättre?
Tog fram hjul med crossdäck som inte används sedan säsongen avslutades och pumpade upp i förrgår. Som tur var höll den slanglösa monteringen tätt fortfarande, men guckan kanske har torkat. Får kolla det sen. Ikväll blir det iallafall CX-premiär inför hösten. Äntligen!

TOST

Aktiv medlem
Tror jag blev räddad av en autobroms idag.

Skulle passera cykelpassage vid rondell, med rondellen på min högra sida. Bil kommer på min vänstra sida på väg in mot rondellen och stannar vid hajtänder innan cykelpassagen. Jag upplever att vi har ögonkontakt när bilen stannar och jag har några meter kvar till passagen, varpå föraren tittar åt andra hållet och sedan accelererar kraftigt mot överfarten där jag nu befinner mig. Hinner bara tänka "nu smäller det" innan bilen tvärstannar max 20cm ifrån mitt vänstra ben.

Sensmoralen är väl att påminna sig om att även om bilister tittar på en, så är det inte säkert att dem ser en.

ostrand

Aktiv medlem
Cyklade till Lund och hämtade upp frugan som fått smak på att cykla hem från jobbet (i det här propagandavädret är det inte så svårt att locka henne att cykla ;) )
Valde en betydligt mindre trafikerad väg hem som var mycket trevligare att cykla på än min "vanliga" väg.

Bilagor

• Screenshot_20220817-190402_Strava.jpg
    Screenshot_20220817-190402_Strava.jpg
    231.4 KB · Besök: 21

Peth

Aktiv medlem
640C05A4-80C8-498B-AAD6-6134E118D57B.jpeg

Kan man bli annat än lycklig av att se kungens får?

Lättare att hålla sig för skratt när Kungsträdgården och Gustav Adolfs torg passerades. Nåt sorts jippo. Leda cykeln …

Sen blev det en top 3-placering för dagen över tranebergsbron. Fick ta det lite lugnt pga andra trafikanter.

Vegan

Aktiv medlem
Vaknade tidigt och tänkte: ah, tidigt på jobbet = tidigt hem 👍 Hörde regndroppar på uterumstaket när jag käkade frukost. Wtf, ska väl inte regna idag?!? Men jodå, ett litet område skulle såklart passera just när jag ska cykla. Gick ut och kollade läget. 18 grader och vindstilla, svårslaget (med eller utan regn). Så upp på pendlarhärket och iväg.

Klarade mig 18 av 20 km men man är ju inte gjord av socker och kläderna torkar tills jag ska hem. Är det 18 grader så struntar jag i regnkläder, blir hellre blöt utifrån än inifrån.

Fänkålsulven

Aktiv medlem
Propagandamässiga pendlingsförhållanden. 19 grader och en lätt fläktande medvind. Ombyte och dator var redan på jobbet så jag kunde cykla ryggsäcklös. Skönt, men min dotter som jag hade sällskap med i början, tyckte att det var otroligt pinsamt att jag hade ett par jalingar i ryggfickan och ville att jag skulle hålla lite avstånd 🙃. Vid Haga Norra fick lite draghjälp av en elcyklist som höll nästan 50 km/h med så låg kadens att pedalerna knappt rörde sig.

MrSthlm

Aktiv medlem
Sen blev det en top 3-placering för dagen över tranebergsbron. Fick ta det lite lugnt pga andra trafikanter.
Oh jäklar, här tävlas det, jag ligger nog i lä med hmmm ca 10 placeringar 😅 trots att du fick ta det lugnt... hur snabbt går det när du inte tar det lugnt kan jag undra? :sneaky: Jag hade cyklat som en idiot dit med störande mycket "start och stopp" cykling (ja, jag stannar vid ljusen), kände mig sliten och får skylla på det.... (jag är väldigt bra på ursäkter), men du verkar trycka på rejält. Tranebergssegmenten är inte riktigt mina favoriter (det går ju uppåt) men får väl ta min ca 2,5 kg lättare racer någon gång så kanske det känns liite bättre. :cool: Jag föredrar lååånga och ganska platta segment så att jag kan nöta ut mina "motståndare", gubbcykling. *LoL*

Senast ändrad:

Köp & Sälj

Topp