Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

MrSthlm

Aktiv medlem
Propagandamässiga pendlingsförhållanden. 19 grader och en lätt fläktande medvind. Ombyte och dator var redan på jobbet så jag kunde cykla ryggsäcklös. Skönt, men min dotter som jag hade sällskap med i början, tyckte att det var otroligt pinsamt att jag hade ett par jalingar i ryggfickan och ville att jag skulle hålla lite avstånd 🙃. Vid Haga Norra fick lite draghjälp av en elcyklist som höll nästan 50 km/h med så låg kadens att pedalerna knappt rörde sig.

"jalingar i ryggfickan" kalsonger menar du? 😅 stackars dotter, jag förstår henne

Peth

Aktiv medlem
Oh jäklar, här tävlas det, jag ligger nog i lä med hmmm ca 10 placeringar 😅 trots att du fick ta det lugnt... hur snabbt går det när du inte tar det lugnt kan jag undra? :sneaky: Jag hade cyklat som en idiot dit med störande mycket "start och stopp" cykling (ja, jag stannar vid ljusen), kände mig sliten och får skylla på det.... (jag är väldigt bra på ursäkter), men du verkar trycka på rejält. Tranebergssegmenten är inte riktigt mina favoriter (det går ju uppåt) men får väl ta min ca 2,5 kg lättare racer någon gång så kanske det känns liite bättre. :cool: Jag föredrar lååånga och ganska platta segment så att jag kan nöta ut mina "motståndare", gubbcykling. *LoL*
Det var ju bara dagsresultaten. All time ligger jag bara på top 700.

MrSthlm

Aktiv medlem
Det var ju bara dagsresultaten. All time ligger jag bara på top 700.

Hmmm, jag ser ut att ligga topp 750 på bron av 11745 st 😅 Jo, ja men på de vanligaste segmenten i Stockholm är det i och för sig mycket trafik på dagligen. Det krävs oftast en seriös insats för att slå sig in topp 5 (för dagen), den saken är klar. Om jag ska vara ärlig struntar jag i de flesta segmenten själv, någon gång i månaden kanske jag anstränger mig extra på 1-2 st men tycker det kan vara roande att efteranalysera ändå, man får ju lite blänkare i Strava när det gått snabbt. För en seriös satsning på enskilda segment skulle jag dels behöva ta min lättare racer men också behöva lugna ner mig avsevärt förutom på ca 2-3 valda segment, vore också bra om det är kväll eller svintidig morgon, mina cykelkläder för att bli lite mera aero också (pendlar i vanliga skjorts - tränings t-shirt annars). :sneaky:

Tror väl annars att de snabbaste cyklisterna på min pendlingssträcka inte sällan är cyklister från tex Cellexir, Ängby CC, TOAC samt Valhall på väg till eller från Ekerö. :cool:

Personligen prioriterar jag ett vettigt km/h snitt på hela min runda avsevärt högre än enskilda segment (något mer fokus på kondition vs explosivitet) vilket så klart är ett mycket luddigt mått (man påverkas så enormt av antal rödljus, antal medcyklister och vind) men jag eftersträvar en hmmm någorlunda jämn belastning och snittet för rundan ger en "ok" fingervisning eftersom jag har så mycket historiskt data att jämföra mot.

Att pendla snabbt är kanske "tvivelaktigt" och kontroversiellt (fel) i mångas ögon men man försöker pinna på förnuftigt, passera folk vettigt och stanna vid rödljusen. Med tanke på att jag ligger först topp 750 på Tranebergsbron så finns det uppenbarligen massvis med andra som cyklar exceptionellt mycket snabbare. 🙃 Oftast är det ju när man kommer in i stan som man tvingas lugna ner sig. Diggar den fina träningseffekten jag får av pendling och helt fantastiskt tidseffektivt. Det blir en något mer intervall-lik cykling under pendling och det är precis vad jag behöver (min svaghet).

Slutsvamlat, back to work

Senast ändrad:

Latmask

Aktiv medlem
Finfint morgonväder med litet motvind - som nu förstås både vänt och ökat. 😅
Just idag har jag varit ovanligt muskeltrött i benen trots att jag inte tror(!) att jag tog i mer än vanligt. Jag cyklar förvisso elassisterat, men aktivt och definitivt inte mopedcruisande. Min kondition och träningsstatus är ljusår ifrån vad jag anar att många av er andra har, men utifrån min baseline är den träning jag får av (om än elassisterade) 27+27 km värd väldigt mycket. Alternativet är inte att cykla helmanuellt utan att jäsa i bil...

Mange.

Aktiv medlem
Hmmm, jag ser ut att ligga topp 750 på bron av 11745 st 😅 Jo, ja men på de vanligaste segmenten i Stockholm är det i och för sig mycket trafik på dagligen. Det krävs oftast en seriös insats för att slå sig in topp 5 (för dagen), den saken är klar. Om jag ska vara ärlig struntar jag i de flesta segmenten själv, någon gång i månaden kanske jag anstränger mig extra på 1-2 st men tycker det kan vara roande att efteranalysera ändå, man får ju lite blänkare i Strava när det gått snabbt. För en seriös satsning på enskilda segment skulle jag dels behöva ta min lättare racer men också behöva lugna ner mig avsevärt förutom på ca 2-3 valda segment, vore också bra om det är kväll eller svintidig morgon, mina cykelkläder för att bli lite mera aero också (pendlar i vanliga skjorts - tränings t-shirt annars). :sneaky:

Tror väl annars att de snabbaste cyklisterna på min pendlingssträcka inte sällan är cyklister från tex Cellexir, Ängby CC, TOAC samt Valhall på väg till eller från Ekerö. :cool:

Personligen prioriterar jag ett vettigt km/h snitt på hela min runda avsevärt högre än enskilda segment (något mer fokus på kondition vs explosivitet) vilket så klart är ett mycket luddigt mått (man påverkas så enormt av antal rödljus, antal medcyklister och vind) men jag eftersträvar en hmmm någorlunda jämn belastning och snittet för rundan ger en "ok" fingervisning eftersom jag har så mycket historiskt data att jämföra mot.

Att pendla snabbt är kanske "tvivelaktigt" och kontroversiellt (fel) i mångas ögon men man försöker pinna på förnuftigt, passera folk vettigt och stanna vid rödljusen. Med tanke på att jag ligger först topp 750 på Tranebergsbron så finns det uppenbarligen massvis med andra som cyklar exceptionellt mycket snabbare. 🙃 Oftast är det ju när man kommer in i stan som man tvingas lugna ner sig. Diggar den fina träningseffekten jag får av pendling och helt fantastiskt tidseffektivt. Det blir en något mer intervall-lik cykling under pendling och det är precis vad jag behöver (min svaghet).

Slutsvamlat, back to work
https://www.strava.com/segments/6217624?filter=overall detta segment?

MrSthlm

Aktiv medlem
Bra fråga, det finns flera Tranebergsbrosegment.... 🙃 jag tänkte mig mer det längre men frågan är vilket @Peth syftade på (jag kan ha missförstått).
1660826762629.png

Peter G

Aktiv medlem
Drog iväg tidigt igen (4:45) tjock dimma och extremt fuktigt, brillorna immade igen snabbt när jag plöjde genom dimman. Dimman var väldigt kall började faktiskt frysa. 👀
Men jag älskar att vara helt ensam vid den här tiden på dygnet… då och då ser man en räv eller rådjur.

Peth

Aktiv medlem

Mediokern

Aktiv medlem
Första jobbpendlingen in till kontoret efter semestern.
Hade förträngt hur irriterande det är att cykla genom Stockholm. Mycket folk och en hel del som verkligen inte har trafikvett. Fick således fullträff på två cykelbingokategorier på väg till jobbet:
1. Cyklist som ligger till höger i cykelbanan på Götgatan in mot stan. Utan att se sig för girar den vänster för egen omkörning utan att se sig för eller ge tecken, så att jag som redan ligger till vänsterfilen för omkörning får bromsa. Påtalar det mindre lämpliga i att inte se sig för och får tillbaka kommentaren "du får väl se dig för".....??
2. Ännu en klassiker: smal dubbelriktad cykelbana precis så bred att det går att mötas två cyklister åt varsitt håll. Såklart sker omkörning trots möte, så jag återigen får bromsa...
Hem var det mycket poliser på stan och nån typ av "jippo" på Medis.

tuta

Aktiv medlem
Idag hände iaf något lite annorlunda. Kom på vägen ner från Henriksdal mot Sickla/Hammarby och tänkte svänga in på cykelbanan (ni som vet, vid första övergångsstället) . Mötte en kille som var på väg upp för backen som tänkte svänga ut på vägen. Vi båda signalerade för sväng, men bestämde oss för att det var dålligt att fronta så jag fortsatte på vägen och han på cykelbanan. Om jag får säga det själv så var det ett typexempel på bra kommunikation och defensiv körning. Tack för att du var tydlig!

Vegan

Aktiv medlem
Lite svalt men fortsatt propagandacykelväder. Svaga vindar, ömsom med, ömsom mot. Förr var man alltid själaglad när det var vindstilla, det är man fortfarande men med en sur bismak för man vet vad det innebär med elpriset för oss i område 4... Så valet blir: Lätt = roligt = dyrt vs jobbigt = tradigt = billigt 😁

Berk

Aktiv medlem
Äntligen! Första pendlingen efter semestern. Skönt att vara ute igen. Skönt att få starta tidigt.
Vackert med soluppgång! Skönt med nästan tomma cykelbanor.
Tråkigt att vara ensam om att stanna vid rödljus.

Du stannar hellre vid rödljus med cyklister som passerar dig på vänster och höger för att står först bakom eller just framför rödljuset?

Det var mycket folk på gatan idag. Kanske är det lite mer professionell pendlare när jag är ute tidigare, men på måndag börjar sonen skola lite senare. Mötte en gående som tänkte att korsa cykelbanan diagonalt, nästan parallellt, just innan en kurva. Behövde skrika för att undvika en krock. På sista korsningen anade jag att jag hade en cyklist jäkligt nära bredvid mig men som jag just inte kunde ser. Förstår inte varför folk gör så, eller ja, det är cyklister som vill köra precis deras 15 km/h oberoende av allt annat trafik. Annars perfekt pendlingsväder!

ipv6

Aktiv medlem
Äntligen! Första pendlingen efter semestern. Skönt att vara ute igen. Skönt att få starta tidigt.
Vackert med soluppgång! Skönt med nästan tomma cykelbanor.
Tråkigt att vara ensam om att stanna vid rödljus.

Klart man stannar vid rödljus, då får man ju nöjet att öva på både igångdrag och på omkörningar av alla som cyklade mot rött.

staine

Aktiv medlem
Årets första irl cykelolycka. Hände 2 meter bakom mig där jag gick och väntade på chefen.
En dammade på allt han hade från T-banan mot Tussmötevägen längs gula huset.
Den andra dammade på allt hon hade ut genom portalen i nämnda hus.
Rejäl vurpa blev det.
Tur de inte ”hade” så mycket för den enda skadan blev typ blodvitet på damens knä. Hennes dator och allt annat höll. Cyklarna med även om de var skrot från början.
Men asså, vid noll sikt, sakta gärna in lite grann! Även om man ska vara på jobbet om 10 minuter!

Stumpy

Aktiv medlem
BC spottades så in i baljan vid halvfemtiden i korsningen örbyleden/huddingevägen.
Jag vart så starstruck så jag fick bara ur mig ett raspigt ”BC” efter mötet. Tror ej jag själv blev identifierad.
Men kul att se att HEN lever, och cyklar!
@BC var även och fuskade CX på Gubb(ängs)fältet i onsdags, så han lever. På mig hälsade han. :)

MrSthlm

Aktiv medlem
Klart man stannar vid rödljus, då får man ju nöjet att öva på både igångdrag och på omkörningar av alla som cyklade mot rött.

Ja, självklart stannar man vid rödljus (annars går det åt h-vete förr eller senare), snitthastigheten blir lite sämre men man får å andra sidan en mera intervall-lik träning (massvis med igångdrag/tempohöjningar från noll). :cool: Sedan händer det väl någon gång eller två / månad att man har en tur med alla ljus och medcyklister samtidigt. :sneaky: Dock vet jag inte riktigt hur stor nytta man har av blixtsnabba igångdrag, man kan bli hatad också när man (råkar) praktisera sina nya färdigheter under gruppcykling, gäller att tänka sig för. 😅

johan44

Aktiv medlem
Ja, självklart stannar man vid rödljus (annars går det åt h-vete förr eller senare), snitthastigheten blir lite sämre men man får å andra sidan en mera intervall-lik träning (massvis med igångdrag/tempohöjningar från noll). :cool: Sedan händer det väl någon gång eller två / månad att man har en tur med alla ljus och medcyklister samtidigt. :sneaky: Dock vet jag inte riktigt hur stor nytta man har av blixtsnabba igångdrag, man kan bli hatad också när man (råkar) praktisera sina nya färdigheter under gruppcykling, gäller att tänka sig för. 😅
Håller med om att det är bra att stanna vid rödljus men rödljuskörningar med koll på läget är inte farligt. Det farliga är att följa strömmen och inte tänka och ha koll, rött som grönt. Tidigare var enskilt vanligaste dödsolyckan för cyklister att stanna vid rött och sen bli överkörd av högersvängande tung trafik, gissar att det är samma nu. Helt anekdotiskt så är min enda nära döden-upplevelse, efter 33 års åretruntpendlande i stan, när jag körde vid grönt för en gångs skull utan att först dubbelkolla att det var fritt (eftersom jag hade två mammor med barnvagnar till vänster om mig vid ett väldigt brett övergångsstället vid norrtull osv..) Då kör en hantverkarbil i full fart mot rött. Mammorna hann hejda sig, jag hann cykla ut nån meter och sen slow motion-tänka att nu hinner jag inte undan. Hantverkarn ställde sig på bromsarna och när allt var över så satt jag stilla och oskadd på cykeln med fötterna på pedalerna, cykeln hölls upprätt av att hans front var precis lagom hårt tryckt mot min cykelväska som stöd.

.A.

Aktiv medlem
Fint väder och få cyklister vid 11-rycket. Första gången för mig på nya cb över Västerbron. Men herregud vilket skämt! Den påsmälta asfaltsmattan är sju resor sämre än den på Liljeholmsbron som rullades ut för 10-11 år sedan. Massor av lösa och klibbiga stenar, ojämnt bortom allt förstånd på en nyanlagd sträcka. Kan någon vara stolt över detta arbete? Hur kan någon godkänna detta? Tur att körfilen bredvid vältades ordentligt.

MrSthlm

Aktiv medlem
Håller med om att det är bra att stanna vid rödljus men rödljuskörningar med koll på läget är inte farligt. Det farliga är att följa strömmen och inte tänka och ha koll, rött som grönt. Tidigare var enskilt vanligaste dödsolyckan för cyklister att stanna vid rött och sen bli överkörd av högersvängande tung trafik, gissar att det är samma nu. Helt anekdotiskt så är min enda nära döden-upplevelse, efter 33 års åretruntpendlande i stan, när jag körde vid grönt för en gångs skull utan att först dubbelkolla att det var fritt (eftersom jag hade två mammor med barnvagnar till vänster om mig vid ett väldigt brett övergångsstället vid norrtull osv..) Då kör en hantverkarbil i full fart mot rött. Mammorna hann hejda sig, jag hann cykla ut nån meter och sen slow motion-tänka att nu hinner jag inte undan. Hantverkarn ställde sig på bromsarna och när allt var över så satt jag stilla och oskadd på cykeln med fötterna på pedalerna, cykeln hölls upprätt av att hans front var precis lagom hårt tryckt mot min cykelväska som stöd.

Du har en viktig poäng, kan vara livsfarligt att blint lita på bilisterna/trafiken, det gäller att ha koll. Läskig händelse du var med om.

tmalm

Aktiv medlem
Kom ikapp en gubbe vid Astra, försökte köra om men blev avhängd. Värsta tempoköningen till Kållered. Kul men helt färdig:-) tack för sällskap om du läser detta!

/T

simson

Aktiv medlem
Fint väder och få cyklister vid 11-rycket. Första gången för mig på nya cb över Västerbron. Men herregud vilket skämt! Den påsmälta asfaltsmattan är sju resor sämre än den på Liljeholmsbron som rullades ut för 10-11 år sedan. Massor av lösa och klibbiga stenar, ojämnt bortom allt förstånd på en nyanlagd sträcka. Kan någon vara stolt över detta arbete? Hur kan någon godkänna detta? Tur att körfilen bredvid vältades ordentligt.
Det pratades till och med på nyheterna om hur förträfflig och fin den nya breda cykelbanan är , bra att få en mer nyanserad bild av hur ”bra” 😕

Härligt väder på dagens pendling. Andra rundan efter semestern. Svalt och skönt i morse, varmt och bara nästan lika skönt på eftermiddagen. Inser att jag har tur som tar innerstadsdelen via Stadsgården och inte Götgatan som verkar löjligt trafikerad, har sällan upplevt nån större trängsel.

Little Stereo

Aktiv medlem
Cyklade genom stan till kontoret i Solna för första gången efter semstern, galet mycket folk och dessutom stängdes cykelbanan på Munkbron av 5 minuter på grund av diverse byggtrafik som skulle in eller ut från byggarbetsplatsen närmast tunnelbanan. Varmt på hemvägen.

Mediokern

Aktiv medlem
Sen rapportering från min måndagspendling genom huvudstaden.
Tidigare hemifrån och därmed inte så mycket andra cyklister ute. Hade bra tryck på pedalerna till jobbet.
Hem hade jag sällskap av kollega för en gångs skull så tempot hölls nere något.
Surnade till på inte mindre än tre bilister på raken på den nedre delen av Sibyllegatan på Östermalm.
Alla tre skulle prompt köra om cyklister och höll ut för dem, vilket ju är bra. Men effekten blev att halva deras fordon var över i mitt körfält. Den sista (grå Volvo) höll ut så långt så jag fick väja och medpendlaren snett bakom mig nitade. Bytte några ord med cyklisten vid nästa rödljus och bad om ursäkt om jag inkräktade på hans färdväg, varpå jag fick svaret "det var ju inte du som gjorde fel":giggle:
Resten av vägen söderut var det rätt mycket cyklister. Har inte varit med om att det har varit sådan kö vid Skanstull för att komma upp på Skanstullsbron.

Senast ändrad:

Sulfaten

Aktiv medlem
Underbar cykling två dagar på raken. Igår fick jag första rödljuset vid Tegelbacken, sedan de sedvanliga vid Norra Bantorget, St:Eriksplan och St:Eriksgatan Dock lite köbildning på Vasagatan. (Cyklar Hammarby Sjöstad-Torsplan). Ledde till nytt hastighetsrekord för cykling till jobbet. Idag kom dock första rödljuset vid Norra Bantorget, och i övrigt var det grymt flyt, vilket gjorde att jag cyklade ytterligare två minuter snabbare.
Perfekt väder för kortbrallor och kortärmat, och perfekt mängd folk på cykelbanorna vid 6 på morgonen.

MrSthlm

Aktiv medlem
Frågan är om beläggningen på Västerbron är färdig-färdig eller bara färdig.. :unsure:

Ja, vi får verkligen hoppas att det inte är färdigt. 🙃

och perfekt mängd folk på cykelbanorna vid 6 på morgonen.

Hmmm, möjligen klockan 6 men inte om man cyklar mellan 08-09 som en vanlig dödlig, ovanligt mycket trafik i dag på cykelbanorna, kanske någon typ av all time high.

Topp