Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Fänkålsulven

Aktiv medlem
Samlade energi och gjorde en hyfsat lösningsorienterad felanmälan på ”Led cykeln”-omledningen på Galoppvägen till Solna Stad. Två av tre anmälningar jag gjort dit har faktiskt lett till snabb åtgärd. Dock inga större förhoppningar denna gång.

På hemvägen kom jag ikapp ett par cyklister i bredd på cykelbanan. En tredje cyklist som låg framför mig plingade på dem inför omkörning, utan reaktion, och cyklade sedan om på gångbanedelen. När jag närmade mig plingade jag också. Nu blir reaktionen att den vänstra cyklisten plingar tillbaka och håller ännu lite mer vänster när jag cyklar om.

Mediokern

Aktiv medlem
Lite mellanmjölkspendling idag också. Blött på marken till jobbet i morse.

På väg hem senare än tänkt - kaos vid Slussen i vanlig ordning.

Jag ligger långt fram i kön i vänster körfält för att svänga vänster upp i Götgatsbacken. Till vänster om mig kommer en cyklist på elcykel, körandes upp mot Hornsgatan och mot körriktningen i körfältet NED mot Slussen.
Jag påbörjar vänstersväng varpå elcyklisten pressar sig förbi så jag snuddar mitt framdäck mot dennes bakdäck. Svär högt åt idioten som bara får ur sig "förlåtförlåtförlåt" men fortsätter ändå rakt fram!
* Suck *

Waylost

Aktiv medlem
Idag var det riktigt nära att jag klippte en rådjursbock. Eller snarare att denna tog mig.
Har en hyfsad nerförsbacke precis hemma, kom i rätt ok fart när det plötsligt brakade till i ett buskage. Ut kommer rådjuret, får precis hejd på sig innan han skulle ha touchat mitt framhjul.
Han lär ha slitit ner klövarna rätt bra mot asfalten.

Vi skiljdes åt som vänner. Båda lika skärrade.

DarkMatter

Aktiv medlem
Har varit med om den också, även om jag antagligen släppte innan 37 km/h :D
Jag brukar sällan nå sådana svindlande hastigheter men när jag märker att en elcykel är trimmad blir jag alltid sugen på att försöka se hur mycket. En sådan kraftansträngning har dock snarare negativ inverkan på min genomsnittshastighet då jag behöver vila upp mig efteråt :D

RN

Aktiv medlem
Seg cykling idag, vet inte om jag hade motvind eller bara var kass. Många som inte såg sig för, både cyklister och gångare. Ny kategori "inte-se-sig-för" idag, för mig iaf. Person med lurar i öronen, näsan i telefon och rökte, totalt bortkopplad från omvärlden.
Jag fick även kläcka ur mig ett "TRAMPA" till en motpendlare som envisades att ligga till vänster på Västerbron utan att vara direkt snabb men när fanskapet började rulla efter krönet orkade jag inte längre :)

/R

Emil777

Aktiv medlem
du kan ju alltid ta en omväg
Läser roat denna tråd dagligen. Tack för alla sköna inlägg! Önskar nästan jag hade längre att cykla till jobbet än mesiga 10 minuter...
Det finns så många faktorer idag när det gäller karriär. Lön, ansvar, makt, status, arbetsuppgifter….
Men jag tror att vi har en tung faktor i den här tråden. Karriär vad gäller bra/perfekt/ultimat cykelpendlingsväg till arbetet.
Tänk: bra underhållen årets alla månader. Skottad bra om vintern och sandsopad redan i mars.
Bara trevliga hänsynsfulla medtrafikanter.
Möjlighet att köra fort.
Säker.
Fina vyer.
Lagom backar.
Gärna en bra kiosk längs vägen.
Bra dusch o parkering på jobbet.
Osv…

Mmmmmmm….😄

Kashedian

Aktiv medlem
Det finns så många faktorer idag när det gäller karriär. Lön, ansvar, makt, status, arbetsuppgifter….
Men jag tror att vi har en tung faktor i den här tråden. Karriär vad gäller bra/perfekt/ultimat cykelpendlingsväg till arbetet.
Tänk: bra underhållen årets alla månader. Skottad bra om vintern och sandsopad redan i mars.
Bara trevliga hänsynsfulla medtrafikanter.
Möjlighet att köra fort.
Säker.
Fina vyer.
Lagom backar.
Gärna en bra kiosk längs vägen.
Bra dusch o parkering på jobbet.
Osv…

Mmmmmmm….😄
Låter som stråket mellan Blockhusudden och Valhallavägen, eller från Färingsö till Drottningholms slott (cyklar hans majestät eller någon i familjen måntro?)

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Det ordnade upp sig på hemvägen så jag tog en liten omväg

20220928_145604.jpg

Fänkålsulven

Aktiv medlem
Lite bättre tryck i benen på hemvägen, men mitt favoritplagg börjar sjunga på sista versen. Min Castelli Perfettojacka luktar murmeldjur, trots tvätt i skyhöga temperaturer och allehanda husmorsknep. Ska jag bara klicka hem en likadan, eller har det dykt upp nåt alternativ som är ännu bättre som höst/vinterjacka?

nisseson

Aktiv medlem
Lite bättre tryck i benen på hemvägen, men mitt favoritplagg börjar sjunga på sista versen. Min Castelli Perfettojacka luktar murmeldjur, trots tvätt i skyhöga temperaturer och allehanda husmorsknep. Ska jag bara klicka hem en likadan, eller har det dykt upp nåt alternativ som är ännu bättre som höst/vinterjacka?
Du skriver att husmorsknep är använda, men bara gör att kolla: legat i ättiksbad? (Jackan alltså, inte du)

Fänkålsulven

Aktiv medlem
Du skriver att husmorsknep är använda, men bara gör att kolla: legat i ättiksbad? (Jackan alltså, inte du)
Låta ligga i ättiksbad har jag faktiskt inte gjort. Det ska jag testa, tack! Bara haft ättika i sköljvattnet, hällt koncentrerad ättika rakt på halslinningen (det är framförallt den som stinker) och låtit det dra, hällt på flytande galltvål och låtit det dra innan tvätt. Tvättat i 90 grader.

nisseson

Aktiv medlem
Låta ligga i ättiksbad har jag faktiskt inte gjort. Det ska jag testa, tack! Bara haft ättika i sköljvattnet, hällt koncentrerad ättika rakt på halslinningen (det är framförallt den som stinker) och låtit det dra, hällt på flytande galltvål och låtit det dra innan tvätt. Tvättat i 90 grader.
Värt ett försök innan kassering, men du verkar gått åt den ganska väl redan så ha inte för höga förhoppningar. Jag har lyckats återfå plagg till användbara med (utspätt) ättiksbad i många timmar, innan en tvätt.

Senast ändrad:

simson

Aktiv medlem
Har jobbat uppe i Järva ett tag men är tillbaka i city ,
lätt motvind imorse och så började det blinka med blåljus bakom mig på skeppsbron, hinner fundera på om jag cyklat för fort ( heldämpat och motvind ,skulle inte tro det 😜 ) men det var en lastbil snett bakom mig som tydligen hade ”missat” 30skyltarna….
Medvind hemåt och då blev ”glatt” överraskad vad fint de har fixat till cykelbanan över Strömbron söderut, där fick vi för att vi gnällde vid omläggningen norrut☹️.
Blev kränkt på riktigt när en elcyklist rullade förbi uppför i götgatsbacken och kläcker ur sig ,vilken cool cykel en sån där med inbyggt batteri va☹️
1EC9FA05-A852-43C1-B47B-1191704A9A8E.jpeg

Mange

Peth

Aktiv medlem
Jag plockar av den både hemma och på jobbet då jag vill kunna packa/packa upp i lugn och ro hemma/i omklädningsrummet. Det funkar tillräckligt bra för mig. Två klickspännen under sadeln och två kardborreband runt sadelstolpen.

Jag packar min med
  • Kläder för kontoret (kalsonger, strumpor, skjorta, byxor och skärp)
  • Handduk (mikrofiber, måttlig storlek)
  • En liten sadelväska* med allt för slangbyte/reparation
  • Hygienartiklar
Den rymmer mer. Vid behov har jag även extra cykelkläder som behövdes på morgonen men inte på hemfärden. Lär börja packa en tröja också nu när vädret bli kallare.

Värt att notera är att jag även har ryggsäck för datorn så jag kan packa extra grejer däri också.

* Sadelväsk-ception. Jag orkar inte packa om dessa grejer och har bara en uppsättning så hela den lilla väskan får åka med.
Topeak backloader finns i ett par storlekar och har en vattentät innerpåse som man lätt plockar i och ur för att kunna packa och packa upp utan att behöva krångla av väskan från cykeln.

Sulfaten

Aktiv medlem
Skön cykling vid halv sju imorse, inte mycket med- eller mottrafikanter. Hade hoppats på lite vattenpölar så att jag hade kunnat spola av lite av leran från gårdagens lercyklande i Hellas, men jag får väl använda mig av piasavan i cykelrummet på jobbet när jag ska åka hem, då borde leran ha stelnat.
Motvind och gårkvällens cykling kändes i benen.

Fänkålsulven

Aktiv medlem
Härlig höstpendling med klart och torrt väder i medvind. Tyckte förvisso att det flöt på bra, men blev ändå förvånad när Strava tyckte att jag landat in på en sjundeplats all-time med ett snitt på över 48 km/h på segmentet i nedförsbacken vid Ulriksdalsgolfen. När jag tittade noggrannare såg jag att den registerade hastigheten aldrig var över 40 km/h, så troligen nån gps-glitch. Gjorde turen privat för att få bort den från leaderboarden.

Hammersmashed

Aktiv medlem
Plötsligt händer det! Cyklade lite på bakhjulet i början av min färd. Ja ni hajar säkert? Jag drog på arslet rejält!😂 Vänster armbåge/skinka tog smällen. Min nya fina vindjacka är inte lika fin nu vid armbågen. Klantigt! Gamla gubbar ska inte trixa!🥸
Första vurpan med spd-pedaler, nu är jag äntligen en riktig cyklist…..😉
Hursomhelst! Blev en lugn färd till jobbet iaf, är mycket stel nu. Många cyklister ute. Får se om jag kan cykla hem. Cykla lugnt!

dogday

Aktiv medlem
Plötsligt händer det! Cyklade lite på bakhjulet i början av min färd. Ja ni hajar säkert? Jag drog på arslet rejält!😂 Vänster armbåge/skinka tog smällen. Min nya fina vindjacka är inte lika fin nu vid armbågen. Klantigt! Gamla gubbar ska inte trixa!🥸
Hursomhelst! Blev en lugn färd till jobbet iaf, är mycket stel nu. Många cyklister ute. Får se om jag kan cykla hem. Cykla lugnt!
Trist! Tips för enkel lagning. Lagat både handskar, jackor och byxor med den och det har suttit bra i flera år. Finns hos flera svenska återförsäljare.

Hammersmashed

Aktiv medlem
Svarar mig själv! Jag lyckades cykla hem, gick inte lika snabbt som det brukar göra. Varje tramptag med vänster fot kändes som en lårkaka, i mitt fall lokaliserad till röven!🤣
Note to self: jag är inte 15år och jag sitter fast med fötterna…. Ser inte framemot att stiga upp ur sängen imorgon!😜
Trevlig helg!

simson

Aktiv medlem
Svarar mig själv! Jag lyckades cykla hem, gick inte lika snabbt som det brukar göra. Varje tramptag med vänster fot kändes som en lårkaka, i mitt fall lokaliserad till röven!🤣
Note to self: jag är inte 15år och jag sitter fast med fötterna…. Ser inte framemot att stiga upp ur sängen imorgon!😜
Trevlig helg!
Krya

WSMC

Aktiv medlem
Trevlig helg!
Väntar med spänning på rapport från uppstigningen ur sängen imorgon :giggle:
När det har hänt mig, brukar jag oftast glömma bort vad som har hänt dagen innan, framtill att jag sätter "fel" fot i golvet från sängen.

Hammersmashed

Aktiv medlem
Väntar med spänning på rapport från uppstigningen ur sängen imorgon :giggle:
När det har hänt mig, brukar jag oftast glömma bort vad som har hänt dagen innan, framtill att jag sätter "fel" fot i golvet från sängen.
Så, nu är jag uppe ur sängen. Var tvungen att kravla försiktigt baklänges och använda armarna för att resa mig. Toalettbesöket ska jag inte berätta om…🤣
Nu hasar jag runt här hemma.

Topp