Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

MrSthlm

Aktiv medlem
Vad i h-vete rent ut sagt gäller egentligen för Västerbron nu?

Södergående riktning verkade inte att rensats alls från snö, en hel del folk som "fastnade här" och tvingades promenera, total förnedring och det värsta jag upplevt på bron de två senaste åren.

Fråga: Är tanken i framtiden att man ska cykla enbart på den andra sidan i båda riktningarna? I fortsättningen när det är snö ute kommer jag vara fall garanterat göra så, risk för farliga möten, ja, men man får väl ta det försiktigt.

Guldragge

Aktiv medlem
Sträckan Vallentuna - City längs med Roslagsbanan så får alla kommuner/städer klart godkänt för snöplogning & saltning förutom Täby. En normal pendlingssträcka på 55min tog 1h3min.
8 minuter tillägg på den pendlingen lät inte så mycket å andra sidan:) Jag pendlar söderort/stan/Danderyd och Täby. Har gjort det i evighets tid och Täby har alltid varit överlägset sämst och Danderyd alltid överlägset bäst.

DarkMatter

Aktiv medlem

Södergående riktning verkade inte att rensats alls från snö, en hel del folk som "fastnade här" och tvingades promenera, total förnedring och det värsta jag upplevt på bron de två senaste åren.

Fråga: Är tanken i framtiden att man ska cykla enbart på den andra sidan i båda riktningarna? I fortsättningen när det är snö ute kommer jag vara fall garanterat göra så, risk för farliga möten, ja, men man får väl ta det försiktigt.
Håller med om att det är katastrof just nu (eller igår när jag fick promenera över) men det beror väl i stort sett helt och hållet på byggarbetet med att bredda den sidan.

Medan jag promenerade över hade jag gått om tid på att först svära över situationen och sedan fundera på vad som kunde ha gjorts. Det är ju smalt och finns ingenstans att ploga upp snön. Tror inte heller man kan forsla bort den särskilt lätt. Jag skulle argumentera att man borde flytta byggstängslet och ploga upp snön på den extra ytan, men det skulle säkerligen störa arbetet. Min förhoppning nu är att de kan slutföra arbetet innan det blir vinter på riktigt.

Edit: en tillfällig lösning borde vara att leda om cykeltrafiken till östra sidan tills västra är farbar igen. Jag hatar laxare generellt men just nu förlåter jag dem.

salle

Aktiv medlem
Håller med om att det är katastrof just nu (eller igår när jag fick promenera över) men det beror väl i stort sett helt och hållet på byggarbetet med att bredda den sidan.

Medan jag promenerade över hade jag gått om tid på att först svära över situationen och sedan fundera på vad som kunde ha gjorts. Det är ju smalt och finns ingenstans att ploga upp snön. Tror inte heller man kan forsla bort den särskilt lätt. Jag skulle argumentera att man borde flytta byggstängslet och ploga upp snön på den extra ytan, men det skulle säkerligen störa arbetet. Min förhoppning nu är att de kan slutföra arbetet innan det blir vinter på riktigt.

Edit: en tillfällig lösning borde vara att leda om cykeltrafiken till östra sidan tills västra är farbar igen. Jag hatar laxare generellt men just nu förlåter jag dem.
Alltså, arbetslösheten är 7,3%. Staden kan ju anställa fyra individer som kan ta varsin skyffel och lösa problemet bara? #jagärintebitter

MrSthlm

Aktiv medlem

Ok, du har säkert rätt 🙂 ja, som sagt, i fortsättningen i vinter när det är snö ute kommer jag ta den andra sidan även om det kommer leda till en del "icke optimala möten", får vara försiktig och bemöta svordomar från andra cyklister med ett förstående leende. Samtidigt får man försöka ha ett öga på andra sidan så märker man väl när det blivit bättre där.

Ja, det var hemskt, verkligen total förnedring, borde så klart vänt men då hade jag redan kommit en bit och trodde att det skulle bli bättre vilket det så klart inte blev 🙃 pricken över i't var att man blev sen till jobbet. Mycket tveksam att mina skor och strumpor hinner torka till hemfärd (ja, jag är gnällig nu).

Knappt en snöflinga på cykelvägarna innan Västerbron och sedan total misär. LoL

Senast ändrad:

Berk

Aktiv medlem
Sent pendling på cykelbanorna som var nästan helt fri från snö och cyklister. Enda mottrafikant jag möte var en elcyklist som tvekade om på vilken sidan hen skulle passera mig. Jag cyklade helt mot höger av cykeldelen av GC-banan, men mitten på den minst 4 meter breda GC-asfalten. Elcyklisten styrade höger, vänster, höger, vänster för att på sistone välja passare mig på fel sidan. Men hen stannade och steg av när hen såg att jag inte vek av till vänster.

Varför är det så svart får många svenksa cyklister att komma ihåg att högertrafiken också gäller cyklister???

weldion

Aktiv medlem
Sent pendling på cykelbanorna som var nästan helt fri från snö och cyklister. Enda mottrafikant jag möte var en elcyklist som tvekade om på vilken sidan hen skulle passera mig. Jag cyklade helt mot höger av cykeldelen av GC-banan, men mitten på den minst 4 meter breda GC-asfalten. Elcyklisten styrade höger, vänster, höger, vänster för att på sistone välja passare mig på fel sidan. Men hen stannade och steg av när hen såg att jag inte vek av till vänster.

Varför är det så svart får många svenksa cyklister att komma ihåg att högertrafiken också gäller cyklister???
Verkar vara svårt för både cyklister och gångtrafikanter. Gångtrafikantenter som kommer gående på höger sida på bilväg osv. Mötte en cyklist på en cykelbana nu i höstas som valde att cykla på sin vänstra sida. Höll själv allra längst till höger i min riktning och cyklisten som jag mötte valde att cykla ned i diket i stället för att placera sig på sin högra sida.

DarkMatter

Aktiv medlem
Ok, du har säkert rätt 🙂 ja, som sagt, i fortsättningen i vinter när det är snö ute kommer jag ta den andra sidan även om det kommer leda till en del "icke optimala möten", får vara försiktig och bemöta svordomar från andra cyklister med ett förstående leende. Samtidigt får man försöka ha ett öga på andra sidan så märker man väl när det blivit bättre där.

Ja, det var hemskt, verkligen total förnedring, borde så klart vänt men då hade jag redan kommit en bit och trodde att det skulle bli bättre vilket det så klart inte blev 🙃 pricken över i't var att man blev sen till jobbet.

Knappt en snöflinga på cykelvägarna innan Västerbron och sedan total misär. LoL
Alternativt ta körbanan.

Peter G

Aktiv medlem
Hej på er!
Legat risig i några dagar och tänkte bege mig ut imorgon bitti runt 5:30.
Hur är underlaget i Vega (Haninge) plogat-halt ?
Har inte orkat byta till dubbdäcken men har allrounddäcken på just nu.

SåsenFrÅsen

Aktiv medlem

Jag höll på att krocka med en stadig dam på elcykel, med hög hastighet och utan lampor när jag cyklade på "rätt" sida i morse. När jag själv gör samma sak (cyklar åt fel håll på Västerbron) ska jag se till att ha lampor och vara liite bätre på att cykla långsamt.

OT:I min Spotify discovery kom det en låt på pendlar-/snötemat ("Johanna" av DLK). Algorithmen ser allt!

Tokig

Aktiv medlem
1:a dan efter snöfallet jag kunde cykla hela vägen. Lite snövallar på sina ställen men inget större problem. Bilister som beter sig som idioter är enda smolket förutom dubbdäcken som känns onödiga just nu

Senast ändrad:

federico

Aktiv medlem
57552175-6CB4-41CA-A602-A7B3588A5E4D.jpeg

C343DA1D-EDFD-4646-9D70-B2C79BFA4E28.jpeg

24 November

Kashedian

Aktiv medlem
Hur mycket gummi krävs egentligen för att köra på moddig is?

Håller på att bygga en vinterhoj som kan ta hela 70mm bak och funderar på vad man borde sätta in där.

Pqz

Aktiv medlem
Sträckan Vallentuna - City längs med Roslagsbanan så får alla kommuner/städer klart godkänt för snöplogning & saltning förutom Täby. En normal pendlingssträcka på 55min tog 1h3min.
Täby är alltid sämst på plogning (och en del annat kommunalt oxå). Danderyd är heller inget vidare på lokalgatorna...

Guldragge

Aktiv medlem
Tog för omväxlings skull cykelbanan/trottoaren längs med Hägerstensvägen. Trottoarkant dold av modd, punkterade direkt. Kraschade sedan i Danderyd när jag skulle forcera ny slaskansamling. Inga skador. Landade till slut på jobbet, klev med cykelskorna på min ena iPhone in-ear grunka som hamnat på golvet. Kras. Blir spännande att se hur den här dagen slutar. Är nog en smula för korkad för att bli nedslagen av sånt här....tänker mest att det är LÖNEFREDAG!!!

Little Stereo

Aktiv medlem

Problemet är väl att de frotsätter med samma utrustning som vanligt trots att förutsättningarna är annorlunda. Gissar att en snöslunga som skickar iväg snön ordentligt hade gjrot skillnad. Det borde kanske tagit höjd för det innan snön föll.

Little Stereo

Aktiv medlem
Verkar vara svårt för både cyklister och gångtrafikanter. Gångtrafikantenter som kommer gående på höger sida på bilväg osv. Mötte en cyklist på en cykelbana nu i höstas som valde att cykla på sin vänstra sida. Höll själv allra längst till höger i min riktning och cyklisten som jag mötte valde att cykla ned i diket i stället för att placera sig på sin högra sida.

Gjorde så i somras med en vänsterkörande cyklist som kände sig tvungen att svänga ut på gräsmattan intill när jag fortsatte höll mig till höger. Stämningen blev väl inte direkt bättre av att jag till slut hävde ur mig att vi harväl för fasiken haft högertrafik i Sverige sen 1967...

Kashedian

Aktiv medlem
Hur svårt är det att sopa/sopsalta själv egentligen?
Det är ca 800m till de sopsaltade vägarna börjar för mig.. kan man sopa själv på något sätt? 😅

Senast ändrad:
Topp